HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhagas AMT Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/01 :  09:50:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Gjorde ett membran med 8/2 veckförhållande och 5/5 aluminiumförhållande (blå med vågledare):

Ingen bättring i hf. Kan det vara så att veckdjupet på 8 mm manifesterar sig i en Helmholtzresonator?

Får snart se, nästa membran blir med 6/2 veckförhållande och 4/4 aluminiumförhållande, fortfarande med 10 um aluminium.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/03 :  12:35:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Kan det vara så att veckdjupet på 8 mm manifesterar sig i en Helmholtzresonator?

Inte helt fel med 1/4-resonator, här en tråd från diyaudio som utvecklar det hela.

"In theory the pleat depth dimension puts a limit on the highest frequency that can be radiated. Output will fall away above a frequency where the depth excedes Lambda/4. If we want to radiate 20kHz where the wavelength (Lambda) is 17mm the depth should not excede around 4mm."

"I would assume this effect is a result of destructive interference from the secondary wavefronts generated at the aperture exit (ie helmholtz resonances)."

Vidare:

"In an AMT it is conceivable that a fast pressure pulse may not completely exit the pleat before it is cancelled by a change of motion."

Men också:
"I think it would make sense to have the pleat depth almost the same as the magnetic gap dimension"

Kan bli lite pilligt att få till ett 4 mm membran i ett 6 mm magnetgap.

Där nämns också en möjlig orsak till mina vibrationer:
"Is it possible that turbulence could play a role at high velocities (high SPL)? "

Det är möjligt att ett glesare galler minskar denna turbulens. Det går ju lätt att testa det omvända, förvärras det om man täpper för varannan öppning?

En likhet mellan AMT och vågledare diskuteras också:
"Air Motion Transformers and Waveguides / Horns are fundamentally similar as they both function as acoustic transformers. Perhaps some analogs can be drawn between the two technologies."

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/07/03 :  16:45:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Solhaga, jag tänker högt..
Du har ju radier i vikningen
Vad skulle hända om du vek membranet skarpt, dvs ett riktigt veck?
Skulle materialet brytas ner och går sönder, eller riskerar man distorsion pga olinjär rörelse?

Jag kan hålla med om att en radie känns bättre, men membranrörelserna är ju så små, så jag är inte säker på att rörelsen sker mha att de nuvarande radierna faktiskt rör sig
Det kan mycket väl vara så att det iaf är långsidorna som buktar, och därmed pumpar luft

Vissa köpe-AMTet har ju väldigt smala vikningar, så man undrar ju nästan var ljudet kommer ut någonstans?
Inte alls så rena och snygga som dina membran

Jag funderade lite kring den här formuleringen;
"Air Motion Transformers and Waveguides / Horns are fundamentally similar as they both function as acoustic transformers. Perhaps some analogs can be drawn between the two technologies."

Det som är synonymt med akustisk transformation i horn är ju att membranet lastas mycket hårt av omgivande luft
Hornet agerar impedanstransformator mellan luft och membran
Använder man elementet i ett frekvensområde utanför hornets akustiska impedanstransformatorområde, känner detta betydligt mindre motstånd, och kan därför orsaka att kon-amplituden bli våldsam

En AMT anser jag bygger enbart på en stor membranarea
Membranet är ju visserligen "laddat" på så sätt att den stora membran-arean komprimeras, till en högre vågfronthastighet
Dvs mer som en kompressor-driver än ett horn

Hornet är mao en akustisk impedans transformation mellan membran och omgivande luft, medan en AMT bygger på en deriverande rörelse (hög vågfronthastighet genom kompression)
Jag tycker nog att det därför finns en avgörande skillnad mellan det
man kallar akustiskt transformation i horn med en AMT

Därmed inte sagt att det ena skulle vara bättre än det andra.
Eller för den delen att det inte skulle gå att förena de två
Horn-drivers är ju nästan uteslutande kompressordrivers, och du har ju redan visat att en AMT kan kombineras med horn

Jag kanske har fel här
Så rätta mig gärna om jag tänker krokigt...
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/07/03 16:48:43
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/03 :  20:09:35  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Vad skulle hända om du vek membranet skarpt, dvs ett riktigt veck?
Skulle materialet brytas ner och går sönder, eller riskerar man distorsion pga olinjär rörelse?

