HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mässbilder från HighEnd 03. (Fyll på här!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:38:43  Show Profile Send bjorn a Private Message  Reply
Hej alla ni som gissar...

Krellen som var strippad, är en FPB 250Mc. Alltså föregångaren till dagens FPB 350McX.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:24:37  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by bjorn

Hej alla ni som gissar...

Krellen som var strippad, är en FPB 250Mc. Alltså föregångaren till dagens FPB 350McX.

Mvh

Björn



då hade jag iaf ett rätt...

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:04:22  Show Profile Send j.persson a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by ekman

hmm skulle va intressant att fråga krell varför metallskenor?



Många verkar fråga sig varför Krell har metallskenor istället för kabel fram till högtalarterminalerna. En del verkar till och med tro att det är dåligt.

Det är det inte. Jobbar man med höga strömmar kan man till slut inte använda kabel längre, utan man blir tvungen att bygga med skenor istället. Dessa är förutom att de är jobbiga att hantera tekniskt överlägsna på alla vis. Rätt utförda ger de mycket låga förluster i skenorna.

Nu tror jag inte Krell är "tvungna" att använda skenor, så stora strömmar går det inte in i en högtalare. Men en tunn skena kan vara lika lätt att jobba med produktionstekniskt som en tjock och bångstyrig kabel.

Det är alltså inte alls dåligt, utan mycket seriöst och bra.

I kraftelektronikbranschen är det skenor överallt...

mvh
Jonas Persson
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:27:12  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message  Reply
Kondensatorbanken: Trafon ser ju ut att kunna leverera duktigt med ström och Krells teknik går mycket ut på, att bara ta ut ström när det behövs och annars hushålla med den. Jag tror att ström är det minsta vi behöver oro oss för, utan kanske tvärtom.

Norman: Vilken teknisk nytta har metallskenan?

Jonas: Krell är inte i kraftelektronikbranchen, dom är i HiFi-branchen desutom i highend-klassen.

Om vi tittar på förlängningen av metallskenan, utan att skapa en ny kabeldebatt. Så har man i highend-skiktet blivit väldigt medvetna vad det gäller högtalarkablar och dess påverkan. Det ska även vara bra kontakter både på apparater och kablar (kanske lite överdrivet ibland). Högtalartillverkarna börjar använda bättre kablar internt. När jag såg slutsteget så tyckte jag att man använde signalvägen lite väl nonchalant, jämförelsevis med förlängningen av kedjan. Men om skenan skapar välljud eller inte påverkar ljudet så har jag inga synpunkter på den, det var bara en undran.

/Janne
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/07 :  12:18:58  Show Profile Send j.persson a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by JaLa
<snip>
Jonas: Krell är inte i kraftelektronikbranchen, dom är i HiFi-branchen desutom i highend-klassen.

Om vi tittar på förlängningen av metallskenan, utan att skapa en ny kabeldebatt. Så har man i highend-skiktet blivit väldigt medvetna vad det gäller högtalarkablar och dess påverkan. Det ska även vara bra kontakter både på apparater och kablar (kanske lite överdrivet ibland). Högtalartillverkarna börjar använda bättre kablar internt. När jag såg slutsteget så tyckte jag att man använde signalvägen lite väl nonchalant, jämförelsevis med förlängningen av kedjan. Men om skenan skapar välljud eller inte påverkar ljudet så har jag inga synpunkter på den, det var bara en undran.



Är Krell i High-end branschen, (vad nu det är), eller är de en förstärkartillverkare? Jag ser det som de sistnämnda.

Krell är precis som Knoppen skriver hedervärda för att de går sin egen väg och inte bryr sig så mycket om vad mer eller mindre förvirrade audiofiler tycker... jag blir lite orolig om elektroniktillverkare låter sig påverkas allt för mycket av vissa idéer som audiofiler kan ha. Jag har större förtroende för Krell helt enkelt.

