HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diskantpåverkan av baffel. Och lite filterjox.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/08 :  09:44:36  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick lite funderingar om baffelns betydelse när jag såg högtalaren Alien. Har ett par Rainbow CAL25 liggande så då är det bara till testa.

Att den sen visade sig passa perfekt i ett tvåtums avloppsrör var ju på plussidan så att riggen blir enklare.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/01/17 12:27:39

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/01/08 :  09:57:03  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Kul projekt, som alltid när du beger dig ut i verkstaden :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/01/08 :  10:40:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Skall du bygga Nautilus looken?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/08 :  10:51:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har lite rör liggande som passar. Tog en gammal testskiva för baffelfräsning och gjorde en brunn till stående röret.

Sen limmade jag dit röret med epoxylim. Vinkeln ska stämma

Väntar nu på filterdelar då dessa diskanter rekommenderas att delas i 12 dB vid 2600 hz eller 24 dB vid 2200 hz. Hade prylar för 900 hz men vis av tidigare misstag så avstod jag från att använda den.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/08 :  10:53:59  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Skall du bygga Nautilus looken?

Nej Goldfinger, har dock spånat lite på Alien. Vi får se!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/10 :  08:17:10  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Filterdelarna kom redan igår. De har hottat upp sig på HIFI-KIT. Satte ihop filtret och kopplade in diskanten på inspelning för att se om det vassa ljudet kan dämpas lite. Får stå och pinas några dar med allas favoritprogram MixMegapol. Mycket pipiga tjejröster där.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/01/10 :  12:04:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Verkar spännande. Alltid roligt med lite experimenterande.

Har du mer info om Alien? Fabrikat osv. Länk?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/10 :  13:33:48  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Någon här på forumet nämnde den nån gång. Sökte info men hittade bara detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=101437

Diskanten är inte helt utan baffel så det blir inte som mitt test. Fick dock fart på hjärnverksamheten

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/01/10 :  16:33:30  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Kul idé
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2013/01/10 :  17:08:49  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Känns lite som "Pluto" högtalaren som det är monterat nu ;)

http://www.linkwitzlab.com/Pluto/Pluto-2.1.htm

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/14 :  14:02:59  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu har diskanten spelat i fem dar så jag tror inte att det händer nåt mer med den.
Riggade upp för test utan baffel först. Tjock matta under mätområdet. Kanske inte har nån betydelse i höga frekvenser. Jag har delat vid 2600 hz 12 dB.

Första mätningen rakt framifrån.

Sen 30 grader.

För enklare jämförelse kurvorna tillsammans. I 30 grader gick det ner ettpar dB upp till ca 13000 hz då det dök ordentligt.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/14 :  17:21:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Katten ser ut att lyssna kritiskt. Vad är hennes åsikt?

Vad kan du dra för slutsatser av dina mätningar? Jag är nyfiken eftersom jag själv kör baffellösa toppar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/14 :  17:51:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Miaber, det kommer mera Katten Ozzi tröttnade ganska fort på Holms tjutande. Brukar annars lyssna på det mesta

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/01/14 17:53:08
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/14 :  22:11:59  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Ja den här tråden är intressant. Inte för att jag kör liknande system själv men lite matnyttigt lär man kunna snappa

Nej sinussvep eller rosa brus och liknande är inte kattfavoriter
Vår glade huskatt Hobbe lyssnar annars gärna på t.ex. Ironmaiden sittande på soffbordet. Discodunk går dock bort

Kör på det det fina jobbet !

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/01/14 :  22:38:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Kör hårt Stig, det ska bli intressant att se en jämförelse med baffelmonterad diskant.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/14 :  23:11:01  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Bild till Solhaga!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/01/15 :  00:23:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Om du tittar på mätningarna så har du en options-knapp där, bredvid "Measure" och över "Import".

Kolla på sidan 18 i manualen.

Öppnar man Holm så skall de senaste mätningarna finns kvar. Hmm, det kanske inte går om de är "Unnamed-0" osv.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/01/15 07:20:50
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/15 :  09:26:53  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ok Solhaga, hittade det. Nu behöver du bara visa mig hur man tar bort smothingen. Kan inte avklicka den för mätningarna jag testade på. Inga viktiga men retfullt ändå att inte kunna återställa.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/01/15 :  09:40:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Välj Raw Response.

Defaultsmoothningen kan för övrigt vara för mycket. Prova 6 eller 12.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/15 :  09:44:59  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Se där ja, tackar Enkelt bara man vet. Kanske ska läsa manualen bättre till nästa gång jag ska göra sånt här. Lär dröja, har inga byggplaner just nu.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/15 :  09:54:49  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Då var det dags att visa mätningen med stor baffel. Det är en 4 mm flyfa men tjockleken lär väl inte påverka diskanten.

Rakt framifrån. Ser konstigt ut men avstånd och så samma som tidigare. Kass fotograf Här ser det ut att tappas lite från 5khz till 10 khz. Alltså sämre frekvensgång med baffel.

30 grader.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/01/15 09:58:48
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/01/15 :  13:52:30  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Du ser ut att ha alldeles för hög insignal då alla dina mätningar verkar stanna på -0,56dB vilket förmodligen betyder att du klipper mätningen på ett eller annat sätt. Sen ligger kurvan väldigt nära 0 och ibland en bit över vilket inte är bra om du inte har ökat dom manuellt eller importerat dom.
Har du använt signalmätaren för att kolla hur nivån ligger när du mäter? (Alt+F1)

Sen är kurvorna väldigt taggiga och man ser även mycket bös i impulssvaret, är det mycket bakgrundsljud när du mäter?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/15 :  15:10:16  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hej Joda. Jag har inget annat ljud än svepet. Tyst och fint här på vischan Vad menar du med stanna på 0,56 dB.
Hade samma volym vid mätningen som jag brukar ha. Det där med Alt + F1, när och hur använder man det? Har aldrig tänkt på den.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/01/15 :  15:51:31  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om du tittar nere till vänster ser du ett fält som heter "Peak pcm" som visar max signalnivå under mätningen. Detta så att man ser hur stark signal man får in som max.

Signalmätaren visar i dB hur stark signal man får in relativt max digital utstyrning som går.
Då kan man lätt se om man har för stark eller svag signal. Fungerar även när man inte mäter.

Beroende på ljudkort kan det ligga tex en limiter som begränsar för hög signal.

Jag skulle inte ligga starkare än max -6dB för att undvika att ljudkortet distar eller har något annat dumt för sig.

THD kan också vara en bra indikator på om något gått fel under mätningen. Om man tittar på noise som ligger direkt under valda THD kan man se om man har stort problem med oljud under mätningen.

De taggar innan impulssvaret som man kan se på vissa mätningar brukar också tyda på att något är fel.

Jag kan knappt mäta med min server igång då hela impulssvaret blir brusigt vilket får THD att bli extremt dåligt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/15 :  17:05:58  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
THD

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/15 :  19:01:02  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ähh, nu slänger jag in resten av testen

Hur påverkar en rund baffel ca 18 cm dia.

Rakt framifrån. Visade sig störa kurvan ganska mycket. Inget bra val

30 grader. Här slätades kurvan ut och ser bra ut.

Alltså ger denna diskant bäst resultat utan baffel och ska lyssnas ur 30 graders vinkel.

Nu när jag har fått såna bra tips och råd tror jag att jag ska göra om hela proceduren med en TB 28-847SE ( http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/28-847se.htm ) som också passar i röret. Får jag fler tips blir det ännu bättre Detta är ju mest en kul grej men lite matnyttigt kan det ju bli.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/01/15 19:51:48
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000