HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spela sönder en högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:34:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vi tänker oss en vanlig bas på 15" av bra kvalité!
power rating på 300 watt IEC
vi driver den med slutsteg på 700 watt


gasen i botten, vad händer när vi drar på för fulla muggar?

går högtalaren sönder helt plöttsligt, och ger ifrån sig en rökpuff
blir det bara tyst?
kan man höra högtalaren dista innan den går sönder?
slår den igenom, och gör ett ljud (klonk)

jag har igentligen aldrig spelat sönder ett högtalarelement,
det kan ju vara bra att veta vad som är ett gott tecken på
att högtalaren börjar få för mycket kräm.

i detta fall har vi ju lite mer än dubbla IEC watt, så högtalaren
har tillräckligt med effekt. inte för lite effekt, vilket är farligare än för mycket effekt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:49:11  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag har spelat så att mellanregistrens effektmotstånd smälte

Nyårsafton med rave till kl 6... när jag sedan kvällen efter, i ett kraftigt bakrus, skulle kolla på en film, tog det säkert en halvtimme innan jag fattade varför de prataade så konstigt....

Baselement kan ge ifrån sig ett otäckt pang om man överskrider dess slaglängd...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:08:08  Show Profile Send JM a Private Message
Den låter som en kulspruta i några sekunder, sedan när slutsteget börjar klippa på riktigt så får den stackars basen en massa likström och fyrkantvåg in i talspolen som brinner av... Sedan är det tyst..... tyst ! Så tyst ! Tror jag ! kanske ! .... He He !

;)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:23:27  Show Profile Send norman a Private Message
hmm det där med likspänning låter konstigt.. har aldrig varit med om att en förstärkare lämnar likspänning när den överstyrs.

En bas borde knappast gå sönder beroende på för liten förstärkare som klipper.. möjligtvis diskanten.
En bas kan ju gå sönder på två sätt (eller fler om man har vild fantasi), dels mekaniskt (talspolen slår i bak i magneten och pajar, på vettiga element borde iof inte det kunna hända..) eller att talspolen smälter beroende på för hög medeleffekt (som är mycket lägre än toppeffekten i musiken)

om det låter illa innan beror nog mycket på elementet och lådkonstruktion...

Störst risk att talspolen smälter pga för hög medeleffekt är nog om man spelar komprimerade radiohits på hög volym... men sånt elände spelar väl ingen vettig människa?..

Edited by - norman on 2003/02/05 20:27:31
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:31:36  Show Profile Send Parasite a Private Message
Med billigare element så låter det fy fan o helvetesdist om en bas innan den pajjar så man brukar höra det =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:40:37  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"hmm det där med likspänning låter konstigt.. har aldrig varit med om att en förstärkare lämnar likspänning när den överstyrs."

Inte alls konstigt faktiskt. När en sinussignal klipps (alltså topparna kapas) så får man en DC-nivå. Nivån är ren likström med den spänning när sinussignalen klipps. Detta är dock inte lika farligt med en förstärkare där det sitter en kondning i serie med utgången (blockerar likström).

Vad som händer när en högtalare får likström i talspolen:

1. Den flyttar sig så mycket den kan åt ena hållet (beroende på om det är positiv eller negativ spänning).

2. Den fastnar i ändläget, i värsta fall hoppar ur position, börjar bli varm.

3. Talspolen brinner av om effekten är tillräcklig. Det finns risk för att talspolen kortsluts helt och förstärkaren tar skada. Om inte förstärkaren är kortslutningsskyddat då...

norman: Sant det där om medeleffekten. Medeleffekten är bra mycket större i exempelvis en DC spänning på 25 V än en sinusignal som har ett toppvärde på 25 V. Klipper en förstärkare vid 25 V utspänning så...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:54:28  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Wolfie

"hmm det där med likspänning låter konstigt.. har aldrig varit med om att en förstärkare lämnar likspänning när den överstyrs."

Inte alls konstigt faktiskt. När en sinussignal klipps (alltså topparna kapas) så får man en DC-nivå. Nivån är ren likström med den spänning när sinussignalen klipps. Detta är dock inte lika farligt med en förstärkare där det sitter en kondning i serie med utgången (blockerar likström).



