Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 19:31:34
|
En idé för att kunna köra S&B direktkopplad. R9, R10 sätter gain, i detta fall 1,5V känslighet för full utstyrning. CCS I1, I2 sätter basspänningen hos M1, M2.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/11/17 20:48:01 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 22:17:25
|
Fin ide, kan vara lösningen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 08:36:22
|
Lars, det går väl inte att justera för noll offsetspänning över toroiden med ditt sista schema? Eller tänker du dig I1, I2 justerbara? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 11:26:29
|
quote: CCS I1, I2 sätter basspänningen hos M1, M2.
Menar självklart med "sätter" att de ska vara justerbara. Sättes för att fördela CCS-strömmen från M3 lika mellan utgångstransistorerna.
Man skulle kunna göra enkla CCS av DN2540. I förslaget går ca 7,5mA genom CCS och totalt 8mA genom varje ingångstransistor.
Tror du att detta skulle fungera IRL?
Simuleringen indikerar -3dB strax under 300kHz utan trafo.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/11/18 13:09:59 |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 12:26:42
|
Ni är goa gubbar som håller på att finslipa en så'n här krets!
OCH att du Bernt verkligen bygger och inte bara grunnar...
Till sist tycker jag om att få lyssna och ta del av resultatet av all din möda.
Heja Bernt! |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 13:46:43
|
Upptäckte just en oavsiktlig felkoppling som minskade disten radikalt men höjde NFB.
EDIT: Enklast möjligt. Indikationer på bra funktion.
|
Edited by - reVintage on 2012/11/18 22:18:39 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 20:40:17
|
Jag är trött som en friterad strumpa i kväll så jag har säkert förbisätt massor av viktiga saker, men måste ändå fråga om det inte går att lösa såhär enkelt?
De två ritade transformatorerna är egentligen en trafo med 4 lindningar. Spänningsreferens kan vara ett batteri, en spänningsdelare med konding till jord eller tex en shuntregulator utan konding till jord?!?
Mvh Johannes. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 09:06:34
|
Johannes, det funderade jag på först också. För att kunna nolla utgången får man nog ha en konding mellan sekundärerna.
Lars, det där sista schemat börjar dra igång byggsuget. Jag har drivor av 2SK170. Både källan och högtalarna står i våningen ovanför förstärkaren, det innebär att ledningarna är 7-8 meter. Både signal- och högtalarkablar. Med ledningarna kommer alla tåtar som behövs för att lägga buffringen uppe. Ut från toroiden, jord och signal +/-. Frågan är om det är tillrådligt att ha buffringen i anslutningsterminallådan däruppe med tanke på stabiliteten i kretsen. Bredvid finns också spänning att tillgå från 24V ackar för minus till CCS. (solel) Jag tänker mig att man får en automatisk kompensation för högtalarkablarnas resistans om man gör så, förutsatt att kretsen förblir stabil.
Mattias, du är ju delaktig i projektet så du får väl ta dig upp ur kraftverksdammen och åka hit! Du ska till och med få en kaka till kaffet om du är snäll. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 10:24:40
|
Att ha långa kablar på TVCn är nog ingen hit. Som jag ser det behöver du enbart en skärmad tvåledare med en XLR oavsett hur du gör. Det är ju balanserat även om ledningen ligger på +10V potential. Har ingen som helst uppfattning hur de långa kablarna påverkar stabiliteten, jag tror/hoppas dock att det inte ska vara något problem. Ingången på slutsteget är ju under 1k så det är ju hopppfullt. Ev. skulle man kunna ändra motkopplingsslingan för ännu lägre inimpedans vilket bättrar på Fö. Ska testa med 470/4,7k. Den svaga punkten i en sådan här koppling är som sagt bandbredden uppåt, vilken kapacitans har din kabel? Som nu, utan kablar och efter trafo, hamnar vi en bit ovanför 100kHz.
Det känns dock väldigt "risky" med extern buffer. Vad händer exemplevis om det börjar glappa och man tappar en fas? Måste klura mer.
Ska du driva 8ohmshögtalare? |
Edited by - reVintage on 2012/11/19 12:57:42 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 10:27:21
|
Hur kritiska är värdena, eller rättare sagt vad är ideala värden, på S&B TVC dvs L6/L4? Jag tänker om man vill köra från single ended buffer till ingångstrafo och gör en parallell split i trafon?
mvh Staffan |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 10:54:19
|
Yo Staffan,
Förstår ej?! Tror dock att detta finns i mina första utkast. Om du menar trafo direkt in på SOZ så kan du i stort sett glömma detta pga av att, som tidigare nämts, respektive ingång måste kunna biaseras var för sig och att Zin är extremt låg. Vi kan förutsätta att respektive ingång på sluttrissorna aldrig kommer att ligga på samma potential.
Bernd har ju redan sin S&B som inte tål någon DC öht.
