HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpa diskant enkelt & billigt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2012/10/02 :  10:35:22  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
För snart 20 år sedan byggde jag ett par högtalare för att ha när jag spelade trubadur. Jag valde då att höja nivån lite på mellanregister och diskant. Nu ska jag använda dessa högtalare till fest & karaoke och en dämpning på ett par dB skulle nu inte skada. Kan jag koppla ett motstånd mellan delningsfiltret och diskanten? Och i så fall på vilken pol? Jag har några keramiska såna med olika värden liggandes. Det enda jag vet om elementen och filtren är detta:
12" bas: 150w, 99dB, 40-5000 Hz
Diskant: 200w, 106dB, 3000-20000 Hz
Delningsfilter: 4200Hz, 12dB
Inköpta från Ljudia, och det var ganska dyra element eftersom jag ville att dom skulle hålla länge och tåla mycket vilket dom verkligen gjort!
:)

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/02 :  12:08:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vill du behålla delningsfrekvensen ska du använda två motstånd.
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sten

1033 Posts

Posted - 2012/10/02 :  12:32:58  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Ok. Tack för hjälpen. Alternativet är ju att sätta en disktrasa eller liknande framför diskanten/mellanregistret.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/10/02 :  19:41:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om du vill prova dig fram så kan du givetvis sätta ett seriemotstånd till diskanten helt enkelt.

Det förändrar förvisso både delningsfrekvensen och tonkurvan, men i vissa högtalarkonstruktioner skadar det inte ljudet så mycket.
Det enklaste är ju att testa sig fram lite.

Du ska använda motstånd på 0,1ohm upp till 10ohm, ja någonstans i den häraden. Jag vet inte ens vilket ohmtal diskanten är på.
Men sätter du ett seriemotstånd på lika många ohm som impedansen är på diskanten vid den frekvensen så sänker du
diskantljudets nivå med 3dB.

Tänk på att det blir mycket värme i motståndet, det måste antagligen vara på minst 4W, ev något tiotal W.
Och ligga så det blir kylt, dvs inte inbäddat i dämpullen (=brandrisk faktiskt).

Fråga mer om det uppstod fler funderingar.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/10/02 :  19:43:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Förresten, är diskanten en piezodriver eller en talspoledriver?
Go to Top of Page

Sten

1033 Posts

Posted - 2012/10/03 :  11:52:53  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Tack för tipset Mickel.
Jag har för mig att diskanten vägde ca 2kg så då måste det väl vara en med talspole, eller är jag ute och cyklar?

Ett annat alternativ jag överväger är att koppla in en billig EQ. Anläggningen ska som sagt enbart användas till karaoke och fest så det ska inte vara HiFi korrekt återgivning. Allting kopplas in via ett litet mixerbord som dock enbart har EQ på dom 2 mikrofoningångarna.
:(

Den som söker han letar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000