HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Årets resa gick till Sicilien
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/06 :  15:03:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skrev i en tråd om ESC att vi med glädje skippade det spektaklet för att kunna njuta av natur, kultur, god mat och goda drycker på Sicilien.
Jag kan ju som ett smärre plåster på de sår jag eventuellt åsamkat någon lämna en lite resebeskrivning med bilder, och (hoppas jag) en liten lista på ställen där vi bott, ät och gjort utflykter till.
Om någon känner igen något kan det bero på att jag delat med mig på annat ställe i den virtuella världen, men dit har inte alla hittat, eller har inte velat hitta.

Årets resa har gått till Sicilien. Skippar USA, till julen kanske, skippar Ölverama och Scandomarks pensionärsresor utan har köpt flygstolar (Lufthansa) och bokat hyrbil på Sicilien.
Första stoppet är ett kanonfint B&B i byn Nicolosi strax nedanför Etna. Trafiken är hetsig och besynnerlig här i Italien, om nu detta är Italien :roll: . Hur som helst, jag har ju inte kört bil sedan i höstas så ett drygt halvårs uppdämt bilkörningsbehov kompenserar mina brister i egenskap av "feg och artig svensk". Dessutom fick vi ut en Fiat 500 - askul bil men växlarna är lite konstiga - 3an drar bättre i uppförsbackarna än 2an ...

Nyss hemkomnna från utfärd till Etna. Åkte bautajeep upp till toppen, en bit nedanför, otrolig upplevelse. Blåsigt som fan dock.
Käkade på en fiskerestaurant i Santa Tecla precis vid havet. Fick in allehanda fiskar och skaldjur och en flaska vin jämte espresso med Amaro (till hustrun), bara 50 Euro!!!

Bilder, ja ... ska försöka göra något åt det.

Usch, jag får ladda upp fil för fil, men det går.

Inflygning till Catania med Etna i bakgrunden. Strax nedanför vulkanfan ska vi bo.

Efter trixande på småvägar (och en och annan återvändsgränd) har vi kommit fram till Nicolosi och La Giara, som vårt övernattningsställe heter. Kanonställe med toppservice och himla trevlig värdinna. Har käkat en lättare måltid och avslutar med en espresso och grappa.

Alla gator är förnämligt smala för att dämpa farten. Dessutom sitter det dekorativa plåtbrickor utmed gator och vägar. Fan vet vad de betyder. Liknande saker i Sverige anger ju HUR man ska köra, här verkar de ha motsatt effekt.

Den här gången fick vi INTE en Patriot Jeep ...

Fortsättning följer

Edited by - soundbrigade on 2012/06/06 15:43:30

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/06/06 :  15:54:08  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Har just kommit hem från Italien och Bari. Vi hade två lägenheter, en på västsidan i Maratea och den andra I Monopoli fem mil söder om Bari. Italienarna är helt vansinniga bilförare. När det ska vara 80Km/tim så kör dom i 140Km/tim. Vägarna är smala och vi höll nästan på att smälla med en turistbuss i en tvär kurva invid bergskanten. Jag fattar inte hur man kan klara av att bygga hus och vägar i dessa branta stup. Maten var ofta ganska dålig, men det kompenserades av att dom tog rejält betalt. Landskapet är vidunderligt vackert på båda sidorna. Apropå bilar så verkar det som om polisen överhuvudtaget inte bryr sig hur folk kör och parkerar sina bilar, t.o.m i en tvär kurva invid klippkanten. När vi kommit hem hörde jag en reportage i radio om att just där vi varit och söder ut är det maffialand med mycket korruption och knark. Behållningen för oss var det vackra landskapet och det goda vinet. Hoppas att du soundbrigade har fått en bättre upplevelse än vi.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/06 :  17:53:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Att italienarna kör som biltjuvar är väl allom bekant. Fast jag skulle nog säga att de är ena djäkla egoister - de ser inte trafiken runtomkring sig och tänker aldrig ett par steg framåt.
Vi skulle hem till lägenhetshotellet vi hyrde i Syrakusa sista dagarna. Låg ensam i svängande vänsterfil med rödljus (Höger/Vänster) framför mig. I Högerfil alla bilar som skulle in till staden. Jag ligger ensam i vänster fil, blinkar vänstersväng, trafiksignalen visar rött för vänstersväng. Ändå kommer en idiot och lägger sig bakom mig och ska svänga höger och tror i sin dumhet att jag på något sätt ska släppa förbi. Det roliga var att hans polare i högerfilen inte släppte in honom ...