Fyrkantsvåg innehåller ingen likspänning, den består av en oändlig serie sinusignaler (t.ex. sin(w)+sin(3w)/3+sin(5w)/5.. o.s.v.). lägsta sinuskomponenten i t.ex. 50hz fyrkantsvåg är ju 50hz

klipper vi alltså en bassignal på t.ex. 100hz får vi just 100hz plus en massa högre frekvenser.

Edited by - norman on 2003/02/05 20:56:13
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:12:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det blir aldrig tyst när man spränger ett element, "tinnitus light" håller på länge -Piiiip

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/02/06 :  00:02:54  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Jag skulle vilja säga att valet av frekvens och ev. delningsfilter kommer att inverka på händelseförloppet.
En låg frekvens, under fs, och mycket effekt lär få elementet att bottna kraftigt och paja med några feta smällar.
En högre frekvens, kanske 300 Hz, och inget delningsfilter som stoppar lär smälta talspolen av värme. Jag har testat med ett litet köksradioelement, det lät illa, börja ryka (rätt coolt), blev tyst och sluta ryka.

//Magnus
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:33:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jo de dära 6cm elementen med pappkön, de ryker snabbt.
vet inte om man kan gämföra med ett sådant

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:41:27  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Då kan ju någon försöka förklara den gamla myten för mig; Hur i helsike kan det vara dåligt för ett element att splas med en för "klen" stärkare?

Tänk:

* Son of Zen (7 - 15w)
* Aleph 30 (30W)

Båda stärkare som är av god kvalitet, men lågt effektuttag. För även om det kan bli lite otrevliga ljud när du distar en stärkare, så går det ju att med en synth framkalla brus/oljud på vilken stärkare som helst?

Det måste mer bero på felkonstruktion av stärkaren, än för låg effekt.

Jag är skeptisk, tills någon övertygat mig! ;=)

Ha det gott,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:49:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
quote:
Originally posted by swede

Då kan ju någon försöka förklara den gamla myten för mig; Hur i helsike kan det vara dåligt för ett element att splas med en för "klen" stärkare?

Lätt som en plätt, du skall läsa http://www.jblpro.com/pub/technote/lowpower.pdf

Tänk:

* Son of Zen (7 - 15w)
* Aleph 30 (30W)

Båda stärkare som är av god kvalitet, men lågt effektuttag. För även om det kan bli lite otrevliga ljud när du distar en stärkare, så går det ju att med en synth framkalla brus/oljud på vilken stärkare som helst?

Om stärkaren överstyrs, kommer det inte alltid nyttig ström ut ur utgångarna kan jag lova dig.

Det måste mer bero på felkonstruktion av stärkaren, än för låg effekt.

det vet inte jag, jag vet bara att allting i livet måste vara välanpassat för att passa ihop, en STOR högtalare kommer aldrig trivas ed en SVAG förstärkare.

Jag är skeptisk, tills någon övertygat mig! ;=)

Som sagt: http://www.jblpro.com/pub/technote/lowpower.pdf

Ha det gott,
//magnus


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:34:51  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Då har jag läst ovan nämnda dokument och tycker mer att det beskriver en ursäkt för varför man stoppar in "billiga" och "under rated" diskanter i skräphögtalare. JBL anser att frekvensfördelningen i musik är sådan att det högfrekventa ljuden (som diskanten får ta hand om) bara tar upp en tiondel (1/10) av uteffekten. Därför kopplar de gladeligen in en 10W diskant och märker hela högtalaren 100W. Nu påstår de visserligen att de kör med 100% säkerhet och använder sig av 20W-diskanter i sina 100W-högtalare.

Då är det inte konstigt att man bränner högtalaren.

Dock kan jag förså det ekonomiska i det hela. Diskanter med lägre effekttålighet är billigare än mer effekttåliga. Om normalanvändaren driver högtalaren så att 99.999% av dem INTE går sönder, så fungerar deras ekonomiska trick. Det handlar helt enkelt om statistisk kvalitetssäkring. Går för många högtalare sönder, måste de antingen märka om effekttåligheten på högtalaren eller stoppa in bättre diskanter.

