HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett exempel på strömdrivning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  09:26:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Då det har pratats strömdrivning på vårat Forum de sista veckorna så vill jag visa på ett exempel med lite jämförelser.

Jag äger två st B&C 10PS26 som jag gillar mycket starkt, och jag kommer utgå från dom i mina simmar, då det har slösats mycket tid på att simma dem i massor av olika konfigurationer. De har ett ganska lågt Qms vilket gör dem mer lämpliga för strömdrivning enligt mig.
http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/10PS26.pdf

Först ut kommer en realitycheck.
En vad jag tror är en typisk basreflexlåda, konstruerad för en liten PA-topp passivt delad med en enkel spole på 2 mH med 0,5 ohms intern serieresistans. Jag är inte vidare bra på basreflex så går det att göra bättre så kom gärna med föslag så skall jag simma om den och posta den här. Detta är mest tänkt som en utgångspunkt, dvs en helt vanlig mellanmjölk-användning av elementet som det är skapt att användas.




Näst ut kommer samma element i olika slutna lådor. Fortfarande drivet av en "vanlig" förstärkare med låg utgångsimpedans. Endast 0,1 ohm för att simma vanliga högtalarkablar. 10 till 120 liters sluten låda.



Det kommer mer.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  09:35:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Näst ut är en simmulering av impulsrespons av 10 liters sluten låda och 120 liters sluten låda. Fortfarande vanlig drivning av en förstärkare med hög dämpafaktor.




Röd linje är 10 liters sluten låda och det högre Q-värdet innebär ett mer resonant system med rippel.




Spl-respons för 10 liter och 120 liters sluten låda.





Groupdelay för 120 liters sluten låda.

Inga konstigheter här.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  09:47:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Detta är då vad som skulle hända med våran BR ovan om man får för sig att lägga till 10 ohm serieresistans.

Inte vackert och inte rekomenderat. Hade elementet haft ett Qms nedåt 0,6 - 0,7 så hade det gått betydligt bättre med basreflexavstämning och strömdrivning.

10 ohm är väl en hybrid-drivning, men eftersom dagens element inte är skapta för ren strömdrivning så måste man ge dom en viss dämpning från förstärkaren. Annars blir resonansfrekvensen en sån hemsk puckel med sina 2,9 i Qms.

Det kommer mer snart igen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  10:19:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här har jag då simmat en B&C 10PS26 i en 120 liters sluten låda med 2,2 till 22 ohm. Grå linje är med vanlig spänningsdrivning som jämförelse.

Jag har inte kompenserat spänningen till att bli 1 watt i varje exempel. Jag är lat.

Jag skulle vilja hävda att 10 ohm är väl max seriemotstånd som jag kan rekomendera i detta fallet. Med högre källimpedans så blir Qms för dominant och man får en allt för stor puckel runt resonansfrekvensen. Med ett lägre Qts så skulle man kunna ha en högre källimpedans.



Detta är då med 10 kohm serieresistans.
Här ser man mycket tydligt vad som händer med vanliga element som strömdrivs med för hög källimpedans. Hade detta nu varit en basreflexlåda så hade det sett mycket värre ut.




Impulsrespons. Röd linje är strömdrivet med 10 ohm serieresistans. Här ser man att strömdrivning "motverkar" induktansen i talspolen genom att "tvinga" genom en given ström. Det märks också på den nedre dalen i impulsresponsen där det finns upplagrad energi i talspolen efter impulsen är "klar". Med strömdrivning så verkar det inte påverka responsen alls på samma sätt, utan enda anledningen till lite överskjut nedåt är att den mekaniska systemet inte är tillräckligt väl dämpat.

