Author |
Topic |
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 11:04:57
|
Jag vet att cirkelsåg kan vara bra att ha emellanåt. Även om det för min del varit sällan under åren. Jag har därför absolut inga planer på att köpa en. Å andra sidan går man ju ibland förbi pallar med extraerbjudanden...
OM det nu skulle var så att jag går förbi en pall med erbjudande om cirkelsåg till ett bra pris, vilka ska jag då överväga att handla? Jag lämnar de billigaste därhän. Det ska vara en 230V maskin med sladd.
Utifrån vad som skrivits i min sticksågstråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87261) har jag förstått att Hitachi är bra. Gäller det alla modeller? Vilka andra märken?
Vilka parametrar ska jag hålla koll på? Sågdjup naturligtvis, men mer?
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2012/06/17 17:24:58 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 13:24:42
|
En cirkelsåg ska ju "bara snurra" j.f.r. en sticksåg vars blad kan pendla i sidled och allt annat bus de har för sig. Köp därför en med en för dig god ergonomi. Jag tvivlar starkt på att det är "väldigt stor" skillnad när du kommit upp i kvalitet. Välj den som ligger fint i handen och inte väger allt för mycket. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 14:15:49
|
Jag håller med Pettson! Jag vill bara lägga till att klingan skall inte kunna vicka i sidledes, dvs lagrena skall vara stadiga.
Mvh Johannes. |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 14:25:34
|
De billiga modellerna (av no-name märken) har ofta problem med det som Circlo påpekade. Jag lånade en handcirkelsåg en gång av mindre ädelt märke och den var helt fruktansvärd att arbeta med, klingan rörde sig i sidled och snittytan blev därefter.
Makitas handcirkelsågar är trevliga tycker jag personligen. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 15:18:20
|
Tack för inspel - lagda på minnet.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2012/06/09 23:02:25 |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 23:15:12
|
Skruvdragare använder man mest, därefter cirkelsåg. Jag har en DeWalt modell 2500:-. Den är i alla fall väldigt bra. Kapa spån-, MDF-, OSB-skivor, klyva diverse konstruktionsvirke OSV. Har som sagt använt den näst mest av alla mina maskiner. |
Mvh Nygga
Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/06/10 : 00:01:56
|
Känn på lagret, klingan ska inte röra sig i sidled. Ett märke som jag tycker gör bra budgetgrejer är Skil. Många sågar säljs med alldeles för usla klingor, ska du såga fina snitt så titta efter en extra klinga med många tänder. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2012/06/10 : 11:22:56
|
Tack ännu en gång för nya att tänka på detaljer.
Även de lagda på minnet.
/Jörgen G |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2012/06/10 : 12:45:18
|
Ett krav jag hade när jag köpte cirkelsåg - broms och att det finns styrskena till!
Det blev en Hitachi som jag varit supernöjd med.
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2012/06/10 : 14:17:38
|
Tjena!
Använder Festool i verkstan och de har ett par användbara modul-möjligheter samtidigt som deras garantier är frikostiga. Om du ska ner något i prisklass så har aldrig Hitachi svikit mig.
Lura inte dig själv att tro att du får samma funktioner/precision i billigare maskiner.
Lycka till! |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2012/06/10 : 15:45:12
|
Beat: quote: Lura inte dig själv att tro att du får samma funktioner/precision i billigare maskiner.
Det har jag kommit underfund med. Svårigheten är att balansera mitt relativt sparsamma användande med rätt pris och kvalitet.
Det är att finna den balansen för cirkelsågar som är syftet med tråden.
Utifrån det jag läst hittills, verkar ett säkert tillvägagångssätt för mig vara, att slå till om man råkar gå förbi ett bra erbjudande på Hitachi i deras integssegment.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2012/06/10 15:47:08 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/06/11 : 07:56:46
|
Jörgen, vad kommer den främst användas till. Jag anser att det i väldig hög grad förändrar målbilden. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2012/06/11 : 10:07:23
|
Jag vet egentligen inte vad jag kommer att använda cirkelsågen till; vill ha bättre raksågningsprestanda än vad en sticksåg ger.
Det jag ser framför mig är att kapa och klyva en och annan bräda, såga till en och annan trä- och träfiberskiva, kapa längder till ett och annat clickgolv och annat som kan dyka upp.
