HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhagas AMT Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/25 :  14:06:45  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Javisst är det så. Ibland har man ju själv glömt bort hur man gjorde mätningarna och då blir ju dessa postningar dokumentation.
Bra i alla fall att du påminner mig oss om mätmetoder.

"Lock Frequency to FFT" - mycket bra tips!

Jag har en röd LED på EMU 0204 som blinkar om nivån in är för hög, men jag kan alltid testa att dra ner ingångsnivån.

Vänster AMT utan (röd) och med dämpning (blå) bakom, dock inte samma material som ovan:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/26 :  12:59:55  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Vilken fin kurva! Men kan du få nå'n ljudstyrka i de nedre frekvenserna utan att det skramlar? Hur långt ner delar du?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/26 :  15:20:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Delar vid 400 Hz med 24 dB/oktav. Inget skrammel.

Mätte på "tyst rum" och fick fram samma toppar som ovan vid bland andra 230, 480 samt 1020 Hz.
Med projektorn avstängd försvinner mycket av dessa dessa (kontrollerade med FFT-appen från AudioTools).
Kan tänka mig att NAS och dator surrar en del också.

Svep från 100 Hz med likadan dämpning bakom:

Fortfarande lite jobb kvar på den högra som synes, har inte fått membranet lika bra utspänt mellan magneterna som den vänstra.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/26 :  16:55:47  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Vore kul att jämföra med den TPL-150 jag har liggandes...

Vad har du för känslighet och max spl?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/26 :  17:22:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, det vore väldigt intressant.
Jag har tidigare uppskattad känsligheten till mellan 91 och 95 dB med hjälp av jämförande mätningar.
Max SPL vet jag ej, men 0 dB in ger 25 W ut och det har de klarat.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/12/26 :  22:16:23  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det är väldigt roligt och imponerande att följa det här !
/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/26 :  23:47:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
En sista mätning efter lite trixande med högra membranet:

Fortfarande lite hög distorsion på lf högra membranet, men eftersom jag delar vid 400 Hz...
Skall kolla om det inte kan vara rumsresonanser eller något nätbrum från förstärkeriet.

quote:

Skoj att höra, Erling.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/27 :  00:19:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Givetvis skall jag göra den utlovade förstärkningen kring vågledarens hals samt kladda dit lite dämplim mellan AMT:ns baffel och vågledarens hals.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/12/27 :  02:22:24  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
/Erling

Av någon anledning blev visst det här dubbelt upp.
Det understryker bara åsikten.

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2013/12/27 21:56:37
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/12/27 :  07:13:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Instämmer helt med föregående talare

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/01/28 :  20:48:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dags för Mk II av DIY AMT:erna.

Kommer dock mest att häcka på diyaudio där det finns några få likasinnade.
Sporadiska uppdateringar här dock.

En liten aptitretare, givetvis i form av en FEMM-simulering:

Det magnetiska flödestätheten är 0,55 T i luftgapet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/01/29 :  07:37:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"0,55 T"
Now we are talking

Hur påverkas flödet i gapet av dess längd?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/01/29 :  12:56:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Hur påverkas flödet i gapet av dess längd?

Antar att du menar djupet på gallret.
Se det som en kort akustisk lins, i min konfiguration har jag inte märkt eller mätt någon skillnad.
I varje fall inte upp till de 10 mm jag avser att ha.

Skall försöka cadda upp något.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/01/29 :  19:23:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nja, jag menar tjockleken på dina magneter och hur detta påverkar flödet genom "air"
Teoretiskt så avtal väl flödet med kvadraten på avståndet (i luft), men i praktiken påverkar ju fler saker (som lekage mm)
Skulle en tunnare men större yta på magneterna ge högre flöde över membranet?
Finns det ett optimum mellan membranets tjocklek (yta) och luftgapets längd?

Edited by - pix on 2015/01/29 19:24:11
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/01/29 :  20:40:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Skulle en tunnare men större yta på magneterna ge högre flöde över membranet?

Det är faktiskt järnet som begränsar. Hur mycket flöde som kan kanaliseras till gallret över membranet.
Det gäller att inte ha för tunt järn så att flödet bottnar samtidigt får inte flödet ledas på villovägar.
Ett tunnare magnetlager skulle ge lägre fält, men ett tjockare skulle ge ovanstående problem i så hög grad att det blir för klumpigt och för djupt galler.

quote:
Finns det ett optimum mellan membranets tjocklek (yta) och luftgapets längd?

