HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Linn Kelidh passiv-aktiv delning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  15:56:27  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Kan man göra det själv?
Linn rekomenderar såklart att man ska lämna in högtalarna, men alla sparade kostnader är välkomna..
Om jag inte missuppfattat så måsta man in i högtalaren för att by-passa dom passiva filtren.

Nån som vet om man kan använda dom aktiva delningskorten utan att ha Linn steg? "Typ" tjuvkoppla dom med en hembyggd strömförsörjning och koppla in mellan för och slutsteg. Finns en Linn tunebox som filtren kan stoppas i men även det är en kostnadsfråga..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:30:59  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du ska alltså byta till aktiva filter?
Då borde du kunna använda vilka slutsteg som helst.

Hur är dina högtalare uppbyggda? 2-vägs? 3-vägs? Ska du byta till bi-amping eller tri-amping?

/Marcus
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:57:53  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Ja nästan,jag ska byta till Linns aktiva filterkort som är gjorda för att stoppas in i ett Linn steg.. (eller tunebox)

Högtalarna är 2-vägs, med dubbla mellanregister.
Ska bi-ampa.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:15:46  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du menar att du ska köra ett stereosteg per högtalare?

/Marcus
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:32:03  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Tror det är tänkt att fungera så ja..
eller ett stereosteg per register, vad som nu är optimalt..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:12:51  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Det finns ju en chans att de har gjort något speciellt med sina filter bara för att man ska bli tvungen att använda deras grejor rakt igenom.

Du borde nog skaffa en ritning över det passiva filtret eller köra lite reverse engineering på dem och rita upp hur det är kopplat. Kan ju vara någon variant på 2,5-vägare. Kan bli skumma effekter annars när du kopplar in dig. ;)

/Marcus
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:44:35  Show Profile Send Ionizer a Private Message
har försökt leta på internet efter ritningar och tipps men hitils har jag inte hittat nånting..

om man bara kunde få låna en såndär tunebox och kika i den, är det bara anslutningar och strömförsörjning som ska till så är det inga problem. Men filterkortet är såklart inkapslat så att man inte kan reverse enginera..

trevligt att veta vore matningsspänningen och in/ut signalnivå.

Nån som har ett Linn steg tex LK100 som jag kan få lyfta av locket på och mäta matningsspänningen i?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:40:05  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tuneboxen består bara av strömförsörjning och anslutningar vad jag vet iallafall. den är ju bara till för att du skall kunna köra aktivt utan deras förstärkare. Och hitta schema till linn prylar är näst intill omöjligt. det är den grejen jag ointe gillar med Linn. jag menar om jag har ett gammalt LK280 tex och det går sönder och jag skulle behöva schema för att fixa det och inte få tag på schemat vilket jag sannoligt inte får ja då åker det steget i papperskorgen.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:29:43  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Du råkar inte veta vad det kan vara för spänninng till matningen i en tunebox??
Filtret ska oxå gå att montera i ett LK100, KLOUT, Majik I, LK240 och AV5105 så det kanske går att mata filtren med varierande spänning, dom har inbyggda sp-reg (lm317 lm337).

Tuneboxen kostade tydligen ca 9kkr ny, så jag undrar om det inte sitter buffrar på in/utgången eller nånting annat dyrt däri. Fast en snygg låda med bra anslutningar och en påkostad nätdel är inte helt gratis... Aldrahelst om det står Linn på den.

Tror jag ska prova att koppla upp korten med små säkringar och +-15v, om jag inte är för feg..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:39:56  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tyvärr har jag inte en aning om det men jag kanske kan försöka luska lite när jag kommer ner till handlaren. Jo jag vet vilka steg de passar i. skall ner nästa vecka och fixa mig en tonarms platta till 12an så jag kanske kan komma med lite info. det borde ju gå att få lite vägledning med att veta vilka komponenter och så och kolla deras specar.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:46:47  Show Profile Send Hepcat a Private Message
du kan nog kräma på en del alltså max skillnadspänning på stabbarna är 40 volt så det klarar en hel del. så det går ju att räkna på vad det klenaste steget behöver i matning så borde det stämma någorlunda med vad kretsarna behöver minimum.
om det sitter några buffrar vet jag ej men som sagt det är påkostad nätedel och lådor är ju aldrig billiga.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:56:40  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Då väntar jag en stund med att koppla, och håller tummarna att du kan spionera lite info åt mig..
:)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000