Author |
Topic |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 10:35:22
|
För snart 20 år sedan byggde jag ett par högtalare för att ha när jag spelade trubadur. Jag valde då att höja nivån lite på mellanregister och diskant. Nu ska jag använda dessa högtalare till fest & karaoke och en dämpning på ett par dB skulle nu inte skada. Kan jag koppla ett motstånd mellan delningsfiltret och diskanten? Och i så fall på vilken pol? Jag har några keramiska såna med olika värden liggandes. Det enda jag vet om elementen och filtren är detta: 12" bas: 150w, 99dB, 40-5000 Hz Diskant: 200w, 106dB, 3000-20000 Hz Delningsfilter: 4200Hz, 12dB Inköpta från Ljudia, och det var ganska dyra element eftersom jag ville att dom skulle hålla länge och tåla mycket vilket dom verkligen gjort! :) |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 12:32:58
|
Ok. Tack för hjälpen. Alternativet är ju att sätta en disktrasa eller liknande framför diskanten/mellanregistret.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 19:41:51
|
Om du vill prova dig fram så kan du givetvis sätta ett seriemotstånd till diskanten helt enkelt.
Det förändrar förvisso både delningsfrekvensen och tonkurvan, men i vissa högtalarkonstruktioner skadar det inte ljudet så mycket. Det enklaste är ju att testa sig fram lite.
Du ska använda motstånd på 0,1ohm upp till 10ohm, ja någonstans i den häraden. Jag vet inte ens vilket ohmtal diskanten är på. Men sätter du ett seriemotstånd på lika många ohm som impedansen är på diskanten vid den frekvensen så sänker du diskantljudets nivå med 3dB.
Tänk på att det blir mycket värme i motståndet, det måste antagligen vara på minst 4W, ev något tiotal W. Och ligga så det blir kylt, dvs inte inbäddat i dämpullen (=brandrisk faktiskt).
Fråga mer om det uppstod fler funderingar. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 19:43:53
|
Förresten, är diskanten en piezodriver eller en talspoledriver? |
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2012/10/03 : 11:52:53
|
Tack för tipset Mickel. Jag har för mig att diskanten vägde ca 2kg så då måste det väl vara en med talspole, eller är jag ute och cyklar?
Ett annat alternativ jag överväger är att koppla in en billig EQ. Anläggningen ska som sagt enbart användas till karaoke och fest så det ska inte vara HiFi korrekt återgivning. Allting kopplas in via ett litet mixerbord som dock enbart har EQ på dom 2 mikrofoningångarna. :(
|
|
|
|
Topic |
|