HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhagas AMT Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:07:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tja, varför inte ett AMT-membran:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:15:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Med 3 meters kapacitet så kan man faktiskt lätt skära till band för vanliga bandhögtalare.
Men det får bli en senare fråga...

Sätter fast aluminium/pappersfolien med spraylim på ett A3-ark.
Enbart folie ger inte tillräcklig stabilitet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:20:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Säger åt maskinen att börja skära:

Efter några minuter är det klart:

Det kan säkert gå fortare, maskinen var bara inställd på fart 3 av 10.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:22:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Måste fortfarande ta bort "skräpet", men det var ganska enkelt:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:33:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Färdigt för att lägga på 74-filmen:

Men till det behöver jag än så länge ett par händer till, så det dröjer ett tag.

Givetvis så kan man ta vanlig aluminiumfolie direkt på bäraren, alu/pappersfolien behövs ju inte längre.

Denna första design var baserad på mina manuellt gjorda membran, jag kan tänka min att mycket kan göras för att optimera diverse parametrar såsom resistans och frekvenssvar. Den medföljande programvaran är väl inte direkt den bästa för sådana layouter.

Programvaran kan bland andra ta DXF- och GSD-format, är det någon som har ett tips på CAD-program för detta ändamål, dvs billigt och bra = låg tröskel?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:44:44  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
En av de bättre lågprislösningarna: http://www.varicad.com/en/home/

Kompetent och har du ingen CAD-vana så slipper du göra dig av med de vanliga divalaterna från Autodesk/Dassault/Pro-E

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:47:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tackar!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:48:48  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Faaantastiskt!

Men när du limmar du membranet utan att få med pappen?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:55:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Papperet kommer att följa med men tvättas bort sedan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/12/09 17:55:51
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  20:06:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hmm, satte in kniven fel . Så taggig som ovan skall det inte vara.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/10 :  23:01:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Men när du limmar du membranet utan att få med pappen?

Det var ju inga problem:

Jag hade faktiskt inte behövt skära ut papperen först.

Tyvärr så blev det lite fel i layouten; spåret vid pennan skulle ha varit 5 mm och inte fyra.
Nåja, det går ju snabbt att rätta och göra ett till!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/12/15 :  21:21:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Claes,
Har du någon uppfattning om AMTérnas känslighet?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/15 :  21:30:47  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har jämförande mätningar mot EAD E60, tippar på mellan 91 och 95 dB med vågledare.
Ytterligare 3 dB eller mer när det sitter dubbla element i.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/21 :  20:24:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så här mäter 2 AMT:er i en 70 cm vågledare vid lyssningspositionen:

Det finns fortfarande lite att göra i lf-området, den högra högtalaren har lite väl hög distorsion vid 400 Hz.
Har antagligen med membranens infästning att göra.

Puckeln vid 10 kHz på 5 dB EQ:as. Delning mot basarna är -24 dB/oktav vid 400 Hz.

Nu får det vara så här ett tag innan jag beslutar mig för nästa steg:
antingen få ner lf-distorsionen eller förbättra hf-nivån.

Eller...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/12/21 :  22:22:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har aldrig förstått mig på kurvor speciellt bra
Men hur låter de?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/21 :  23:55:47  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nej, kurvor säger egentligen inget om hur det låter.
Men om frekvensgången inte är någorlunda rak eller kan EQ:as måttligt, så är det ingen idé.
Likaså om distorsionen är för hög. I detta fall måste jag nog få ned distorsionen vid 400 Hz för det högra elementet.

Frånsett kurvorna har jag kanske lite mer EQ att göra.
Vet inte om synintrycket påverkar, men jag kan tycka att en del sångare låter lite "trattigt".
Men det är på gränsen och det kanske är så det skall låta; jag får helt enkelt lyssna lite mer och eventuellt EQ:a några dB inom det aktuella området.
Men det är som sagt lurigt eftersom man snabbt vänjer vid ljudet, det bästa och mest utvecklande är förstås om nya öron kan komma och lyssna samt kritisera/tycka.

Om man skall sammanfatta vad dipolbasar och dipol-AMT:er som dessa ger för ljudintryck med några få ord:
Närvaro, Upplösning, Attack. Och detta över hela registret.

