HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Solhagas extremt enkla anläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  16:29:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Gamle Jack har gått och blivit 64.
Bitars alltså, det finns en informativ video på Youtube.

Jag använder nu v1.9.10. Vad som är viktigt är att man efter installationen registrar JackServer.dll som administratör i ett kommandofönster med: regsvr32 (din sökväg)\JackRouter.dll.

Sedan kan det vara bra att editera JackRouter.ini till att inte autokoppla, ange också max antal kopplingar varje enhet skall ha:

[IO]
input=4
output=4

[AUTO_CONNECT]
input=0
output=0

Starta jackd med:
(din sökväg)\jackd.exe -R -P1 -S -d portaudio -d "ASIO::ASIO E-MU 0204 | USB" -r44100 -p256

DAC-namnet kan du få genom: (din sökväg)\jackd.exe -d portaudio -l

JackServer startar nu och väntar på ASIO API:er.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/09 16:57:53
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  17:06:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dags att starta källorna:

Starta VBs ASIO Bridge som behövs för WiMP icke ASIO API
Starta WiMP, välj Hifi Cable som ljudutgång:



ASIO Bridge ser nu ut så här:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/09 21:38:54
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  17:14:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Starta JRMC, välj Audio Device JackRouter.
Starta uppspelning av låtar, kopplingspunkten syns inte annars.

Starta uppspelning av låtar i WiMP, kopplingspunkten syns inte annars.

Tilläggas kan att det är olämpligt att i detta läget ha på ljudanläggningen förutom DAC:en.

Starta Cadence Catia (för programvaror se länkar i texten till Youtube-klippet ovan).

Det bör nu se ut så här:



Här representeras WiMP alltså av VBs ASIOBridge.
I mitt fall har jag filterprogrammet Frequency Allocator i mitten och min 4-kanals USB DAC till höger.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/09 17:15:14
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  17:17:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Koppla önskade ljudvägar (skulle du i detta läge ha på din anläggning så låter det inte bra eftersom båda WiMP och JRMC spelar):


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  17:19:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Stänger du nu av ena spelaren så bör det nu låta okay.
Givetvis så kan du alternera mellan spelarna, är dock båda på så blir det lite stökigt.

Tyvärr är denna koppling inte persistent, till detta behövs qjackctl.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/09 21:07:19
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  20:57:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Starta qjackctl, den finns där du installerade Jack.
qjackctl är Jacks egna front end men inte lika lättfattlig som Catia.



Välj Connect, du bör nu ha en liknande koppling som i Catia:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  21:04:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Välj sedan patchbay, det är där du kan skapa de persistenta kopplingarna. Jag har redan skapat övriga kopplingar, bara WiMP återstår:

Namnge kopplingen förslagsvis WiMP och lägg till de två utgångarna:



Patchbay:en borde nu se ut så här efter det att du har kopplat WiMP och Allocator:



Spara med något lämpligt namn:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/09 21:06:53
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  21:16:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så var det skripten...
Det behövs en bat-fil och en skript-fil per önskad samplingsfrekvens.
I mitt fall blir det 44,1, 48, 88,2 samt 96 kbs.
Antal bitar, dvs 16 eller 24, har i detta fall ingen signifikans.

Lägg skript-filen på skrivbordet. Tyvärr behöver de flesta programmen stängas manuellt och sedan startas på nytt via skripten vid samplingsbyten.
Jag vet dock att JRMC kan startas utanför skripten,
Catia behövs egentligen inte och WiMP har ju bara 44,1, så den är bara med i 44,1-skriptet.
Allocator behöver ta en sväng i View/Audio Settings för få samplingfrekvensandringen att ha effekt.

Exempel på bat-fil (Jack44.bat):

"H:\Jack v1.9.10\jackd.exe" -R -P1 -S -d portaudio -d "ASIO::ASIO E-MU 0204 | USB" -r44100 -p128

Exempel på skript-filer (M44.vbs):
Skript för JRMC:

Option Explicit
Dim WshShell
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

WshShell.Run """Jack44""", 1, False
WScript.Sleep 1000

WshShell.Run """H:\Jack v1.9.10\qjackctl.exe""", 1, False
WScript.Sleep 150

WshShell.Run """C:\Program Files (x86)\VB\ASIOBridge\VBCABLE_AsioBridge.exe""", 1, False
WshShell.Run """C:\Program Files (x86)\WiMP\WiMP.exe""", 1, False

WshShell.Run """C:\Program Files (x86)\J River\Media Center 19\Media Center 19.exe""", 1, False

WScript.Sleep 500

WshShell.Run """H:\Allocator\Allocator.exe""", 1, False

WshShell.Run """H:\Cadence-0.8.1\Catia.exe""", 1, False


Edit: Håller på och labbar med skripten, bufferstorleken behöver justeras. Sorry.



Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/10 07:47:00
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  21:25:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Skulle du uppleva problem vid uppspelning så kan bufferstorleken (-p256) samt processprioriteten (-P1) behöva justeras.
Ett bra verktyg i detta sammanhang, om man har en USB-DAC vill säga, är DPC latency checker:



Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/10 05:26:10
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/09 :  21:42:27  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bara för att göra det hela komplett, här är nuvarande Allocator-inställningar:

Low, dipolkompensation mha 6 dB LP från 30 Hz:



Lite o-ortodoxt, men jag vill ha så få aktiva filtreringar som möjligt och detta var ett sätt att få det. Utnivån ligger 15 dB högre i "verkligheten" på basslutstegen.

High, HP från 250 Hz, lite PEQ vid 10 kHz:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/09 22:52:22
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/03/09 :  23:13:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men fy fan...
All respekt till dig och ditt meckande! Jag skulle aldrig stå ut!
Tack för att du sprider din kunskap och säkert inspirerar många andra!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/09 :  23:49:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Sæger som Alfa, Respekt!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/10 :  07:40:27  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hej Micke och Johan för berömmet och hejaropen!

Det är dock när Marcus Miller går loss på basen i Mr Clean som den verkliga belöningen kommer för allt slit.

Nästa projekt blir att tweaka membranen till AMT:erna lte.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/10 07:41:01
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/03/10 :  11:28:01  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Imponerande, enkelt......tveksamt! ;-)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/03/10 :  11:49:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Får nog ändra rubriken nu,komplicerade...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/03/10 :  12:13:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det enkla ligger i att källorna är färdigbehandlade i den digitala domänen map dipolkompensation, filtrering, PEQ och nivåreglering. All signalbehandling där sker med 32 eller 64 bitar även om källan skulle bara vara 44/16.

Tanken är att i den analoga domänen ingen ytterligare signalbehandling skall ske; att DAC:ens utgångsteg med LM4562:or driver slutstegen (som är placerade nära för kort signalväg) för respektive element direkt samt det att elementen är OB skall utesluta färgningar pga rör, filter, kablar och lådor.

Sedan kan i och för sig i den akustomekaniska domänen vågledaren för AMT:en, baffeln för basarna samt det att rummet är akustikåtgärdat tänkas vara signalbehandling men skall då åtminstone inte lägga till något som inte fanns vid källan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/05/08 :  09:26:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
För er som inte var Kristianstad i helgen så tar jag gärna emot feedback IRL från er i GBG-området (bor i Hyssna 4 mil sydost om Göteborg) nu på lördag 10/5 mellan säg 10 och 16 i ett slags öppet hus.

Detta speciellt sedan jag har roterat anläggningen 90 grader och flyttat isär högtalarna lite.
Lite finishtips tas gärna emot också.

PM:a!


Det finns "platser" kvar.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/05/08 :  10:46:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tyvärr har jag för långt att åka
Skulle annars gärna kommit på besök
Mvh
Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Eri
Starting Member

5 Posts

Posted - 2014/05/10 :  17:58:45  Show Profile Send Eri a Private Message  Reply
Har varit hos Solhaga i dag och lyssnat till denna fantastiska anläggning. Jag vet inte riktigt hur jag med ord skall beskriva hur det lät. Stor detaljerad och fysiskt påtaglig ljudbild. Jag tror jag börjar förstå dem som talar om fördelarna med stora membranareor. När man sitter framför dessa högtalare och lyssnar så "finns dom inte ". Bara musiken finns där. Mycket imponerande. Det är ju så här man vill det skall låta hemma. Men högtalare med dessa dimensioner passar ju tyvärr inte i vilken hemmiljö som helst. Ett stort tack till Solhaga för att jag fick komma och lyssna.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/05/11 :  10:35:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är jag som skall tacka eftersom jag fick kvitto på att min ommöblering fungerar.
Jag hade dagen innan skjutit bak högtalarna 10 cm samt satt upp yterligare dämpplattor i taket och det verkar som om det nu inte finns några rumsmoder att tala om.
En lasering i någon diskret nyans (grå?) är nog det som blir, det är ju synd om högtalarna syns nu när dom inte hörs!

