HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Delningsfilter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/05/23 :  08:17:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det är ju inte så ofta som delningsfilter diskuteras här, men det gör dem ju inte mindre viktiga. Jag har inget eget att tillföra men har hittat den här tråden på diyAudio som ger bra vägledning. http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/189847-introduction-designing-crossovers-without-measurement.html

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/23 :  08:42:21  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bra tips Rolf, ska läsas

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/23 :  10:43:52  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Förspända elektrolyter är populärt på audioheritage: What is Charge Coupled Technology?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2012/05/23 :  11:00:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tackar,ska läsas.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/05/23 :  12:07:43  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Förspända elektrolyter är populärt på audioheritage:

Vill minnas att saligen insomnade HiFidelity hade sådana i ett filter i sitt högtalarbygge för ett antal år sedan.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2012/05/23 :  12:29:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Men det var inte elektrolyter utan vanliga kondingar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/23 :  12:39:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Varför vill man förspänna vanliga kondingar? Blir det mer linjärt?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2012/05/23 :  13:01:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Blir det mer linjärt?

Nåt sånt ja,kanske.

Nån som brukar impedanskorrigera diskanthögtalarna?
Sätter man ett motstånd paralellt,då får man ju räkna om diskantfiltret sen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/05/23 :  15:06:06  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag kör förspännda.den som inte prövar får skylla sej själv.
Enkelt mod som gör stor skillnad i mellan o diskant

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/23 :  16:45:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Är det bättre med förspända vanliga elektrolyter än bipolära utan förspänning?
Är det någon mening med att förspänna bipolära?
Vad ska man ha för batteri? Vanlig 9V eller tryckknappsbatteri? Har någon lyssnat hur olika batterier låter :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/05/23 :  17:37:53  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag kör 9v laddbara.sen 1m ohm till jord.meningen är att spänningen ska överstiga utsignalen.då har kondingen samma polaritet hela tiden.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/05/23 :  17:43:50  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Enklast är att börja med diskant kondingen.skaffa två st.
Med dubbla värdet i serie b.+ mellan - till 1 m ohm till jord vänta en halvtimme o spela o njut

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/30 :  15:09:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
FAST CAPACITORS METALLISED POLYPROPYLENE, är det såna man ska ha?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/05/30 :  18:57:52  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jag undrar precis som more10,
kondensatorer för högtatarfilter
ska man verkligen "förspänna"
dom?
Ta HFLS-1:an som exempel?



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/31 :  00:33:05  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det skulle kunna vara så att dom är olinjära vid nollgenomgången. Det borde man kunna mäta eller hur?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/05/31 :  08:05:06  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Mina bravader....
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74565&whichpage=3

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/08/08 :  03:51:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den här tråden bör inte få försvinna ner i glömskans arkiv.
Här är en sida som varit mig behjälplig de senaste dagarna:
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm

Mot bättre vetande har jag fått en vild idé om att konstruera ett passivt delningsfilter till mitt fyrvägs hornsysten. I sammanhanget dock "bara" trevägs eftersom baslådorna måste delas in aktivt pga löjligt lågt känslighet jämfört med resten. 145Hz Tractrix midbas/lågmid matade med 16 ohms 8" konelement, 285Hz multiceller med 2" kompressionsdrivers och 1600Hz LeCleachhorn med 1" driver i toppen.

Idén har kommit från två håll, dels har mina experiment med ihopslängda passiva filter till dessa trattar gett minst lika bra som de mer vetenskapligt konstruerade aktiva filtren jag byggt, dels vore det fint att ha en högtalaranläggning där man kan koppla in EN förstärkare och provlyssna den i hela registret vilket förstås inte går med aktiva filter (gällande den aktiva delningen till baslådorna planerar jag att sno signalen till basslutsteget från högnivån så att volym och fasläge "följer med" hela tiden).

Sista semesterveckan har jag ägnat åt att ligga på en madrass (ren slump, hör inte hit) och vrida på en gammal tongenerator från tiden innan rock `n roll föddes. Old school-mätövningar alltså, det går att tvinga fram väldigt mycket nyttig information ur både högtalarelement och reaktiva komponenter (spolar och kondingar) med hjälp av tongenerator, oscilloskop och miniräknare.
Utifrån en samling kopparhärvor och gamla oljekondingar från Sovjets militärlager har jag nu börjar se en suddig kontur av ett delningsfilter vilket som omväxling inte bygger på slump och kaosteori...

Bör dock nämnas att jag än så länge befinner mig på ett stadium av ivrigt experimenterande och all "lyssning" sker med hjälp av oscilloskopet, jag lovar att det är knepigt nog att få filtrens elektriska respons att påminna om den man räknat fram med tre decimalers precision (nåja), hur den akustiska outputen ter sig vågar jag inte riktigt fundera i det här stadiet...