Som ett exempel kan nämnas Kari Bremnes låtar, där musiken (basen) tar tag i ryggmärgen rent fysiskt men där också hennes närvaro i sången tar tag i ryggmärgen psykiskt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/12/22 :  07:59:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kan "trattighet" komma av materialet i din vågledare?
I ett horn så lastas ju membranet av hornet, och trycket är högt
Dvs svängningar i materialet torde lätt bidra med eget ljud.
Jag misstänker att en vågledare funkar på samma sätt.
Kanske prova att dämpa vågledarens utsida med glasfiberspackel el dyl?
Fint jobb!
/Pix

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/22 :  12:12:14  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Kanske prova att dämpa vågledarens utsida med glasfiberspackel el dyl?

Ja, just det. Det är dags för det nu. Har ju redan allt material för det hemma.
I varje fall måste det göras innan någon annan åtgärd vidtas.

Annars skall väl insidan av vågledaren inte behöva någon åtgärd annat än den klarlackning som är gjord?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/12/23 :  00:46:15  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Dämpning kan betyda allt det har jag erfarenhet av med kompressions diskant och waveguide.

Sedan undrar jag om du inte skulle få noggrannare distortionsmätning med kort avstånd. En meter kan vara i mesta laget har jag läst någonstans. Någon mer kunnig ang detta borde konsulteras.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/23 :  09:15:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vad det gäller rena distorsionsmätningar så brukar jag använda REW och svepa över de frekvenser som ger mest distorsion för att kunna se om det är andratons- eller tredjetonsdistorsion osv. På så sätt hittar man lätt durr mm.

Mäter man vid lyssningsposition vet man inte vad man mäter på, vad som helst i rummet kan ju ge upphov till mätresultatet.

Får nog ta detta en vända till...

Men först skall vågledarna förstärkas.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/23 :  22:04:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ähum, glömde bort att sänka basen i området 500 - 1000 Hz de dB som motsvarar dubbleringen av AMT:erna.
Med det gjort låter allt normalt igen.

Vågledaren är redan ganska styv i halsen, skall ändock se om något mer kan göras.
Kanske bara hälla polyester i vinklarna och vrårna som finns runt halsen.
Även övriga ytor kan behöva ses över. De är dock redan nu dubbla med dämplim emellan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/24 :  10:37:59  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
I HOLM kan man välja att visa kurva för H2-H10 samt noise. Väldigt smidigt då man kan se om något är återkommande, är gemensamt eller har ett mönster.

Har du mätt någon impedanskurva?
Är nästan lättare att se där om något skrapar i eller durrar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/24 :  17:51:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jodå joda, jag är familjär med Holm och dess användningsområden. Alla mätningar i "munnen" 0 grader.
Ser bland annat att de höga värdena på andratonsdistorsionen ser ut att vara multiplar av det som händer runt 200 Hz:

Dippen i frekvensgången vid 2732 Hz beror säkerligen på någon geometri, det är exempelvis halva våglängden för halsbredden (130/2 mm). Här skulle säkerligen något "fluffning" smeta ut den stående vågen.

Tredjeton:

Hur skall man egentligen tolka Noise?

Är det ett mått hur pass tyst rummet är? För högt "Noise" och man vet inte vad man har mätt på?

REW är däremot suveränt om man utför åtgärder då det också är en frekvensgenerator:
Här vid 220 Hz, vilket är en oktav under AMT:ns XO:

En bit in i passbandet, 607 Hz

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/25 :  00:07:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dippen i frekvensgången vid 2732 Hz berodde på reflektion mot bakomvarande stolpe, som befann sig på 65 mm avstånd.
Satte först Julas dörrlist på stolpen (blå) och sedan Biltemas dämpmatta med dörrlisten utanpå (grön):

Fick en marginellt jämnare frekvensgång men det bästa var den 6-8 dB lägre distorsionen vid 2740 Hz och 4932 Hz.
Här skulle man ju också kunna experimentera med något kilformat bakom AMT:en eller något annat som avleder/dämpar bakåtvågen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/12/25 00:23:50
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/25 :  12:53:04  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Info är alltid bra då det säker är fler som läser =)

I REW finns det en bockruta i generatorn där man kan synca frekvens med FFT storlek så slipper man breda band i botten som skymmer detaljer.

I HOLM vet jag inte riktigt vad noise egentligen är. Bakgrundsljud och brus kan man se i impulssvaret och även RAW frekvenssvaret.
Då blir det som hår på strecket eller så ser linjerna brusiga ut.
Noise borde vara SNR men -20dB i dina mätningar känns otroligt högt. Men då det är högfrekvent brus som märks mest är det svårt att veta.
Du ligger iofs hyfsat nära 0dB så kolla att du inte överstyr något eller att något annat distar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000