Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2012/08/23 : 21:29:06
|
Då var det dags för en ny rond med min ständige nemesis, den fula ankungen från RCA, sändartrioden 808. Skönheten skymtar diskret i mitten av bilden:
Köpte ett exemplar på Tradera bara för utseendets skull, sen råkade det bli några fler allt eftersom tillfälle gavs och i skrivande stund har jag fyra fräscha exemplar samt ett där glödtråden ligger och skramlar i botten av glasbubblan efter en dramatisk resa över atlanten.
Med 7,5V 4A glödtråd, hög förstärkningsfaktor (kräver gallerström), dålig linjäritet, dålig tillgänglighet och högt pris är detta förstås det självklara slutrörsvalet för en självplågare.
En viktig anledning till att de här rören legat i en kartong och inte gett minsta ljud ifrån sig sen jag köpte dem är den löjligt effektkrävande glödtråden. I och med förstärkningsfaktorn på runt 50 i kombination med direktupphettning är AC-glöd bara att glömma, kvar står DC eller högfrekvent AC. Sistnämnda är otroligt krångligt så kvar står att lyckas åstadkomma två kraftaggregat som levererar 7,5V 4A utan nämnvärd mängd brum eller andra störningar. Ingen större konst egentligen men ändå såpass besvärligt att det inte blivit av...
...förrän för ett par dagar sedan, då jag rotade efter något helt annat och råkade hitta ett par ringkärnetrafos inköpta från någon överskottshandlare pga en ganska intressant uppsättning lindningar. 220, 105 och 11VAC är vad som finns tillgängligt, sistnämnda lindning gjord med påtagligt grov tråd. I samma låda som trafona låg ett antal filterspolar med järnkärna och luftgap, även dessa lindade med grov tråd. Någonstans där ringde Fulings löd & rökklocka.
11VAC blev efter likriktning och LCLCRC-filtrering 7,5VDC med modesta 5mV pp överlagrat brum, helt ok för ändamålet och då var jag ändå ganska snål med kondensatorbanken i testuppkopplingen. Trafon klarade lasten utan att morra eller bli varm, värt att notera.
Nästa steg blev att likrikta och glätta de övriga lindningarna och stacka dem till en nätdel på 0-140-440VDC. Med 440V in på anoden och 140V in på gallret via ett effektmotstånd på ca 4kohm blev anodströmmen runt 100mA, helt enligt databladets kurvor. Gallerström, som sagt. Utan positiv gallerspänning drar den här sortens rör knappt någon anodström alls, i den bemärkelsen liknar de mer bipolära transistorer än trioder.
Med den riggen i ordning kunde jag konstatera att alla fyra rören är verkar friska och drar ungefär rätt anodström, det var en upplyftande och ganska överraskande upptäckt med tanke på att de gissningsvis tillverkades någon gång under WW2.
Uppmuntrad av framgångarna så här långt bytte jag ut effektmotståndet på gallret mot en mosfet (med tillhörande motstånd och annat krafs för att få till en fungerande bufferkrets med justerbar bias) och hängde in en 3kohm 25W utgångstrafo i anodkretsen. Med hjälp av en antik rörbestyckad tongenerator kapabel till hårresande spänningssving klockade jag in rörets uteffekt till närmare 12W innan klippning, om än med ganska dålig lågfrekvensåtergivning vilket jag skyller på rörets höga inre motstånd i kombination med den ganska simpla utgångstrafon.
Bristen på lågfrekvens åtgärdades tämligen enkelt genom att addera en kondensator och två motstånd och därmed göra om triod-mosfetkombon till en anodföljare, lokal återkoppling helt enkelt. Någonstans här började det hela likna någonting användbart, 12W med vettig frekvensgång och utimpedans från ett rör som ser roligt ut och dessutom lyser gulvitt från glödtråden och rött från anodplåten.
Försöket att lägga till ett ingångssteg baserat på trioden PC86 slutade i våldsamma självsvängningar, inte helt oväntat med tanke på rörets branthet och längden på labsladdarna jag kopplade med. Det får bli nya tester på det temat under mer organiserade former, det var ganska otrevligt när uppkopplingen på bordet plötsligt liknar ett trasigt kärnkraftverk drabbat av åsknedslag.
I nuläget väntar jag på ett paket med experimentkort, kondingar, likriktare och liknande vilka ska användas till att bygga upp mer seriösa nätdelar till den uppsjö av olika spänningar som behövs. Tanken är att få ordning på den biten så att det ska bli smidigt att experimentera med olik kopplingar runt själva röret senare, i nuläget är hela bänken en livsfarlig röra av oisolerad koppartråd, installationskabel, eltejp och labbsladdar. Upptäckte förresten den hårda vägen att labbsladdar inte gillar när man drar 4 ampere genom dem...