Dessutom handlar det väl kanske också om hur man behandlar sin förstärkare... Att tvinga in en stärkare i distorsion/overdrive/klippning, är väl mer något som är mer ämnat hårdrocksspelande gitarrister, än HiFi-ägare.

Nu kanske jag är korkad, men jag tycker fortfarande att det är lite fel att säga att det är farligt att koppla in en "low power"-förstärkare till stora högtalare. Dessutom finns det ju diskanter att skaffa som klarar rätt fett med effekt. Kör du med en diskant som skall klara mycket effekt (ex. D2010/8513-00, som sitter i ProAc-klonerna), så skall det mycket till om du har sönder dem med en SoZ, eller en A30, även om du distar den för fullt.

Man dör i en Mercedes om man krockar den riktigt illa också.

Fortfarande inte helt övertygad. ;=)

Godans gott! Ha en bra dag,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:09:46  Show Profile Send norman a Private Message
Som vanligt blir myterna överdrivna och ibland verkar det som om man tror att det inte går att ha sönder en högtalare om man bara har en jätteförstärkare som är 3ggr så stark än vad högtalarna skall tåla...

Att diskanten går sönder när man klipper en klenare förstärkare beror nog dels på att man får komponenter av högre frekvenser genom klippningen och dels genom att klippningen gör att man komprimerar transienter så att det kanske inte låter lika högt och man vrider på mer. (om man alltså är full eller nåt så att man inte hör att det klipper..)

Att JBL skriver att de sätter i diskanter med 10 eller 20w i högtalare gjorda för 100 är inte konstigt. Musik har ju mycket mindre effekt i diskanten. Finns nog ingen högtalare som diskanten tål lika mycket som baselementet.

Känns lite konstigt att prata om effekt hit och dit när man inte vet om det är medeleffekt eller toppeffekt.. Mina diskanter t.ex. tål att med musik köras med en 100w förstärkare där transienterna i musiken precis kommer upp till 40v (max), däremot brände jag sönder dom med en sinussignal på bara några enstaka watt..
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:46:04  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Swede, samma statiska kvalitetssäkring säger ju en del om hur mycket effekt som verkligen hamnar i diskanterna. Om deras "ekonomiska trick" funkar så beror det ju på att verkligheten ser ut så.

Sen är ju inte tanken att man ska köra sin förstärkare i klippning. Att ha diskanter som klarar fyrkantsvåg är ju helt meningslöst eftersom det sällan händer att någon orkar lyssna på det =)

"Kör du med en diskant som skall klara mycket effekt (ex. D2010/8513-00, som sitter i ProAc-klonerna), så skall det mycket till om du har sönder dem med en SoZ, eller en A30, även om du distar den för fullt."

Har du inte helt plötsligt gått ifrån din tes att det är förstärkaren som är felkonstruerad? Om din diskant klarar mycket effekt så spelar det ju ingen roll om du låter en vanlig Sony-förstärkare eller en SoZ klippa. Spänningsbegränsningar måste ju finnas i alla förstärkare.

Du säger ju emot dig själv i dina olika inlägg. Jag vet inte vad det är som du inte är övertygad om.

/Marcus
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:00:32  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kompression!

http://www.rane.com/pdf/note128.pdf

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:26:07  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Fyrkantsvåg innehåller ingen likspänning, den består av en oändlig serie sinusignaler (t.ex. sin(w)+sin(3w)/3+sin(5w)/5.. o.s.v.). lägsta sinuskomponenten i t.ex. 50hz fyrkantsvåg är ju 50hz

klipper vi alltså en bassignal på t.ex. 100hz får vi just 100hz plus en massa högre frekvenser."

