HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ytterligare udda frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:36:41  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag är fortfarande inne på att det måste gå att göra en del roliga saker med billiga element, och jag vet också att det brukar kunna gå att fixa och dona lite med lådor, element, kretsar mm för att få ut det absoluta mesta ur ett högtalarelement.
Nu till mina frågor
1. Går det att sänka resonansfrekvensen på ett baselement? i så fall hur?

2. Vad blir riskerna med att "underavstämma" (alltså avstämma lådan under elementets resonansfrekvens) en portad låda?


Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:03:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
1. Jepp. Ta bort delar av spindeln och/eller öka massan på det rörliga systemet.

2. Det beror på värdet på en del parametrar. Ibland är det ett måste och iblend kan nivå sjunka lite för mycket och element bottna lite lättare över avstämningen men det är oftast inga stora problem...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:12:37  Show Profile Send Parasite a Private Message
så lite försiktiga försök med coating och en försiktig underavstämning så bör det inte va några större problem om man inte är för djärv med volymen eller?

Har du nått exempelvärde vilka värde man helst ska ha om man ska underavstämma?
(låg/hög vas? eller lite högre eller lägtre qts kanske?)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:17:05  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Nu har jag fikat färdigt och Nagref svarat på din fråga...

1. Ja, gör t.ex. konen tyngre på elementet måla på med nåt.
2. Har aldrig provat, kört med Qts 0.41, Qts 0.34 och Qts 0.34 i de senaste byggena. En stor del av byggandet är (tycker jag) att välja högtalare som ska fungera till sitt ändamål.

Vill man ha bas och kan tänkas sig köpa i blindo kan säkert en del bilbasar gå att använda (fast de är oftast lite dyrare de som är användbara) Men en del element te.x. Ljudias MGR X10 o 12 och HiFi kits Response 12 o 15 tummare verkar kunna vara mer användbara (det finns säkert fler alternativ oxå).

Ett par högtalare som tycks ha blivit bortglömda är Peerless 831727 (som gått ner i pris!) och Peerless 831857. Men de är ju lite dyrare!
Men... av någon anledning finns det basar kring 1500:- o uppåt och folk som köper dom


Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:20:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tusen jätte tack, märkt att basar som kostar i närheten av 1500 har de värden man söker oftast, men som sagt va jättenyfiken om man kan övertala en skitbas med hyffsat vettiga värden att göra som jag vill =).
Det är myck mycket experimentlusta , inte enbart snålhet =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:30:15  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag förstår dej, för det är ju skoj med ljud.
Man måste experimentera, det har aldrig (alt sällan) varit fel.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:38:55  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

1. Jepp. Ta bort delar av spindeln och/eller öka massan på det rörliga systemet.

2. Det beror på värdet på en del parametrar. Ibland är det ett måste och iblend kan nivå sjunka lite för mycket och element bottna lite lättare över avstämningen men det är oftast inga stora problem...



Lilla jag vill också tillägga att kantupphängningen ska vara "mjukare" än spindeln.
Så en uppmjukning av denna borde väl bli nödvändigt i vissa fall, om delar av spindeln tas bort ?
Att öka på massan leder ofelbart till lägre verkningsgrad.

Edited by - Mattepatte on 2003/02/07 20:39:51
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/07 :  21:36:13  Show Profile Send Parasite a Private Message
Verkar ytterst dumt och reskabelt att försöka pilla bort bitar av spindeln när man inte är övertygad om vad man gör så hoppar nog över just det.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/02/07 :  22:23:31  Show Profile Send MrT a Private Message
Hmm....intressant ämne.

Ska kolla med er om mina funderingar om att öka "mms" stämmer. Nu får ni rätta mig om jag är ute och cyklar...

Jag tar Peerless 831857 som exempel(nu har iofs detta element redan ett bra Fs):
Mms på detta element är 88g. Smeta på 50g underedsmassa vid centrum på konen. Detta borde ge att Fs sänks från 22,9Hz till 18,3Hz (nyaFs=Fs x roten ur(Mms/nyaMms).
Samtidigt ökar Qts på samma sätt som Fs sjunker. Ska man däremot EBS avstämma lådan kan detta fungera fint. EBS avstämningar vill gärna ha lite högre Qts element.

Tar man detta element och stoppar i en EBS avstämd låda(en större låda än ”max flat” och avstämd lägre), borde man få en ordentlig djupbas. Frågan är om Xmax på 9mm räcker till detta?
Nu får man ganska stora konutslag ovanför Fb med EBS avstämd låda, därför bör den jobba enbart djup ner i frekvensområdet.
Kan också vara en fördel, för transient egenskaperna blir sämre med denna typ av låda. Man offrar övre basen för att nå djupt...