Tack också för många intressanta diy- och hifidiskussioner, när vi väl började lyssna efter någon timme så tog låtlistan nedan två timmar att ta sig igenom:

1. Norah Jones Seven Years
2. Norah Jones Sunrise
3. Diana Krall Isn't This A Lovely Day
4. Diana Krall Devil May Care
5. Jeanette Lindström & Steve Dobrogosz Never Let Me Go
6. Ball and Chain Hanne Boel (här hade fel data lagrats vid rippningen, så vi körde den rätta låten efteråt)
7. Ball and Chain Hanne Boel
8. Kari Bremnes Sangen om fyret ved Tornehamn
9. Kari Bremnes Månestein
10. Kari Bremnes På Kanten Av Et Liv
11. Cyrille Aimee + Friends Love for Sale

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/05/11 10:37:07
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/05/11 :  10:45:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lite senare dök ett helt gäng från mbh, faktiskt och hififorum upp.

Även här kunde jag konstatera att min ommöblering fungerar.

Och även här blev det många och långa intressanta diy- och hifidiskussioner.
Detta lyssnade vi på när vi väl började:

1. Cyrille Aimee + Friends Love for Sale
2. Phil Collins I Don't Care Anymore
3. Christina Aguilera Impossible [featuring Alicia Keys]
4. Infected Mushroom Saeed
5. Infected Mushroom End of the Road

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/05/22 :  19:07:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Back, back to black.

Tja, det dröjde dock inte länge förrän jag kände mig hemskt obekväm med de rumsmoder som ändå fanns där vid långsida till långsida.
Det finns ju inget utrymme att justera varken högtalare eller sweetspot.
Så det fick bli en tillbakaflytt,"Back", till den gamla konfigurationen med kortsida till kortsida.
Även om nu ljudbilden har blivit lite smalare. Bytte dock höger/vänster; det gjorde väl en 20 centimeter.

Fegade ur även där vad det gällde färgen. Det blev "Back to black" eller rättare sagt S8500-N.
Ville heller inte lägga ner mer tid (?) på finishen, så jag skippade spackel och slipning.
Å andra sidan så fick jag definitivt mer svärta i musikupplevelsen.

Vänster:


Höger:


Hela konkarongen:


Skall försöka få upp sladdarna och DAC:en från golvet. Bytte förresten ut original-USB-kabeln mot en Supra 0,7 m.
Tänkte för en kort stund att man kanske skulle mäta och lyssna mot originalkabeln, men insåg att Supran ju inte kan vara sämre, så varför lägga tid på det?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/05/25 21:08:09
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2014/05/25 :  21:07:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle modernisera mina TD15H lite och svärta faspluggarna. Egentligen skulle det vara eloxering, men mattsvart sprayfärg går lika bra.
Först slipade jag upp dom lite:


Sprayade:


och monterade:


Hade förresten några faspluggar över från en felleverans, så varför inte lite diffraktion uppåt väggarna:


Och nej, jag tror verkligen inte att de har någon som helst inverkan, hade några gamla skruvhål att täcka hela enkelt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/02/11 :  20:44:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ber om ursäkt, skall bara testa prenumerationen på denna tråd.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2665 Posts

Posted - 2015/04/02 :  14:28:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kör en repris på förra årets öppet hus enär det inte finns någon DIY-träff i närzonen, varken avståndsmässigt eller tidsmässigt.

När: 2015-05-02, en extra demonstrationsdag helt enkelt.
Tiden är flexibel, men inom 10 fram till 16/18.
PM:a intresse och tidsfönster så att inte "alla" kommer på en och samma gång.

Plats: Hyssna, fyra mil sydost om Göteborg.

Jag hoppas naturligtvis att AMT Mk II skall vara färdiga och integrerade i systemet, skulle det vara avgörande så får du ha koll på den tråden.

Har du med eget media så är det sticka eller CD som gäller.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000