HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Lovans jobbsystem - Lynx+Stax
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/22 :  15:32:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Under en lång tid har jag inte hunnit lyssna så mycket på musik mer än bara under korta stunder. Hemma har man fullt upp med annat. Jobbet har däremot möjligheter för längre musiklyssningsstunder. Kontorsjobbet med öppet landskap satte begränsningarna till att ha ett par hörlurar. Jag har kört ett tag med spotify i mobilen men jag är tyvärr lite(men bara lite) känslig för förstörande komprimering vilket gör att jag blir lyssningstrött fort. Tankarna for genast genom huvudet att man skulle kunna ha ett par hörlurar på jobbet och en usb-hårddisk med all musik på.

Jag åkte och lyssnade på en del dynamiska hörlurar bl.a. HD800 och någon AKG-historia. Den stora uppenbarelsen blev när jag lyssnade på Stax SRS-4170 systemet. Priset var lite avskräckande med tanke på att det kändes något klent i basområdet, det var inte linjärt(inte på samma sätt som HD800) men däremot så fanns det en otrolig detaljnivå och transparens i ljudet. Där började min Stax-resa

Edited by - Lovan on 2013/05/03 16:00:52

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/11/22 :  16:02:44  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Törs du verkligen ha ett Stax SRS-4170 system i ett öppet kontorslandskap? ;-)
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/11/22 :  17:27:42  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Oh, grattis till Staxen, just den modellen har jag lyssnat till och står på önskelistan. Men låter de inte för mkt ut för resten i kontorslandskapet?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/23 :  09:16:10  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Resan är inte färdig än

Ljudet av SRS-4170 systemet höll sig kvar i minnet men jag kunde inte tappa den gnagande känslan av att det var något med ljudet som jag kände var "fel". Min första känsla var att det kom ifrån den rörbestyckade förstärkaren. Det saknades en liten uns av kontroll i ljudet som kändes som att den borde funnits där.
Jag hade en tjänsteresa till Berlin under en vecka och då passade jag på att besöka en affär där som hade hela sortimentet av Stax lurar och förstärkare
Allt ifrån den lilla SRM-252 förstärkaren...

...till den biffiga SRM-727 förstärkaren!

I lurväg så fanns det hela sortimentet från de enkla SR-207 och de nya SR-507...

...SR-007mk2...

...ända upp till SR-009
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/23 :  09:28:30  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Men innan vi kommer dit så kom tankarna upp i huvudet att ett par sånna lurar skulle behöva en bättre källa än enbart hörlursutgången från en bärbar dator.

Tanken kom givetvis upp om någon form av USB DAC men av tidigare erfarenheter har jag märkt att det blir att man får vad man betalar för.
Jag har länge velat testa ett Lynx ljudkort och se om de är så bra som hypen påstår. Priset i Sverige har varit lite avskräckande men så började jag titta efter priser i Tyskland och såg att man kunde köpa L22-ljudkortet från Thomann(http://www.thomann.de/se/lynx_studio_l22_pci_karte.htm) för ett helt klart rimligt pris. Problemet är att jag skulle behöva en stationär dator för att kunna använda ljudkortet. Skulle man vara så fräck att man ställde dit en egen dator för enbart musiklyssning?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/23 :  09:58:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
...självklart kan man vara så fräck
Av en slump sökte jag på hifimagasinet och hittade ett L22-ljudkort till salu. Sagt och gjort, samma kväll blev jag med ett Lynx-kort
Lite datordelar är beställda och väntar på att komma för att bygga färdigt den stationära datorn som ska vara på jobbet

Stax lurarna då? Två kvällar under veckan i Berlin spenderades med att sitta och lyssna på olika kombinationer av lurar och förstärkare. Det var fascinerande att känna av hur deras ljud har förändrats mellan de tre största modellerna, 507,007mk2 och 009.
507 lät givetvis väldigt lika med 407 då det ska vara samma lurar fast med nytt (svart) utseende och huvudband.
007mk2 som var Stax tidigare Top of the line modell verkligen visade vart skåpet skulle stå. Vilken enorm bas det var i dem Inte helt neutrala i ljudet utan lite åt det mörkare hållet med något avrullad diskant. Otroligt mycket detaljer som inte 507 fick fram. Dock kändes det att något var konstigt. Det var först när vi kopplade in dem i den stora 727 förstärkaren som de kom till sin rätta. Det kom helt plötsligt en vill-ha-faktor Personen i butiken som var otroligt tolerant och hjälpsam med en stackars stax-novis , sa att när han hade fått in 727 förstärkaren för demo så började han sälja 007mk2 lurar på riktigt. Det förstår jag!

