Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 20:10:13
|
50-60 grader ska inte vara några problem, har för mig att Nelson menar att man kan köra så att man bränner sig på kylarna efter några sekunder och då är kapslarna betydligt varmare. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 20:18:51
|
Då så, i databladet finns en del kurvor som går långt över 100 grader. Sen när det med solfångarna blir uppåt 90-95 grader i tanken så flyttas ju trissornas temp upp motsvarande. Kylflänsen är ju mycket kallare här än annat (luftkylt) jag byggt i klass A.
Tack för input. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 20:27:50
|
Kiselkristalle i vanliga trissor går sönder vid ca 180 grader, hur fetar är i den aspekten vet jag inte men du kan nog vara lugn. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 21:00:55
|
har inte följt tråden så väl hittills så jag kanske missat något väsentligt men jag vill mena jag läst någon stans att 90 grader ungefär är maxtemp vad man bör utsätta en trissa för utan att påverka funktionen permanent.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 15:52:27
|
OK, lugnt just nu i alla fall.
Förstärkaren är knäpptyst även med örat tätt mot högtalaren med 97dB känslighet. Inte ens ett sus.
Jag lånade en audioanalysator (Tack till Claes Linden) och justerade in balanseringen idag. THD ligger på 0,1% vid 1000Hz och 0,25-0,3% vid 100Hz efter justering. Nu ska man ju ha i åtanke att det är bara ett enda förstärkande steg och högst blygsam återkoppling. Ljudet är helt fantastiskt! Det är den klart bästa förstärkare jag haft, och då snackar jag om helheten, förmågan att förmedla musikens sammanhang. Svårt att förklara men det här är mycket, mycket speciellt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 17:13:26
|
Trissorna bör inte gå över ca 55 grader i arbetstemp om man vill ha lite livslängd från dem. Kan man tänka sig att byta dem lite då och då så kan man köra dem uppåt 75 grader eller så. Vid 90 grader chip-temp så tål de inte mycket effekt alls. Livslängden mäts nog i timmar vid permanenta 90 graders temp. SiC fetarna tål betydligt högre temp än så, och skulle nog låta ännu lite bättre än kiselfetarna.
Kul bygge Bernt!
quote: Det är den klart bästa förstärkare jag haft, och då snackar jag om helheten, förmågan att förmedla musikens sammanhang. Svårt att förklara men det här är mycket, mycket speciellt.
Jag vet vad extremt låg återkoppling gör för ljudet. Det är magiskt med superenkla balanserade kretsar. Jag minns fortfarande min Zenitron bla. Det blir så oansträngt och naturligt enhetligt på nått svårbeskrivet sätt. Extremt beroendeframkallande.
Mer mer mer!!!
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 17:19:35
|
Enligt databladet så har tex IRFP240 en effekttålighet på 150 watt vid 25 grader och en linear derating factor på 1,2 w/C vilket gör att vid 90 grader så tål dom bara 72 watt innan det säger klick i trissan och musiken tystnar. Det kan vara bra att ha lite marginaler till det.
Mvh Johannes |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 22:15:46
|
OK, här bränner jag 63 watt i de varmaste trissorna. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 22:18:51
|
Med risk för att vara tjatig, men...Kaskod. Då kan du använda flera trissor (av ganska godtycklig kvalitet) som får dela på värmen sen några små med låg kapacitans som sköter själva signalen. Win-win. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/16 : 08:13:35
|
Circlomanen, tack för din input!
Fuling, du har ju provat det. Vad hände ljudmässigt? Och vilken version av SoZ var det du gjorde det på? |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2012/11/16 08:56:56 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/11/16 : 09:09:13
|
Det var några år sen jag lekte med trissor men jag minns att kaskodkopplingen snyggade till ljudet markant uppåt i frekvens. Orsaken lär vara att signalfetarna då arbetar med tämligen konstant spänning drain-source vilket tar bort diverse olinjära kapacitansfenomen mellan gate och drain. Exakt i vilken version jag testade i minns jag inte, men jag vet att jag har kört med kaskoder både i enkla motståndskopplade steg och i kopplingar som mer liknar vanliga Zenförstärkare, alltså återkopplade och med konstantströmkälla. Jag vet att jag har varit lite tjatig om kaskodkoppling i den här tråden och i andra diskussioner men utifrån vad jag minns var det verkligen en ljudmässig förbättring med enkla medel. Den totala verkningsgraden går förstås ner lite eftersom man måste höja matningsspänningen några volt.
