HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ryssens Stereo Saker --> Just nu 811A SE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 57

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/27 :  11:59:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Men slip först m typ 40 papper först.

Grundar du efter slipningen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/08/27 :  12:09:01  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Fusk

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/27 :  12:13:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply

Learning by burning..
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/08/27 :  12:36:20  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Nope!
Ja brukar inte grunda efter slipningen.
Möjligtvis tvätta av m thinner om de e nå fläckar kvar.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2023/08/27 :  18:03:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Man borde väl kunna pensla på "riktig" billack och sen våtslipa och polera? Dyrt som f*n dock, har för mig brorsan nämnde att han fått betala 1500:- för nån liten skvätt på Mekonomen när han behövde billack som finish på nån gjutform.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/27 :  18:28:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Då vill det till att det blir ett ganska jämnt tjockt lager så det inte blir som på locket till min Lufo att det slipas igenom...
När du lämnade dina plåtar hos billackeraren hadde han färgen hemma då eller?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/08/27 :  18:34:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag gissar att man får lägga många lager och slipa lite mellan varven om det ska bli snyggt. Ska höra lite med bror hur han gjorde med sina gjutformar, jag är också angelägen om att hitta nåt bättre än sprayburkar från lågprisvaruhus. Sånt duger väl till skojbyggen av skrot men det är tråkigt att misslyckas med lackeringen på byggen där man lagt tid och pengar.
Har som sagt inte hört nåt pris av billackeraren än men jag gissar att det kommer svida när det ska betalas, säkerligen ingen lösning att ta till för vartenda litet projekt man får för sig.
Gällande färgen så blandar han egen, han fick ett RAL-nummer av mig plus en plåtbit som jag sprayat ett färgprov på.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/27 :  18:47:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag har testat att spruta (kompressor och färgspruta) hammarlack men trots att jag spädde ut färgen så kleggade färgsprutan igen.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/08/27 :  18:53:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Låter inte så roligt. Biltema verkar ha slutat sälja sin hammarlack på sprayburk. Inte för att den var perfekt men vad jag minns var det lättare att få ett hyfsat resultat med den än med de vanliga sprayburkarna.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/27 :  19:16:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ja brukar inte grunda efter slipningen.

Jag har nu gjort en provbit som jag moddlat.Och det ser då ut som hammarlack iallafall ska kolla om en timme.
Det ser ut att bli ett ganska tjockt lager iallafall.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/08/27 :  19:23:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hammarlack ska nog läggas på i tjocka lager om det ska kunna skrynkla ihop sig och få rätt utseende, ja.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/27 :  20:24:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jodå det ser ut som Hammarlack,men man får nog lägga på en massa dygn på torktiden...
Så får det bli grön hammarlack på topplåtarna..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/08/27 :  20:28:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Grön hammarlack och glöden från ett par 811A blir nog snyggt ihop!
När lacken börjat "sätta sig" kan man slänga plåten i ugnen och skynda på härdningen en hel del. Inte för varmt, man ska kunna hålla i den utan att bränna sig. Inbillar mig att lacken blir hårdare då än om den får torka i rumstemperatur.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/08/28 :  10:39:42  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/28 :  18:43:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nu har jag slipat och moddlat topplåten men det blir lite som Fuling beskrev små hål där inte färgen fäster moddlar man på mer färg så dyker dom upp på andra ställen.
Test plåten jag gjorde igår är ännu inte klibbtorr.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/08/28 :  19:01:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Märkligt fenomen det där. Brukar inte ha några problem med att få sprayfärger att fästa efter slipning och tvätt med T-sprit eller aceton men Hammarlack verkar liksom dra sig undan från ytan på något vis.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/28 :  19:45:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har fasvänt diskanterna på småhögtalarna,och nu såg det lite bättre ut.

Det hörs när man lyssnar att frekvensgången är jämnare.
dippen i toppen ska fixas när jag får igång dsp riktigt.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/28 :  20:02:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm mätningen gjord i Linux den går misstänkt djupt....
ska testa i win 11 och se.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/28 :  20:30:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Den här verkar mera trovärdig,fortfarande bättre än felfasad diskant.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/08/28 :  21:01:33  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja de där ser väldigt bra ut.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/28 :  22:21:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja me element från Hifikit.

Var ut i Ladan och kollade till plåten och det verkar som att de små hålen blivit ännu mindre...syns knappt.
Men nog tror jag att man får räkna med en veckas torktid.
Om man inte använder ugnen då...

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/08/28 :  22:31:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm, färgen kanske flyter ut och lägger sig till rätta efter ett tag? Låt den ligga nån dag till och se vad som händer. Om det pågår nån slags process åt det bättre hållet så är det kanske dumt att skynda på den med extra värme.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/08/30 :  20:52:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Rapport på Hammarlacken den är fortfarande mjuk och lite prickar är det men när man får på grejjorna så blir det nog mindre iögonfallande.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/08/30 :  22:15:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ofta retar man sig bara på såna där små skavanker i början, sen vänjer man sig vid dem. Glöden för ett par 811A kommer nog göra ett bra jobb med att dra bort uppmärksamheten från skavanker i lacken också.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2023/09/01 :  16:58:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Fuling ,har du egen erfarenhet av Hammarlack i ugn?
Som det är nu så är ytan "torr" men om jag trycker (på provbiten)
men tummen så glider färgen iväg.
Jag menar så man inte ställer till det med värmen...
Vi hadde ju ugn på Armatur som sakerna åkte igenom.... och det funkade ju..

Learning by burning..
Go to Top of Page
Page: of 57  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000