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/08/23 : 22:10:39
|
Finfina rör! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2012/08/23 : 22:26:29
|
quote: Upptäckte förresten den hårda vägen att labbsladdar inte gillar när man drar 4 ampere genom dem...
Den hårda vägen är den enda vägen. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/23 : 22:46:55
|
quote: Finfina rör!
Jovars! De andra på bilden är 2C22 och RK60, inköpta för att ha som ingångssteg respektive likriktare ihop med 808:orna. Tyvärr blir det nog pentoder på ingången och gruslikriktning istället som tanken ser ut just nu, men fina ingångstrioder och likriktare kan ju komma till nytta andra gånger.
quote: Den hårda vägen är den enda vägen.
Sant! Kabeln låter hälsa att den lever och har hälsan förutom att isoleringen inte har samma fina färg och jämna struktur längre. Sånt som händer. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/24 : 00:17:00
|
Funderar lite på det där med drivningen. Slutröret ihop med Fet:en blir något som liknar en pentod och behöver alltså återkopplas för att bli användbart. Vanlig global återkoppling har ett (välförtjänt) dåligt rykte, kvar står någon form av lokal återkoppling. Sistnämnda kan ses som ett sätt att förvandla en pentod (eller som här en dålig triod) till en mycket bra triod, linjär och med lågt inre motstånd.
Enklast vore att driva rör/fetkombon med en modern, "vass" pentod (E280F eller liknande) vilken har tillräckligt hög branthet för att det ska finnas förstärkning att ta av till återkopplingen. Tyvärr finns den sortens pentoder så vitt jag vet nästan bara i tråkiga novalmodeller vilket ser trist ut bredvid 808:orna. Bäst vore att hitta en bra pentod med den rätta steampunkstuket rent utseendemässigt. Ett annat alternativ är att ta en lite tröttare pentod (fortfarande gärna med kul utseende) och använda den som rent drivsteg ihop med 2C22-trioderna som ingångssteg för att få lagom förstärkning.
Överkursen vore att skippa pentoderna helt och istället fixa återkopplingen med hjälp av interstagetrafos och trioder enligt O.H Schades text från 1938.
Är tacksam för alla slags idéer på dessa teman, inte minst förslag på pentoder med roliga glaskroppar och toppanslutningar. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/24 : 08:50:47
|
Knasiga projekt behöver knasiga lösningar. Utan Schade lär inte glas/knas-bollen 808 kunna ge acceptabelt resultat.
Ev. skulle man kanske komplettera med katodåterkoppling via OPTns sekundär. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/08/24 08:52:22 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/24 : 15:25:07
|
Håller med, japanerna kör sina klass B-trioder med en gnutta global återkoppling men det tycker jag inte känns vettigt. Är på språng just nu men jag återkommer med en skiss över vad det är jag håller på med, din spajs är för all del intressant men tämligen bakvänd jämfört med vad jag menar.
Edit: Man har aldrig för bråttom för trioder. Slänger upp en grov skiss över hur kopplingen ser ut. Utan återkoppling är ingångskänsligheten ca. 33Vp för 12,5V ut, med 22k och 71k inkopplat som på skissen krävs ca. 130Vp in för samma utsignal.
|
Edited by - Fuling on 2012/08/24 16:24:09 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/24 : 19:53:08
|
Är det något fel att köra DC-kopplat med en lågdistorderande MOSFET? Man kan naturligtvis köra typ D3a/E280F men det kommer att dista mer på sammam gång som man inte kan köra DC-kopplat. FETen vill ha Ud 50-60V.
Det kommer troligtvis inte att funka optimalt med ett 22k seriemotstånd även om FETen är SF kopplad. Lycka till med drivern..........
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2679 Posts |
Posted - 2012/08/25 : 05:23:55
|
Tjenare!
Ska du börja med å kasta in grus i kopplingen Du ska ju köra med ett lr fler balla driv rör å en gammal Beck doppad intersatage trafo som det spretar ut Koppar trådar ur.
Det skulle kunna se ut som nåt man kan återuppväcka Frankenstein med
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/25 : 09:58:22
|
Imperial,
Som jag föreslog Fuling så kan han fylla chassiet med gammalt junk ovanpå och hjälpa upp det med grus på insidan.
Här en tänkbar GRUS-Schade med bef. komponenter och ca +40V på gallret:
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/08/25 : 18:39:32
|
quote: Med 7,5V 4A glödtråd, hög förstärkningsfaktor (kräver gallerström), dålig linjäritet, dålig tillgänglighet och högt pris är detta förstås det självklara slutrörsvalet för en självplågare.
quote: Någonstans där ringde Fulings löd & rökklocka.
... Åsså fortsätter det bara i samma stil ...
Alltid underbart att läsa dina trådar. Jag kommer knappast bidra med något, men kommer gladeligen följa tråden. |
|
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2012/08/25 : 19:05:14
|
Di däringa två me dubbla toppanoder...liknar inte di Horn-Pär..? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2012/08/25 : 20:06:41
|
quote: Di däringa två me dubbla toppanoder...liknar inte di Horn-Pär..?