Detta är en sanning med modifikation. En fyrkantsvåg består (matematiskt beskrivet) av en oändlig serie av udda övertoner till en grundton. Fourier som gjort teorin bakom detta för att matematiskt kunna beskriva en fyrkantsvåg. I praktiken genereras fyrkantsvågor av just DC-nivåer. Det är precis samma sak. Klipper en förstärkare, e.g. den överstyrs, så blir spänningen på utgången lika med matningsspänningen (minus förluster i transistorer, resistorer etc). Kommer vi så högt som matningssppänningen på utgången så finns det längre inget "headroom" uppåt eller neråt att svänga spänningen mot, vi skickar då ut en ren likspänning. Detta är ganska enkelt att undersöka med en OP-amp som nästintill har oändlig förstärkning. Simulera en icke-återkopplad OP-amp så får du se vad som händer. Oavsett hur låg ingångspänning du har så kommer OP-förstärkaren att bottna (den förstärker utsignalen oändligt mycket men den kan inte driva den ovanför matningsspänningen). Återkopplar man den negativt så kommer den att "stypa" förstärkningen så att den håller sig stabil, så länge som inspänningen inte blir så hög så att Vin*Av >= matningsspänningen. Det är precis samma sak med förstärkare som används till att förstärka ljudsignaler. Egentligen så är ju faktiskt OP´s uppbyggda precis som hifi-förstärkare, fast i miniatyr.

Ett exempel. Antag att vi har en förstärkare (icke-inverterande ideal förstärkare) som förstärker insignalens spänning med 100 ggr (10 dB). Matningsspänningen ligger på +- 30 Vdc ger ett maximal spännvidd på 60V. Kan ses som en ganska normal förstärkare fast helt utan förluster.

Om insignalen ligger på 0.1 Vt = 0.2 Vt-t sinus på säg 100Hz så kommer utsignalen att ligga på 100*0.1= 10V t = 20V t-t, 20V ligger innanför den spännvidden vi hade på 60 V så det ska fungera bra, vi får ut en 100 Hz sinussignal med spänningen 10 Vt.

Skulle vi nu öka inspänningen till 0.3 Vt = 0.6 Vt-t 100 Hz sinus så kommer förstärkaren att förstärka signalen till 30 Vt = 60 Vt-t. Detta är ok för en ideal förstärkare som klarar att dra upp utsignalen hela vägen till matningsspänningen. Vi får ut en 100 Hz sinussignal med spänningen 30 Vt eller 60 Vt-t (=21,213 Vrms).

Höjer vi nu ytterligare insignalen till säg 0.4 Vt = 0.8 Vt-t så försöker förstärkaren att förstärka den till 40 Vt = 80 Vt-t. Nu har förstärkaren en maximal spännvidd på 60 V så utgången kan inte gå så hög, den kommer att "klippas av" när förstärkaren försöker komma över 30 Vt. När sedan sinussignalen går mot noll igen så kommer utsignalen att se ut som en normal sin-signal, men då den underskrider -30 V så klipps den igen. Matningsspänningen går rakt ut i högtalaren.

En DC-spänningen är ju en spänning utan perioditet. Alltså en spänning som ligger på en konstant nivå. Detta är fallet då en förstärkare överstyrs, för just då kommer utsignalen att ligga på en konstant nivå ända till insignalen sjunkit under gränsen för överstyrning (i detta exempel under 0.3 Vt).

Vad som är farligt för en högtalare när man skickar in höga likspänningar är dels det att den inte gärna vill ligga med talspolen i maximalt utsträckt samt att medeleffekten snabbt blir stor när signalen inte varierar (Vtopp till 0 till -Vtopp).

Så visst kan förstärkare utan vidare skicka ut likspänningar. De kan även ligga (gör oftast) med en liten konstant DC-nivå, om de inte är 100 % symmetriska samt att feltoleransen är 0 % på alla komponenterna i förstärkaren. DC-offset kallas detta. Därför sitter det ofta någon liten kondensator i serie med ingången i förstärkaren för att blockera eventuella DC-nivåer från föregående förstärkare (förförstärkare, CD-spelare etc.). Skulle det på ingången hamna en liten DC-nivå och att slutsteget inte är skyddat mot detta så kommer den DC-nivån att bli betydligt mycket större på utgången, och det vill vi ju inte.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:28:28  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Säga vad man vill men mina analoga förstärkarteknik den kan jag iaf! En av mina inriktningar när jag läste till Elektroingenjör...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:44:13  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Då kan ju någon försöka förklara den gamla myten för mig; Hur i helsike kan det vara dåligt för ett element att splas med en för "klen" stärkare?"