Det påminner lite om vissa sportjournalister som har väääldigt många idéer om hur slipstenen ska dras under matchen, men själva är odugliga på plan...

mvh
Jonas Persson
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:44:23  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message  Reply
Jonas: Då vet vi att du har ett stort förtroende för Krell, men inte för audiofiler och sportjournalister. Jag är väl både den förvirrade audiofilen och sportjournalisten. Det finns även en fan-klubb som tittar på och tycker likadant. För att använda idrottstermer kan man säga att high end är lika med den högsta divisionen. Åter till Krell, det var länge sen dom bara tillverkade förstärkare, tag gärna en titt på deras hemsida.
/Janne
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:59:32  Show Profile Send j.persson a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by JaLa

Jonas: Då vet vi att du har ett stort förtroende för Krell, men inte för audiofiler och sportjournalister.



Jag kanske ska förtydliga mig lite. Jag skäms nästan lite nu; givetvis finns det audiofiler som jag har förtroende för, likaså sportjournalister. Jag vill absolut inte dra alla över en kam!

Jag menar dock att vissa former av kritik ibland kan te sig lite löjlig!

quote:

Jag är väl både den förvirrade audiofilen och sportjournalisten. Det finns även en fan-klubb som tittar på och tycker likadant. För att använda idrottstermer kan man säga att high end är lika med den högsta divisionen. Åter till Krell, det var länge sen dom bara tillverkade förstärkare, tag gärna en titt på deras hemsida.
/Janne



Jag känner till detta om Krell att de inte bara gör svetsar längre... point taken!

Men ärligt talat, och jätte-off-topic, är det inte rätt ofta som sportintresserade irriterar sig på vissa sportjournalister? Speciellt de sportintresserade som kan lite mer, om man till och med får säga high-end-sportintresserade? Det trodde iallafall jag...

Hursomhelst lyckas jag rätt ofta irritera mig på sportjournalister och audiofiler som vet bäst. Detta trots att jag åtminstone bara tillhör den sistnämnda gruppen!

mvh,
Jonas P.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:58:46  Show Profile Send n00b a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by n00b

Konstigt av ett sådant elitmärke =))))

Trodde varenda del i dom var superduperjättebra. Tycker inte dom ser så märkvärdiga ut, en sågning på G kanske =)

//jonas


Detta började de med för många år sedan. Det ska inte vara dåligt för jag har för mig att det är förnicklad koppar.

Att kondensatorbanken är liten tyder på att de anser att det inte behövs mer i just denna konstruktionen. Det är inte alltid det är bättre med mer coulomb i nätdelen. Det är inte bra heller att ha för stor kapacitans i nätdelen, för då drar de större laddström under en kortare tid vilket belastar trafon mer på motsvarande vis. Eftersom Krell är ett märke som inte gör som andra audiofiler ber om, så har de min fulle respekt.

/Johan Lindroos



jo du har nog rätt...

Du har nog rätt bra mycket bättre koll på det där än vad jag har. Kunde inte låte bli att klaga på dom bara =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:49:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message  Reply
Off topic, forts: Förr i tiden när Anders Gernant kommenterade hästhoppning........... Inte en siffra rätt Damerna i huset (dvs de kunniga) ömsom vred sig i plågat skratt, ömsom satt och stönade åt dumheterna han levererade mellan alla konstiga färgbeskrivningar.

Den uppfläkta Krellen är en 250, 350:n var med stängt lock. Skenorna är förtennade om man tittar noga, skulle gissa på koppar under tennet.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:57:32  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Jaha, jag tyckte att Krellen såg inbjudande ut. Lite vill-ha känsla fick jag.

markih
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/02/07 :  21:20:40  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
quote:
Off topic, forts: Förr i tiden när Anders Gernant kommenterade hästhoppning........... Inte en siffra rätt Damerna i huset (dvs de kunniga) ömsom vred sig i plågat skratt, ömsom satt och stönade åt dumheterna han levererade mellan alla konstiga färgbeskrivningar.




Hm färgbeskrivningar, var inte det Bengt Grive som var expert på det. När han skulle beskriva isdansarna när det var svartvit tv?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/07 :  22:17:27  Show Profile Send HPW a Private Message  Reply
quote:
Är Krell i High-end branschen, (vad nu det är), eller är de en förstärkartillverkare? Jag ser det som de sistnämnda.

Krell är precis som Knoppen skriver hedervärda för att de går sin egen väg och inte bryr sig så mycket om vad mer eller mindre förvirrade audiofiler tycker... jag blir lite orolig om elektroniktillverkare låter sig påverkas allt för mycket av vissa idéer som audiofiler kan ha. Jag har större förtroende för Krell helt enkelt.

