HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY HT med JBL 2213 basar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/06 :  17:03:40  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag har byggt en 3vägs HT med JBL 2213 basar som utgångspunkt. Lådan är enkel med måtten 70*43*37cm, ca 80L. Basreflexröret är ca 20cm. Filtret till basen är endast en spole på 1,0mH.

Som mellanregsister använder jag Isophon 11/150 och diskanten är en Celestion HF2000.

När jag spelar musik så låter det väldigt bra och balanserat i diskant mellanreg. Basen känns väldigt överdriven och svulstig. Som mitt vardagsrum är så spelar jag på ena långsidan, och det är välkänt att mitt rum har mycket bas. Jag vände på anläggning och spelade på en kortsida och bas blev då väldigt trevlig!

Problemet jag har är att min fru inte kommer tillåta mig spela på kortsidan, så det enda alternativet är att spela på långsidan.

Jag har testat alla olika längder på basreflexröret, tom pluggat röret, men basen är hela tiden överdriven och svulstig. Jag provade också att parallellt efter seriespolen koppla en kondn på 15uF till jord. Hjälpte inte heller.

Hoppas någon kan hjälpa mig och guida mig vad jag mer kan testa?

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/01/06 :  20:44:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Har du möjlighet att göra en mätning eller två? Tror det är lättare att komma med tips om du kan specificera vilka frek enser som behöver behandlas. Är det rummet eller lådan som skapar problemen? Att du har basproblem trötta att du pluggar basporten tyder på att rummet är den främsta boven tycker jag.

Vad har du för delningsxrekvenser? Delar du så lågt att du kan separera JBLeena från övriga systemet och laborera med placeringen?

Mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/06 :  21:20:31  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag har gjort mätningar med XTZ mjukvara med mick. Slutsatsen jag har gjort både lyssningsmässigt och mätmässigt för vänster kanal. Mätningen visar frekvensspektrum för vänster kanal. Det ser ut som det finns en topp mellan 35 och 40Hz, också vid ca 80Hz.

Filtret för basen är endast en 1mH spole, den delar nog vid ca 1kHz.

Jag lyckades inte lägga in bilden här, den ligger på annat forum...

http://www.minhembio.com/sladden
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/01/07 :  06:36:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Minska dämpningen på mellanregister och diskant 5 db till att börja med.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/07 :  07:14:55  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Filtret för diskant är endast en 4,7uF kondn.
Mellanreg filter är en seriekondn på 0,33mH och en seriekond på 15uF.

Om jag ska minska dämpning, hur gör jag då?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/07 :  21:21:48  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Nu tror jag inte ditt basproblem sitter i filtret men jag kan ändå inte låta bli att fråga om filtret är gjort för just dom högtalarna, eller om det bara är något som är ditslängt? Jag trodde Isophonen bara gjordes som 4 Ohms-element, vilket då skulle förklara dippen i kurvan kring 5000 Hz (värdet på spolen bör isåfall minskas).

Petter, vad får dig att tycka att han ska släppa upp m+d? 2213 har en känslighet på 91 dB, vilket är samma som Isophonen (hittar ingen data för Celestions supertweeter). Det skulle ge en nivåhöjning på minst 5 dB (mer om det är ett 4-Ohmselement) över 1200 Hz. Jag skulle snarare dämpa mellanregistret någon dB eller två.

Vad är det för diameter på basreflexröret och hur är dämpningen i lådan? Med tanke på VAS och QTS för 2213 kanske lådan är i minsta laget?
Är lådan helt stum när du knackar på den? Den behöver kanske stagas upp?

En enkel grej jag hade gjort är att ialla fall sätta dit en konjugatlänk över basen (en R på 5,5 Ohm och C på 20 uF i serie kopplat mellen plus och minus på basen).

Annars kanske du kan ta med dig argumentet om att bygga större lådor som ett alternativ till att placera högtalarna på det sättet din fru inte gillade. Då kanske hon hellre kan gå med på din placering.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2013/01/07 21:26:02
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/07 :  22:02:48  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Isophonerna är 8 ohms element, det står på dem.