Läs mitt inlägg ovan. Det är sant, fast det är ingen annan än du själv som kan skada högtalaren med en "för klen" förstärkare. Det som händer är att man kanske försöker spela högre än vad det är möjligt med den förstärkaren. Man överstyr den och den börjar klippa (skadligt för högtalaren). Däremot om en förstärkare har för klen nätdel och du kopplar på en högtalare med en knepig impedans (väldigt varierande och emellanåt väldigt låg samt om den har branta fasvridningar). Den kanske samtidigt är väldigt trögdriven. För att få en sådan högtalare att spela musik vid normala volymer så krävs det mycket ström vid de frekvenser där högtalaren har en låg impedans. Då gäller det att förstärkaren har en nätdel som orkar med detta. Vad som händer om den inte har det är att matningsspänningarna börjar sjunka och förstärkaren blir överstyrd, läs inlägget ovan, och skickar ut likström. Troligt är att förstärkaren går sönder innan högtalaren i detta fall, men högtalarens talspolen kan likaväl ta skada fast den inte går sönder helt. (Har någon någonsin lyssnat på en högtalare som har bottnat några gånger? Låter inte bra :))

Det andra fallet är att högtalaren skiftar brant (och mycket) i fas. Då finns det risk för att förstärkaren blir instabil och börjar självsvänga. Detta kan resultera i att förstärkaren blir överstyrd och samma sak händer som i fallet ovan. Det kan även bli så att du helt enkelt får en oscillator där självsvängningen inte går att stoppa. Fast detta händer normalt inte vid bra konstruerade förstärkare, men jag har sett förstärkare som gjort det och det endasom hjälper är att dra ur kontakten ur väggen...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:04:23  Show Profile Send norman a Private Message
"En DC-spänningen är ju en spänning utan perioditet. Alltså en spänning som ligger på en konstant nivå. Detta är fallet då en förstärkare överstyrs, för just då kommer utsignalen att ligga på en konstant nivå ända till insignalen sjunkit under gränsen för överstyrning (i detta exempel under 0.3 Vt)."

här blev det en liten motsägelse.. håller med om att definitionen på likspänning är en spänning som inte förändrar sig med avseende på tiden. En fyrkantsvåg förändrar sig ju med tiden och man kan inte säga att den innehåller någon DC. Alltså: signalen ligger inte på en konstant nivå när en förstärkare klipper med t.ex. en sinussignal in.

"Vad som är farligt för en högtalare när man skickar in höga likspänningar är dels det att den inte gärna vill ligga med talspolen i maximalt utsträckt samt att medeleffekten snabbt blir stor när signalen inte varierar (Vtopp till 0 till -Vtopp)."

Höga likspänningar är ej bra, talspolen åker nästan ur magnetfältet och forlorar sin kylning och brinner snabbt pga den höga medeleffekten. Men en fyrkantsvåg på säg 100hz gör ju inte att konen ställer sig i ett ändläge, den gör att konen åker framåtillbax. Alltså ingen större skillnad för högtalaren än en sinus förutom att diskanten får övertonerna.

"Säga vad man vill men mina analoga förstärkarteknik den kan jag iaf! En av mina inriktningar när jag läste till Elektroingenjör..."

En av mina inriktningar när jag läste teknisk fysik var matte, så lite koll på frekvensinnehållet i fyrkantsvågor har jag...

