HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En (halv Carlsson)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/03/18 :  20:52:06  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Här kommer nu en fortsättning på det som påbörjades i höstas. Den här ska jag försöka få klart till Göteborg Diy i Maj, men jag lovar inget. Det är rätt mycket jobb kvar som synes, men jag jobbar på så gott jag kan.

Så här långt hade det kommit i höstas

Så här långt är den kommen nu. Klädd o klar med Mdf-board. Jag skall avslöja att pga av tidsbrist har jag faktiskt lämnat in färdigställandet av snickeriet till ett modellsnickeri, men resten blir jag tvungen att göra själv.

Nu skall den först o främst mätas upp ordentligt, med de element som ska ingå i konstruktionen.

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/18 :  21:07:41  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fräck modell. Hur kom du fram till detta? Ska du klä med faner?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/03/18 :  21:35:23  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Jag har börjat intressera mig för diffuserande högtalare. Har experimenterat en del med sådana. Det första färdiga exemplaret ser ut så här.

Nej, den kommer att lackeras.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/04/08 :  17:41:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Då har min (halv Carlsson) kommit så långt att det är dags att tillverka tygskivorna. När det gäller tygskivor är det mycket viktigt att tygskivorna inte blir för tjocka. Elementen skall bilda en så plan övergång som möjligt till skivans yttre plan, annars uppstår onödig diffraktion. Ett bra sätt att mildra kantreflextion är också att snedfasa elementhålen i tygskivorna.

Att tänka på är således att vill man ha sin högtalare utan tygskiva, bör man försänka elementen i lådan istället, så att man på så vis får elementplanet i samma nivå som frontytan. Väljer man att göra så, kan man alltså inte ha någon tygskiva alls.

Man börjar med att ta ut konturerna på skivan. Man lägger ut lådans frontsida på skivan, och ritar ut konturen. Ett bra sätt är att lämna några centimeter överflödigt material längs samtliga sidor. Som sedan sågas bort med en fogsvans, med lådsidorna som anhåll för sågen. På så vis säkerställer man att skivorna kommer att följa lådsidorna perfekt. Det kan nämligen lätt bli fel om man skär till skivornas passform direkt. Det kan tex hända att lådan är något skev, inte helt rak. Har man då skurit till skivan mer på fri hand så att säga, kommer den inte att passa/följa sidorna helt perfekt.

När skivan/skivorna grovsågats, vilket man om som i det här fallet med sneda snitt, gör enklast med en sticksåg, läggs skivan ut på frontytan efter konturerna. Med raka lådor är det sedan lätt att provisoriskt spänna fast skivan mot lådan med några tvingar. I det här fallet, med sneda lådor kan det här dock bli lite skinkigare.

Nästa steg blir att med små M4 bultar fixera skivan mot lådan så att man kan ta bort tvingarna. Bultarna planeras ut noga över ytan, för de skall senare ersättas med frontfastsätningsdonen. Borra igenom skiva och låda, skruva fast bultarna. Nu sitter skivan stumt mot lådan, och kan börja bearbetas med både sågning och efterföljande slipning, om så skulle behövas. I det här läget är det också lämpligt att planera element placeringarna. När allt det här är färdigt tar man bort skivan, och man har automatiskt fått hål både för frontdonen och om man gjort samma sak med elementen även rätt placering för dem.

Jobbig sågning, man får ta det försiktigt så att man inte raspar i lådan. Men det finns ju spackel.

Edited by - Eriksson on 2011/04/10 16:45:15
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/04/09 :  19:20:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Halv Carlsson = Hel Eriksson.

Har jag missat något.....men hur har Du fått "sned-sågningen"?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/04/09 :  20:32:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Man tillverkar en ordinär rak låda, som man ritsar upp baffelvinklarna på. Sedan letar man upp sin fogsvans. Sågar för glatta livet efter ritsarna. Sågningen blir ganska grov, varför snittytorna måste slipas ned med en tallriksslip. Busenkelt.

Hel Eriksson, det där var skoj. Kanske ett namn för någon kommande modell.

Edited by - Eriksson on 2011/04/09 20:32:50
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/04/09 :  22:32:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Halv Nelsson har jag hört talas om men inte Hel Eriksson.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/04/10 :  08:18:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hel Eriksson är ingen "kullerbytta från trampolin" som en "halv Nelson".

Mer ett intressant designat högtalar projekt.

(En Eriksson = en dubbel Carlsson, apropå trampolin-humor, ett klar
fall frammåt)

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/04/19 :  20:27:25  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Nu är grovgörat klart med tygskiva och allt. Återstår nu att ta upp elementhålen samt lackering. Så nu blir det en vecka med färg beslutsångest. Jag hade först tänkt mig vitt, men nu vet jag inte längre.

Säg herr Karlsson, vill herr Karlsson ha en Halv (Carlsson).
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/04/19 :  20:50:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Looking good

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/04/19 :  22:07:07  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Thank you
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/12 :  22:40:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Så här bör man göra med hålen i tygskivorna. Man fasar av hålen, för att minimera diffraktion så långt det nu är möjligt. Detta är säkert inte tillräckligt, men bättre än ingen åtgärd alls.

