HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Passivt försteg diy?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/06/18 :  20:19:37  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Efter att ha hört mitt kompis passiva försteg för under 1000-lappen spöa mitt Thule försteg så finns det ingen återvändo. Jag måste ha ett!
Men nu kommer vi in på ett ämne som jag inte kan mycket alls om. Passiva försteg alltså.
Jag kan väl börja med vad jag måste ha ut av försteget:
En balanserad in- och utgång och minst en obalanserad ingång (fast gärna två eller tre). En fjärrkontroll till volymen är också ett ganska stort måste.

Jag bygger gärna själv, och jag har inte lödkolven mitt i handen om man säger så. Däremot är jag inte det minsta bra på matte och att räkna ut motstånd, formler och sånt där hit och dit, så ett byggschema eller kit är ett måste.

Finns detta ens att få tag på? Jag har sökt en massa på google efter passiva försteg och passive pre-amps, men jag vet ju ärligt talat inte vad jag ska leta efter eftersom jag inte är insatt i just detta. vad är bra, vad är dåligt? Hur mycket behöver man lägga för att få bra grejer? (Det är ju ett väldigt relativt begrepp förstår jag), men jag hade tänkt att lägga budgeten på 2-3000, max 4000:-.
Så nu tar jag forumet till hjälp igen, för här vet jag att det finns en massa kunskap =)

Finns det jag eftersöker? Och i så fall, vad och var?

Tacksam för hjälp!

Mvh/Per

Ps. jag kan mycket väl tänka mig att köpa redan tillverkade saker och begagnat funkar mycket bra det också.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/06/18 :  21:00:22  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Eftersom jag verkar bli den första att svara så kan jag ju ta det uppenbara...
Att arbeta med balanserat
1. Trafo
2. Elektroniskt

Ingångsväljaren
1. Vridströmställare
2. Relän
3. Elektronik (trissor m.m.)
Volymkontroll
1. Vridpot
2. Attenuator m. fasta motstånd
3. Trafo
4. LDR
5. Elektronisk (Det finns en massa niftiga sätt att krångla till livet på...)

Så, hur krångligt vill du göra det och hur mkt får det kosta?
Utifrån hur din fråga är formulerad så gissar jag att trafo(in) bal->obal, trafo(ut) obal->bal, Vridströmställare och attenuator m. fasta motstånd är det du kommer att gilla bäst? Enkelt och modulärt utan någon nätdel inblandad.
4000:- som budget bör fixa det hela men det blir nog inte så mycket över efter att du betalt alla grejer som behövs.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/06/18 :  21:30:12  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tack för svar!
Tjadu, jag får väl börja med att säga att jag har tänkt bygga ihop med en kompis som är bra mycket kunnigare på elektronik än vad jag är. Men grundtanken för oss båda är ju att hålla det enkelt. Enkel vridströmställare till ingångarna och det behöver ju absolut inte vara fjärr till det, utan endast till volymen. Enkel volympot av bra kvalitet dock (har läst att det spelar stor roll). Attenuator vet jag inte ens vad det är för något =)
Så visst gillar jag en utmaning, men jag lägger hellre pengarna på bra kvalité till enklare saker.
Men någon sorts strömförsörjning måste det ju vara om man ska ha en liten motor som driver volymen? Eller har jag fel?

Mvh/Per

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/18 :  22:08:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag byggde ett enkelt försteg med ingångsväljare, B1-buffer och stegad attenuator (volympot med fasta lägen).
Superljud för under tusenlappen - Rekommenderas!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83177

Dock inte balanserat eller fjärrstyrt, men det kan väl knappast vara dyrt att få till?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/18 :  22:59:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I ett aktivt försteg händer det alltid något med signalen oavsett om det är IC, transistorer eller rör eftersom alla dessa på ett eller annat sätt är mer eller mindre ickelinjära.
Ett passivt försteg tillför ju inget till ljudet så det som kommer ut är så gott som 100% av vad som kommer in. Man kan dock vara lite noggrann när man väljer ingångsväljare, potentiometer och kontakter så man inte får kontaktproblem.