Kommer förmodligen att använda sågen intensivt någon månad sisådär vart 4-5:e år samt någon enstaka gång åren däremellan. Behöver knappast en såg som klarar mer än ca 55mm.
mvh /Jörgen G |
|
|
tomano58
Member
455 Posts |
Posted - 2012/06/11 : 10:30:02
|
Jag har klarat mig genom flera husrenoveringar och tillbyggen med en vanlig grön Bosch. Visst, sänksåg med skena är guld värt men också en helt annan prisklass och ganska onödigt om man inte använder sågen ofta. Dock bör man nog hålla sig till ett känt märke och undvika alla dessa "noname". |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/06/11 : 23:34:48
|
Sticksåg hade jag ju klara åsikter om. Ty oavsett användningsområde ska en sticksåg kunna ungefär samma saker. Så vill man ha en bra till husbygge eller en bra till högtalarbygge eller en bra till då man ska montera köket så är dom ganska lika. Dvs en riktigt bra sticksåg är bra till alla bruk.
Cirkelsåg är enligt min mening lite knepigare att utse en eller några "bäst på allt"-sågar.
Jag tror jag vill orda en hel del här, jag delar upp det i några inlägg, tar nog inte allt ikväll heller.
Så jag börjar med att jag helt har snöat in på att en handcirkelsåg SKA ha klyvkniv. Lagkravet på att sådan ska finnas togs bort för en drygt 5 år sedan, så nu har dumsnåla och farliga sågar börjat översvämma marknaden. T.om. riktiga och bra märken provar att ta bort den, jag är mållös.
Klyvkniv behövs både pga säkerhet och pga av det färdiga sågresultat.
Handcirkelsåg har jag tre av, just pga att jag inte insåg vikten av att sågen har klyvkniv så köpte jag en budgetvariant av Hitachi som saknade dylik. Och blev således tvungen att köpa en tredje såg.
Om man endast sågar skivmaterial typ spånskivor, OSB-skivor eller MDF och alltid perfekt upplagda på någon bra och orörligt arbetsyta så kan en såg utan klyvkniv vara acceptabel. Men då ska sågen inte användas till någonting annat. |
Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/11 23:36:21 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/06/11 : 23:48:49
|
Skil var uppfinnare av cirkelsågen. Och lyckades förvalta arvet en hel del år, genom att hela tiden vara bäst. Men efter 70-talet kom andra tillverkare ikapp och började ånga om.
På 80-90-talet var fortfarande Skil en bra tillverkare som inte söp bort sina konstruktioner helt och hållet. Dom var billiga och fortfarande hyggligt bra. Jag köpte en i slutet av 80-talet, som inte alls var medioker trots att den var billig. Det var inte någon top-of-the-line heller. Kändes lite enkel och så. Men den gjorde fina snitt, pendelhuven löpte fint, bottenplattan vinglade inte nämvärt, trots att den var rätt enkel av pressad plåt osv. Den vägde lite, vilket egentligen var guld.
Numera har jag inte samma förtroende för märket. När jag härom året köpte så mycket altantrall att man fick en Skil sticksåg och handcirkelsåg på köpet så funderade jag lite på vad jag skulle göra med dom. Jag sågade aldrig med maskinerna, lättare att få hyggligt betalt om dom är helt nya och oanvända. Men jag granskade cirkelsågen lite. Bara avsaknaden av klyvkniv gjorde ju att den gick bort, både för att ha själv eller skänka/sälja till kompis/släkting. Sen ingav inte heller det övriga utförandet mig någon kvalitetskänsla. Så dom gick iväg på tradera istället.
Summa summarum, Skil har varit jättebra på handcirkelsågar (på den tiden då alla var lite dåliga) och sen helt OK. Men numera tror jag att dom tyvärr har halkat ner ett eller ett par pinnhål till.
Men det är mest min misstanke, just det modellen/exemplaret jag skärskådade kan ju varit Skils minst lyckade. Så jag vill inte riktigt stänga dörren helt, Skil kan väl vara värda att ges en chans, att kika lite på deras modeller inför ett köp. |
Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/11 23:50:04 |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2012/06/12 : 07:52:37
|
Om någon är ute efter lågbudgetcirkelsåg som fungerar helt OK kan jag faktiskt rekommendera biltemas. Köpte en sådan och har använt den en hel del. Hade varit intressant att kolla glappen i klingan som många nämner, inget jag märkt av. Slutsats = för de priset - mkt bra! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2012/06/12 : 12:04:38
|
Håller inte med Mickel-mackel på någon punkt utom de fakta han/hon säkert har på sina fem fingrar.
Men.. jag har också en gammal SKIL och den fungerar fortfarande utmärkt.
Sen frågar jag mig också hur mycket tid och energi av sin surt förvärvade fritid man anser sig ha råd att lägga ner på att fundera över för och neckdelar med ett cirkelsågsinköp. Köp en av god kvalitét med den precision du har råd med. B&D räcker säkert alldeles utmärkt för dina behov.