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/23 :  10:13:47  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Medans 007mk2 var petig med vilken förstärkare som den kopplades till så var 009 mindre känslig för förstärkare. Vilka hörlurar! Allting som 007mk2 var bra på var också 009 bra på men utan den mörka klangen. Basen kändes som att den var lättare men vid en närmare inspektion är den inte det. Det är resterande register som är i perfekt harmoni med basen. Diskanten i 009 är så linjär och närvarande att man är orolig för att den ska bli vass, men det blir den aldrig. Aldrig hört maken till så klar diskant utan att visa tendenser på vasshet. Hög vill-ha-faktor

Jag kände att jag inte skulle nöja med ett par 407 lurar utan att antingen så köper jag 007mk2 eller 009. Efter lite testande fram och tillbaka så hittade jag två kombinationer som jag fann (prismässigt) realistiska att köpa:
- 007mk2+727
- 009+252

Prismässigt så skulle den senare kombinationen kunna vara 009+323 men mina tester av den förstärkaren fick mig att välja bort den pga den trötthet den gav till ljudet. Jag föredrog den mycket billigare 252 trots att den har lite mera avrullad diskant och bas jämfört med 323 men 323 gav det med en massa distortion i de områdena vilket gjorde ljudet jobbigt i längden. Jag kände att jag skruvade ner volymen vartefter tiden gick. Tvärtom mot både 727 och 252!

Jag gjorde slutligen mitt val och valde att gå på 009+252 kombinationen för att där har jag möjlighet att byta förstärkare vid ett senare tillfälle(DIY kanske?) och få ännu trevligare ljud
Båda av kombinationerna hade jag dock kunnat leva med. Hade jag redan ägt ett par 007 hade jag inte tyckt det varit värt prisskillnaden att byta till ett par 009 men iomed att det är ett nyköp nu så väljer jag 009

Den trevliga herrn i butiken sa att han säljer ungefär 2-3 par 009 i månaden och att det är ungefär 2 månaders väntetid
Nu har jag lite tur för han tror att han kommer få in två stycken i början av december och bara den ena var bokad. Nu är båda bokade
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/11/23 :  12:18:06  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Tevlig Stax-berättelse!

Har inte själv hört 009, och bara 007 som hastigast...

Det blir ingen dålig kontorsanläggning. Nästan så du får låsa in dem när si inte använder dem, men förhoppningsvis ve inte så många om hur exklusiva de är...

Jag är inte alls avundsjuk ;)

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/11/23 :  12:46:04  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hehe, saftiga priser för ett par jobb lurar :)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/23 :  12:47:04  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag har ett litet skåp som man kan låsa när man går för dagen men jag tror inte det egentligen behövs. Man kanske sover bättre om natten om man gör det dock

Var det mk1 eller mk2 av 007 du hörde? Vad jag förstod så hade inte mk1 samma mörka klang som mk2 har. Båda ska dock vilja ha en ordentlig förstärkare

Ska bli intressant att få se hur kombinationen av lynx-ljudkortet och Staxarna ter sig.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/23 :  12:48:08  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Tian: Det fanns inte så mycket annat intressant att välja på så då kostar det
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/11/23 :  12:58:17  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Jag minns inte vilken modell av 007 jag lyssnade på. Det var på CPH-mässan för ett antal år sedan som en utställare hade alla Stax-lurarna och alla drivarn uppställda så att man kunde kombinera och lyssna. Det jag kom fram till var nog att 4170-systemet var det som var mest välljud för pengarna. visst lät de andra bättre på vissa parameterar, men det blir ju som sagt lite dyrare...

Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/11/23 :  13:39:28  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Kul att läsa om en riktigt maffig hörlursanläggning.
Hoppas datorn och Stax fungerar bra ihop på ditt jobb.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2012/11/23 :  18:47:58  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message  Reply
Och att de får vara i fred......
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/11/26 :  10:46:55  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Kilgore: Ja det är bra lurar. Jag tror att för min del så var det framförallt rörförstärkaren som förstörde.

MagArne: Ska bli trevligt när sakerna är på sin plats

Robin Fischer: Det tror jag nog att de kommer få vara. Kanske inte lyssningsmässigt dock

En liten bild på datorn på plats. Tyvärr hittade jag inget mini-ITX moderkort som passade mig så lådan blev lite större än jag tänkte mig. Men den smälter in hyffsat bra ändå

Har ingen hörlursförstärkare tillgänglig så jag kan inte lyssna via Lynx-kortet än. Kanske skulle försöka se om jag hittar något gammalt bygge som man kan lappa ihop...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/12/21 :  08:42:20  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Fick ett trackingnummer i mailen igår
Förhoppningsvis kommer det ett stort paket till mig i mellandagarna
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/12/21 :  08:44:48  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ska nog ta med mig datorn hem över julledigheten
Förhoppningsvis kommer jag ha lite stunder att lyssna!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/12/29 :  21:41:55  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Efter en lång julhelg så har äntligen det efterlängtade paketet anlänt. Posten körde ut paketet men eftersom posten inte har telefoner med sig så kunde de inte ta sig in och dela ut paketet vilket resulterade i att paketet åkte en vända tillbaka för att dagen efter hamna vid dörren bredvid, ICA
Men till slut så kunde jag bära hem den stora lådan

Den stora lådan som var väl emballerad innehåll tre något mindre lådor...