Det är också bra att höja upp diskanten med en ring, så att den inte sjunker in under skivan. Det är viktigt att elementen bildar en så rak övergång som möjligt till tygskivans plan.

Lådorna måste upp en bit från golvet, ca 60-70 cm brukar bli rätt bra. Här får lådan sitt stativ.

Att röret hänger utanför lådan har att göra med att röret förmodligen hade inkräktat menligt på nettovolymen, som redan är i minsta laget för det valda elementet. Samt att spridningen av de lägsta frekvenserna kanske kan bli mer optimal om röret kommer nära golvytan.

Så här ser den ut ännu utan ytbehandlig.

Edited by - Eriksson on 2011/05/12 23:22:08
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2011/05/13 :  11:17:00  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Läckert och kul med något "annorlunda".
Ett tips kan vara att integrera basreflexröret i stativet... bygga stativet ihåligt och då kanske antingen dimensionera area efter dess höjd eller att "porta" stativet vid den höjd där rätt avstämning erhålls.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/10/02 :  16:46:34  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag vill bara tala om för er som väntat på ett avslut av den här att konstruktionen varit föremål för test av ett antal olika element. Därför har det dragit ut på tiden. Det har också varit måleritekniska problem eftersom det är svårt att i dag få tag på lösningsburen färg. Har dock hittat ett bra Alkyd alternativ hos Nordsjö färg, som hade ett par burkar kvar. Lådorna är nu under målning, men det är ändå osäkert om de hinner färdigställas i höst.

Är man i god dagsform, och har tur med spädningen av färgen, blir resultatet nästan lika bra som en sprutlackering, med vanlig pensel.

Fokus är nu istället lagd på ett par andra (Halvor), som är mera klara, till det tänkta November mötet.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2011/10/02 :  20:42:20  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Kul bygge.
Fogsvansen kan göra underverk bara man vet hur man ska hantera den

Om du vill ha "fest färg" så kolla in industri sortimentet hos färgtillverkarna eller på fartygs färger.

Nu är Polyurthane (tror det stavas så) på modet å det finns
mängder av olika sådana färger.
Vissa av dom lägger sig väldigt snyggt å jämnar ut små skavanker.

Jag har målat lite med Pu färg å det är enkelt att få till bra yta.

God ventilation räcker dock inte utan friklufts mask rekommenderas
om man ska måla med Pu färg.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/05/23 :  18:17:36  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Har nu letat rätt på min (Halv Carlsson) tråd igen. Jag får verkligen skämmas över att det tar så lång tid för mig att komma till skott. Ska aldrig mer utlova någon tidsplan, känner jag. Man börjar väl bli gammal! Men nu börjar jag igen lite försiktigt med mina redovisningar. Så här kommer en bild på filterlayouten.

Det som återstår är egentligen bara lackering och filter. Filtren går fort att svänga ihop, bara man får ändan ur vagnen. Värre kan det med vara med ytbehandlingen.

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/05/23 :  19:34:04  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Håller med om ytbehandlingen. Blir den inte bra skämmer det ju även det snyggaste bygge. Och ditt är ju snyggt så lycka till med lacken. Naftalack tillverkas väl inte längre?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/05/23 :  20:01:49  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nej det kommer att bli ett stort problem framöver. Det finns inga riktiga färger längre som går att penselmåla med. Ialla fall inte jag. Som tur är har jag en halv burk riktig färg kvar. Hoppas den räcker. Men jag håller på att försöka lära mig sprutmålning nu istället. Köpte en Bosch färgsputa som jag provat. Det verkar fungera rätt bra, även om jag hittills bara provat grundmålning med Nafta färg. Hur det blir med vattenfärg står fortfarande i stjärnorna, hemska tanke .
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2012/05/23 :  20:25:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Håller med om färgen /klarlack,stort problem.Men nog går det väl att pensla 2k färg/klarlack?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/05/24 :  18:32:56  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Back in "bissnys", kul Eriksson!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/05/26 :  21:42:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag skrev senast att det bara var lackering och filter kvar. Men lite mer är det faktiskt. Lådorna kommer att utsmyckas med en del guldornament också. Här är stativen lackerade, de skall få var sitt guldornament.

Benornamenten under guldning:

Få se vilket par det blir?
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/06/10 :  20:50:37  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Bara för att det ska synas att jag gör nåt

Målningen fortskrider, sakta men säkert.

Den här ytan duger väll?

Det här är tredje strykningen. Det blir en eller två till för att uppnå full färgmättnad.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/07/04 :  19:54:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nu är stativen lackerade och klara. Ja det kryper fram sakta men säkert.

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/09/19 :  14:37:05  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Här pågår nu fintrimning. Filtret plus avstämning gås igenom, för att se om det är något som missats tidigare. Sedan återstår avlyssning innan avslut av denna modell kan göras.