Det påminner lite om vissa sportjournalister som har väääldigt många idéer om hur slipstenen ska dras under matchen, men själva är odugliga på plan...



Kan bara hålla med och i detta fall så spelar jag på plan och är inte sport jornalist då jag har en krell. Jag kan bara ställa mig i ledet och säga att dom gör väldigt bra produkter.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:18:00  Show Profile Send 10 a Private Message  Reply
quote:
Hm färgbeskrivningar, var inte det Bengt Grive som var expert på det. När han skulle beskriva isdansarna när det var svartvit tv?
"Pilnerflaskebrun" och "mörkvit" är två personliga favoriter!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:37:08  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
hmm jo man ser ju på bilden att det inte är den nya mcx serien då frontplattan i mitten högst upp är svart och inte silver hmm blocket ser ju aningen för litet ut också för att vara en 450
Go to Top of Page

killer_ante
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/02/08 :  11:01:52  Show Profile Send killer_ante a Private Message  Reply
tja allihopa, har ca 160 bilder från mässan, om det är någon som saknar en bild på något så säg till så kan jag kika om jag har =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:30:58  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by killer_ante

tja allihopa, har ca 160 bilder från mässan, om det är någon som saknar en bild på något så säg till så kan jag kika om jag har =)



Fixa över dom till mej så kan jag lägga upp dom på min server ifall någon verkligen vill frossa...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/09 :  16:14:02  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by killer_ante

tja allihopa, har ca 160 bilder från mässan, om det är någon som saknar en bild på något så säg till så kan jag kika om jag har =)



Lägg upp dem!!!!!!! Vill se!
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:21:37  Show Profile Send yoko a Private Message  Reply
Ja, lägg upp dem på ngn sida, jag skulle verkligen vilja fräscha upp minnet!
Snälla snälla snälla
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:17:22  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by sladd

Off topic, forts: Förr i tiden när Anders Gernant kommenterade hästhoppning........... Inte en siffra rätt Damerna i huset (dvs de kunniga) ömsom vred sig i plågat skratt, ömsom satt och stönade åt dumheterna han levererade mellan alla konstiga färgbeskrivningar.

Den uppfläkta Krellen är en 250, 350:n var med stängt lock. Skenorna är förtennade om man tittar noga, skulle gissa på koppar under tennet.



i mitt krell steg så är det kopparskenor. dock inte förtenade utan förnicklade.

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/10 :  09:44:26  Show Profile Send j.persson a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by sladd

Off topic, forts: Förr i tiden när Anders Gernant kommenterade hästhoppning........... Inte en siffra rätt Damerna i huset (dvs de kunniga) ömsom vred sig i plågat skratt, ömsom satt och stönade åt dumheterna han levererade mellan alla konstiga färgbeskrivningar.


Off-topic, del XX: min sambo rider. Jag får ofta höra ett och annat om sportjournalisternas "kunnighet" om hästar, gäller både vad som sägs på TV och skrivs i tidningarna...

Kan inget själv dock! Min erfarenhet begränsar sig till att ha ridit galopp utan att dratta av! På en liiiiiten häst...

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:50:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
'Sänkammarrosa' och 'blåbärsrisgrönt' gillade jag.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

killer_ante
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/02/10 :  18:50:50  Show Profile Send killer_ante a Private Message  Reply
tja igen, dom som vill ha bilderna får adda mig på ICQ så skickar jag över dom, adda mig på : 89061949
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:38:31  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by killer_ante

tja igen, dom som vill ha bilderna får adda mig på ICQ så skickar jag över dom, adda mig på : 89061949



Killar jag har fått bilderna! Jag kunde nästan slänga upp en FTP, så kan ni plocka från mej. Bilderna är i utmärkt kvalit'e 120mb bilder! Eller vad säger ni? Killer_ante har en upload på 25 och jag har 60-80 typ! Är nån intresserad, eller så drar vi det över icq! Så får ni adda mig! :D
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:44:20  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Lägg upp en FTP, det är enklast tycker jag.
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:41:35  Show Profile Send Alexander a Private Message  Reply
Lägg upp en ftp-server så går det snabbt för oss...

/Alexander
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000