Hustrun hade läst något om de delarna av Italien. Där finns en besynnerlig maffiaorganisation som är otroligt starkt integrerad med samhället. Det finns ingen hierarki, men alla har koll på alla och hittills har INGEN lyckats infiltrera den. Hur det är på Sicilien vet jag inte. Det greps ett gäng storbovar och kanske mycket av maffiaverksamheten tog slut därmed, men det vet jag inte 100% om. Vi skulle ju till maffiamuséet i Corleone men det var stängt den dagen.
Maten var kanon måste jag tillstå. De trerätters fiskmiddag jag skrev om ovan (gjorde jag??) kostade ju knappt 500 spänn för två!!! Och det med flaskvin och en matsmältare för hustrun. Jag kan inte säga att vi åt dåligt eller onödigt dyrt någonstans. Sämsta vi är var någon sorts fylld köttfärslimpa med mikrad stekpotatis på en sylta ute i ingenstans för att vi inte hittade bättre. Å andra sidan tror jag inte vi betalade mer än en 100-lapp för oss två med öl.

PS Vi funderade på att ta en sväng över till Kalabrien men jag är glad att vi inte gjorde det.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/06 :  17:55:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På vägen till Acireale passerar vi stora lavafält.

Gränder och gator är smala och eländiga.

Kyrkorna är väl utsmyckade - inga Tegnérlador här inte.

Vi åkte ner till Acireale och kom underfund med att vi åkt en lång omväg. Sicilianarna verkar veta vart de är på väg och hur man kommer dit man vill och är sparsamma med vägvisare. Dessutom vet man aldrig riktigt vart man ska svänga ändå; pekar skylten framåt, åt höger, vänster eller bakåt??

Allt har en bedagad charm. Gammalt och slitet blandas med gammalt och inte fullt så slitet. Tycker nog att det vi sett i Sydtyrolen, Alassio och Rimini sett mer strukturerat och välskött ut.

Man blir utskälld om man tänker illa om Sicilien.

Kära hustrun fångar detta gissel på vår jord på bild. Motorcyklister och vespaåkare är rena pesten. man vill ju liksom inte smeta ut en sådan här idiot på kylargrillen precis, men tanken far genom mitt huvud ibland. De är kanske helt enkelt suicidala.

Edited by - soundbrigade on 2012/06/06 17:58:44
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/06/06 :  19:12:21  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Fina bilder. Man blir lite sugen på att dra till Sicilien, men det var ett högt pris du fick betala (att du missade esc-finalen).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/06 :  19:26:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fina bilder, tack för det Magnus!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2012/06/06 :  20:12:39  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kul med ett annorlunda reportage!
Fina bilder och roliga beskrivningar, det tackar vi för!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/06 :  21:18:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Fina bilder. Man blir lite sugen på att dra till Sicilien, men det var ett högt pris du fick betala (att du missade esc-finalen).

Det var det värt.
Vi spanade lite på bussbolagens Sicilienresor men NEEEEEEEEJ. Två veckor i en het buss med ett gäng svettiga pensionärer, hur kul är det?
Det hade aldrig blivit några kapris, ingen apelsinlikör, inte den rustika maten uppe vid Cavagrande, inte Patrizias omsorg om oss i Nicolosi ...

Lite mer bilder då.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/06 :  21:20:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Från Nicolosi och upp till Etna är det ca 17km.
Etna är dock synlig från mils avstånd.

