HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kärnmaterialets inverkan på ljudet ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2012/06/04 :  13:58:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tänkte på t.e.x på småsignal trafos som t.e.x LL1540 och LL1690,
mu-metal vs. amorphous core.
Hur kan kärn materialet göra skillnad på ljudet,är det olika starkt magnetfält eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/04 :  18:10:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite kort om en aspekt på detta: När ett magnetfält ändrar riktning hela tiden så får man förluster i kärnmaterialet och det finns en tröskel innan materialet reagerar vid varje riktningsändring. Vid mycket svaga signaler kommer det inte över tröskeln och då tappar man lågnivåupplösning.

Jag har rätt nyligen jämfört två Lundahltrafar med olika kärnor (vanlig och amorf) under identiska förhållanden i försteg. Klangen är lite olika och detaljupplösning skiljer, det är det jag uppfattade.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2012/06/07 :  13:13:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Klangen är lite olika och detaljupplösning skiljer, det är det jag uppfattade.

Och jag förmodar att amorf klingar bättre?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/07 :  23:10:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, men inte jättemycket bättre. Amorf har mer topplir.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/06/09 :  13:25:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Skoj att Lundahl har identiska trafos men med olika kärnor
Det möjliggör ju en riktig A-B gämförelse, vilket ofta tidigare varit omöjligt

Det Bernt beskriver om magnet förluster, kan man utläsa i kärnorna sk. "hysteres diagram" eller B/H diagram

Här ett B/H diagram för ett magnetiskt "mjukt" material, t.ex Amorph, respektive ett magnetiskt "hårdare" material, t.ex M6-stål

Förutom att hysteresen är bredare för M6 stål, vilket betyder att det åtgår mer kraft för att "slå om" rikningen på magnetfältet, så finns det skillnader i hur hög (B) hysteresen kan bli innan magnetisk mättnad

M6-stål har den fördelen att den har en väldigt hög maximal mättnadsnivå. Lundahl anger 1,6 Tessla som ett tak för t.ex LL1660

Några typer av audio-kärmor:

Blöt-järn eller "Bond-stål" - I enklare (billigare) nättrafos etc.
Stora magnetiska förluster, men accepterar en hög nivå av magnetfält innan mättnad. Dvs en bred och hög hysteres

"Mx-klassade" kärnor - (vanligen M6) är järnkärnor med en viss procenthalt kisel vilken ökar permabiliteten (smalare hysteres, mao lägre förluster)

Amorpha kärmor - Värmebahandlas och utsätts för högt magnetfält, vilket orienterar kristall-strukturen och därefter kyls snabbt, vilket även detta ökar permiabiliteten
Smalare hysteres

Permalloy (<55% Ni) eller Super permalloy (>55% Ni) -kärnor - Består till olika procentsatser av Nickel
Detta är den högsta permabiliteten jag sett bland audio-trafos.
Superpermalloy används bla i tape-tonhuvuden och magnetiska sensorer för att fånga upp extemt svaga magnetfält.

Finns främst hos japanska traf-tillverkare som Tango och Tamura (kostar som en bättre begagnad bil...)

Bl.a Magnequest (USA) har trafos med bl.a Cobolt i kärnorna. Även detta för att öka permabiliteten och minska de magnetaiska förlusterna

Tyvärr springer priserna iväg i samma takt som permabiliteten ökar..

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/06/09 15:04:21
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2012/08/09 :  01:19:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja då har jag haft flyt och fått lyssna på amorphous core,köpte mig ett par LL1690 att "hänga" efter min DAC med CS4398.
Tyckte dom spelade mera dynamiskt,i alla register.
Allt stramades upp.lättare att höra enksilda instrument.
Så jag får nog säga att jag är nöjd med dom.

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000