Jag tror det senare sker. Men det är ju enkelt att testa, bara baka med papper i mellan i stället 2 mm aluminiumplattstänger och sedan dra ut membranet.

Bra utveckling om kopplingen membran/luft och jag håller med dig i dina slutsatser.
Men citatet var ju om "some analogs", så jag tror inte att full analogi avsågs.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/03 :  22:15:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Membran med 6/2 i vikförhållande, 4/4 för alu. Mätning med vågledare blå, röd är ett 8/2-membran:

Jovisst har hf förbättrats, + 20 dB vid 20 kHz. Tyvärr så åkte lf upp, även med vågledare.

Vibrationer? Jajemän!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/21 :  14:41:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dags för ny motor.

Denna gång avsedd för ett 60 mm brett och 160 mm högt membran. Gapet är fortfarande 10 mm.

Vy ovanifrån:

Järnpinnarna blir liggande och med 10 mm mellanrum, här en fiktiv inverterad vy från sidan:

Membranen blir lättare att göra, gallret påverkar ljudet mindre. Det blir också lättare att göra justeringar av membranet väl på plats.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/07/21 14:42:29
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/22 :  00:16:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Simuleringar:

En vink om de variationer som blir över membranet i längsled/vertikal led pga mellanrummet mellan stavarna:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/22 :  00:20:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
In i en baffel är den nya strukturen en smal sak, 18 mm:

Eftersom resistansen blir för låg, så blir det två AMT:er per sida:

Gallret i närbild:

Inget lim håller stavararna på plats, bara magnetkrafter. Får se om det räcker.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/22 :  00:23:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har inte gjort några egna membran än, så jag har mätt på ett membran som jag fick av båndsei:

(Blå är membranet i den gamla motorn, grönt är i den nya "mk II" fast med en enkel baffel)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/07/25 :  09:35:25  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Jag kom att tänka på en sak, ni provade ju disktrasa framför membranet.

Har ni kollat på 30ppi skumplast som Geddes använder i sina horn?
http://search.eim.ebay.se/?kw=30ppi&el=3&en=50&elc=-2&ep=1&es=21

Och en waveguide är relativt lätt att göra genom att såga ut hornkonturerna i fyra bitar trä. Dra fast dem på en platta med rätt hålstorlek för AMT prototypen.
Sedan spänner man tyg längst insidan och penslar på epoxy/polyester. När det härdat så spacklar man, slipar och förstärker baksidan. Med den snabba härdningstiden har man en test waveguide på ett par timmar.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/25 :  10:31:35  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Disktrasan hjälpte inte fullt ut, men något liknande som du tipsar om har jag hittat i mina gömmor (en-lagers non-woven).
Så det får bli det materialet nästa gäng om det behövs; man kan ju alltid experimentera.

Ypperligt tips om hur göra vågledare, tack.
Antar att du menar att de fyra träkonturerna är i de fyra hörnen?

\   /
 \ /
  O
 / \ 
/   \ 

Eftersom det blir smalare AMT:er och dessutom två på höjden, så är början på vågledaren 60 mm x 370 mm.
Så det kanske kunde vara bra med en träbit i mitten också.

\   /
 \ /
__O__ 
  O
 / \ 
/   \ 

Hittade denna på Biltema, kan den duga för laminering? Eller duger till och med denna?
Kan man i stället för tyg inte ta glasfiber direkt?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/07/25 11:27:10
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/25 :  11:11:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Membran för 60 x 160 mm:

Aluförhållandet är 5/3 mm. Resistans 3,8 ohm, vikt 2,5 gram. Membranet skall vikas 6,5/1,5 mm:

Hittade förresten detta material till membranram för 15 kronor:

Perfekt 10x1,5 mm:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/07/25 11:20:18
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/07/25 :  22:37:33  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Du förstod mig rätt med träbitarna för konturen.

Prova att spänna någon billig fleecetyg över diverse objekt så ser du snabbt möjligheterna..

