HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Delningsfilter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/14 :  09:15:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Rent tekniskt är väl aktivt delning förstås överlägset, dessutom säkert både enklare och billigare om ska vara ärlig. Tråkigheten är som sagt att man är låst vid det system man bygger, omöjligt att koppla in en nybyggd förstärkare och höra hur den låter i hela registret.

Och du ramlar nog ner i andra diket. Du skapar en högtalarkombination med tillhörande delningsfilter som låter bra till just den förstärkare du kör med nu. Men alla andra kanske kommer att låta sämre?
Grusförstärkare är väl inte lika känsliga över hur lasten som kopplas på beter sig? Men rörisar påverkas väl relativt kraftigt av varierande impedanser från element + filter?

(En massa frågetecken skrev jag, och det var både avsiktligt och ärligt! )

Edited by - Mickel-mackel on 2012/08/14 09:18:05
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/08/14 :  20:43:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
M-M: Är väl medveten om den problematiken. Utgångsimpedansen från förstärkaren påverkar inte bara själva högtalarnas avstämning utan även filtrens. Under de tidiga övningarna körde jag med en LM1875 gainclone men nu när det börjat bli dags för lyssning har jag bytt till en F3/ZV9 med märkbart högre utimpedans. Skillnaden märktes tydligt idag när jag hängde på oscilloskopet för att ta en titt på de elektriska delningspunkterna igen.
Den övningen ledde till att jag fick dra igång och riva midbashornen för att stämma av bakkamrarna bättre, i nuläget har jag en enorm impedanspuckel följt av en liten knöl där det vid rätt avstämning ska vara två ungefär lika höga (och ganska små) pucklar.

Att få till ett filter som fungerar över ett stort område av utimpedanser låter sig nog inte göras, det gäller nog för övrigt mer normala högtalarbyggen också. Rimligast är nog att utgå från förstärkare med låg utimpedans under arbetet med filtret, allt annat blir besvärligt/omöjligt.

Mostlydiy: Förstår mycket väl att du inte ser fram emot uppgiften. Om du inte har som hobby att bygga egna förstärkare så skulle jag nog varmt rekommendera aktiv delning och multiamping. Att hitta passande färdiga aktiva filter är inte enkelt eller billigt men det går. Gällande kostnaden för många förstärkarkanaler så är mitt tips att kolla upp gainclonemoduler på Ebay, de kostar småpengar och låter inte ens illa.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2012/08/14 22:17:50
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/14 :  23:37:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
...gainclonemoduler på Ebay, de kostar småpengar och låter inte ens illa.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/08/14 :  23:42:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det satt långt inne att medge det där men det är sant...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/08/21 :  00:07:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I skrivande stund känns det som att jag har kommit ungefär så långt jag kan med mitt filter utan akustiska mätningar. Förhoppningsvis får jag hjälp med den biten kommande helg.

Mina tankar kring filtreringen av baslådorna har krävt en del biologisk processorkraft senaste veckan. Jag har som tidigare beskrivits en tanke på att få till någon sorts "slavsystem" som följer högnivåsignalen in till hornen. Det mest rationella vore förstås att dämpa ner signalen till linjenivå, filtrera den med ett vanligt aktivt filter och sedan förstärka upp den till rätt nivå med ett passande slutsteg.

En betydligt roligare och helt irrationell variant är att filtrera högnivåsignalen passivt, transformera upp nivån lagom mycket och sedan använda en simpel Mosfetbuffer till att driva baslådorna.
Gjorde några preliminärt lyckade mätningar igår vilket innefattade en C-kärnedrossel på ca. 70mH (satt som likströmsfilter i en skrotad industrimaskin), ett knippe oljekondingar på totalt 16uF, 39 ohms resistiv last och sist men inte minst en utgångstrafo från en rörförstärkare.

Spolen och kondingen utgör alltså själva filtret med motståndet som konstlast, trafons primärlindning används som tappad induktor (gammalt fint knep som man kan se i delningsfilter från t.ex. JBL och Altec). Finurligt nog ligger trafons centertapp och ultralinjärtappar fördelade så fint att jag får grovt räknat +3, 6, eller 9dB förstärkning av spänningssvinget beroende på var jag tar ut signalen.
9dB bör räcka bra till de baslådor jag har nu.
Som bonus har utgångstrafon förstås också en 8-ohms sekundärlindning vilken borde passa bra som lågnivåutgång ifall man vill testa andra slutsteg till basarna.

Som sagt en totalt irrationell lösning men i min värld är C-kärnespolar och tappade induktorer betydligt trevligare att titta på än kretskort med IC-kretsar på. Hela lösningen får en touch av gammal dyr amerikansk hifi blandat med japansk esoterik över sig...

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/08/26 :  03:15:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Stor tack till Runestone som kikade förbi tidigare idag med mätmick och "gott" humör (vore elakt att skriva att han var lika stressad och bitter som vanligt). Tack vare den insatsen kunde jag göra några ganska dramatiska modifieringar av mitt filter och därmed få fram en frekvenskurva som inte skämdes för sig alltför mycket. Mätkurvor kommer.
De flesta sektioner i delningsfiltret fick genomgå mer eller mindre drastiska förändringar innan det resultatet började bli acceptabelt och det var ändå sedan jag accepterat att mina diskantdrivers inte håller måttet varken vad det gäller känslighet eller frekvenslinjäritet samt förstås att baslådorna inte är i närheten av resten. Lite surt är också att de filterdrosslar jag betalat dyrt för fick bytas ut mot sådana jag fått tag i mer eller mindre gratis, men det var ett mindre problem.
Efter mätningar och moddningar låter systemet i alla fall betydligt bättre vilket ju förstås är ett framsteg, även om det saknas lite spets vilket jag gärna skyller på diskanternas i sammanhanget låga känslighet.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/26 :  10:18:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
(vore elakt att skriva att han var lika stressad och bitter som vanligt)
igår var det faktiskt du som var mest stressad.. jag var för ovanlighetens skull ganska lugn.

Nog fick vi en hel del gjort igår även om det kändes mest som vi satt lyssnade på robotars parningsläten hela dagen..

Men mätkurvorna visar att framsteg har nåts.

Fuling vs mätteknik: 0 - 1

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/08/26 :  13:57:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag skyller eventuell stress på den där Jägra-"låten" som vissa envisades med att spela hela tiden. Nåja.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/08/26 :  21:12:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Resultatet av gårdagens mödor finns beskrivna i min gamla byggtråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72880&whichpage=31

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000