HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY HT med JBL 2213 basar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/12 :  19:21:52  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Så här kanske?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/13 :  15:43:29  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag har fortsatt att läsa om det vi skriver om här, att Q värde som gör att basen för en höjning. Det står tex mycket matnyttigt på Troel Gravesens hemsida. Jag gjorde basreflexporten till en egentillverkad akustisk ventil. Borrade också ett 75mm hål på bakisdan, rakt bakom basen. Akustiska ventilen gjorde jag av ett 75mm rör som är ca 30mm långt. Satte ett tunt skikt av lösull framför och fäste lösullen med strips runt röret.

Resultatet blev en lite mindre puckel och lite rakare bas under 40Hz.

Om jag tex köper Scanspeaks akustiska port. Tror ni jag märker någon skillnad?

Jag skulle också kunna prova ett annat baselement som är lämpligt för en 80L låda och har hög känslighet, typ 91dB. Någon som kan ge ett tips?
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/13 :  16:01:34  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag kom och tänka på en skillnad mellan basen i de byggda HT. Jag har ventilerat spidern. Basen i L100 är inte ventilerad. Jag fick det som rekommendation. Att ventilera spidern, hur påverkar det Q värdet, bastoppar osv?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/14 :  17:32:28  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag har ingen erfarenhet av akustiska ventiler, så jag vet inte om köpegrejer är bättre än dina diy.
Det kanske finns andra element som skulle passa bra i dina lådor, men som lite JBL-skadad tycker jag det vore synd att byta bort ett så fint element. Om du byter är inte känsligheten på elementet så kritisk, så länge du håller dig under ca 96 dB, vad jag kan se. Diskant och mellanregister är lätta att dämpa ned till önskad nivå. 2 resitorer per element är ju allt som krävs.

(hellre än att byta ut baselementet hade jag hellre bytt till mig ett par JBL 2105/5-2 eller ekvivalent och ersatt mellanregistret)

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/14 :  21:23:41  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag är också lite JBL skadad, dessutom är de vita basarna riktigt läckra.

Jag bar ut HT i köket för att mäta i ett annat rum. Köket är avlångt och jag mätte där HT fick spela med väldigt långt till bakvägg.

http://www.minhembio.com/sladden

Det ser ut att vara en extrem puckel mellan 60 och 120Hz. Ungefär samma fenomen som jag har i hifirummet.

Är det lådans volym som gör att basen får den hissningen?
Seriekondningar i 120L sluten lådan för att sänka Q, kan jag testa det i den 80L jag har?
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/14 :  21:25:46  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Test att lägga in bild
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/15 :  22:02:50  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
quote:
Är det lådans volym som gör att basen får den hissningen?

För att generalisera väldigt mycket, större låda, mindre puckel.
Lägre avstämningsfrekvens, mindre puckel.

Skulle vara bra om någon med mer kompetens än mig kunde kommentera din mätning, men jag tycker inte den kurvan ser riktigt sund ut. För konstig för att vara genererad av ett sunt element i en frisk låda. Har du mätt på båda högtalarna och fått samma kurva?
Har du använt Edge eller liknande program när du räknat ut placeringen av elementet?

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/16 :  12:55:36  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag börjar också tro det är något annat fel på HT. Igår gjorde jag mätningar från ca 5cm från basen med akustiska ventiler.

Det skiljer ca 10dB mellan översta toppen och när basen planar ut efter 250Hz.

Elementen är placerade på ena sidan i lådan och inte i mitten. Mellanreg och diskant är placerade så nära varandra det går och diskant i öronhöjd.

Någon som kan tipsa mig om vad felet kan vara.
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/16 :  12:57:32  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Samma upplägg för mätningen med sluten låda.

Fenomenet är i stort sett samma.

Är en puckel på ca 10dB att förvänta sig???
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000