HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Cirkelsåg? Cirkelsåg!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/14 :  22:05:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och som ni givetvis förstår så är allt jag skriver endast mina högst egna åsikter, som inte är bättre eller sämre än någon annans.
Men det är ju så forum är tänkta att fungera, väl.
Andra får väl hemskt gärna skriva lite mer om vad dom anser.

Nåväl, Jörgen.
Sen när väl köpt en cirkelsåg kan du kanske fundera på att bygga dessa två tillbehör, som ger lite mer funktionalitet till din såg.

En sågskena gjord av en masonitskiva:
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI
Jag har själv gjort en sådan, och den är faktiskt ganska fiffig.
Den styr ju bara åt ett håll, så man måste vara observant när man sågar, så inte snittet lämnar skenan.
Jämfört med att såga mot en rätskiva så vinner man två saker:
Positioneringen, sätt skenan mot markeringen, så blir det 100% direkt.
Skenan ger lite urflisningsskydd.
Det blir inte riktigt en sänksåg, men en ganska användbar grej iaf.

Kapa 90°-jigg
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html
Den har jag också byggt.
Använde den till hela friggebods-stommen, då jag inte orkade hålla på att packa kap/ger-sågen + stativ in och ur bilen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2012/06/17 :  17:24:27  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jo alltså, jag hade ärende till Fredells idag. Jag skulle köpa skruv, lim, färg och fönstertätningslist. Det är alldeles sant. Cirkelsåg stod inte på inköpslistan. (Jo, lite med ett kolla framför och frågetecken bakom. Jag tänkte i alla fall inte köpa någon.)

Det stod inte heller någon pall med erbjudande om vettig cirkelsåg till bra pris. Men på en gondolgavel på leksaks... Förlåt - elverktygsavdelningen, var det uppdukat med massor av Makita 5604R för 1064 kr. De hade som väntat klyvkniv och 165/20 klinga.

Jag torskade naturligtvis

Eftersom den monterade klingan enbart hade tio tänder köpte jag därtill en 24 tänders klinga av Hitachis fabrikat. (Festools kostade mer än dubbelt så mycket).

Så går det när man slänger ut en fråga på HF, engagemanget bland skribenterna slår till och man plötsligt har ett hum om vad som är vettigt att slå till på.

Arbetsrapport kommer när jag börjat använda sågen någon gång under sommaren.

Tack för hjälpen igen.
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2012/06/17 17:41:15
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/17 :  22:11:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Grattis!!!

Cirkelsåg är ett oumbärligt hjälpmedel om man har lite snickarådra i kroppen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/17 :  23:08:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Grattis, det blir säkert en bra vän.

Bra att du tänkte på att köpa en extra klinga. Använd gärna 10-tanden till klyvning av virke, och 24-t till kapning av virke och sågning i skivmaterial.

Det var som vanligt när tumregler kommer upp, lite dålig tumregel.
Inte helt och alltid sant.
Det finns hur mycket som helst att säga om klingor.
Men man brukar säga att rätt tandning är när ca 2-4 tänder skär samtidigt i materialet. Men det kan ju vara svårt att uppnå vid tunt material.
Om man ställer höjden så klingan nätt och jämt går genom materialet (kanske bara 1-3 mm) så får man fler tänder i materialet samt att det brukar flisa ur lite mindre.

Till klyvning av trä ska det vara en klinga med ganska kraftig positiv eggvinkel, 20-30°
För kapning av virke + skivmaterial är det en mer måttlig eggvinkel på upp till 10° som gäller.
Man kan också ha några grader negativ tandning. Då går det tungt att såga, då tänderna inte hjälper till att mata framåt i materialet, men snittytorna blir ofta finare.
En bra universalklinga anser jag har ca 5-15° positiv eggvinkel.

En bra klinga (eller ett bra sticksågsblad etc) gör även en ganska dålig maskin mycket bättre, bra att tänka på.
(Med bra menar ju nu bara en någorlunda ordinär en, men bättre än det som levereras med maskiner som endast kostar någon enstaka hundring i inköp, ni kan ju gissa hur billig en sån klinga är. )
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/06/18 :  09:11:36  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Om man ställer höjden så klingan nätt och jämt går genom materialet (kanske bara 1-3 mm) så får man fler tänder i materialet samt att det brukar flisa ur lite mindre.

Precis så SKALL man ställa in sågdjupet just för att få så fint snitt som möjligt.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/18 :  11:28:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Mja, inga regler utan undantag.

Det beror bl.a. på vad man optimerar mot.
Averkningshastighet, eller materialets hårdhet vs tillgänglig effekt osv.
Men generellt är det ofta bra, för oss amatörer, att ställa klingans skärdjup så den går bara lite genom materialet.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/06/18 :  12:17:50  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:

--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Tack för tipset!

Jag har ofta funderat över varför man har den möjligheten,
att reglera klingans djup.
Men nu ska den användas frekvent!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/18 :  13:28:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det finns fler anledningar också.
Att man vill spåra i ett arbetsstycke.
Eller såga genom ett material utan att skada ett annat som ligger strax under. T.ex att inte såga i arbetsbänken om man inte pallat under arbetsstycket ordentligt.
Eller att såga i befintliga fastsatta grejer.

Ganska självklara saker förvisso, sorry.

Om någon får för sig att vilja spåra - inte såga helt genom - så var väldigt försiktig då, håll ordentligt i sågen med båda händerna och ta hänsyn till var den kommer kasta om det händer något, bakåt-uppåt.
Och kör rakt, utan att råka vrida/vinkla sågen, eller råka lyfta den lite.
Ty att spåra med handhållen cirkelsåg utan att köra på skena är förenat med en del små risker att det går lite tokigt.

Om behovet uppstår spårar jag själv mest med klyvsågen, kap/ger eller sänksåg, lite beroende på vad och hur.
Men någon gång har jag väl stått med handcirkeln upp mot en vägg och jobbat, aningens småtokigt, men är alla hjärnceller och sinnen med så ska det oftast gå ganska bra.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/18 13:32:05
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000