Återigen en bild av vår fina bil - Fiat 500 - den är hur kul som helst att köra och inte omöjlig att pressa upp över 130km/h.

Pga av hård vind var linbanan ur funktion och vi kördes upp till (nära) toppen med bautajeepar, Unimog. Här uppe lång snön flera meter djup.

Bakom mig tornar huvudkratrarna upp sig. Det är dock inte alltid dessa som ställer till med problem. På 1600-talet begravde en 4km bred, 16 km lång och 30 meter djup lavaflod Catania. Detta lavaflöde kom från en krater helt nära Nicolosi.

Överallt ser man kratrar. Av vår guide får vi veta att många är av typen "one-shot"; de öppnas vräker ur sig massa lava och skit och somnar sedan in för alltid.

Möte på lavavägen.

Efter en dag uppe på vidderna med lavadamm i öron, öga, mun, näsa och hår förtjänar vi en god munsbit. Här är förrätterna på Da Lorenzo i Santa Tecla. Ett besök på denna fiskrestuarant kan definitivt rekommenderas.

Och en snutt espresso med amaro.

Det var ett visst överskott på citroner. Överallt fick man en halv citron skuren i två bitar, fjärran från den nanoskiva citron man får i Sverige.

Ett besök i Catania:
Sådan här parkering kräver visst mått av samarbete med grannarna.

Hej du, vise man, har du hinkat i dig grappan utan att spara en slatt till Maria och Josef??!!

Var hittar man denne hund? Utanför köttaffären.

Därmed är, i princip våra Nicolosidagar slut. Hoppas kunna slänga upp mina bilder och denna korta beskrivning för att sedan göra klart för lite grann om vårt besök i Taormina och nordsidan av Etna. Just nu är vi på Salina, en av de eoliska öarna. har varit på Stromboli och har med oss massa bilder därifrån samt en del härifrån Salina där vi shoppat kapris och malvoisi-vin.

Edited by - soundbrigade on 2012/06/06 21:25:29
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/06/07 :  11:09:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag brukar också ta mig upp på vulkaner när jag har möjlighet och det är alltid lika spännande. Etna är en stor men ganska snäll vulkan.

Visste ni att det finns vulkaner mitt i Frankrike?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/07 :  12:27:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vet att de där "kullarna" ballon d'Alsace är gamla vulkaner, men finns det fler? Likaså ser man konstiga berg när man kör ner mot Prag; också gamla vulkaner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/07 :  12:29:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skulle tillagt, Micke att det kommer mera ... vulkaner alltså.

Vattnet i Alcantara var kallt och ganska mycket varför man inte fick gå upp i klyfta.
Corleone kommer senare.
Imorgon tar vi tåget till Palermo, men nu försöker jag komma ikapp ...

BILDER BILDER BILDER!!!!

På väg upp till Taormina från byn nedanför.

Så här kan man ibland känna sig när ingen fattar och alla vägar inte leder någonstans.

Den grekiska amfiteatern i Taormina.

Pittoreskt värre är alla smågator och gränder.

Gole Alcantara är en kanjon där smältvatten från Etna rinner igenom. Man ser att väggarna utgörs av basalt. Emellåt kan man vada uppför kanjonen men nu var det för strid ström.

Kort paus i Castiglione där vi hade tänkt luncha. Byns enda restaurant var dock fullsatt av en skolklass och en enkel snabbmatsmåltid intogs närmre Etna.

Etnas nordsida hade utsatts för våldsamt utbrott nyligen och anläggningarna höll fortfarande på att byggas upp.

En räv knaprandes på en brödskalk.

En del av vårt enkla men fina rum på La Giara i Nicolosi.