Jag tycker mer att de liknar Dalek's förfäder.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/25 : 20:37:12
|
Hinner inte formulera några mer nyanserade ställningstaganden just nu mer än att en ren gruslösning också är tänkbar, slutröret kan få tala för sig själv vad det gäller utseendet. Har ägnat dagen åt att mäta delningsfilter och bygga TH, därefter vankades det kräftskiva. Åter i morgon. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 02:26:46
|
quote: så kan han fylla chassiet med gammalt junk ovanpå och hjälpa upp det med grus på insidan
Ungefär så. Förtydligande: Jag kan tänka mig att använda grus till både ström- och spänningsförstärkning i ett eventuellt 808-bygge. Hellre grus och en ensam 808 som sticker upp ur chassiet än 808 + tråkiga moderna novalrör, nästan i alla fall. Tanken på att ställa till med ett finbygge baserat på utbrända AD1:or och en T-amp inuti chassiet sparar jag dock till framtida DIY-mässor... |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 09:05:41
|
quote: ett finbygge baserat på utbrända AD1:or och en T-amp inuti chassiet sparar jag dock till framtida DIY-mässor...
Har alltid drömt om att presentera en sån "fuling" i övertygelse/förpoppning om att alla rörförståsigpåare skulle gå på det...... |
Edited by - reVintage on 2012/08/26 09:50:06 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 14:11:26
|
Samma här, jag är ganska övertygad om att det skulle gå att lura de flesta om inte alla med en sådan grej. Nästan vilken chipförstärkare som helst skulle nog duga, ev. men någon ohm i serie med utgångarna. Tänker på hur Gordon Ramsey dukade upp buffé åt sina elever och bjöd in dem till provsmakning, alla åt och pratade om hur gott det var utan att veta att patén i själva verket var gjord på nermald grillkorv och den fina ostfonduen var billig mjukost ur en tub, bland annat...
Åter till ämnet: DC-varianten med DN2540 på ingången och IRF820 som buffer ser inte så tokig ut. Blir nog till att koppla upp den när jag fått ordning på nätdelarna igen. Måste dock ta en funderare på hur uppstartsförloppet ser ut, det är visst lätt hänt att smälta gallren i såna här rör om spänningarna inte går upp synkat.
Förra gången jag höll på med 808 var jag inne på att använda ett eller annat kraftigt rör i katodföljarkoppling som drivsteg, det kan finnas vissa vinster i distortionsutsläckning samt att arbetspunkten till viss del blir självjusterande. Dock tror jag att en Fet funkar mycket bättre som följare med tanke på att gallerspänningen vid full utstyrning ska ner under 0V och då vill det gärna bli ett hack i signalen om inte följaren har hög branthet och låg utimpedans. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 14:21:02
|
Jag har faktiskt ritat ett utkast till en enkel servokoppling som känner av spänningen över 808:ans katodmotstånd och sedan styr den ström som dras igenom ingångsFETen. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 14:28:38
|
Ja, sånt kan ju vara lämpligt. Har iofs inte märkt av några tendenser till strömrusning eller ostabil arbetspunkt varken nu eller förr när jag höll på med 811A, men det skulle förstås inte skada. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 15:00:59
|
Idé:
|
Edited by - reVintage on 2012/08/26 15:01:33 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 15:04:19
|
Ser ingen skillnad mot förra schemat, gissar att du fått upp fel bild? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 16:33:02
|
Nej då, bytte bara ut det första schemat på min server. Vill du att jag ska lägga upp det förra igen? |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/26 : 17:11:42
|
Där kom det fram ett nytt schema, sedärja. Hotfullt mycket grus i förhållande till mängden glas, men det kan nog fungera. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/27 : 08:06:45
|
Notera att R7 sätter den lokala motkopplingen. Minimum ligger runt 400ohm för att servot ska funka. Ökas till dess att en acceptabel känslighet respektive acceptabelt låg dist. uppnås.
Gjorde en tankevurpa i CCSn. Valda värden ger under 1V på opamp-utgången vid 40V på 808ans galler med R7=390ohm. Tryck "refresh" så kommer rätta schemat i tidigare posts. |
Edited by - reVintage on 2012/08/27 08:24:01 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/08/27 : 14:06:39
|
Tackar för hjälpen!
Ska som sagt labba mer med de här rören när jag fått ihop en mer hanterlig nätdel, när det blir vågar jag inte säga. Gällande ingångskänsligheten så är det ingen nackdel om den blir ganska låg, mina horn har rysligt hög känslighet och det är bara bra att kunna använda mer än första tiondelen av volymkontrollen. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/08/27 : 17:15:43
|
Men kan ni inte sluta stimulera och börja bygga nångång?! Vi vill se lite coronaurladdning nu!
|
|
|
Topic |
|