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/09/23 :  19:56:31  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Kan det se ut så här? Jag är i valet och kvalet hur jag skall göra med tyget. Tyget är ett modetyg med paljetter. Problemet är att beroende på hur ljuset faller framträder paljetterna mycket olika. I vissa vinklar försvinner de nästan helt, i andra vinklar blir de för mycket framträdande, så att det ser för prickigt ut. Hade tyget funnits utan paljetter, vilket jag inte tror att det gör, hade jag känt mig mera säker. Sen undrar jag vad ni tycker om ornamenten. Är det snyggare med eller utan?

Här ses skiftningen tydligt

Filtret har gjorts om lite sen sist.

Här visas Impedans o fasvinklarna. Som man kan se ser det inte ut som en ordinär basreflexavstämning. Från början ser det mera ut som en sluten låda, men som mot slutet övergår till basreflex längst ner i botten. Genom att ta till ett relativt långt rör, blir basfallet nästan som i en sluten låda. Fast i det här fallet puffar det alltså lite extra längst ner. Basen blir otroligt majestätiskt mäktig, utan att den för den skull blir för dominerande. Impedansen håller sig runt 7-8 ohm genom hela tonområdet. Med en provmätning inuti lådan visade det sig att -3 db punkten hamnar vid 60 hz. Samt -8 punkten vid 28 hz. Täpper man för röret får man -8 punkten redan vid 40 hz.

Spänningskurvan är något som sällan redovisas för högtalare. Men när man skall konstruera högtalare, måste man ha koll även på denna, vid sidan av de akustiska mätningarna. Det är den som talar om var den elektriska delningen ligger, samt brytpunkterna, flankernas fall och utseende. Den ger också besked om avståndet till diskantens resonansfrekvens. Här ligger delningen vid 2500 hz.

Ljudmätningar är alltid lite vanskliga att göra. Man får ofta ganska olika resultat bara av att ändra mikrofonplaceringen det allra minsta. Men genom att ta en mängd mätningar, får man i alla fall till slut en känsla för hur det faktiska läget är. Här kan man se en liten grop vid delningen. Tar man till en lite större spole försvinner gropen nästan helt. Men risken med allt för stora spolar är att ljudet kan bli en aning pressat analytiskt, lite uddlöst, så här får man prova sig fram försiktigt. Jag provade filtret med dessa 2 spolalternativ i favosoffan. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken spole det till slut blir, men det låter faktiskt mycket bra med bägge alterativen, dock tycker jag mig höra att ljudbilden blir lite neutralare med den större spolen. Graferna ovan är uppmätta med den mindre spolen.

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/10/09 :  20:11:33  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag lyckades till slut få bort den lilla gropen vid delningen. Priset blev en något sämre impedanskurva med efterföljande även något sämre fasvinkel. Men även om tonkurvan blev i det närmaste spikrak, är jag fortfarande inte helt säker på att detta alternativ låter bättre. Eftersom det gamla filtret hade en liten grop, blev ljudet förmodligen pga detta lite extra tungt hi-fi mässigt, vilket ibland faktiskt kan vara en fördel.

Men nu valde jag i alla fall det rakare alternativet. Det går ju alltid att byta tillbaka efter några veckors provlyssning om det visar sig att det låter för glättigt.

Så här ser det nya filtret ut schematiskt:

Den här filterplattan som finns att köpa hos bla Hifikit är mycket praktisk. Trots att den levereras med en del färdiga hål, kan man få borra upp några egna:

Har man ritat in komponenterna på den schematiska layaoten är det en enkel match att löda dit dem på kortet:

Till slut har man sina färdiga filter. Man får dock se till att inte spolarna kommer för nära varandra:

Så här blev det nya fas o impedansförloppet. Fasläget blir som högst 13 grader. Den lägsta impedansen blev 6,5 ohm Alltså en försämring jämfört med tidigare:

Spänningskurvan, delningen sker vid 2500 hz:

Och slutligen tonkurvan, som blev så här:

Härmed gör jag avslut av den här. Jag är medveten om att jag hållit på med den här högtalaren väldigt länge. Jag tror att det är ca 2 år sedan jag först började med den. Men den är inte bland de lättaste att bygga, därför tog själva snickeriet ganska lång tid i anspråk. Sedan fick jag problem med färgerna, eftersom naftafärgerna började försvinna från marknaden. Det här gav upphov till en massa andra färger som provades som ersättare. Dessa blev jag aldrig riktigt nöjd med. Slutligen ville jag känna mig helt säker på att inget lämnats åt slumpen vad det gäller den känsliga filtreringen. Jag gjorde först ett filter som jag kände mig ganska nöjd med från början, men efter än del ytterligare mätande hit o dit kunde jag konstatera att det trots allt gick att förbättra det något. Jag har nu egentligen 2 filterkandidater att välja mellan, dels det med den lilla gropen, och dels det helt raka. Bägge alternativen fungerar bra, men vill man ha lite tyngre gungigt hifi sound vet i fasiken om inte det med gropen är att föredra.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000