Tyckte jag hade rätt bra koll på reaktiva komponenter efter att ha läst mastiga växelströmskurser både i gymnasiet och på senare år men det är ändå minst sagt spännande att se hur saker beter sig i verkligheten så fort filterfunktionerna börjar bli lite komplicerade. Blev t.ex. lite paff när jag efter upprepade mätningar insåg att spänningen ut ur filtret vid vissa frekvenser är högre än den man matar in. Plötsligt förstår jag också varför högtalarkonstruktörer är så besatta av impedanskurvor, det är inga små avvikelser som uppstår när impedansen skenar iväg.

Jag hoppas kunna ro iland det här projektet, i första hand med hjälp av gamla hederliga instrument och metoder från farfars tid men såklart även med moderna mät- och simuleringshjälpmedel. Med lite tur kan det bli någon form av minireportage av det hela också, i alla fall nånting mer än en suddig bild på en härva filterkomponenter och krokodilklämmor...



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/08 :  20:35:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Elliott Sound Products är en klippa. Enkla projekt som bra förklarade är en bra ingång för nybörjare och för oss "semiproffs" ...

Däremot blir jag allvarligt bekymrad att se att folk fortfarande tar efter Lansings besynnerliga idéer som bygger på en grav misstolkning av en fysikalisk effekt och ett lika gravt tankefel om hur effekten ska minimeras.
Kondensatorer har en lång rad egenskaper, några önskvärda och några mindre åtrådda. En sådan effekt är dielektrisk absorption. Det är en DC-funktion som göra att en del av den lagrade elektriska energin i kondensatorn mycket långsamt övergår till att polarisera dielektrikat. Det man ser är att om man laddar upp en kondensator till en viss spänning kommer kondensatorspänningen efter en viss tid (minuter) att sjunka. Nu bortser vi från läckströmmen, vilken är en annan mindre kul egenskap. Den som bygger sample-and-hold-kretsar har eventuellt att ta hänsyn till denna effekt, men eftersom den påverkar signaler med periodtider på någon till några minuter behöver man inte ta hänsyn till den alls för ljudbruk. Det här är Lansings stora misstolkning av fenoment.
Det ska nämnas att effekten verkar åt andra hållet. Har man haft en kondensator uppladdad och kortsluter den, kommer polariseringen att "rinna tillbaka", alltså lämna ifrån sig en del av energin till att dyka upp som potentiell energi i kondingen - alltså en långsamt ökande spänning.
OM nu den här effekten hade varit till men för ljudsignaler, hur skulle man då kunan motverka den? Den går helt inte, och definitivt inte genom att ge kondensatorn någon sorts förspänning (bias) eftersom detta bara flyttar upp spänningen kring vilket fenomenet framträder. Nu är, som sagt fenomenet inget som påverkar våra musiksignaler det minsta men ändå kan man grubbla lite över vad som händer när man låter en signal variera kring, säg 10V, förspänning.
När spänningen ökar över 10V kommer den elektriska absorptionen att öka med spänningen. När sedan spänningen sjunker igen och understiger 10V kommer effekten ge att absorptionen "blöder tillbaka laddning". Dvs det spelar ingen roll vilken förspänning jag har valt, eller om jag har någon alls - effekten kommer att verka likadant över hela spänningsområdet.


Ska nämna att man ibland ser det helt felaktiga benämningen minnesdistortion. Men det är varken en minneseffekt, eftersom den inte är bestående och inte heller en distortion. Den korrekta benämningen är dielektrisk absorption.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/08 :  20:43:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
http://faktabanken.nu/resonans.htm

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/08/08 :  22:14:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med att få andra ordningens bandpassfilter att bete sig som man vill är ingen lek vill jag lova. Ganska förvirrande att se var man har brytpunkten, är osäker på om man ska räkna där signalen sjunkit 6dB (Linkwitz-Riley) från den faktiska nivån i passbandet eller från någon annan nivå, det uppstår ju en hel del förvirrande förluster vilka jag kan härleda både till oönskade serieresistanser i komponenter samt att brytfrekvenserna ligger såpass nära varandra att nivån inte riktigt hinner nå upp till 0dB förrän det är dags att börja falla igen vid nästa brytpunkt.