Spännande projekt med Schade-koppling.
|
Edited by - reVintage on 2012/11/19 10:57:23 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 11:03:04
|
Hej Lars,
Det kanske är jag som inte förstår men jag tänkte inte på original 7T utan på din kompletterade version nedan. Min fundering var att ersätta TVC i den versionen med en vanlig linjetrafo, om man redan har ett försteg/buffer med volymkontroll.
mvh Staffan |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 12:10:33
|
quote: Johannes, det funderade jag på först också. För att kunna nolla utgången får man nog ha en konding mellan sekundärerna.
Nu förstår jag inte hur du menar, jag är fortfarande seg som en friterad strumpa, så det är ovanligt långsamt uppe i huvudet... Vad menar du med "nolla utgången"? Har inte sekundärerna väldigt låg dc-resistans? Eller menar du brus? Med tight matchade fetar så borde du kunna få under 100 mV DC-offset utan att justera nått. Supersymetrin borde hjälpa till att hålla DC-offset låg. På min SUSY-cirklotron så kunde jag sätta lödkolven mot vilken transistor jag ville och fick ändå aldrig mer än nån mV DC-offset. Som sagt innan. Jag är seg i kolan, så jag kanske missar viktiga saker här.
Mvh Johannes. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 12:30:27
|
Staffan, Med integrerad buffer enl. ovan kan steget enbart köras balanserat. Om du har en obalanserad preamp kan du köra en bra 1:1 med hög induktans som ex.vis LL1692 eller LL1676. Ingen centertapp behövs även om kan koppla med sådan till jord, man kopplar då 2:1+1. Om man har en balanserad preamp/buffer behövs ingen trafo eller kopplingskondensator alls. |
Edited by - reVintage on 2012/11/19 12:50:33 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 13:28:04
|
Circlo, jag vill ha mycket mindre än 100 mV. Nu har jag 10-20 mV. Sen rekommenderar farbror Pass att justera in för minimal THD och det visade sig att det stämde överens rätt bra med min offset. Sen har vi problemet med DC i signaltrafon också ifall man kör utan DC-spärr.
Lars, högtalarna ligger på ca 12 ohm med nuvarande filter och signalkabeln håller ca 10 pF per meter mellan två av tre ledare. Som det är nu kör jag oskärmat. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 13:38:00
|
Tack för bra beskrivning Lars. Precis vad jag funderade över
/Staffan |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 15:12:32
|
Bernd, Antar att du kör någon form av fläta eller tvinnat vilket väl är att betrakta som skärmat men med låg kapacitans. Bättre än skärmat i mina ögon/öron om man inte har några extremt starka störfält i närheten.
Frågade ang. högtalare då högre impedans innebär att man kan köra med lägre tomgångström. Om det nu blir för varmt vill säga.
Notera att mina utkast inte är mer än just utkast. Förutsätter att du bollar med någon grusguru innan du går sta.
Personligen skulle jag satsa på den här topologi men den är både dyrare och krångligare:
|
Edited by - reVintage on 2012/11/20 15:10:40 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/21 : 09:43:50
|
Krånglade till det lite med den simpla varianten en bit upp. Två motstånd kan elimineras då drivern fungerar som en strömgenerator.
|
Edited by - reVintage on 2012/11/21 09:44:18 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/21 : 10:05:25
|
Hej Lars, just nu är det installation av vattenmantlad kamin som är högst på göralistan. Men sen så ligger test av kretsen ovan snart på tur. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/21 : 11:26:55
|
Värme i huset är viktigt! Hade vattenmantlad vedspis i förra kåken, bra lösning. Viktigt dock att ha en batterireserv till cirkulationspumpen när strömmen går.
Har bara fått buffern på hjärnan. Bra om du tar lite tid på dig utifall något bättre dyker upp.
Lägger ut en trevare på diyaudio/passlabs. Kanske det kan ge lite nyttig feedback. |
Edited by - reVintage on 2012/11/21 12:16:53 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/01/17 : 14:39:35
|
Samma dag som jag fick slutbesked på kamininstallationen så damp det ner ett mail från Nelson Pass. Jag skickade lite bilder på bygget och han blev förtjust verkar det: "The amplifier is terrific! I really love the heat pipes." Han skrev också att han ska posta bilderna i sitt galleri på PassDIY. Skoj!
Kan även meddela att kylningen funkat även med vattentempar i tanken, från kaminen. Högst hittills 63 på toppen och 30 i botten. Det blir VARMT vid trissorna då men det håller än så länge. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2013/01/18 : 20:22:00
|
Festligt!
Jag lade faktiskt ut några bilder av din kylanläggning på Passdiy redan i mitten av november. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/01/18 : 23:17:54
|
Hmmm, var då nånstans? Visste inte man kan posta själv där. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 14:10:39
|
Ooops, måste man läsa noga?
Passlabs på diyaudio menade jag. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 14:59:54
|
Jaha, nu klarnade det. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Topic |
|