Testa gärna att mäta spektrat från en fyrkantsvåg så kommer du se att det inte finns nån DC där. (håller med om att det kan se ut som DC på topparna på t.ex. ett oscilloskop, men man måste ju tänka på att definitionen för DC är konstant map på tiden och det är det ju inte i detta fallet)





Edited by - norman on 2003/02/06 16:29:49
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:54:04  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Om man tänker sig att det sitter ett lågpassfilter i högtalaren och att förstärkaren klipper extremt. Då är utsignalen approximativt en fyrkantsvåg. Om försträkaren då av någon anledning skulle lyckas få till en utsignal med annan duty cycle än 50% så skulle medelvärdet (som bildas av LP-filtret) över högtalaren bli en likspänning.

Då har man oavsiktlit skapat en klass D förstärkare =)

/Marcus
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:01:32  Show Profile Send norman a Private Message
hmm vad är duty cycle? menar du att det skulle bli en osymetrisk signal?

Man skulle ju kunna tänka sig en insignal som är +0.5v i 2ms och -1v i 1ms och växlar mellan dessa värden, den får ju noll likspänningskomponent. Men styr vi däremot ut en förstärkare med denna signal så att den klipper på både + och - sidan så får vi ju genast en likspänningskomponent... vet inte om det är så relevant iof med normal musik. Själv har jag iaf aldrig mätt upp nån likspänning från ett klippande steg.

Edited by - norman on 2003/02/06 17:07:31
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:39:13  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Gott!

Bästa diskussionen på forumet på flera dagar!

Wolfie har den bästa kommentaren hittills:

quote:
Det är sant, fast det är ingen annan än du själv som kan skada högtalaren med en "för klen" förstärkare.


Jag håller med till fullo. Synd att jag klantade till med mitt resonemang ovan. Tycker bara att man får vara lite ansvarsfull själv och låta bli att dista sin stärkare. Så tycker jag.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:43:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


NN är en bra frågeställare

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:55:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Niklas!

Med mina Thiel C^2.78 sade det bara K L I R R när de råkade få likspänning. SEdan såg det ut som krossat äggskal. Inte bra. 5000 åt skogen.

Med Altec Lansing 15-tummare som vi använde som bullerkälla på Ingemansson så blev det plötsligt ett "pluffrande" ljud eftersom det gått ett stort hål i pappmembranet. Det var p g a långvarig användning i det ickelinjära området där den yttre upphängningen tar stopp. Konen hade bucklats.

Med några Audax 8-tummare blev det bara tyst och det kom ett fint litet rökmoln när jag hade kört Peer Gynt på stark nivå. Talspolebobin av papp!! Avbränd talspoletråd.

Med Thiel C^2.12 blev det bara tyst efter en stunds spelande på synthesizer. Dåligt högpass delningsfilter med bara en konding, så det är egentligen inte elementets fel. Några millimeter stort hål i membranet som följd.

Vilka fler element har jag kört sönder, hm?

Jo förresten JBL:s 8-tummare brukade gå sönder i den yttre kantupphängningen med prasslande ljud som följd. Efter det fick vi installera ett 50 Hz högpassfilter. Mätnormen går endast ned till 50 Hz för ljudisolering så det var inget problem. Där ser du!! Även JBL kan paja!

Jo, oh de små stackars diskanterna till BBC LS3/5A, de behövde man knappt spela på så det knapp ens hördes för att de skulle gå sönder!! Kan tillägga att filtret var BBC:s filterdesign.

Just det mina nuvarande, då blev det bara tyst plötstligt när jag körde 110 dB på lyssningsplats. Men då var det bara att byta säkringar för några kronor, he-he!

Några andra som iofs klarade sig tack vare att jag var försiktig, var Dynaudio 1.3SE, som började "ploppa" då talspolen slog i magnetsystemets polstycke i bottnen. Extremt dåligt att de inte gjort elementen med utbukning baktill på polstycket så att detta inte kan hända, tycker jag. Detta problem är dock mycket vanligt förekommande och egentligen ska många fler högtalare än bara Dynaudio dissas för det.