Nu tjatas det om läggdags. En lång dag måste .... vilas, eller vad man säger.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/07 :  16:33:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
gcs Hur bodde ni? Hotell, B&B ...??
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/07 :  16:48:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det vi svenskar kallar lipariska öarna kallar italienarna isoli eolia (tror jag), alltså de eoliska öarna. Det är en skock vulkaniska öar, där bara Stromboli är aktiv.
Största ön är Lipari
Det dök upp som en idé att åka till endera av öarna och "kolla läget". Alltså hamnade vi på Stromboli för att spatsera upp på vulkanen och bevittna dess hyggligt regelbundna utbrott, men väl på Magmatrek som organiserar utfärder till vulkanen övertalade oss att hoppa av; trippen är mycket krävande och inte riktigt i min smak eftersom den på många ställen kräver att man inte är höjdrädd. Vi gick en annan väg till ett ställe ett par hundra meter under kratern varifrån man kunde se utbrotten.
Stromboli var ett besynnerligt ställe. De flesta produkter importerades dit, där fanns inga gatljus och husen var låga, oftast bara en våning.

Man når till öarna från olika hamnar, men vi åkte ut från Milazzo med bärplansbåt.

På plats på Stromboli med Strombolichi strax utanför.

Pizza.

Citroner och en inte full så sur människa.

En rad bilder från Stromboli:

Här rinner eventuell lava ner i havet.

Kratern. Den aktiva är lite till vänster.

Utbrotten varar bara ett par sekunder och man har alldeles för liten tid att rikta kameran, zooma, ställa in allt som rimligen bör ställas min, men ibland kan man nästan lyckas.

Utomjordisk aktivitet. Kommer mer sådan.

Vi spanade in två (tre) utbrott med ca en halvtimmes mellanrum. Vi hade hyrt pannlampor för att kunna ta oss helskinnade tillbaka.

Mer Strombolibilder. Tycker det var fint med de vita husen och de färgstarka detaljerna.
I detta hus lär svenska filmstjärnan Ingrid Bergman ha haft en romans med Roberto Rosselino.

Mer utomjordiskt.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/08 :  15:12:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är något tjosan med mina bilder!!!! Felavstjälpning pågar.

Nu äts svärdfisk och canelloni.

Ajöss Stromboli!

Vi åkte ut med bärplansbåt. Stromboli ligger längst ut och det tar ca 2 timmar att åka dit. Om vädret är pissigt går det inga båtar.

Vi gjorde en övernattning på ön Salina, käkade en god middag på en lokal restaurant som serverade lokala specialiteter, bland annat sjutton sorters kapris.

Vi gjorde ett kort besök i Pollara där man spelade in en del scener till filmen Il Postino.

Kaprisbuskar

Edited by - soundbrigade on 2012/06/08 15:42:50
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/10 :  20:27:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hälsat på släkten i Kalmar. Dotter Magda hade klarat sin universitetsexamen, eller vad det heter. Fick träffa barnbarnet Linus som hunnit bli 2 1/2, föräldrarna och min bror som ska arrangera en kusinträff på Öland om en månad. KUL!

Vi lämnar nu Salina och Eoliska öarna och beger oss till Cefalu. Vi ska sedemera till Palermo men lämnar bilen och ska ta tåget.

Garage för amfibiefordon (Salina)

Färjan vi åkte tillbaka med var faktiskt riktigt bekväm, men den tog 4 timmar från Salina.

En annan har egen personlig sjöjungfru.

Det pyser och ryker uppe på randen av Vulconos gamla vulkan.

Av hustrun dokumenterad utomplanetariskt verksamhet. Det är som själva fan, när hon inte, från bilen fotograferar vägräcken, buskar och slikt, komponerar hon bättre bilder än jag.

Skrev jag att delar av Il Postino spelkades in på Salina?

Visst ser det ballt ut?

I Cefalu åt vi denna smaskiga förrätt på Il Gabbiano.

Huvudrätten. Hustrun åt skaldjurssoppa.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/10 :  20:28:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Palermo var en blöt upplevelse med hällregn. Inte ens det normandiska palatset kunde muntra upp oss.

... men kaffe och amaro gör mig glad ...

