HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skorstens-"kylfläns" av aluminum?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:29:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
När jag var på MetallService och köpte aluplåt, så fick jag syn på en massa fina 30 cm breda och 2 meter långa remsor av ganska tjock aluplåt. Tanken slog mig att man borde kunna göra en skorstensliknande konstruktion av två st så höga och smala aluminiumplåtar. De andra två sidorna kan man såklart göra av spånplatta, ek-hyllplan eller vad ekonomi/smak kräver.

Hur mycket självdrag kan man få genom en hög smal pipa med varma aluminiumsidor? Hur kan man maximera det självdraget? Nån som kan dessa saker? Alu är inte så värst billigt att köpa bara för att testa.

Min snabba överslagsräkning säger att det borde gå loss på mellan 3000 och 4000 kr för två st 10 - 15 mm tjocka aluplåtar i de dimentionerna.

Mvh Johannes.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:43:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Utan att ha räknat eller forskat det allra minsta i ämnet så känns det som att skorstenspipor håller betydligt högre temperaturer än vad halvledare är bekväma med.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  18:24:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tänker att om man skall kyla bort värmen från en SOZ eller liknande så kommer kylflänsarna hålla runt 45 - 50 grader. 20 graders skillnad borde skapa nån form av luftströmmning. Jag vet inte hur mycket dock. Som du säger så är det inte riktigt en eld vi pratar om, även om jag sett rök komma från mina förstärkarbyggen då och då..

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/09/26 :  18:51:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är det SoZ som gäller så bör man ha i åtanke att motstånden pallar betydligt högre temperaturer än trissorna, delar man upp dem på olika kylare kan man nog köra motstånden så att de blir direkt otrevligt varma gissar jag. Har själv funderat i liknande termer sen jag råkade släpa hem fyra meterlånga kylare och ett femtiotal metallkapslade effektmotstånd från amatörloppisen i Eskilstuna för några år sedan.
Funderar på att bygga en elradiator av skrotet eftersom det ändå står och tar plats, dock med några trissor inslängda så att det kan spelas musik också...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/09/26 :  19:22:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Motstånden kan ju sitta ovanför i "skorstenen", kanske på separat plåt så får man draghjälp.
Tänkte göra på liknande sätt i min kommande vattenkylning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2012/10/03 :  10:24:26  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
Den omnämnda kylartypen finns beskriven i många datablad för äldre SAE-förstärkare och senare även GAS (Great American Sound. Alla värmealstrande komponenter skall monteras i underkant av skorstenen.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/10/03 :  12:41:00  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Circlo: Vill du kyla med hjälp av konvektion eller konduktion? Både och? Det borde ge en fingervisning om var/hur du ska montera komponenterna.

Du vill också fräsa i alut - det görs med handöverfräs och rätt stål - TROR JAG - för att öka kylarean hos plåtarna. Högre kylarea på avsvalningssidan ger högre luftströmning - effektivare kylning.

Du landar på ca 730 spänn för en aluplåt i de dimensionerna du nämner. Ex moms.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000