HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 På vinyljakt i.....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/03 :  19:44:34  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply

Ibland är beslut det enda som fattas

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/03 :  22:12:56  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Munchen?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2012/05/03 :  22:49:09  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Mycket smaklöst att välja denna bild från Breiviks rättegångsbyggnad till texten "på vinyljakt......"


Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/03 :  23:42:18  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Förlåt om i tar det så! Men när jag var i Oslo i fredags kunde jag inte undgå detta! Livet måste trots allt gå vidare och musiken är en viktig del i att kunna bearbeta sorgen! Jag återkommer till vinylen en annan gång och ber administratören att ta bort tråden!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/05/04 :  08:21:35  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Om bilden nu visar Oslos rättegångsbyggnad så må det vara så, men att det skulle vara Breiviks egen har jag svårt att tro.

Tråden ligger f.ö i ett musikforum och jag själv associerar inte hans vansinnesdåd till "på vinyljakt".
Så jag tycker att du ska fortsätta med ditt reportage Batman.

Det som händer i rättegångsbyggnaden hoppas jag att vi följer via andra forum om vi tycker det är intressant.

Här är det musik som gäller!

/byZan

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/04 :  10:03:02  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Detta reportage var tänkt som mitt fjärde i serien " På vinyljakt........" och jag har inte ens snuddat vid tanken på att någon skulle kunna dra paralleller mellan jakt i betydelsen söka/leta och terrordåd/mord! Eftersom jag är i Oslo regelbundet såväl i jobbet som för att besöka min dotter som bor här med sin norska pojkvän ( 10 gånger sen dådet ) har jag följt sorgeabetet på nära håll och ser ändå det som händer nu som viktigt för att komma vidare! Det ansvar som Jens Stoltenberg tagit är värt all tänkbar uppskattning, en sann statsman!
Nog om detta! Jag har full förståelse för att detta är en känslig fråga och vill absolut inte att någon skall känna sig kränkt!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2012/05/04 :  13:33:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Mycket smaklöst att välja denna bild från Breiviks rättegångsbyggnad till texten "på vinyljakt......"



Äh Ulfsan det där var en konstig association! Vi är på ett HiFi-relaterat forum och Batman är en synnerligen hygglig kille så det skall följdaktligen handla om HiFi och inte den där "dumskallen" Breivik och hans synnerligen förvrängda vy på världen.

Om du missat Batmans tidigare "vinyljakts"-trådar så kolla här:
- På Vinyljakt i ...
- På Vinyljakt i Köpenhamn

Jag hoppas att det rätar ut eventuella frågetecken.

Batman har bett mig att stänga tråden(han skrev radera, men det är det absolut inte tal om) eftersom han inte vill att någon skall känns sig kränkt, så jag gör det.
Men jag kommer också att snacka med Batman om att gå vidare med reportaget eftersom jag verkligen uppskattar att få hans vinkling på det här med att "försöka hitta"/jaga vinyl.

Jag hoppas att Batman kommer att säga OK till att gå vidare med den här tråden trots missförståndet som blev i början.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2012/05/05 :  10:22:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Då var frågetecknen utredda och utbytta till utropstecken så vi kör väl igen?

Kom igen nu Batman!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/05/05 :  10:33:05  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
På vinyljakt i Oslo - Aha

Fast de säljer säkert inte bara skivor av inhemska artister på vinyl, även om det finns många bra artister och kompositörer från vårt västra grannland.

Som sagt, kör nu Batman
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/06 :  14:07:49  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Pac - glöm inte "På vinyljakt i Argentina"!

Oslo, en av världens dyraste städer, kan väl inte ha några intressanta skivaffärer?! Jag har besökt stan regelbundet sedan 12 år i jobbet och det är först det senaste året som jag upptäckt ett par! Vi börjar här:




Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/06 :  16:01:58  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Bigdipper hittar du centralt på Torggata 16. De säljer ny- och återutgiven vinyl samt vinylhifi! www.bigdipper.no
Det som framförallt gjorde att jag ville skriva lite om vinyl i Oslo är att Bigdipper fått ett allt större sortiment och nu senast en avdelning för Soul/funk. Inspirerad av Lindomes härliga tråd

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86522

plockade jag upp den på Iphonen och kollade:



Denna skiva köpte jag när det begav sig!

http://youtu.be/ZTN4BJbDt58

Jag skyller på Iphones kamera ( igen! )

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/06 :  16:12:06  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply


Här en Isley Brothers från 1970 som jag inte hade! Den har jag nu:

http://youtu.be/TnH--RjdmTc

På denna skiva covers av många fina låtar, bl annat denna av Stephen Stills!

Ni har väl hört orginalet?

http://youtu.be/HH3ruuml-R4

Detta är en måsteskiva tillsammans med Supersession som jag skrivit om i en tidigare tråd!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2012/05/06 :  19:30:29  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Härligt Batman! Originalpressarna finns här hemma i Lindome
Tar med några vid tillfälle
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/06 :  21:54:05  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Härligt Batman! Originalpressarna finns här hemma i Lindome
Tar med några vid tillfälle


Jag längtar redan!