Puss och kram |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/06/12 : 17:25:40
|
Sänksåg är den enda sågen man behöver, säger en del. Jag håller inte med.
Jag har snart byggt ett helt hus, sänksågen har inte använts mycket. Däremot min Hitachi C6BU. Och där sänksågen använts så hade jag allt som oftast klarat mig bra med den vanliga cirkeln.
Däremot är sänksåg helt outstanding om man ska såga bänkskivor till köket, hyllplan i melamin (bra till en massa andra material också, men melamin kan man för-ritsa och få 100% splitterfritt). Bra också till när det ska byggas en högtalarlåda etc.
Men att använda sänksåg för vanligt bygg är ingen höjdare, när man bara vill lägga en regel över låret och sen dra av den snabbt och smidigt med handklingan, så sågar man sig säkert i benet om man försöker med sänksåg. Att klyva en planka är inte heller lätt med sänksåg. Eller, ja. Om man lägger upp plankan på ett arbetsbord, sen två lika tjocka plankor till som stöder sågskenan och slutligen skena. Men vilket jobb alltså, om det inte är något som ska ha 100% perfektion!
Så jag rekommenderar inte sänksåg som enda cirkelsåg för allmänbruk. (Och då menar jag att man ibland bygger en altan, friggebod osv.)
Däremot är sänksågen en väldigt trevlig skapelse om man mest sågar skivmaterial, bygger möbler, högtalaren och sånt. Med tillkopplad dammsugare kan man dessutom jobba nästan dammfritt. Jag har kapat skivor i köket, på köksbordet utan att det blev något speciellt smutsigt. Ungefär som när man inte dammsugit på några dagar. |
Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/12 17:27:26 |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2012/06/12 : 23:39:10
|
Delvis lite OT i mitt inlägg men detta inlägg kan vara bra som tips för en del.
Som vanligt man får vad man betalar för. Nuförtiden är jag lite Makita frälst och kör gärna deras cirkelsågar som jag har några av samt en sänksåg. Mumma!! Mina enklare modeller har jag gett bort.
Kan väl ge ett tips att kolla tex på Englandssajter för verktyg. Man kan göra riktiga klipp! Vilket jag verkligen gjort genom åren. Man får hålla lite utkik för ibland dyker det upp kanonpriser.... Listar några pålitliga sajter http://www.lawson-his.co.uk/ http://www.toolstop.co.uk/ http://www.power-tools-pro.co.uk/ http://www.axminster.co.uk/
Ja, för att få 230V maskinerna att funka i Sverige så får man antingen byta sladdställ, byta stickpropp, eller skaffa en adapter UK->"Svensk".
/Mattias |
Edited by - Mattias on 2012/06/12 23:50:23 |
|
|
MatsB
Member
327 Posts |
Posted - 2012/06/13 : 09:42:50
|
Jag har en Festool sänksåg med styrskena. Den är underbar att arbeta med. Rekommenderas! Nu behöver jag en kap- och geringssåg, för att kapa brädor och reglar. Funderar nu på Biltemas MS 250, för den klarar 70 mm stolpar. Vågar man köpa den? Jag ska inte såga varje dag resten av mitt liv.
|
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/06/13 : 09:49:27
|
Själv kör jag som sagt med en C6BU
Den var lite av byggnadssnickarnas favorit, numera är den ersatt av C6BU2 (Adidasdojan!)
Denna såg ser man på nog på minst varannan byggarbetsplats. Jag är inte helt säker på varför den har seglat upp så tydligt som byggjobbarnas favorit. Jag antar att bromsen som snabbt stoppar klingan när man släpper strömbrytaren är en del. Det är skönt med en klinga som stannar snabbt när man jobbar tokigt, mot en vägg eller tak på en stege osv. Eller snabbkapar någon regel eller planka på fri hand stödd mot låret. (Jag hittar ingen bild pådet, det låter värre än det är, men är nog ändå ingen hit att jobba så. Jag har själv praktiserat det till liten del, men jag antar att många i byggsvängen efter en tid tappar den mesta respekten)
Men för en sällananvändare så tycker jag trots allt att klingbromsen inte är någon jättestor selling point. Sen har den här Hitachisågen en ergonomi som passar byggjobb rätt bra, och att den går att hantera med handskar på. Där är faktiskt den äldre modellen jag har bättre. T.ex. är flärpen för att lyfta pendelhuven lite större och bättre till, lätt att hantera med grova arbetshandskar på.