Själva filtret har en kompis till mig rekommenderat, tror han använder något liknande själv.

Basreflexröret är 50mm i diameter och jag har testat längder mellan 15 till 40cm.

Konjugatlänken, vad gör den rent tekniskt för basen? Vilken effekt på motstånd behövs? Kvalitet/Mtrl?

Själva lådan är byggd med 19mm Mdf, dämpad med ca 10mm isolering. Jag har en annan ht jbl l100 som gör något liknande för basen.

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/07 :  22:38:08  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
50 mm är alldeles för litet för den basen. minst det dubbla, helst tredubbla (då kanske 20 cm längd hade passat bättre). Med en diameter på 50 mm och längd på 20 cm blir den avstämd alldeles för lågt, vilket gör att du tappar botten men får för mycket bas högre upp i registret. Jag vill kalla det bumlighet. Någon får rätta mig om jag har fel.

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/07 :  22:43:01  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Konjugatlänken jämnar ut lasten för förstärkaren, så att den upplever lasten som mer resistiv, istället för induktiv. Filtret blir mer linjärt också. Beroende på förstärkare kan det få mycket positiva effekter. Det borde räcka med ett 10W motstånd. Jag använder vanliga keramiska motstånd.

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/10 :  12:59:26  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag provade att installera ett 100mm rör på olika längd mellan 20-30cm i hålet där mellanreg sitter. Basen var vid det tillfället inte bättre.

Jag testade också en sk konjugatlänk med 5,6ohm i serie med en kondn på 20uF. Det blev i stort sett samma.

Jag har också testat att låna ett försteg med nivåkontroller, det är ett Nakamichi. Om jag sänkte nivån på basen med ca 1/3s rattläge från neutral mot noll så blev basen bra i nivå. Dock fortafarande lite bumlig, men OK att leva med.

Att sänka nivån på basen vi försteget, motsvarar det samma som att höja disk/mellanreg på HT?

Någon som har ett annat tips???
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/10 :  17:39:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Att sänka basen på försteget motsvarar inte alls att höja mellanregister och diskant.

Fortfarande med 100 mm rör troro jag 20 cm portlängd är för mycket, utan att ha räknat på det. Vilken avstämningsfrekvens vill du ha?

Troligtvis är det rummet som är så stor bov i dramat att åtgärderna i högtalarna blir som en piss i missisippi. Om du är låst till högtalarplacering och inte kan göra några större akoustikåtgärder i rummet skulle jag sätta in en eq, typ:
http://www.thomann.de/se/behringer_deq2496_ultracurve_pro.htm
Finns bättre, men denna räcker långt.

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/10 :  21:07:58  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag håller med dig om att rummet är ett stort problem,. Spela på andra hållet känns inte aktuellt.

Avstämningsfrekvensen kan jag nog inte säga så mycke om, men vad jag inte vill ärrat basnivån ska pika vid ca 35 Hz.

Jag har ett väldigt bra försteg, audionet pre g2. Hur blir ljudkvaliteten om signalen ska gå igenom beringern också? Kan jag då lika gärna köra med billigare slutsteg?

Kan det vara värt att bygga vidare på en ht baserad på annat bra baselement som inte går under 35Hz?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/10 :  22:25:59  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
quote:
Jag har ett väldigt bra försteg, audionet pre g2. Hur blir ljudkvaliteten om signalen ska gå igenom beringern också? Kan jag då lika gärna köra med billigare slutsteg?

Jag vet inget om det försteget, mer än att det kostar en del, och jag vet inte heller vad du har för slutsteg, men ingen kedja är ju svagare starkare än sin svagaste länk, och uppenbarligen har du ett lyssningsrum som inte fungerar. Kan du inte göra något åt det, så ser jag ingen bättre utväg.

