HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fast Bass, Slow Bass - Myth vs. Fact
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/14 :  09:55:39  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
hur är det med förstärkeriet roll och upplevelsen av exvis basen, klen vs stark stärkare, långsam stigtid vs snabb stigtid?


Ju mer effekt desto bättre låter det. Man kan inte ha för mycket effekt helt enkelt. Denna iaktagelse stödjer väl Circlos "teori"?


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/14 :  10:23:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, så är det verkligen inte. Kvalitet före kvantitet! (Får man båda så är det ju iofs bra.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/14 :  11:56:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ja det var ju ord komna från precis rätt man..


Jag har aldrig hävdat att jag är en auktoritet på någonting. Jag utgår från mina egna iaktagelser och erfarenheter. Jag vet inte hur jag framstår, men tycker att det är irrelevant. Jag vill inte bygga min forum-närvaro på personkult eller på att folk gillar mig. Jag vill att kunskap, nyfikenhet och utveckling skall stå i fokus, och ett medvetslöst hyllande av rådande dogmer och idiologier är tyvärr inte vägen framåt. Om Fourieranalys och annan matematik är hela svaret så hade väl utvecklingen av hifi avstannat för länge sedan. Än idag låter högtalare inte vidare bra jämfört med levande musik, så det finns en enorm utveckling kvar att göra. Då jag inte kan matte så försöker jag gå andra vägar. Jag är mycket lyhört och intresserad av att lära mig nytt. Jag är mycket snabb på att omvärdera min kunskap och ståndpunkt när nått nytt presenteras, men det är allt för sällan det händer. Joda är väl den som ger mig mest ny kunskap, och det är jag mycket tacksam för.

quote:
Den enkla versionen är att alla vågformer kan delas upp i diskreta sinusvågor (frekvenser) med amplitud och fas. Gör man det ser man vilka frekvenser som ingår i en signal och inser lätt att baselementets uppgift i ett sammansatt system bara är att återge låga frekvenser.


Så om detta är hela sanningen förstår jag inte varför man hör skillnad på ett bra magnetstarkt element och tex ett Peerless SLS12?
Om båda kan återge en 200 Hz sinuston så borde man mao inte höra nån skillnad så länge man delar under den frekvensen. Ändå låter Peerless SLS12 skit om man jämför med ett Beyma 15P80Nd.
Med "skit" menar jag slött, bluddrigt och mulligt, jämfört med Beymans hårda, skarpa och rena karaktär. Båda drivna direkt av ett slutsteg, delade aktivt 6 dB/oktav vid 100 Hz.

Kan nån förklara för mig varför skillnade finns där trots Fourieranalys och resten av all matte jag inte förstår?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:13:52  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Fourier innehåller så mycket mer än att bara se vad en signal innehåller.
Den visar att en ren ton måste vara oändlig, samt att en enstaka puls (dirac) kräver oändlig bandbredd, eller rättare sagt den kräver alla frekvenser som Fouriertransform överblickar.

Som jag visade innan så ser man vilken bandbredd en signal kräver för att reproduceras och vad konsekvensen blev om man är bandbreddsbegränsad.
Om vi tittar på en HH resonator med högt Q så tar den ett antal cykler för att komma upp i nivå samt ett antal cykler att dö ut. Detta helt i enlighet med Fourier där en kraftigt bandbreddsbegränsad signal kommer att innehålla flera cykler.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:18:37  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det finns inget motsatsförhållande mellan Fourieranalys och din upplevelse. Båda är säkert riktiga och om du gjorde en grundligare undersökning av skillnaderna mellan elementens beteende mha Fourieranalys skulle du nog få förklaringen.

Vattenfallsdiagram är ett bra exempel på vad som kan erhållas med Fourieranalys. Bumlighet är säkert ganska lätt att se i ett sådant.

Visst kan man bara prova sig fram när man konstruerar och ofta nå längre än de som bara räknar men båda grupperna har en del att lära av varandra.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:30:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jo, men artikeln hävdar att om elementet kan återge en ren enkel sinuston med högsta frekvens som dikteras av delningsfiltret så skall man inte kunna höra att ena elemetet "är snabbare" än det andra. Jag kan höra detta och jag tror att alla som inte lider av dubbelsidig öroninflammation kan höra det med lätthet. På vilket sätt stämmer då artikeln?

quote:
Om vi tittar på en HH resonator med högt Q så tar den ett antal cykler för att komma upp i nivå samt ett antal cykler att dö ut. Detta helt i enlighet med Fourier där en kraftigt bandbreddsbegränsad signal kommer att innehålla flera cykler.


Är det därför jag alltid tycker att basen från en "vanlig" basreflexlåda lever ett eget liv vid sidan av resten av musiken? Det förklarar ju en hel del isåfall. En "vanlig" basreflexavstämning skall enligt Öhman ha ett Q på runt 5.0. Det innebär att vid en kraftig ren transient så hänger inte basreflexporten med alls.