Det kommer mer om ett tag.
Nu skall vi laga lite mat.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  11:51:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ett kort inlägg mellan mat och film:

Man kan säga att med strömdrivning så frångår man den resonanta avstämningen som tex basreflex eller kvartsvågspipor och övergår till en resonansfri "avstämning" där det mekaniska systemet inte tillåter "fladder". Det man vinner är bla är ofta en mycket lägre distortion men oxå en betydligt bättre impulsrespons då man inte måste exitera en resonans innan nått händer. Man tvingar elementet att reagera blixtsnabbt men sedan släpper man det och har förtroende för att det mekaniska systemet kommer att stoppa rörelsen fort.

De som uppskattar OB och IB förstår nog ganska mycket vad jag menar med en "kort" och stram återgivning utan en massa efterhängande energi eller fladder. Strömdrivning kan ta det till nya nivåer, och det är nog bland öppna bafflar som man kommer se den största acceptansen för strömdrivning i en snar framtid.

Det kommer mer.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/20 :  12:06:10  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det här är en kul tråd. Jag är ju lite glad åt OB eller dipoler som de brukar kallas och har en del experiment bakom mig med serieresistanser. Jag har en förstärkare med justerbar utgångsimpedans på gång också för att kunna experimentera lite men tyvärr är den lite undanskuffad för stunden. Hur som helst så är möjligheten att strömdriva lite grann på ett kontrollerat sätt väldigt intressant t.ex för dipoler (och stora slutna lådor eller IB). Simuleringarna visar väl också detta?

Jag väntar spänt på fortsättningen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8510 Posts

Posted - 2012/09/20 :  15:09:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Händer något med förstärkaren vid strömdrivning,t.e.x att den blir varmare?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  17:31:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det här är en kul tråd. Jag är ju lite glad åt OB eller dipoler som de brukar kallas och har en del experiment bakom mig med serieresistanser.


Kul! Berätta gärna lite om dina erfarenheter. Jag är mycket intresserad av allting strömdrivet då jag precis börjat lära mig om det.

quote:
Händer något med förstärkaren vid strömdrivning,t.e.x att den blir varmare?


Strömdrivningen i sig kräver inget annat än från en vanlig spänningsdriven förstärkare. Det har bara med utgångsimpedansen att göra. Om återkopplingen är så att den bryr sig mer om vilken ström den skickar ut till högtalaren så är den strömdriven. Bryr den sig mer om vilken spänning som går ut till högtalaren så är den spänningsdriven.
I ena fallet så ger den tex 10 volt ut och strömmen genom högtalaren blir vad som dikteras av motståndet vid en given frekvens. I en strömmis så är det tvärtom, dvs strömmen ut är tex 2 ampere och spänningen vad som nu krävs för att få 2 ampere genom talspolen. I ena fallet ökar effekten av högre motstånd (strömdrivning) och i andra fallet så sjunker effekten av ökat motstånd (spänningsdrivning).

http://www.current-drive.info/

Igår gick beställningen iväg för denna bok:

http://www.amazon.com/Current-Driving-Loudspeakers-Eliminating-Distortion-Interference/dp/1450544002/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=books&qid=1266339508&sr=1-3

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/20 :  17:48:37  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag fick min bok igår! Tyvärr har jag inte hunnit börja läsa men det var en rätt rejäl bok kunde jag konstatera i alla fall. Jag skall ögna igenom den lite lätt alldeles strax.

Min erfarenhet av seriemotstånd och högtalare är att det låter bättre med lite extra motstånd om man inte råkar ut för för stora fel pga ändringar av basresonans och filter i högtalaren eller pga impedansvariationer. En Fostex 4-tummare låter fantastiskt fint med en 10-ohmare i serie om man bara håller den fritt i luften t.ex.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/09/20 :  18:15:44  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Jag är långt från påläst på elektroakustik, men ibland stöter man på folk som beklagar sig för att de måste dämpa vissa element i form av ett seriemotstånd i ett flervägssystem, när de konstruerar sina passiva filter. De menar att de hindrar elementen att "spela ut". Oftast så söker man ju efter element med liknande verkningsgrad när man ska konstruera en flervägare mestadels av den anledningen. Här menar ni på att det skulle vara en förbättring med seriemotstånd. Jag blir lite konfunderad. Tänker jag knasigt?