Till opetics inlägg kan jag tillägga att man kan köpa ganska billiga motorpotentiometrar med kontrollogik och fjärr för 30-40 dollar från Kina.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/18 :  23:05:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hmm, en fråga till Bogus:

Vad använder du för signalkällor?
När jag körde helt passivt så fungerade det bra med min CD, med vinyl/RIAA fungerade det mindre bra - därför fick det bli en B1.

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/06/19 :  14:07:15  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Om man skippar fjärren helt så slipper man pyssla med nätdel öht. :)
Håll ett öga på impedansmatchningar om du ska köra passivt.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/19 :  15:32:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Håll ett öga på impedansmatchningar om du ska köra passivt
Japp, har man tur/koll på impedansmatchning så behövs bara en volympot och ev. en ingångsväljare.

Men Bogus kanske har en CD med balanserade utgångar och ett slutsteg med balanserade ingångar? Då förstår jag om han vill ha ett balanserat försteg.

Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/06/19 :  16:20:53  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Japp, jag har ett balanserat ljudkort (Lynx L22) som kan ge en väldigt bra, stark insignal som inte har några problem att agera försteg i sig själv. Men jag vill ändå ha en extra säkerhet (därav det passiva försteget) för om man nu skulle köra ljudkortet rätt in i slutsteget och windows av någon anledning får för sig att ställa om volymkontrollen till max så ligger nog högtalarkonerna på vardagsrumsgolvet sen hehe =)
Slutsteget är ett Primare och det är balanserat det också, ja.
Nu när vi testade min kompis billiga passiva försteg så testade vi även att koppla in min skivspelare, och det lät hur bra som helst. Jag har ett Trigon Vanguard Riaa. Därför vill jag ha minst två ingångar: en XLR för ljudkortet och en vanlig RCA för vinylen. Sen gärna någon till för kanske någon diverse sak, men det är bara bonus.

opethic: hur har man koll på inpedansmatching? Ska kolla in ditt bygge in din andra tråd! Tack =)

Dessutom: Någon som vet var man kan få tag på motorpotentiometrar med kontrollogik från Kina som soundbrigade föreslog? Det är väl som en vanlig liten servomotor då antar jag? Det borde ju fungera perfekt! Dock har jag aldrig handlat från Kina, och vet inte ens var jag ska börja leta =)

Tack för hjälpen alla!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/19 :  16:39:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
opethic: hur har man koll på inpedansmatching? Ska kolla in ditt bygge in din andra tråd! Tack =)
Det där är jag tyvärr inte rätt person att svara på

Det finns volympotar för balanserad signal.
http://www.hificollective.co.uk/components/potentiometers.html
http://www.europe-audio.com/Producten_c.asp?Productgroep_B_ID=510&Productgroep_A_ID=63

Den här tror jag skulle bli mums:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4456
Ingen fjärrstyrning dock...

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/06/21 :  08:04:17  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag skulle rekommendera AMB LCDuino med både R-2R ladder volym samt deras ingångsväljare. Och sedan en Shuntad & Balanserad B1-buffer bakom det. Tyvärr kommer du nog garanterat hamna på över 4k då.

Volymen är det stora problemet, LDR går fetbort till balanserat då det är för dåliga toleranser - den bästa för pengarna är ju bara en steppad pot, men för mig är de för oexakt med 24-steg.

Finns förutom AMB's model (som är mest avancerad)
Lite billigare, men välfungerande som ex denna:
http://www.vaneijndhoven.net/jos/switchr/design.html

Då har du ju även ingångsväljare på samma PCB, men du landar på 240EUR för kitet.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/06/21 :  15:30:45  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Skall kolla upp denna, tack för tipset! =)

Har kollat upp mina prylar nu. Mitt Lynx-kort har en utimpedans på 600 ohm och mitt Primare slutsteg har en inimpedans på 11000 ohm. Säger det någon något? ;)

Mvh/Per

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/06/23 :  00:42:34  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
11000ohm är ganska tungdrivet, "normalt" brukar inimpedansen oftast vara runt 47000 ohm, så detta är ganska lågt. Mitt Pass Labs X250 har samma inimpedans.
I detta fall skulle jag rekommendera dig att köra med Pass B1-buffer mellan (2st då du kör balanserat), sedan balanserad volymkontroll ex den jag länkade ovan, och helst kanske mellan 25000-50000ohm impedans på volymen.
Men du landar nog aldrig under 4000kr med chassi tror jag.