Så skulle sågen mest användas för riktig byggverksamhet skulle min rekommendation falla på en Hitachi C6BU2.
Annars tror jag att det är i det närmaste jämnt skägg mellan alla kvalitetssågar, typ Makita, Blå Bosch, Hitachi, DeWalt, Metabo osv (ELU som uppgick i DeWalt hade vad jag förstått någon riktig kanommodell, men jag vet inte vilken det var, eller vad den sen hette med DeWaltnamnet).
Jag tror faktiskt också att en grön Bosch inte heller gör bort sig i arsenalen hos en hemmafixande sällananvändare. Eller kanske en skil. Skulle jag prompt försöka finna en billig handcirkel skulle jag ge Skil ännu en chans. Av ännu billigare saker, såsom Biltema, Meec, ETC-tools, Best-tools osv, dvs en hel uppsjö av brandade kinesprodukter finns det säkerligen en del guldkorn att finna. Men det segmentet är minst sagt svårbedömt. När någon hyllar sin gula Best-tools så har den personen ofta ingen erfarenhet av en "riktig" maskin.
Men min Toolmate var som sagt rent skräp, den klarar inte ens att hålla fast sågklingan när det börjar gå aningens tungt. Jag kan inte klyva en 45mm granregel, hur jag än försöker. Den har helt enkelt fel tolerans i spindelfastsättningen, köper jag en tjockare klinga så går det säkert bra. Men den medföljande fungerar alltså inte.
De billigaste sågarna har ofta ganska rappliga fotplattor av pressad plåt, kanske lite glapp i vinkelleden och öht ganska veka plattor som medför att den tänkta sågvinkeln inte hela tiden blir som det var tänkt. reglage och kontroller har inte heller någon bra känsla, svårt att ställa in vinklar och djup med precison, samt att inställningarna kanske släpper medan man jobbar.
Sen kan det finnas dåliga lager, svaga motorer (=låg verkningsgrad menar jag, typ 900W in, 150W ut i sågeffekt), och sådana mystiska problem som att klingan inte går att ordentligt låsa fast.
Själv har jag inte ork att hålla på och leta efter guldkorn bland junkprodukterna, och måste ha en pålitlig maskin så jag skiter helt enkelt i det segmentet och betalar hellre en tusenlapp extra för att sen vara nöjd i många år framåt. |
Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/13 09:50:13 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/06/13 : 09:56:15
|
quote: Nu behöver jag en kap- och geringssåg, för att kapa brädor och reglar. Funderar nu på Biltemas MS 250, för den klarar 70 mm stolpar. Vågar man köpa den? Jag ska inte såga varje dag resten av mitt liv.
Synd att du inte bor nära Uppsala. För då hade du fått köpa min Blackline (tror jag den heter, från ÖoB, iaf) med 254mm klinga. Ungefär samma junk som Biltemas. Men du hade fått den urbilligt. Fast samtidigt velar jag hela tiden angående den sågen (behålla eller sälja/kasta), just pga av kapförmågan, att den tar grövre material än Makitan jag annars använder. Men i vilket fall så kapar jag nästan aldrig grövre än 45mm, och den gången eller de två gångerna, typ, har jag istället kapat från ena sidan, vänt materialet och andra sidan. Eller gjort samma operation med handcirkeln, eller tigersågen eller fogsvansen. För jag orkar aldrig dra fram den sågen bara för en enda liten grej. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/06/13 : 10:12:40
|
Slutligen. Storlek osv. Jag tycker personligen att handcirkelsågar med 165mm klinga är absolut bästa valet för universalbruk. Räcker till 45mm reglar, och väger ofta inte ohanterligt mycket. En ganska lagom motoreffekt har dom också, tillräckligt för att det inte ska gå tungt, så länge man har en vass klinga. Men inte så läskigt mycket att sågen blir helt okontrollerbar vid ev kast.
Med 165mm klinga finns det dessutom det allra bästa utbudet av klingor. Man kan köpa en billig 79:- klinga från Biltema för att kapa mineritskivor och sen slänga den förstörda klingan efteråt. Det finns gott om mellanprissegment-klingor att välja bland och dessutom går det att hitta specialklingor om det skulle behövas. Här har faktiskt Hitachi C6BU /BU2 en stor nackdel, då dom har 30mm axelhål, det begränsar utbudet över klingor en hel del. Bästa klingan sågen kan ha är en 165mm klinga med 20mm axelhål, enligt mig.