Denna var den första lådan som jag fick upp.
Jag tyckte att lurarna förtjänade en riktig hörlurshållare och denna fastnade jag för. Fanns kina-kopior på ebay för en bråkdel av priset men jag vill känna att hållaren håller en lika hög kvalitet som det som ska hänga på dem, och det gör den! Väldigt fint hantverk som låg i en liten tygpåse inuti kartongen

Läcker! Nu köpte jag "fel" serie av Stax-lurar för att det skulle passa helt och hållet(Omega) men det får duga

Detaljbild där man ser de olika lagrena av trä

Det andra paketet var nästan lika litet och lätt

Förstärkaren(Energizer som Stax kallar dem) kommer i en papperslåda med en klassisk brun text på.

En lapp om att produkterna har kommit från tyska importören

Här syns den lilla förstärkaren inkopplad. Som synes bakpå så har den enbart single end ingångar så adapters från det balanserade Lynx-kortet behövs.

Närbild på adapterna. Kontakterna med adapters har samma djup som själva förstärkaren. Det är en väldigt liten förstärkare. Speciellt om man sett de stora modellerna

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/12/29 :  21:59:43  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply

Den tredje lådan var dock inte så liten. Väl inpaketerad var den också

Här är det som döljer sig innanför all bubbelplast...

...och innanför pappkartongen döljer det sig det här

Plastpåsen skyddade den här läckra trälådan. Pappkartongen andades kvalitet rakt igenom men det otroliga hantverket som fanns innanför är verkligen något annorlunda. Först förstod jag inte hur man öppnade lådan för jag kände inte kanterna på locket mot basen Nåja, lyfter vi på locket ser vi det här...

...Väl inpackad

Det översta lagret av skum borttaget.

På sin ställning

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/12/29 :  22:05:33  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply

Frun verkade tycka att de var okej

Även dottern verkar förstå vad det handlar om även om hon verkar mest förvånad över varifrån musiken kommer

Nu har jag bara en lång inspelningsperiod och testperiod för att få ut det mesta av systemet. Dock så hägrar minnet av vad en bra förstärkare kunde göra för ljudet i dessa lurar. Undrar om man skulle... Hmm...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/30 :  10:19:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hon hade ett lätt förbryllat uttryck!

Grattis till en fantastisk ljudanläggning! Det är det som är så härligt med lurar, man kan göra sig ett eget "rum" genom att hänga dem över skallen och spela musik!
Beskriv gärna dina intryck när de fått spela upp sig lite! Har ingen erfarenhet av Stax själv....
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/30 :  10:30:59  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Har ingen stööre erfarenhet eller kunskap om hörlurar men tycker ditt system ser trevligt ut och säkert låter det bra också.
Både fru och barn som diggar gör ju att ni har åtminstone en gemensam hobby/intresse

/byZan

Edit: glömt ord

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2012/12/30 10:31:48
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/05/03 :  16:00:33  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Nu har systemet spelat in sig en del. Tidigare i veckan märkte jag att något har förändrat sig. Ett lite lugnare och mera detaljerat ljud men utan att ge någon karaktärsförändring. I normala fall märker man av en inspelning genom att något register har blivit mera påtagligt eller varit bristande men jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad. Det är bara mera detaljerat och mera kontrollerat.
Jag vill dock fortfarande ha en bättre förstärkare. Jag tror att det blir någon DIY-historia men frågan är när man ska hinna

Jag har gjort en del tester med inställningar. Jag har märkt att det inte går att ha igång wifi-kortet för det stör ljudkortet så inget internet när man lyssnar. Problemet ligger nog i drivrutinerna för ljudkortet för det är tydligen ett vanligt problem. Det är alltså inte störningar i form av RF-störningar utan drop outs.
Jag kör just nu med oversampling för att något blir konstigt med ljudet när man inte använder det. Jag kör även med volymen på -18dB för att kunna ha volymratten på förstärkaren upp mot mitten av registret.

Det är skönt att kunna lyssna på musik medans man jobbar Jag verkar inte störa dom runt om allt för mycket(eller så är de toleranta med mig ).
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2013/05/04 :  22:27:39  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message  Reply
Hur bra sluter de ut ljud utifrån?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/05/06 :  14:54:24  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Inte alls. Det enda den gör är att vissa högfrekventa ljud som kommer i en skarp vinkel dämpas på grund av öronmuffarna men annars är elementen ingen dämpning
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2013/05/12 :  09:24:16  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message  Reply
Hmm verkar inte vara nån highend lur som är tät när man kikar runt. Skulle vilja ha bra lursetup här hemma med när man inte kan brassa på i stora anläggningen. Men jag vill också slippa höra omvärlden samtidigt ju :-)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000