Curtis Mayfield - en av mina absoluta favoriter alla kategorier! Grym låtskrivare/kompositör som inspirerat många och legat till grund för mycket inom den svarta musiken/medborgarrättsrörelsen. Denna skiva har jag inte sett tidigare, har dock några andra LPs med honom.
Curtis fick en ljusramp i huvudet vid en konsert i Brooklyn 1990 och förlamades från nacken och neråt! Detta till trots lyckades han 1997 ge ut en skiva till ( hans sista ) som är underbar och som jag gärna vill slå ett slag för även om jag bara har den på CD!
Jag ville spelat Got dang song , men den hittar jag inte så här kommer en annan godbit:

http://youtu.be/OhuXw-g3M8g

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2012/05/09 09:09:20
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2012/05/06 :  21:59:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Fantastisk skiva av Curtis en av många han har gjort, han var även duktig på att hjälpa fram andra artister på sitt eget skivbolag Curtom.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/06 :  22:58:56  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply


Denna har jag redan efter tips från Lindome!



Övrig presentation överflödig!



Å så denna dam som jag aldrig hört innan Lindomes tråd! Det blev dock inte denna skiva utan hennes första;



Råfunk!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2012/05/07 :  08:09:43  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Bra skit helt enkelt
Du skulle köpt Reddings, remastringen är riktigt bra och ljudet släpper bättre än originalet!

Edited by - lindome on 2012/05/07 10:03:47
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/07 :  17:57:27  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Du skulle köpt Reddings, remastringen är riktigt bra och ljudet släpper bättre än originalet!



Jag är i Oslo på torsdag igen!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/07 :  20:27:49  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Men det blev faktiskt en dubbeLP med en inhemsk grupp jag aldrig hört talas om tidigare, Minor Majority



Min första dubbel med bara 3 sidor musik! Utgiven på BigDippers eget skivbolag. En total kontrast till funk, men faktisk riktigt skönt och bitvis vackert!
Vi börjar med en låt från skivan

http://youtu.be/UrGrfcQ_bDk

å här en från en tidigare skiva

http://youtu.be/yg3FGtZrRt8

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/08 :  19:25:56  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Nästan granne med BigDipper ligger denna affär






Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/08 :  19:28:27  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Här finns beg och nya LP samt CD! Sortimentet är olika former av metal o likn.......




Är nog inget för mig!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/08 :  20:37:54  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
så jag drog vidare till Karl-Johan och på en tvärgata





hittade jag denna affär



Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/08 :  20:55:28  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
3 våningar med CD, beg, ny- och återutgiven LP! I en back med "billiga LPs" hittade jag denna, som jag bara hade på datorn sen tidigare!



Han är skön eller hur

http://youtu.be/ZPNeHrCuNfg

en låt till från skivan

http://youtu.be/NNnk130yTQw

Stevie Winwood var det ja ( som gjorde originalet )!

Honom har jag följt sen 60-talet

http://youtu.be/AzN0mMx-sJg

Oj, oj, oj! Kommer ni ihåg vem som gjorde en copy på den?

http://youtu.be/wYzxErU-UjY

En av mina största musikupplevelser var när jag kom hem med Chicago Transit Authoritys första dubbel 1968! Den slog knock på mig! Wow! Chicagos 3 första dubbelalbum är musikhistoria ( i alla fall för mig! ). Om jag minns rätt spelade jag på en Lenco L75a med Shure V15-2, Dynaco SCA-35 ( byggsats från Stridbeck på Gibraltargatan ) och hembyggda basreflexhögtalare med Kef B 200 baselement, B 110 mellanregister och Peerless domediskanter, ritning från Stridbeck! ).

Har jag spårat ur nu?!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2012/05/08 21:03:46
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/09 :  19:56:44  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Antingen tycker ni att jag är på spår eller också är det ingen som bryr sig! Ja, ja vi kör vidare! På Joe Cockerplattan, Sheffield Steel, spelar Sly Dunbar trummor och Robbie Shakespeare bas. Sly är ett nickname som han fått för att han gillar Sly and the family Stone. Vem gör inte det! De här snubbarna anses vara bland de bästa, om inte tom bäst, inom reaggien ( men har spelat på massor av skivor i olika genrer )! Ni har säkert också nån därhemma!
Här en låt från Black Uhurus LP Red som inköptes när den kom 1981:

http://youtu.be/fcEP801Xlow

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2012/05/09 19:59:45
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2012/05/09 :  20:12:37  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Du är på rätt spår - öka takta
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/05/09 :  20:13:58  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
På ett spår sjunger Jimmy Cliff, en annan av mina gamla favoriter! 1971 gav han ut en härlig LP - Another Cycle. Mest känd är Sitting in Limbo, men jag gillar också denna

http://youtu.be/fZl712HTH5w

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2012/05/09 20:19:03
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000