De körde nyligen gruppköp på diyaudio på shuntad B1-buffer PCB/komponentkit, har för mig det gick lös på ca $100 per stereokit (eller per kanal om du kör balanserat).
Men du kan testa maila Tea-bag och kolla om han har något extra kit att sälja, det brukar oftast finnas.
Info hittar du här - http://www.diyaudio.com/forums/blogs/tea-bag/296-salas-dcb1-blue-edition.html

Bygger du det där så har du riktiga kanonprylar!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2012/06/23 00:46:25
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/08/04 :  01:17:10  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ok, jag köpte ett http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html som jag och min kompis har lött ihop. Det blev inge bra... Allt fungerar visserligen jättebra, men jag köpte nog lite förhastat för det matchar inte med volymnivåerna alls. Om jag har på max volym så låter det visserligen väldigt bra ljudkvalitétsmässigt sett, men ljudnivån är inte alls så hög som den borde vara. Den dämpar helt enkelt för mycket.
Nu är jag less på det här och jag köper mig ett aktivt försteg istället!
Säljes för 2000 kronor. Det kostade 420 euro och är bara några dagar gammalt! Fullt balanserat med massa ingångar och utgångar, och alla funktioner fungerar. Men om man kan löda och räkna på sånt så vet man säkert det =) Jag är tydligen inte så bra på det. Ska inte fortsätta med det heller. (Nä, jag är inte bitter, jo lite kanske, men inser att jag tog mig vatten över huvudet).

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/04 :  10:27:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmmm, det där är en av de bästa volymkontrollerna som finns på marknaden över huvud taget. Men den är INTE balanserad!
För att få balanserat behöver man två såna kort som löds enligt manualen, det ena master det andra slav. Ett sådant par sitter på det försteg jag lyssnar på just nu. (Inte passivt försteg dock)

När jag ser vad du betalt för det hela och jämför med priset i din länk så antar jag att det är så ni gjort.

Frågor: När du kör Lynx L22 direkt i slutsteget, vad hamnar du på för nivå i lynxmixern? Kör du +4dB eller -10dB på analog out?

Förresten, du har väl maxat allt ut från kortet till den passiva?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/08/04 10:34:17
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/08/04 :  13:48:24  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Japp, vi har kört två kort och gjort det balanserat, och jag testade att öka utnivån i Lynxmixern till +4, och visst blev det bättre, men inte tillräckligt högt. Nu är jag inte sån som spelar otroligt hög dunkadunka musik, men detta var ändå inte tillräckligt. Men när jag kopplade in vinylen var det ännu lägre och då hade jag redan ökat upp så mycket jag kunde på riaat innan det började dista i högtalarna.

Om jag kör lynxkortet direkt in i slutsteget så kan jag lätt köra på -10 i utnivå och få bra ljudvolym, men när jag kör det in i passiva försteget så räckte inte ens +4 i utnivå.

Som sagt, det är till salu. Som Bernt sa så är det väldigt bra grejer, men jag blev bara så less på det och besviken på mig själv att jag inte hade kollat upp ordentligt innan jag köpte det om det passade till mitt system eller inte.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/03 :  09:48:43  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Hej,

Jag har precis beställt ett par Pass B1-buffer för att bygga ett försteg. Jag är eventuellt intresserad av volymkontrollen om den är kvar.
Om den finns kvarhar jag en del saker att ta ställning till. Jag är lite upptagen under veckan men jag kommer kolla den här tråden någon gång per dag för svar.

--Per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000