/Fuling, från Runes dator. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/16 : 10:26:37
|
Bra att gå på 7T då det eliminerar risken för DC-offset på utgången.
Det borde inte heller bli särskilt stort behov av kaskod då ingången arbetar med låga impedanser. Ingångarna har ju inte mer än drygt 1kohm Zin/fas. Om det ändå ska göras så borde Lovoltechs av unobtanium vara lämpliga.
Vad driver du med? Rör, trafo med högt omsättningstal och balanserat? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/16 : 11:47:33
|
Just nu driver jag direkt med datorns Lynxkort. (Balanserat) Jag har dock en trafovolym som jag ska använda, Music First med S&B trafar. Frågan är om jag ska bygga en balanserad buffert. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/11/16 : 12:20:38
|
Då får vi hoppas att det blir en svinkall vinter då Bernt, så du får anledning att hålla tomgångströmmen hög /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/16 : 12:59:18
|
"Håll grytan kokande" som frälsningsarmen säger. En frälsning från dåligt ljud i detta fallet.
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/16 : 13:33:10
|
Satsa på en enkel buffert, trafovolymen fixar inte alls så låg Zin. Antar att S&B precis som mina SACT-kloner kan köras balanserat. Balanced Zen Line kanske? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/11/16 : 14:46:53
|
quote: En frälsning från dåligt ljud i detta fallet.
Amen! |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 08:52:44
|
quote: Frågan är om jag ska bygga en balanserad buffert.
Lundahl har väl säkert nån passande utgångstrafo till B1. Det är väl B1 du kör idag?
Staffan |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 10:05:18
|
Just nu kör jag balanserat rätt på från Lynxkortet i datorn.
Provade lite via transformatorsteget obuffrat men det lät inte lika bra vilket ju sedan reVintage förklarade också. Claes Linden är på mig från sitt håll om att jag ska testa trafoingång med 2:1 på SoZ, han gillar inte kondingingång för alla kondingar färgar säger han. En trafo färgar alltid mycket mindre än en konding hävdar han. Jag får se vad jag hittar på. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 10:47:48
|
Jag har några 1570XL men jag är inte nästgårds för tillfället. Vet inte om de kunde funka?
/Staffan |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 11:10:53
|
quote: han gillar inte kondingingång för alla kondingar färgar säger han. En trafo färgar alltid mycket mindre än en konding hävdar han
Jag skulle vilja säga att en trafo färgar mer, men på ett mindre destruktivt sätt. Kondingar gör ljudet trist och slätt, tunnt och platt. Trafos lyckas på nått sätt behålla upplösningen och micro och makro-dynamiken. De släpper igenom nerv och liv, men mäter sämre... (bandbreddsbegränsning mm). Hur detta går till vet jag inte. Jag skulle mycket gärna vilja få en rimlig förklaring, men har aldrig hittat någon. Det är mycket lätt att höra skillnaden om man knåpar lite med enkla balanserade kretsar, som kan släppa igenom den där underbara men ack så svårförklarade lättflytande omedelbarheten och oansträngdheten.
Mvh Johannes. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 17:23:20
|
quote: Trafos lyckas på nått sätt behålla upplösningen och micro och makro-dynamiken. De släpper igenom nerv och liv
Ja, precis och vi är ju några stycken som prioriterar de parametrarna. Jag har ett antal Lundahlvarianter här monterade i andra byggen. Jag får väl testa så småningom. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 18:31:38
|
En direktaptering av trafo blir ingen lek då bias och spänningstrim blr intrikat.
En trafolös variant med en direktkopplad FET-driver typ är nog enklare.... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/17 : 18:49:24
|
Ja, jag ser också problemet med biasen. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Topic |
|