Fast jag har en solskenshistoria om JBL-element också, inte bara klagomål. På Ingemanssons hade vi en högtalare som såg ut som skit, verkligen alltså! En period lät den väldigt skramligt, men det var ingen som brydde sig om det eftersom man ändå mätte med smalbandig tersbandsanalysator ett band åt gången. I vilket fall som helst så såg vi ganska snart när vi tog bort plåtgallret att skruvarna i plywooden hade släppt!! Så elementet bara låg i lådan eftersom det var skruvat inifrån!!! Inget hade märkt något! Bara att skruva ihop igen och tuta och köra! Antagligen hade högtalaren tappats i golvet, vilket utseendet tydde på då den var extramt rpig och kantstött. Men så ska det vara med grejor som används professionellt, de måste hålla, annars är det skit och man vill inte använda skräpgrejor.

Är det sant Niklas, att du aldrig spelat sönder några högtalarelement? Då är du ingen riktig do-it-yourselfare!

Neriks snart... höll på att glömma bort. Snart om en vecka.

Hälsningar Johan



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:07:15  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Hej Niklas!

Med mina Thiel C^2.78 sade det bara K L I R R när de råkade få likspänning. SEdan såg det ut som krossat äggskal. Inte bra. 5000 åt skogen.

Med Altec Lansing 15-tummare som vi använde som bullerkälla på Ingemansson så blev det plötsligt ett "pluffrande" ljud eftersom det gått ett stort hål i pappmembranet. Det var p g a långvarig användning i det ickelinjära området där den yttre upphängningen tar stopp. Konen hade bucklats.

Med några Audax 8-tummare blev det bara tyst och det kom ett fint litet rökmoln när jag hade kört Peer Gynt på stark nivå. Talspolebobin av papp!! Avbränd talspoletråd.

Med Thiel C^2.12 blev det bara tyst efter en stunds spelande på synthesizer. Dåligt högpass delningsfilter med bara en konding, så det är egentligen inte elementets fel. Några millimeter stort hål i membranet som följd.

Vilka fler element har jag kört sönder, hm?

Jo förresten JBL:s 8-tummare brukade gå sönder i den yttre kantupphängningen med prasslande ljud som följd. Efter det fick vi installera ett 50 Hz högpassfilter. Mätnormen går endast ned till 50 Hz för ljudisolering så det var inget problem. Där ser du!! Även JBL kan paja!

Jo, oh de små stackars diskanterna till BBC LS3/5A, de behövde man knappt spela på så det knapp ens hördes för att de skulle gå sönder!! Kan tillägga att filtret var BBC:s filterdesign.

Just det mina nuvarande, då blev det bara tyst plötstligt när jag körde 110 dB på lyssningsplats. Men då var det bara att byta säkringar för några kronor, he-he!

Några andra som iofs klarade sig tack vare att jag var försiktig, var Dynaudio 1.3SE, som började "ploppa" då talspolen slog i magnetsystemets polstycke i bottnen. Extremt dåligt att de inte gjort elementen med utbukning baktill på polstycket så att detta inte kan hända, tycker jag. Detta problem är dock mycket vanligt förekommande och egentligen ska många fler högtalare än bara Dynaudio dissas för det.

Fast jag har en solskenshistoria om JBL-element också, inte bara klagomål. På Ingemanssons hade vi en högtalare som såg ut som skit, verkligen alltså! En period lät den väldigt skramligt, men det var ingen som brydde sig om det eftersom man ändå mätte med smalbandig tersbandsanalysator ett band åt gången. I vilket fall som helst så såg vi ganska snart när vi tog bort plåtgallret att skruvarna i plywooden hade släppt!! Så elementet bara låg i lådan eftersom det var skruvat inifrån!!! Inget hade märkt något! Bara att skruva ihop igen och tuta och köra! Antagligen hade högtalaren tappats i golvet, vilket utseendet tydde på då den var extramt rpig och kantstött. Men så ska det vara med grejor som används professionellt, de måste hålla, annars är det skit och man vill inte använda skräpgrejor.

Är det sant Niklas, att du aldrig spelat sönder några högtalarelement? Då är du ingen riktig do-it-yourselfare!

Neriks snart... höll på att glömma bort. Snart om en vecka.

Hälsningar Johan



En riktig diy:are borde väl ha lyckats med att spela sönder Ino element.

Edited by - Mattepatte on 2003/02/06 20:07:46
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000