På piazza Marina fanns en (stängd) park med märkliga träd.

Raviolisoppa med köttrullar (involtrini tror jag de kallades)(.

Endast för snuskhumrar - NAKNA DAMER!!!!!
8

För alla andra:

Jag vet vad man kan göra med en liten bilfabrik i Uddevalla. :idea:

I den här gränden gjorde massa plåtjobb. Hit skulle man skickat ritning på nästa rörchassi.

Edited by - soundbrigade on 2012/06/10 20:38:58
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/12 :  16:40:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Slutligen Cefalu i regnväder.

Kaprisbuske.

Sicilianskt bergslejon (modell mindre och tamt).

Ca 5 km utanför Cefalu låg vårt B&B, Arcobelano.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/13 :  17:16:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Från gångna dagars resande...
Besök i Caccamo och det normandiska kastellet där. Vi fick provsmaka på pistaschlikör och kunde inte låta bli att köpa en flaska av denna underbara dryck.

Också ett släktvapen ... :roll:

Jag investerade i en ny tuner.

I Monreale blev det stockning. Alldeles för smal gata och två mötande turistbussar är ingen bra kombination. (Det var här kartläsningen inte funkade riktigt)

I Monreale åts en varm dubbelmacka, minns inte namnet. Det var hur som helst extra allt - skinka, ost och het tomat.

Pågående vigsel i Monreals katedral.

Vi var själva lite förvånade. Man har ju sett Sicilien som ett urfattigt eländigt ställe med karga berg och av solen nedbränd växtlighet. Utsan att var 100% säker, förefaller det som om nordsidan kantas av höga berg. När man kört över dem och kommit till inlandet finner man mycket växtlighet och åkrar med vete, oliver, vin eller jordärtskockor. I söder är bergen lägre än i norr. Flackaste landskapet kan vara i öster där Etnas sluttningar inte verkar vara alltför branta.
Vi har försökt äta olika slags mat och frågar ofta efter mat "tipico siciliano". Idag när vi köpte ost kom ett annat biträde fram och hade åsikter om val av ost och vi fick med oss en siciliansk ost som var himnla god.
Sedan är det det där med vägarna. Det finns några få motorvägar på Sicilien men annars är det landsväg, och sicilianarna kör som det tycker. Man kan hålla 110 på smal bonnväg och ändå ha en Fiat Cinquecento skrapande mot bakre kofångaren eller man kan hamna på bred chaussé bakom en BMW i 30. Och då har vi inte pratat parkering .... <Rolling Eyes>
Människorna är trevliga och hjälpsamma, ofta intresserade av varifrån man kommer och ibland beredda att dryfta greklandskrisen, utgången av fotbolls-EM eller vädret i resp land.
Man rekommenderas att inte prata om maffian men med grevefamiljen vi bodde hos kom ärendet upp eftersom vi ville till maffiamuseéet vilket ju senare visade sig vara stängt; landets president hade just varit på besök med anledning av 20-årsdagen av mordet på domaren Falcone.
I Sverige har vi inte den sortens kriminalitet utan en mer destruktiv sort som utövas av Hells Angels, Brödraskapet, Original Gangsters och grupper av unga som har banditism om levndasstil.
Dricker ett (billigt) Nero d*Avola på altanen med utsikt över Afrikas nordkust (70 mil bort). Vi har fått smak på detta fantastiska vin faktiskt.
Dags att avsluta och hitta en bankomat.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/13 :  18:16:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hos Azienda Agricola Ridocco del Conte Lo Bue di Lemos blev vi mycket väl mottagna. Trots en sen bokning erbjöds vi en "enkel" kvällsmåltid med fyra rätter och kaffe med frukt och limoncello. Limoncello är en citronlikör som görs av det yttersta gula på biologiskt odlade citroner (inga gifter) som får dra i sprit ca 1 månad. Silas och så i med socker och vatten till lagom styrka, Smaken är citronig och lite besk men GOD! :P
Det här är frukosten.

