HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 8" TH försök
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/09/14 :  08:42:01  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Kom ihåg att även staga bottenskivan. Den har inga stag på ritningen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/14 :  08:52:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Bottenskivan går att göra tjockare istället. 44 eller 66 mm MDF/spånplatta är både dött och styvt.

Man får mata längden som ett "S" genom böjarna. Den genar ganska snävt nära de inre väggarna.

Tror inte det gör så förfärligt mycket. Enligt Hans sim så är det ingen skada skedd om den blir 20 - 40 cm kortare än beräknat. Man får lägga till att mynningsbubblan kommer att påverka en hel del. Detta gör att hornet blir längre och Q kommer att gå ned - större bandbredd åt båda hållen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

OrEs
Starting Member

38 Posts

Posted - 2012/09/14 :  20:47:17  Show Profile Send OrEs a Private Message  Reply
Testade att lägga rummet som förlängning av hornet (infällt i ett hörn) hornresp klagar på att det blir osäker kalkyl pga utvidgningen.
Detta gjorde jag genom att lägga till en en tresidig pyramid med benlängden 150cm vilket gav en extra längd på 86,6cmcm och en mynnings area på 38971cm2

Om detta är representativ så förstår jag att det lätt blir bottentungt om man har en platt kurva i en simulering.

Känsligheten sjunker över 45Hz
Jag testade att göra en simulering med en förlängning på 138cm (benlängd 240) och då blev detta ännu påtagligare

/Örjan

Edited by - OrEs on 2012/10/01 14:29:27
Go to Top of Page

OrEs
Starting Member

38 Posts

Posted - 2012/09/14 :  21:42:39  Show Profile Send OrEs a Private Message  Reply
Testade att simulera min veckning utifrån att ljudet tar den närmaste vägen. Såg inte så roligt ut.

Det blir stor skillnad eftersom de första vecken "försvinner".

Edited by - OrEs on 2012/10/01 14:32:06
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/15 :  07:14:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Om du simulerar hörnet som en del av hornet så måste du ändra rymdvinkeln för simuleringen. Annars räknas hörnet två gånger. Alltså, antingen 0.5pi eller 4pi, med hörntillägg. Då måste dock hörntillägget göras så stort att hornet mynnar med maximal area, dvs precis där den övre delen av den tänkta hörnpyramiden nuddar taket.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/15 :  09:10:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Om du simulerar hörnet som en del av hornet så måste du ändra rymdvinkeln för simuleringen.

När jag simmar mina BIBar så räknar jag allt som har kontakt med mynningen som en del av hornmynningen. Det bildas en ganska stor mynningsbubbla som kopplar till omgivande väggar i hörnet när den står inskjuten ordenkligt. Men det är fortfarande ett hörn utanför den mynningsbubblan. Den strålar aldrig i en större vinkel än ett hörn. Snarare en mindre vinkel då hörnets 90 x 90 x 90 graders expansion övergår i en luftpelare som utgör rummets längd. Där försvinner en del av expansionen iochmed ljudvågen träffar tak eller snarare golvet i fallet med mina BIBar.

Jag tror inte att man skall försöka räkna med hela hörnet som del av hornets expansion om inte subben är helt infälld i väggen "flushmounted".

Man kan bara räkna den delen av hörnet där lådans väggar utgör en del. Så fort lådan "slutar" så får man en stor diskontinuitet i expansionen och den blir mindre effektiv som ett horn sätt.

Men om lådan är platt och grund, mynningen nere i hörnet mellan golv, vägg och lådan så kommer det bli en stor mynningsbubbla som bidrar påtagligt till responsen. Skulle tro baserat på hans ritningar att mynningen kommer att vara runt nån m2 i yta.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

OrEs
Starting Member

38 Posts

Posted - 2012/09/19 :  21:16:24  Show Profile Send OrEs a Private Message  Reply
Lite alternativa veckningar.

Den första är mindre (890x600x257) än det tidigare försöket med en aning mindre area på s1-s3
på den andra har jag försökt maximera mynnings arean (1056cm2) lådan blir dock större (1000x600x295).

Båda simulerar identiskt och väldigt likt den tidigare.

Vilket verkar vettigast?
/Örjan

Edited by - OrEs on 2012/10/01 14:38:54
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/09/19 :  21:22:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag är imponerad av din veckningsteknik. Själv har jag lagt ner åtskilliga timmar på varje låda jag veckat trotts att de varit mer konventionella.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

OrEs
Starting Member

38 Posts

Posted - 2012/09/19 :  21:33:15  Show Profile Send OrEs a Private Message  Reply
Nu är detta mer eller mindre en pipa då utvidgningen börjar först 50-70cm före mynningen vilket underlättar veckningen.
Ett TH som vidgar sig hela vägen blir mer komplext.

Eftersom jag strävar efter en så platt låda som möjligt så krävdes en annan typ av veckning. Jag är dock inte helt nöjd med att det blir outnyttjad volym i lådan.

/Örjan
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2012/10/09 :  15:50:21  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Bara för skoj skull slängde jag in ditt element i en låda jag tagit fram för ett billigt tangband element w8-670c, Logitech använde det tidigare tydligen.
http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Tang-Band/Sub-Woofer/Tang-Band-W8-670C::4532.html

Arean är konstant 154cm2, längd 256,3cm s1-s2 är 12,2cm. s4-s5 är 12,2cm
GD maxar på 17,5ms vid 40hz
Enligt hornresp så är den beräknade volymen ca 40L.
Enligt MJK mathcad blad börjar peakar och dalar jämnas ut med så liten som 100g stoppning längst hela pipan.

Ritningen är med 12mm tjocka väggar. Mycket enkelt bygge. Och för varje cm ökning i höjd ökar pipans längd med 6cm så vill du gå djupare ökar du höjden helt enkelt. Stega dig fram i hornresp med 6cm steg till du är nöjd..

Edited by - nisse.p on 2012/10/09 16:12:15
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000