/Marcus
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  18:41:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag fick min bok igår!


Nu blev jag mycket avis!

Min dyker väl upp på tisdag eller onsdag.... Har svårt att vänta så länge....

Tycker att Current-drive-hemsidan är mycket informativ, men tror att det finns mycket matnyttigt i boken.

John Broskie verkar vara ganska imponerad av boken.

http://www.tubecad.com/2012/03/blog0226.htm

Jag har oxå beställt en näve LM3886or för enkla strömdrivande förstärkare.
Bla vill min äldsta grabb ha en gitarrförstärkare och det är väl ett perfekt ställe för strömdrivning. Jag har en Beyma 15K200 liggandes som jag tycker går rejält högt i frekvens utan att låta dåligt. Det kanske inte är det perfekta elementet men det ligger oanvänt så varför inte låta honom spela för kvarteret med sin elgura.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/20 18:47:17
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/20 :  18:49:20  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Sätter man in ett seriemotstånd tappar man förstås effekt och det är väl inte det man vill alla gånger. Seriemotstånd är ett primitivt sätt att åstadkomma en viss del strömdrivning och minska en del negativa effekter pga EMF eller mikrofoni i högtalaren.

Det som styr högtalarens rörelser är strömmen och inget annat. Med spänning styr man indirekt rörelserna och konstruktörerna av element och kompletta högtalare gör en hel del kompensationer för detta så man skall kanske inte förvänta sig att det bara är att strömdriva en färdig högtalare lite grann och få ett bättre resultat.

Jag läste lite i boken jag fick igår (http://www.current-drive.info/) och den går igenom många intressanta effekter som kan påverka återgivningen. Det är t.ex högst troligt att man får mer lådljud med spänningsdrivning än strömdrivning...

Edited by - MatsT on 2012/09/20 18:56:31
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/20 :  18:53:09  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Boken är bra! Den går igenom högtalarfunktionerna grundligt och sakligt. En hel del formler blir det så den är kanske inte så lättläst men skall man förstå och inte bara lära sig så får man finna sig i det.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/20 :  19:04:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Det är t.ex högst troligt att man får mer lådljud med spänningsdrivning än strömdrivning.



Varför? och vad menas med lådljud i detta fallet?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/20 :  19:29:22  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Lådljud är reflekterat ljud från lådans insida. Om man pratar in i en låda ger det en karakteristisk färgning. Elementet påverkas genom mikrofoni olika mycket av detta vid strömdrivning och spänningsdrivning. Det är vid frekvenser som ger våglängder som är mindre än lådans dimensioner förstås.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  20:05:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det finns många fel med spänningsdrivning. Det finns en tråd om katod/emitter/source-följare nånstans här på forumet, där några (bla jag) hävdar att de låter sämre än när högtalaren drivs från anod/drain/collector. Tror det är samma princip där. Kretsen blir mycket känsligare för störningar om man låter en kraftfull återkopplings-slinga "se" världen utanför apparatlådan och kablar+delningsfilter+elementens egenheter backEMF och annat skoj.

Jag tror att korrekt implementerad strömdrivning löser många problem, även om det såklart dras med några egna. Den största utmaningen idag är väl att hitta element med tillräcklig låg Qms och tillräckligt linjära upphängningar.

Nu kom en bunt med chip-förstärkarkretsar och lite 3 watts effektmotstånd.
Två projekt som skall strömdrivas inom kort. Lillgrabben vill ha några bra datorhögtalare och storgrabben vill ha en gitarrförstärkare som jag redan nämnt.

Det blir ett par strömdrivna bredbandare i en sluten låda till lillgrabbens dator. Tror det kan ge ett ganska fylligt och roligt ljud till Team Fortress 2 och Half Life 2.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/20 :  20:32:37  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Man kan säga att konen blir transparent för lådljud då spolen inte håller emot.
Lite som feedback, vilket många håller med om att det är bra att klara sig utan.
Så det ställer nog högre krav på att dämpa bort "studsen" från bakväggen.
Lite som att ha öppen eller stängd dörr till ett kaklat badrum.