Nej, jag tycker inte du ska byta ner dig bara för att/om du sätter en en processor/eq i kedjan. Tanken var väl inte att det skulle låta sämre?
Personligen tycker jag att fördelarna klart uppväger eventuella nackdelar. Nu har jag inget audionet pre g2, men väl en behringer deq2496 (mitt rum är hopplöst. Blir inte bra trots en del rumsfix. Krävs mer.). Jag kan inte säga att jag kan hör skillnad på en rak signal genom Behringern eller förbi. Men rumskorrigeringen gör ett bra jobb.

edit:STARKARE

Edited by - miaber on 2013/01/11 05:56:09
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/11 :  07:39:49  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Miaber-tack för alla dina svar!

Behringer, kopplas det inte direkt efter försteget så signalen går ut från försteg-in till Behringer-ut till slutsteg? Eller måste man hålla på med tape in och tape out?

Jag läste en hel del om det DEQ2496. Verkar som en intressant produkt! Såg också ett par youtube klipp.

Miaber:
Använder du mick också?
Eller du ställer in och mäter med annan utrustning?
Brummar/brusar apparaten?
Är det fläktar i den?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/11 :  09:01:35  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Du kopplar in den mellan för och slutsteg. Balancerade ingångar, så det passar ju bra med ditt försteg.
Ja, jag använder mick.
Inget anmärkningsvärt brus (mina högtalare har ca 93 dB känslighet).
Ingen fläkt. Helt tyst.

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/11 :  09:42:24  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Det låter som jag måste köpa ett sådant för att testa. Som jag förstod så kopplas micken in via XLR. Kollade snabbt på mickar, jag har tex en med USB och så finns det att köpa med 3,5mm.

Miaber, vad har du för mick med kontakt?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/11 :  11:21:26  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm
XLR

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/11 :  12:56:59  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag har letat mer på nätet och hittat ett par saker. Det första som slog mig var att det par personer anser att Behringer DEQ inte hör hemma i en hifianläggning, någon skrev att den bör endast användas i den digitala domänen. En skrev att ljudet blev oljud, det var här på hififorum...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=46497
http://www.decdun.me.uk/deq2496.html

Dessutom ligger det väldigt många till salu på ebay...

Ska jag satsa 3000kr???
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2013/01/11 :  15:37:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har haft en DEQ,och det är sant att den låter bäst i digitala domänen.
De analoga in och utgångarna är ungefär samma (lika) som DCX2496,dvs de låter inget vidare..(tycker jag) men visst funkar dom men vänta inget sk high end..

Är inte 3000:- mycket?Tror jag sålde min för ca 1500:-.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/01/11 15:39:16
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/11 :  16:00:34  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Bilda dig en egen uppfattning. Personligen tycker jag att det är mycket skitsnack om Behringer i allmänhet.
Har man ett lite mer öppet sinne kanske man inte går på det man tror man ska höra, efter vad man läst.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2013/01/11 :  16:05:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja har man möjlighet att själv jämföra digital och analog in/ut så hör man ju själv förhoppningsvis det man hör..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/11 :  17:05:20  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
quote:
Ja har man möjlighet att själv jämföra digital och analog in/ut så hör man ju själv förhoppningsvis det man hör..

Precis!
Man ska givetvis sträva efter så kort signalväg som möjligt, men vad jag menar är att det är lätt att övertolka den negativa kritiken som finns.
Jag vet många som kör med Behringern i fina anläggningar. Jag är så lyckligt lottad att jag tycker den låter bra även på analoga ingången och är inte ensam om det. Jag utger mig inte för att ha "guldöron", men jag vet guldöron som använder den.

Har man ett rum som är så kass att man inte hör när man gör kraftiga förändringar på basreflexavstämningen, men har ett försteg som betingar ett sexsiffrigt belopp, är det bortkastat att inte vidta åtgärder. Jag tycker det är en relativt liten investering för att testa hur långt man kan komma med rumskorrigeringen. Tycker ts att han får balans i ljudet med en ultracurve så får han väl sedan ta ställning till om han tycker den skitar ner ljudet hörbart eller ej, för att väga fördelarna mot nackdelarna. Om det visar sig att rumskorrigering "is da' shit" men att den inte håller måttet, ja, kanske man får hosta lite hårdare och gå på DBX eller något annat ("finmärke").

Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2013/01/11 :  23:13:29  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
MODEL fs Qts Vas Eff. Pmax Xmax dia. | Qms Qes Re Le
------------------------------------------------------|------------------------
2213H 25 .49 8.3 .68% 75 .31 9.8 | 8.5 .52 4.4 0.6
i 80 får du ett Q över 1 och basreflex gör basen etter värre. Sluten låda på 120 liter med seriekondensator för att minska Q värdet eller låda med akustisk ventil. För basreflex skall du upp mot Vas i lådstorlek...
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/12 :  10:57:55  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
http://www.minhembio.com/sladden

Jag har lagt upp bilder på annat forum... jag lyckas inte lägga upp här. Det visar i alla fall HT som den är byggd. Bilderna visar också nya mätningar sent igårkväll.

Jag kände att jag var tvungen att göra en ny infallsvinkel och jobba med ingenjörmässigt. Innan har jag bara ändrat basreflexröret och lyssnat en kort stund. Nu satte jag en mick 1,5m från HT och mätte alla olika längder på basreflexröret för att se vad som händer. Innan hade jag micken i lyssningsposition.

Det första jag gjorde var att ändra basreflexröret till 75mm diameter. Jag testade längder mellan 5-40cm. Absolut bäst mätningar fick jag med 25cm. Jag gjorde samma sak för båda HT. Kurvorna ligger på andra forumet.

Resultatet blev ett mycket trevligare ljud, helt klart acceptabelt!

Det har dykt upp ett par frågor under vägen.

Jag har ett par JBL L100 med samma basar där lådan är 40L. Basen är mycket fastare. Kurvorna i rummet mäter ungefär samma. Den enda skillnaden är lådans volym (40 mot 80L) och att filtret på L100 har en seriespole på 1,3mH och en parallellkondn på 15uF. De HT jag byggt nu har endast en seriespole till basen på 1,0mH. Vad skiljer för filter då? Kan en parallellkondn till de nybyggda HT vara till nytta?

DrBoar, du skriver om QTS, VAS osv. Om jag förstår dig rätt så får jag ett Q värde över 1, vilket ger högre känslighet och puckel för basen. Stämmer det? De värde du anget, jag förstår inte dem riktigt. VAS är 8,3 och QTS 0,49. Var kommer dem ifrån???

Utan att bygga om mina lådor, finns det något jag enkelt kan testa för att påverka Q-värdet?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/12 :  12:09:20  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag tror DrBoar är inne på det som jag skrev tidigare, att lådan kanske är i minsta laget. Med ett VAS på 235 och Qts på 0,49 borde en sluten låda hamna på drygt 200 liter. En basreflexlåda på 80 liter är också lite liten. Med en diameter på 7,5 cm på röret kommer du nästan upp i det som behövs för att undvika blåsljud. Med en längd på 25 cm får du en basreflexavstämning på ca 10 Hz, vilket gör att lådan i princip fungerar som en sluten. Plugga hellre röret, isåfall. Kurvan kommer att ha fallit 3 dB vid ca 40 Hz.
Eftersom 123A och 2213 har samma T/S-parametrar borde det bli en puckel i basen på L100. Du borde få olika kurvor. Jag tror fortfarande att du mäter rummet, och inte högtalarna.

Kondingen paralellt har inget med basåtergivningen att göra. Den åstadkommer bara en brantare delning mot mellanregistret, så at det blir 12 dB/okt istället för 6 dB/okt.

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/01/12 :  17:10:24  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Det är en lite större puckel vid 40-60Hz på L100 men jag uppfattar ändå basen som mer fast för L100 och då mer välljud. Kan skillnaden vara lådan för L100 som ger fastare bas?

När det gäller dämpning är det viktigt att dämpa alla 6 ytor, även den som elementen sitter i?

Jag kan förstå teorin bakom det ni säger, men att gå från 40 till 80L låda har givit mig mer problem. Att gå till 120L, skulle det sänka Q värde och ge mindre höjning av basnivån?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000