Tack för den förklaringen. Du har just löst ett mysterium för mig.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:32:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Circlo postade medan jag skrev.

quote:
Om Fourieranalys och annan matematik är hela svaret så hade väl utvecklingen av hifi avstannat för länge sedan.

Nja, jag använder det för att förstå vad som händer, inte tvärt om. Dessutom skulle inte Hornresp finnas utan dess hjälp, tror knappast att Hornresp har stannat av utvecklingen?

quote:
Joda är väl den som ger mig mest ny kunskap, och det är jag mycket tacksam för.

Tackar!
I stället för att säga hur saker är brukar jag försöka få andra att förstå hur jag menar, inte helt lätt men jag är glad att andra får ut något av det i alla fall.
Säger dock inte att jag alltid har rätt.

quote:
Om båda kan återge en 200 Hz sinuston så borde man mao inte höra nån skillnad så länge man delar under den

Har du jämfört båda med en ren sinuston och vid samma volym?
Eller med EQ till exakt samma frekvensgång? fas?

Dock så tror jag att det finna både någon from av "crossover distortion" och annat beteende längre ner i signalnivån som gör skillnad i upplevelsen. Och här är integration också viktigt då de båda bandbreddsbegränsade signalerna måste jobba ihop för att rekonstruera signalen, vilket som tidigare nämnts inte är helt lätt.
Beror också på hur känslig man för för fas.
Jag är betydligt känsligare för ringningar och lådljud än fas.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:40:44  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
quote:
Jo, men artikeln hävdar att om elementet kan återge en ren enkel sinuston med högsta frekvens som dikteras av delningsfiltret så skall man inte kunna höra att ena elemetet "är snabbare" än det andra.


Min första post (den med alla grafer) försökte visa hur fel ett sånt påstående är i riktiga världen.
Å andra sidan, om bara en 40Hz ton ska återges så behöver elementet faktiskt inte vara "snabbare". Det kan dock inte återge något annat om det nu skulle önskas.

Kul med lite aktivitet i tråden, känns som vi skriver om varandra =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:48:23  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
När det gäller integrering.
Här är ett seriefilter där man ser hur högpass och lågpass överlappar varann och kompenserar varandras ringningar för att summera korrekt (nästan iaf)

http://img641.imageshack.us/img641/2450/seriesfilter.png

Iom att båda är bandbreddsbegränsade krävs detta samarbete för att få en korrekt summerad signal.

*edit* minskade bilden lite med länk till fullstor istället

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/11/14 12:50:49
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:59:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Joda för att du förklarar det så att en dyskalkyleriker förstår. Som vanligt så kommer du med verkliga exempel och simmar som åskådliggör det hela på ett förståeligt sätt.

Som jag sagt innan så lär jag mig alltid saker av dig.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/14 :  13:57:16  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
För att knyta ihop lite med ovanstående sim kommer även frekvens + fas.


Det är en gammal PLLXO (passive line level crossover) som fick illustrera det där med summering.

Men som vanligt faller enkla förståndsmallar och beteenden när allt börjar gröta ihop sig i både tid och rum (pun intended).
http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelpv5/help_en-GB/html/minimumphase.html
Här börjar det bli intressant när en snörrät frekvensgång inte alltid ger ett perfekt impulssvar. Eller en perfekt fasgång inge sammanhänger med perfekt amplitudåtergivning.

Det där med bandbredd och att förändra amplituden av en sinuston.
Det lättaste sättet att beskriva det är att det behövs närliggande frekvenser för att kunna förändra amplituden av en sinusvåg. Om man tittar på en RTA ser man att man får en bredare peak när man ändrar volymen tills den har "satt sig" igen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/11/14 :  14:46:00  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Någonstans i magen känns det väldigt skönt att det inte är enkelt (min subjektiva uppfattning). Det finns så mycket kvar att utforska och lära. Därmed inte sagt att jag själv har förmågan att göra det men möjligheten kittlar.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/11/14 :  21:20:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Jag kan inte för mitt liv förstå vart du får "att spela 50 Hz i 100 Hz" i från??? Du får gärna förklara på vilket sätt sådana uttalanden leder diskussionen framåt, då jag uppenbarligen är för korkad för att förstå det.

Kan du RuneStone inte höra skillnad på impuslvillighet, anslag och transientrespons hos olika bas-element?


50Hz i 100Hz är ett skämt som dock återspeglar verkligheten en del så väldigt många pratar om "slö bas" och "snabb bas".. "jag ska ha 2st 10" istället för 1st 18" för dom är snabbare" är ett av många argument man fått höra genom åren..

Självklart hör jag skillnad på transientrespons och liknande, men det var inte riktigt det artikeln handlade om..

De e klart att integrationen inte är hela sanningen, då skulle det bara finnas 1 bastillverkare och 1 lådtyp.

Nej lyssnar man på basar så är det mycket riktigt så som beskrivs i artikeln nästan omöjligt(iaf väldigt svårt) att höra någon större skillnad på två stycken olika utan att ha med toppsystemet.

Problem kan även uppstå med integrationen av lådan olika delar, då tänker jag främst på delay från portar, horngångar osv..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000