Förvirringen till trots så spelar version 1.0 av mitt filter ganska fint på en kanal för närvarande. Mina teorier om hur mycket dämpning respektive register behövde hade inte mycket med verkligheten att göra, bäst låter det med fulla spjäll till midbas och diskant och bara en gnutta (1-2dB) dämpning av mellanregistret. Ivrigt svepande med tongeneratorn och öronen på skaft indikerar att jag inte är helt galet ute vad det gälelr frekvenser och nivåer, som vanligt kommer jag säkert att få revidera det uttalandet efter att ha sett mätningar gjorda med XTZ eller liknande...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2012/08/08 :  22:35:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag minns ännu vad sladdbarn sa i en annan tråd till mig.
"Jag tycker passiv delning är så 90#180;s.."
Men det är klart att ska man ha aktiv delning till 4 högtalare så blir det en hel del apparater..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/08/08 :  22:43:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rent tekniskt är väl aktivt delning förstås överlägset, dessutom säkert både enklare och billigare om ska vara ärlig. Tråkigheten är som sagt att man är låst vid det system man bygger, omöjligt att koppla in en nybyggd förstärkare och höra hur den låter i hela registret.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/08 :  22:46:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Då ska man titta på delningsfilter med rör:
http://the-planet.org/active.html
http://www.glass-ware.com/tubecircuits/Tube_Crossover.html
http://www.pmillett.com/tube_active_crossover.htm
http://www.tubecad.com/articles_2001/Tube-Based_Crossovers/Tube-Based_Crossovers.pdf
http://hollowstate.netfirms.com/Branches4.pdf

Elektor Electronics har haft ett gratisprogram för att beräkna delningsfilter, ska se om jag kan hitta en länk till det....

Här är det: http://www.elektor.com/magazines/2003/january/tube-based-crossovers.54987.lynkx?tab=4
Om man registrerar sig 1a gången på Elektor får man 10 Elektor-piastrar och kan köpa artikeln också.

Edited by - soundbrigade on 2012/08/08 22:49:08
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/08/09 :  00:28:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rör känns som ett utmärkt sätt att komplicera konstruktionen av aktiva filter helt i onödan. Själv har jag haft en viss framgång med komplementära Jfetar i PP klass A som följare i Sallen key-filter.
Till basfilter skulle jag nog nöja min med hyfsade opampar, komplementära Jfetar är luriga att få tag på numera.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/08/14 :  02:16:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med att smälla ihop ett passivt trevägsfilter lite på en höft utan (akustisk) mätutrustning var som väntat inte särskilt lätt. Ett prototypfilter i stereo har krokodilats ihop längst upp på stereobänken och trots dagar av lyssning-justering-lyssning har jag ingen aning om hur nära någon slags sanning jag är är. Delningsfrekvenserna är där de har hamnat utifrån tillgängliga komponenter, ca 700 och 4200Hz elektriskt, det enda jag egentligen än så länge ändrar är de olika registrens dämpning och polaritet.

Kompressorladdade hornsystem är helt uppenbart en något vresigare uppgift än att t.ex. försöka dela in en toppskrika snyggt som komplement till ett bredbandselement. Någon dB´s skillnad i nivå hos mellanregistret gör hela skillnaden mellan burkigt och skrikigt ljud, dessutom lyckas det ganska ofta låta både burkigt och skrikigt samtidigt...

Efter att ha rattar fram och tillbaka ett antal gånger är dämpsatserna för mid och diskant för tillfället bortkopplade, bara 15R rakt över mellanregistrets drivers finns kvar för att jämna ut impedansen.

I brist på XTZ eller liknande är evalueringsprocessen tämligen enkel: Jag kör några olika låtar på skaplig volym, ändrar något och kör sedan samma sak igen och försöker avgöra om resultatet blev mer eller mindre tröttsamt att lyssna på än innan ändringen...
Metoden är nog inte så dum som den låter, hornen i sig kan ju spela enormt högt och det är lite upp till delningsfiltret att de till att de kan göra det utan att öronen börjar blöda.

En liten reflektion jag gjorde idag är att allting förstås låter mycket bättre när även basarna spelar med ungefär rätt nivå. Tack vare en 31-bands EQ med +-12dB reglerområde provade jag idag att fuska upp nivån på allt under ca. 100Hz, som tidigare nämns kommer baslådorna att få en viss särbehandling senare då de har uppskattningsvis 10dB lägre känslighet än resten.
I och med den manövern blev det betydligt lättare att lyssna sig fram till en uppfattning om tonkurvans utseende.

Schema över filtret i skrivande stund, hoppas kunna få råttboet på bild också:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/08/14 :  08:43:57  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
hmmm.. ser inte fram emot det här. Har ännu inte än bestämt mig för om jag ska göra ett passivt till mina horn eller köra aktivt. Som du säger så vore det kul att kunna köra bara på en förstärkare men att köra aktivt känns enklare på nåt sätt. Främsta fördelen som jag ser det är att kunna få fas och delay ordnat för sig ganska enkelt. En annan fördel är förstås att det är enklare att justera i filtret. Vrida lite på en knapp för att ändra delningsfrekevens exempelvis. Har man ett sen ett delningsfilter med mic och eq så gör det inte saken sämre. 4 delar behöver många sladdar och många förstärkare, det är en nackdel förstås.

/Marcus
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000