Om jag har tänkt rätt när det gäller elementdesign så bör Qms vara avstämt så att det tar upp tryckvågen från konen, ungefär som termineringen av en transmissionslinje(rf) eller högfrekvenskabel (tex 75ohm motstånd parallellt vid mottagaren för videokabel). Qms bör alltså inte vara lågt bara för att det passar strömdrivning utan agera som terminering för konen.
Drar man den parallellen vidare så kan man säga att man skulle kunna vilja ha 75ohm i serie med sändaren, i det här fallet talspolen. Eller det kanske är för mycket svammel om paralleller där det inte borde vara några.

Jag skulle gärna vilja ha en förstärkare som ger en dämpfaktor på 1. Alltså har samma utimpedans som lasten har. Vilket inte verkar vara så enkelt då lastens impedans ändras vid olika frekvenser.
Samma utimpedans som Re kanske.

Sen korrigerar man bara tonkurvan med pEQ.

Hmm, Om man ökar Re så att Qes blir lika som Qms.
Så länge man har sluten låda är det bara att leka på.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2012/09/20 :  23:49:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ämnet är intressant, jag har inga avgrundsdjupa teoretiska insikter men väl en del praktisk erfarenhet på temat. Enligt mina erfarenheter är det öppna bafflar och (väl tilltagna) slutna lådor som vinner på att drivas från en hög impedans, mer komplext avstämda system funkar imho bättre med spänningsdrivning.

Att hänga på en fysisk resistans mellan förstärkare och högtalare är förstås ett lämpligt sätt att experimentera på men vill man gå vidare kan man trixa med återkopplingen i förstärkaren och få den till att bestämma utimpedansen. Utan att ha läst tråden ordentligt misstänker jag att det är det Circlo har i åtanke, såg något om att han köpt in LM3886:or.

Vill man ha en måttlig utimpedans i storleksordningen 2-4ohm vill jag mena att trioder är lämpliga, utan återkoppling hamnar utimpedansen ofta ungefär i de krokarna. Vill man ha uppåt 8-10 ohm är det enkelt att slänga ihop SE-förstärkare med mosfetar och effektmotstånd, det var sådana kopplingar jag sysslade med när det begav sig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/21 :  08:53:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Man kan säga att konen blir transparent för lådljud då spolen inte håller emot.
Lite som feedback, vilket många håller med om att det är bra att klara sig utan.
Så det ställer nog högre krav på att dämpa bort "studsen" från bakväggen.
Lite som att ha öppen eller stängd dörr till ett kaklat badrum.


Jag tror inte det ställer större krav på att dämpa studsen då ett 1 mm tjockt papper rullat till en grund kon inte i sig har värst mycket dämpning av ljud som vill igenom det. Skillnaden är att elementet slutar att fungera som en mikrofon som pushar på återkopplingen i förstärkare och fukkar runt med delningsfiltret på olika sätt. Självfallet måste reflektioner inne i lådan dämpas, men jag tror inte att strömdrivna system är mer känsliga för det, snarare tvärt om.
Eftersom strömdrivning eliminerar mikrofon-effekten och en massa liknande saker så tror jag att en helt tom sluten låda skulle låta mindre illa med strömdrivning än spänningsdriven om allt annat var lika (tonkurva fas osv).

quote:
misstänker jag att det är det Circlo har i åtanke, såg något om att han köpt in LM3886:or.