Har tankar på att använda en EBS sub. Sen nyttja två slutna 10” lådor som körs från ca 40-50Hz till 200-300Hz...för att sedan lämna över till några små fina stativare.

Som sagt...är tankegången rimlig, eller är det bara en massa svammel?

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:32:25  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
God tanke
Du ska dela aktivt ?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:33:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
MrT: En del svammel men mer vettiga saker än svammel!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:48:32  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hmmm, bara för att då ta ett exempel ur verkligheten till, om vi säger att jag skulle använda detta element.
"Visaton W200S
Hifi-högtalare som fungerar både som bas och mellanbas. Kan användas i både två- och trevägskonstruktioner. Basen har svartlackerad plåtkorg med kantspår för Visatons eget galler (ingår ej).

Bas: 8 tum. Cellulosamembran. Butylgummiupphängning. 35mm talspole. Impedans 8ohm. Känslighet 88dB. Frekvensomfång 30Hz-5kHz. Effekttålighet 115W max. 75W RMS. Monteringshål 184mm. Monteringsdjup 88mm. Magnetdiameter 100mm. Vikt 2,5 kg. Vas 70 liter. Fs 30Hz. Qts 0,33. Lådtips: W200S spelar bäst i en portad låda på 36 liter. Porten är ett 3-tumsrör, längd 12cm. " (finns på Bilradiolagret www.brl.se)

Med hjälp av 50 grams underedsmassa så bör man (fan va förlängesen jag räknade matte c och så saknar jag miniräknare) så kan vi gissa på att jag åtminstonde kan sänka fs till 27, då blir lådvolymen 36.07 liter 33.5 och för att få elementet att (enligt programmet) spela lite rakare ner i basen 45 liter.
Utgår man från att med 50 gramm underedmassa att man sänker fs till 25 så sänks fb till 30.
Räknar man med att qts:en höjjs med lika många steg som man sänker Fs
och vi utgår att man kan sänka Fs med 5hz (blir då Fs 25 hz)och qts:en blir då 0.38 så borde en optimal låda då vara på 60 liter och Fb bli 28,7. Och "portröret" bör då bli om man använder ett 7 cm rör, 18.23 cm långt.

Verkar detta en någorlunda vettig låda eller är jag helt ute och cyklar (sugigt tråkig effektålighet, men man kan inte få allt för 500 spänn ;P )?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:50:42  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Nån som kan simulera group deley som man törs lita på??
Det jag undrar över är om basen blir långsammare av ESB även i ESB området?? eller om det bara är dom högre frekvensernas delay som försämras.

annars hjälper det väl inte att använda snabba mellanbasar som matchar stativhögtalarna, det kommer inte att matcha dom långsamma sub-basarna.
Eller är det oviktigt vid 50 Hz?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:03:46  Show Profile Send gustav a Private Message
Tveksamt att höja massan tycker jag. Elementet kan ta skada.
Ett smartare sätt att manipulera frekvensgången är ett filter innan slutsteget i kombination med basreflexlåda. T ex ett högpassfilter med högt Q-värde ( 1,5-3) som fungerar som eq och dessutom begränsar konamplituden under avstämningsfrekv. Kräver låg fhe ca 20-30Hz
Simuleringsprogram rekommenderas men det går nog utan också.

Den avancerade hembyggaren bygger nog en ace-kopplad subba.
(som audio pro alltså).

Poängen med bägge alt är att man labbar med små elektriska komponenter istället för att kladda med underredsmassa mm.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:12:04  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
att öka massan är ett gammalt knep för att få lägre f3, men priset du betalar är ju att verkningsgraden sjunker rejält. Nu har jag inte formlerna i huvudet, men du tappar säkert 4-5 dB i verkningsgrad på ditt exempel.
(Loudspeaker cookbook ?)

Så för att få samma ljudtryck måste man öka på effekten in med 4-5 dB , vilket är ca 3 gånger mer effekt! Även snällt räknat (3 dB ) så måste man dubbla effekten.

naturligtvis påverkas också groupdelay men i en subwoofer kanske det inte spelar så stor roll då fasskiftningar är svåra att höra vid låga frekvenser.

Så frågan är om det är lönt med tanke på att du behöver en dubbelt så stor stärkare, och eventuellt två parallellkopplade element för att öka verkningsgraden och effekttåligheten. Har man låga krav på ljudttrycksnivån är det ingen dum ide.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:53:45  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hmmm, nu fick jag massor att tänka på. Är ganska kass på elektronik, även om jag förstår grunderna, fan oxå, nu blir det att läsa in såg på elektronik oxå. Några bra länkar eller andra tipps (för nybörjare)?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000