Apelsinpallning.

Jag är nog mest besviken (att muséet var stängt), men jag var iaf där.

Lämnar Corleone.

Vi åt pasta i Piazza Adriano där filmen Il Nuevo Cinema Paradiso spelades in. På väggen en minnestavla över denna tilldragelse.

Torget där man visade film för häpna bybor.

Resans höjdpunkt var kort visit i Caltebelotta. Det var ingen trivselväg dit upp för en stäppbäver som jag.

Imorgon åker vi till Syrakusa i hopp om att hitta en ny Lucia att sätta eld på för att någorlunda hålla på våra seder och traditioner.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/14 :  09:04:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I Agrigento måste man besöka Tempeldalen där man kan beskåda en rad grekiska tempel.

Här fick vi tips om ett B&B av tjejen som sålde turistlitteratur.

B&B Nettuno i San Leone, nedanför Agrigento och vid havet var nog lite inofficiellt men skapligt billigt.
Från vår balkong hade vi ustikt över Nordafrika och kunde nästan se vad khadaffitrogna hade för sig där borta i Tunisien.

En härlig middag på Trattoria Caicu med skaldjursristotto och pasta med småräkor jämte en oxfilet i Nero d'Avolasås.

I hamnen intet nytt.

En bit västerut hittar man de vita klipporna Scali dei Turchi (Turkiska trapporna). Här passade bävermannen på att testbada i saltvatten. En aning svalt men annars OK.

Ambulerade Jesus med heliga (men knappt oskuldsfulla) Maria predikande från ett lastbilsflak att människor borde vara snälla mot varandra (gäller inte italienska bilister).

Vi letade ihjäl oss efter en lervulkan, men guideboken hade gett så idiotiska upplysningar att skiten inte gick att finna. Enda sättet att reparera skadan var en flaska ..... Nero d'Avola!!! 8)

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/06/14 :  10:36:50  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Fina bilder och kul bildreportage.
Gole Alcantara är fint, har själv flytit med strömmen där ;).
Köttrullarna heter involtini och betyder just rullar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/14 :  13:57:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På väg till Syracusa gjorde vi ett försök till att hitta till Vulcanetti di Macalube, ett besynnerligt naturfenomen där lera och metangas pressas upp från underjorden. Det har inget med geotermiska fenomen att göra.
Strax söder om Aragona finns ett helt fält med lera - hur märkligt som helst.

Blommor:

Kör man på landsbygden tvingas man ofta att köra på smala gator genom små städer och byar. Här var det marknad.

Ibland hittar man inte ut ur städerna. På ett ställe såg vi skylt mot Syracusa och körde mot det hållet bara för att komma till nästa Syrakusaskylt som pekade åt motsatt håll .... 8O
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/14 :  16:40:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En liten notering: Det förefaller som om en del bilder ibland syns och ibland inte. Inbillar mig att problemet ligger i servern.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/14 :  18:15:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På ett ställe såg vi massa kaktusodlingar. Varför odlar man kaktus??? Vi såg en skylt mot något agriturististiskt och drog iväg några kilometer på usel grusväg ut i naturen.

Hamnade på en hazienda som erbjöd mat och husrum och där man sålde en sorts kaktuslikör som hade en enastående främmande men utsökt smak - inköp! :P Åsså åt vi lunch där. Meny? - Nä det blir det köket bestämt sig för att laga idag ...

Sådana här ställen är verkligen värda att besöka. God mat, säkert bra husrum och skapliga priser.

Här såg vi vår tredje orm på ön. Den första låg död på Salina ( :x ), den andra kastade sig ner i diket när vi körde på någon rälig brant väg ( :x :x ) och så den här ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/14 :  19:05:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Många bra filmer kommer har siciliansk anknytning. Inte bara Il Postino, Cinema Paradiso utan också L'oumo delle Stelle och kommissarie Montalbano utspelar sig på Sicilien.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000