HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diskantpåverkan av baffel. Och lite filterjox.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/15 :  19:57:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Specen på TB

Påstådd frekvensgång:

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/17 :  10:34:23  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Satte ihop ett 18 dB filter, 1500 Hz, enligt nedanstående från Strassacker. Mina kondingar är på 27mH och 10mH och seriekopplade 1 + 2 yF spolar ( 0,68 yH ). Kan den skillnaden spela stor roll?

Bannade skit, hade för bråttom. Skulle haft spolarna parallelkopplade. Tack Figge Orkar inte göra om detta Var ändå inne här och kolladehttp://www.lautsprechershop.de/index_tools_en.htm

Mätningarna idag är smothade

Trodde faktiskt att skillnaden skulle bli större. Fast största skillnaden är ju mot TB:s egen mätning. Fast de har ju såklart bättre utrustning

Edit pga rört ihop bilder

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/01/17 18:58:34
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/17 :  10:55:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kör med filtret! Här är rakt framifrån utan baffel, blå, och 30 grader.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/01/17 11:22:45
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/17 :  11:07:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Och så med baffel. Här höjde sig kurvan från 1 till 3 kH med ca 5 dB. Måste väl betyda att det är bättre med baffel.

Och vad har detta lärt mig? Inte mer än att inte lita på att filter ska ge det det utlovar. Att baffel är att föredra och att vassa topptoner dämpas om elementet vinklas 30 grader så man knaske ska tänka om på frontens utformning. Kan bli nästa testbygge men då ska jag ha bättre diskant

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/01/17 11:27:19
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/17 :  12:00:30  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Blev bara tvungen att kolla effekten av 12 dB filter, 1500 Hz. Skulle vara enligt Strassacker så här:

Men blev ganska nära i alla fall. Paralellkopplade 1mH och 0,2 mH och kondingen 10 yF:

Samma skit här. Blandade ihop parallel och serie Inte så konstigt att kurvorna blev knas

Då fick jag betydligt större skillnad mellan utan och med filter. Hur kan det bli så här Och varför faller så högt

Kunde inte låta bli att experimentera lite. La till 27yF paralellt och 2 mH paralellt och se vilken fin brytning det blev på 2000 Hz på gröna kurvan. Har inte fler komponenter men inser att filterbygge är först en gissning och sen en massa labbande.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/01/17 18:55:18
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/17 :  14:00:29  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Det är väl sällan det blir som man tänkt.

Fina datorprogram som beräknar allt mellan himmel och jord innebär ju inte att det är ok när det kommer ut i andra änden.
Elementets, filtrets och lådans parametrar tillsammans är väldigt svåra att få att lira klockrent utan "aktiv test".

Dock hamnar man närmare ett fullgott resultat om man har alla tänkbara parametrar att mata in, men tyvärr saknas oftast någon eller några, om man inte har möjlighet att mäta själv.

Har inte räknat på vad du gjorde i 18-db filtret, men jag fick för mig att du vänt på paralell och seriekopplingen ?

Paralellkoppling av spolar (och resistorer) ger 1/L = 1/L + 1/L + 1/L...
Seriekoppling ger L = L + L + L...

Kondingar är omvänt om jag nu inte gjort nån tankevurpa.

Kan säga att jag blev rejält förvånad själv när jag labbade med filtren till mina 8G40 - provade både 12 och 18 db utan bra resultat.
Slutligen testade jag 6 db och tillsammans med elementets akustiska avrullning gav det någonstans 14 - 16 db/oktav...

Det verkar som om Olsen hade rätt i sina efterforskningar angående baffelns inverkan.
Att ha skrikan på "lösen" fungerar när lägsta tänkta våglängden är lika med elementets diameter, därunder blir det gradvis mer rundstrålande.
Tror inte det är en slump att de som sitter utanpå är mer "superdiskanter", troligen svårt att gå ner och möta en bas/mid utan rejält tapp.
Det borde även bli hyfsat kraftiga kantreflexer från elementet, iofs mycket beroende på elementets spridningskaraktär.
Dock tyckte jag mig inte se några sådana i dina mätningar.

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/17 :  20:02:44  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Har inte räknat på vad du gjorde i 18-db filtret, men jag fick för mig att du vänt på paralell och seriekopplingen ?

Tack Figge

Det stämmer så j-a bra. Gjorde ju rätt med den andra diskanten. Totalt hjärnsläpp Blir så sur på mig själv. Ska koppla ihop imorn igen och se skillnaden.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/17 :  20:57:43  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Så lite så
Ibland har man väldigt gärna bråttom har jag märkt

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/18 :  11:10:49  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Lödde filtren rätt och mätte om. Först 12 dB.

Blå utan filter. Röd felkopplade filtret. Grön rätt kopplat.

Sedan 18 dB.

Blå utan filter. Röd 18 dB. Grön 12 dB. Ingen imponerande skillnad. Trodde faktiskt att 18 dB skulle ge mera. Som sagt, det krävs mycket labbande innan man kommer rätt och det kan ju bli lite dyrt med en massa komponentinköp för tester.

Skyller fellödningen på 5 dagar med Naturdiet för att ta bort lite julfett

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/18 :  12:56:34  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Det som kan ge skillnad är att man får olika fasvridning och att registren då iterfererar olika med varandra, ev. måste fasvändas osv.
Kikade lite på kurvorna och jag tycker de dyker rätt mycket uppåt 20K.
Har du kollat hur det blir med en med konjugatlänk ?

Figge.

Mitt system:
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/18 :  13:13:18  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ska man verkligen behöva tänka på fasvridning med bara ett element? Huga!
Jag brydde mig inte om så mycket vad som händer över 15 kHz. Däröver hör jag ändå inget Var mest intresserad av delningspunkten. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro om detta element då deras kurva inte har det minsta liknelse med min ofiltrerade. Att jag delat på 1500 Hz kan man ju inte ana när man ser på resultatet.
Detta har mest gett mig anledning att se uträknade filter som en vägledning och att man sen får testa sig fram med varje element. Kanske inte så intressant tråd men hoppas några andra också har fått sig en tankeställare

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/18 :  13:27:36  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Ehm, nä fasvridningen spelar väl mindre roll i detta fall, men man brukar sällan spela utan lägre register... Det var väl mest det jag syftade på

Du har rätt i att det du mätt stämmer lite sisådär i de nedre registren men det ser rätt ok ut uppåt tycker jag.
Frågan är ju om hur de mätt den, filter, fritt eller bafflad och i så fall - hur stor ?
Sen finns ju rummet med...

Ja riktlinje är väl en bra sammanfattning

Figge.

Mitt system:
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000