Membranets veck och dess djup bildar vad jag tror en kvartsvågspipa eller HH rättare sagt.
HF verkar i alla fall påverkas av det. 5-6 mm effektivt är vad jag på mina nuvarande "Mk I" och det skulle stämma med vad de faller av i HF.
Hur linsen påverkar, dvs luftgapet mellan gallret, har jag inte sett eller hört någon påtaglig inverkan av.
Här är det också så att ett tjockare galler ger ett högre fält som ger högre SPL. Det gör det svårt att jämföra.
Också gallrets kantighet i lyssningsriktningen påverkar säkerligen också.

Jag har ju så mycket stål (och magneter!) kvar från mitt baselementsäventyr så att jag hoppas kunna göra flera AMT:er med olika järn mm så att mät- och lyssningsjämförelser kan göras.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/01/29 :  23:13:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Här ett exempel på en fiktivt 40 mm galler:

Flödet blir 0,49 T men frekvenskurvan lär påverkas i hög grad av den lins som uppstår av gallret:

Lite simuleringar ger denna profil. Nu är gallret kanske så grunt att vi inte längre har en lins:

Flödet har ökat till 0,55 T

Mer kan skäras bort, men förmodligen till kostnaden av en lägre fältstyrka i gapet. Men om "linsen" påverkar ljudet negativt så får ju det priset betalas.
I slutändan blir det bara några dB lägre SPL.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/01/29 23:27:51
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2015/02/02 :  23:32:16  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Intressant! Hur lång har du tänkt dig att denna diskanten kan komma att bli?

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/02/03 :  05:32:41  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
30 cm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/02/03 :  08:52:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En liten reflektion
Om du ytterligare markerar "dalen" i järnen, så antar denna "lins" liknande en "Karlson-slits", dvs en akustisk transformator mellan membran och luft.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/02/03 :  08:53:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dessa 30 cm begränsas av nuvarande vågledarens halshöjd på 32 cm men framförallt av Silouettemaskinens bredd på 12 tum.

Fast tänker jag efter lite så inser jag att jag kan vända på mönstret (60 mm färdig bredd är ungefär 420 mm oviken) och seriekoppla två eller fler färdigskurna aluminiumblad på bredden utanför det färdiga membranet.

Om då inte vågledaren begränsade, skulle membranet kunna vara 3 m högt.
Detta är Silouettemaskinens gräns på längden.

Jag kan på detta sätt i alla fall utnyttja nuvarande halshöjd till fullo.

Tack Mathias för att du fick mig att tänka till lite!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/02/03 :  08:57:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
pix skrev: Om du ytterligare markerar "dalen" i järnen, så antar denna "lins" liknande en "Karlson-slits", dvs en akustisk transformator mellan membran och luft.

Vi hade ju en diskussion kring detta tidigare i tråden (maj 2013).
Då mynnade (sorry) det ut i att jag satte en vågledare framför AMT:en.

Hur skulle man få till en "Karlson-slits" i själva järnen/magnetkretsen?
Ser inte (dvs förstår inte) hur det skulle se ut, kan du rita lite?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/02/03 11:50:51
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/02/03 :  15:34:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En ogrundad tanke..
Men om du ytterligare markerar dalen (högre "bullar" och lägre dal) i järnet, så skulle detta anta formen för en "Karlson klam" (Googla)
Klam är en mid-bas akustisk "transformator", men vid högre frekvenser kunde denna "slits" göras mindre.
Jag vill minnas att Audiostatic hade någon liknande idé på sina elektrostater.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/02/03 :  17:49:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Inser fortfarande inte. Vet naturligtvis vad är "Karlson klam" är, men hur skall den i så fall anbringas?
Om jag förstår dig rätt med "om du ytterligare markerar dalen", så blir det bara en ytterligare del av vågledaren.
Lägre dal skulle också ge en lägre flödestäthet i luftgapet.

Denna bilden är alltså elementet uppifrån:
(ursäkta om jag är övertydlig, jag vill verkligen förstå hur du menar)

Men du kanske tänkte dig ungefär så här.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/02/03 17:51:50
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/02/03 :  21:21:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tekniken kan ju appliceras på flera sätt, men handlar ju om att vågfronten successivt skall gå från en instängd (läs rör) till öppen kavitet (gärna exponentiellt)

I din design så är vågfronten först instängd mellan NdFeb N42 och Pure Iron.
När vågfronten når dalen i din "Pure iron" så öppnar kaviteten successivt upp

Om "tuttarna" var lite högre så dras "transformeringen" ut mer vilket gör att den påverkar lägre i frekvens.

Det hela bygger ju på att "Pure Iron" är tillräckligt hög för att inte komprimeras av nästa slits ovanför

Edited by - pix on 2015/02/03 21:22:39
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2015/02/03 :  22:51:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jo, men det är ju därför jag har vågledaren framför "dalen":

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000