Hitachi har en intressant såg, som jag antagligen skulle köpa om jag skulle råka nöta ut min nuvarande idag. C6BUY
http://www.verktygsproffsen.se/cirkels%C3%A5gar/hitachi-cirkels%C3%A5g-c6buy-m-3-p-klingor Här har dom lyckats trolla fram några mm extra i sågdjup. Och klingan är 165/20mm - perfekt.
Tja, jag skulle inte köpa utan att först klämma och känna lite, men den ligger bra till. Men jag kan inte reservationslöst rekommendera den för alla. Den passar nog mig. Men en sällananvändare som inte sågar så grovt, utan kanske mest skivor och lite trall, typ, så har den onödigt fin spec och onödigt högt pris.
Då kan jag hellre rekommendera att titta efter alla kvalitetsmärken och försöka välja en lågt prisad eller rea'd maskin. För jag tror inte man blir speciellt mycket lyckligare/olyckligare om det står Makita/Hitachi/Bosch osv på den. Alla gör fina sågar, tror jag.
På Bauhaus har dom sålt ut de mesta av sina Metabomaskiner för halva priset. Nu är det kanske försent, länsat i hyllorna, men passerar du ett Bauhaus kan du väl knalla in.
Men, vad du än gör, köp en med klyvkniv !!!! |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2012/06/13 : 19:57:36
|
Oj vilket engagemang. Tack allihopa. Jag känner definitivt igen synpunkten att ge några hundralappar extra för att vara hyfsat säker på att få en produkt som jag kan leva med under lång tid. Jag har ju torskat på en del junk under åren. Även om jag haft tur och köpa både billigt och bra emellanåt.
Nu har jag klart för mig vad jag vågar rycka ur en pall cirkelsågar om jag råkar gå förbi någon.
Tack! /Jörgen G |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/06/14 : 10:55:53
|
Ja jag har inte några speciella köptips som sagt. Välj en 55mm såg (med 160-165mm klinga och gärna 20mm axelhål) Och se till att den har klyvkniv. Själv passar jag på att köpa brandade kinasågar som sagt var, då jag inte orkar hålla på och bedöma svårbedömda kvalitetsfaktorer, samt nödvändigheten att ha något som inte strejkar/pajar precis när den behövs som bäst.
Jag har kollat lite snabbt på toolab som brukar ha ganska bra priser, jag köpte min bästa skruvdragare där (min bästa, inte världens bästa ). Dom har en Makita till väldigt schysst pris: http://www.toolab.se/produkt/5604R-Makita-Cirkelsag-165mm Den är lite enklare i modellen med pressad plåtfot, men har såvitt jag ser klyvkniv. Jag skulle tro att Makita vill skydda sitt varumärke såpass att dom inte släpper ut någon direkt undermålig produkt. Den skulle jag kunna tänka mig att köpa om jag kände mig tvungen att hålla mig på max dryga tusenlappen.
Bosch GKS160 vet jag är en rätt OK såg. http://www.toolab.se/produkt/GKS-160-Bosch-Cirkelsag--54MM-1050W Men Bosch är helt tokiga, dom har snott bort klyvkniven på alla sina sågar utom denna, även i proffssegmentet. Men denna går fortfarande att tänka sig att köpa, men nu börjar priset närma sig en Hitachi C6BU2, som har motorbroms och gjuten gedigen bottenplatta.
Saknad klyvkniv ja ... Saknas klyvkniven så kan man få kickback om man vrider lite på sågen vid sågning eller om virket/skivan nyper ihop lite i klingans bakkant, det senare händer väldigt lätt vid klyvning av plank och reglar då trä ofta har lite spänningar i sig. Sen blir ofta snittytorna sämre, då klyvkniven håller materialet någon tiondels mm från klingans bakkant. Sen sågar man rakare med klyvkniv, då den hjälper till att styra.
Och tänk dig en full kickback med denna Boschsåg. http://www.toolab.se/produkt/GKS-85-S-Bosch-Cirkelsag 2,2 kW motor och 7,5 kg såg, det gäller att man har muskler som Hulk Hogan för att orka hålla emot. Skäms på er Bosch för att ni snålar in några kronor på en såg och istället utsätter användarna för risker och dåligt sågresultat.
Den andra sågen jag köpte var en Hitachi C6MFA, som saknar klyvkniv. Och det var alltså först efteråt jag insett hur vansinnigt dumt det är. Jag har än så länge inte drabbats av några farliga kickbacks med den sågen, men en hel del dåliga sågsnitt har ju producerats, och klingan är nästan svartbränd av när virke har jävlats och nypt ihop i bakkant.
Ja, klyvknivens vara är verkligen en av mina käpphästar. |
Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/14 10:59:59 |
|
|
Topic |
|