Author |
Topic |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2012/08/09 : 00:48:11
|
Afton.
Som jag nämnt är jag i farten och konstruerar passiva delningsfilter till ett fyrvägs hornsystem, ett inte helt oambitiöst projekt onekligen. Med hjälp av tongenerator, räknesticka (nåja) och oscilloskop kan jag bilda mig en tämligen exakt bild av vad som händer fram till själva högtalarelementen men när det gäller den akustiska outputen är jag dömd att förlita mig på mina egna skröpliga öron. Någon dator äger jag inte så att skaffa XTZ eller liknande mätprogram är liksom inte riktigt aktuellt i dagsläget men tanken slog mig att man faktiskt borde kunna åstadkomma samma sak på gammalt hederligt vis.
Det som i första hand skulle vara intressant att skapa sig en uppfattning om är hur frekvensgången ser ut runt delningsfrekvenserna, i mitt fall ca. 700 och 4000hz. Frågan är om man skulle kunna utläsa någon som helst användbar information genom att köra frekvenssvep och mäta utkomsten med en helt simpel elektretkapsel kopplad till oscilloskopet? (Kompletterad med nödvändiga kringkomponenter för spänningstillförsel och liknande naturligtvis.) Jag gissar att svaret är ja, det bör väl ha gått till på liknande vis innan datorernas genombrott...
Utan att ha förläst mig på datablad över elektretkaplsar så gissar jag att merparten bör vara någorlunda frekvenslinjära i mellanregistret och lägre diskanten. Det som är intressant för mig är som sagt att få en uppfattning om hur högtalarna beter sig runt delningarna, speciellt när man växlar fasläge och flyttar elementen i djupled. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/08/09 : 01:00:03
|
Ja framförallt bör ev olinjäritet vara ganska långsam, dvs att det inte händer så värst mycket över, säg ett oktavband.
Jag tror du kan köra med någon rätt simpel elektret-mic när det gäller sådär snälla frekvensområden. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2012/08/09 : 01:24:59
|
Känns som ett roligt projekt att gå lös på i morgon. Rent intiutivt skulle jag nog vilja skära bort bas och diskant från miksignalen för att få en renare signal att avläsa. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2012/08/09 : 19:52:29
|
Om du har CD spelare finns det massor av testsignaler att ladda ner och bränna till en CD. Ännu smidigare är att använda gratis app signalgenerator om man har en smart phone. För iPhone heter den AudioSigGen och då kan man låta tonen glida upp och ner hur man vill. Vad det finns i Android vet jag inte. Har du bara Vinylspelare blir det till att jaga testskrivor.
Delningsfrekvenserna ligger i områden där många elektretmickar är linjära, det underlättar. Ett problem med horn kan ju vara stora avstånd mellan de olika hornen som gör att de kräver ett ganska långt avstånd för att "gå ihop". Ju längre avstånd desto mer rumsinverkan på mätningen, i synnerhet om man mäter analogt. I den digitala värden kör man med ljudpulser och gör Fourier transformation för att få ut frekvensgången och kan då smita undan en hel del av rummets effekter. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2012/08/09 : 21:37:06
|
Gaffa och DrBoar har poänger i sina inlägg. Lekte runt lite med en okänd mickapsel i morse och tja, plötsligt förstod jag varför man använder smoothing när man mäter med XTZ och liknande. När jag stoppade micken direkt i mynningen på ett horn gick det med lite vilja att få en uppfattning om frekvensgången men att backa och försöka mäta hur två register summerar resulterade i rena soppan. Tror inte jag lägger någon större energi på det här utan siktar på att bjuda hem folk med rätt grejor istället(ni vet vilka ni är, jag kokar chili och köper hem Guinness). |
|
|
|
Topic |
|