Fördelen med tyget är att man kan sträcka och spänna till den tills man är nöjd med formen. Sedan så häftar du fast tyget längst bitarnas insida.
efter det så penslar man på rikligt med epoxy/polyester.

När det har härdat har man en hårdare yta att jobba med, den är fortfarande lite böjbar dock.
Men det är en bra start att fortsätta att förstärka.

På Faktiskt.se har jag skrivit detta.

quote:
Om ni vill prova göra egna waveguider så kan man spänna tyg över valfritt form med hål i mitten och pressa nedåt.

Gillar ni formen är det bara att låsa tyget i det läget och mätta tyget med epoxy eller polyester.

Beroende på valet av tyg så sträcks de olika.

Sedan på med spackel och slipa tills formen är exakt som ni vill ha.
Jag avslutade med ett lager polyester som klarlack till denna 8" waveguide till min 3fe25.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/26 :  08:43:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är en bra metod du har, nisse.p.
Skall testa det genast!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/07/26 :  14:45:32  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Det finns massor att läsa och även många filmer på youtube ang att göra special lådor främst i bilar med denna metod.

Jag skall leta reda på Thomas danleys inlägg om hur han gjorde prototyperna till sh100.
En hornladdad koaxial.
Det är igentligen därifrån min ide kommer ifrån.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/07/26 :  19:25:30  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Här är posten av Danley.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/72598-waveguide-ala-genelec-need-help-building.html
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/26 :  20:38:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Första försöket gick väl sådär.
Använde glasfibermatta och det var följdaktligen lite svårt att få bra sträck i alla riktningar.
Får se om jag kan med att visa resultatet.

Det kommer bli några vändor innan tekniken sitter där...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/07/27 :  00:31:54  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Det var därför jag tipsade om det sträckbara tyget..

Men man lär sig genom att prova. Så kör på så hittar du säker en teknik som passar dig perfekt.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/27 :  21:27:06  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Trodde inte att tyget skulle räcka till för den spännvidden, men nästa försök blir med tyg.

Här är blivande vågledaren monterad (nåja) framför elementet:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/07/28 :  14:17:16  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Det exakt så jag försökte förmedla med textens konst.

Men inte för att vara pessimist men det kanske är lite klent bygt?
Nja det märker du när du provat.
Så många kronor kostar inte ett försök. Rusta eller ikea bör ha billiga tyger. Det skall kunna stretcha lite och suga upp epoxy/polyester.

Finishen gör man med ett bra spackel och massa slipande. Tänk bara på att det är lättare att slipa innan det härdat totalt.

Och om du klär både insida och utsida så kan du fylla mellanrummet med fogskum, tänk bara på att ha tillräckligt med hål som skummet kan expandera ut ur. Annars spränger den sönder ditt fina horn.

Kul att du provar. Tanken har snurrat i mitt huvud länge.
För än så länge har det bara blivit en enda tratt för mig.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/28 :  22:58:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kom fram till att spänt tyg över skelettet inte skulle fungera, det skulle nog bli för mycket slack över de stora ytorna.

Så det fick bli gaffa istället:

Men slutresultatet blev inte lyckat, fortfarande för mycket slack över ytorna.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/28 :  23:07:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så gaffan användes som mall för att skära ut golvunderlagfoam från mina spiralhögtalarförsök:

Passade på att fixa snabbfastsättning:

Täcker in baksidan med fogskum när alla fyra sidor är på plats.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/28 :  23:35:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Mätningar med det nya membranet (röd är med en enkel vågledare, ej den ovan):

Får se om lf från 350 Hz är användbart med lite EQ. Sedan är det en annan sak hur detta låter.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/30 :  23:40:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Mätningar med vågledare vid lyssningsavstånd, röd är med vågledare gjord enligt ovan, blå är med en tidigare vågledare:

Så EQ -6 dB för att trycka ned 300 till 1000 Hz samt -6 dB från 5 till 15 kHz.
Delning mot basarna blir i praktiken vid 300 Hz så det blir nog ett "DC-skydd" vid 150 Hz.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/07/31 :  07:27:34  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
http://patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US7708112.pdf

En 30ppi reticulated foam plugg skulle sänka ca 3db 1000hz och uppåt enligt Earl Geddes patent.

Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000