Stämmer. Jag tror dessutom att LM3886or kan låta förbaskat bra om man ger dom en trevlig arbetsmiljö, så som slippa korrigera en massa högtalarproblem med sin återkoppling. Förstärkaren får det väldigt lugnt när man strömdriver. Den blir egentligen en modulerad konstantströmskälla, som ganska mycket kan "skita i" vad som händer väl strömmen lämnat kretsen. All interaktion med högtalaren får ett motstånd ta, då motstånd är betydligt bättre på att omvandla en massa resonanser, back-emf och strömrusningar till värme utan att bråka och gnälla om det.
Motstånd är stabiliteten personifierad till skillnad mot en vanlig återkopplad förstärkarkrets med hög förstärkning.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/21 :  13:12:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Å så satte jag igång att simma, räkna och skapa bilder för att kunna fortsätta på denna tråden. 3 minuter senare så ringer dom från ena grabbens skola. Jag måste hämta ena grabben, då han har feber....

Jag postar det lilla jag han med iallafall.

Det har diskuterats strömdrivna horn och framförallt midbashorn innan här på forumet så jag var tvungen att simma fram ett vettigt. Jag håller mig fortfarande till mina B&C 10PS26.



Grå kurva är strömdrivet och anings mindre S1.
Svart kurva är spänningsdrivet och aningens större S1.



Svart kurva är impulsrespons för det strömdrivna.

Båda hornen är koniska utan bak-kammare. 1 m2 mynningsyta. 225 cm2 S1 för den spänningsdrivna och 144 cm2 S1 för den strömdrivna. Den strömdrivna drivs från en källimpedans på 22 ohm. Båda hornen har en frontkammare på 1 liter som är 625 cm2 stor dvs 25X25 cm bred och hög.

Inte annat än att det ser intressant ut. Man får ett så mycket större passband.

Med 47 ohms källimpedans så får man ett passband på (-3dB) ca 40 Hz till 1000 Hz från en B&C10PS26.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/21 :  13:55:37  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Stoppa in en klockradio i lådan och testa med och utan kortslutet element så får vi se om du håller med.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/21 :  14:43:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Stoppa in en klockradio i lådan och testa med och utan kortslutet element så får vi se om du håller med.


Det är såklart att det dämpar, men det blir ju inte tyst bara för att man kortsluter högtalarkabeln. En klockradio är ganska långt från det ljudtrycket som är inne i lådan. All den energin som dämpas bort när elementet kortsluts kommer ju att tvinga återkopplingen att jobba hårt, med ganska stor påverkan på signalkvaliten. Vid höga spl och komplext programmatrial så tror jag att en vanlig spänningsdrivande hifi-förstärkare mår sämre av att behöva hantera all den energin som plockas upp av elementet än vad direktreflektioner som tar sig ut genom konen ställer till med. Såklart att man inte vill ha en helt tom låda till ett strömdrivet system, utan den skall packas nästan helt full med tyg som tex bollar av lakan, handdukar eller liknande. Allt för att kunna absorbera så mycket energi som möjligt och sänka Qms så mycket som möjligt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/21 :  15:25:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En mer komplett bild av ett strömdrivet midbashorn. Lägg märke till att det nästan når 1 khz, och detta med en vanlig sketen B&C 10PS26.Även om det går nedåt 50 Hz så skulle jag inte pressa det hårt där nere, då det når Xmax ganska fort under ca 80 Hz nånstans. Det kan fortfarande göra 112 dB i 2 pi vid 80 Hz så för hemmabruk fungerar det säkert riktigt bra. Man kan tyvärr inte trolla med fysiken, och det är mer av en waveguide än ett horn.

Den slutna bakkammaren på 200 liter är inte nödvändig om man inte vill ha nått så stort. Det går att ta bort den helt, men då får man tänka mer på placering och hur man skall dämpa bakåtstrålningen. Det påminner mer om en OB utan bakkammaren.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/09/21 :  15:28:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
rätt fräckt ! :)

Det verkar som att det finns två huvudspår inom ljudåtergivningen, ett av dem har dominerat så totalt att det andra knappt känts till, även om vetskapen fanns där om än i ringa utsträckning, och det verkar därtill som att det lilla undanskymda alternativet har enorma fördelar, det naturliga i detta sammanhang är ju att ställa frågan VARFÖR ?

[OT](när jag tänker efter så påminnner detta en del om det nuvarande tillståndet på operativsystems marknaden...) [/OT]

Finns det verkligen ingen som använder sig av detta ? någon måste ju ha gjort det, eller göra det, ananrs är det ju rent tragiskt, visst det kan ju inte blandas med konventionell teknik hur som helst, men de som sitter på helheten som Meyer, Bang, Genelec mfl. måste väl någongång eller annan stött på detta, så antingen använder de sig av det, eller har de övergivit det av någon anledning.

Varför slås jag allt mer ofta av hur enkelriktad och konservativ hifi industrin är, vart är nytänkandet och variationen i floran ? man ser betydligt mer av detta på proffs sidan, frontladdade horn, tappade horn, unity horn, polyhorn, aktiva system, och det är väl inte alltid bara för att öka effektiviteten och diriktiviteten, att spela högt är ju ganska billigt idag (läs effekt).

Jag tror bristen på variation, nytänkande etc. beror på att det är billigare, enklare, mer vedertaget accepterat och tryggt att använda konventionella tekniker, detta är min tanke, inte nödvändigtvis den rätta slutsatsen, men i och med detta så försvinner ju en del av det roliga, jag skulle gärna vilja se ett strömdrivet alternativ med högkänsliga högtalare, gärna horn, och jämföra med de vanligare alternativen.

Är det knaske ett paradigmskifte på gång ? återupptäckten av vad pipor och horn som användes i hög utsträckning tidigare pga att mkt effekt var svårt att få till, och applicera dem nu, med hjälp av den moderna teknikens fördelar DSP, billig effekt, kanske tom. undersöka det här med strömdrivning i större utsträckning, hoppas kan man ju :)

Återigen så är det samma tok här på forumet som envisas med att ännu en gång lyfta upp udda och intressanta alternativ till det konventionella, tack Circlomanen och ni andra som som nufiket hejjar på, i vilket fall som helst är det mkt intressant, och jag försöker hänga med så gott det går.

Inget illa om det konventionella, men det känns som att det haft tillräckligt med rampljus, variation behövs och är ALLTID av godo, nyfikenhet, galna experiment, andra angreppssätt och argumentation/diskution som grundas i olika åsikter med respekt driver allt frammåt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/09/21 15:30:45
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/21 :  15:58:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Martinsson! Kul att du uppskattar mina galenskaper. Jag tror på detta ganska mycket hitintills.




Jag har simmat fram vad jag skulle vilja bygga med mina 12P80 Nd.
Om jag skulle kunna öka på baffelstorleken skulle jag kunna få ett snyggare kurva, men jag har redan spånplattan hemma. Vet inte om jag orkar bygga dem just nu, men jag är sugen.

Skönt att kunna bygga enkla dipoler som inte behöver en massa EQ för att spela bas.

Den höga grupplöptiden är det höga QMSet som spökar. Så blir det när det är allt för resonant tyvärr.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/21 15:59:40
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2012/09/21 :  17:18:27  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Anledningen till att det knappast finns några strömförstärkare är väl att en gång i tiden så gjorde hifi-industrin valet att köra på spänningsbaserade. Det har ju gjort att det inte är så lätt att byta då det innebär nytt filter för högtalarna. Att högtalartillverkarna skall bygga två varianter är nog inte ekonomiskt försvarbart och om någon tillverkare väljer att enbart stödja strömförstärkare så får man ju även se till att ha en förstärkare som stödjer detta. Detta gör ju att man blir ganska så nischad. Detta behöver ju inte vara fel, man kan ju bli framgångsrik ändå. Men det ställer ju ganska så höga krav på konsumenten som inte kan byta utan att byta större delen av sin rigg. Tyvärr tror jag att det är kul grej för oss som bygger själv eller någon som har gott om cash som inte bryr sig vad det kostar.

Tilläggas kan väl att jag själv kör strömbaserat och byggt högtalare med filter för detta syfte och tycker det är kul och liksom Johannes är förvånad att inte alla gått denna väg då det verkar som fördelarna är oändliga.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000