Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2023/08/20 : 19:40:50
|
Bra att det finns, men jag har noll koll på det där med att beställa kretskort och sen tyckte jag lödningen såg lite invecklad ut. De få gånger jag gjort nåt med LU1014D har jag klämt den mot kylaren med en lite aluminiumvinkel, tycker det har fungerat bra. Lite intressant är det ändå det där med bara en Jfet, en drossel, en utgångskonding och ett par motstånd. 1A och ungefär 9V över trissan ska i teorin kunna ge 4W i 8 ohm, mer än man får ut ett 2A3... Har haft samma funderingar fast kring modernare depletion mode-mosfetar men har inte riktigt hittat nån som passar.
Nuförtiden har man väl bortåt 14V i en bil när motorn är igång, det skulle väl räcka en liten bit för ett ECC86 i alla fall. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/20 : 21:56:10
|
vi kanske kan göra en sambeställning framöver... Tyckte oxå det verkade krångligt,lade j feten i en steckpanna med lödpsta imellan värmde upp den men sedan tog jag värme pistolen och värmde på j feten då sjönk de på plats på kretskortet. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/20 : 22:38:43
|
Schemat på hörlurs förstärkaren jag tänke bygga den är ritad av line up och han simulerar ju bara han bygger inte kretsarna...
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/20 : 23:09:24
|
quote: vi kanske kan göra en sambeställning framöver.
Ja, det skulle kanske inte skada att testa de där korten. LU1014D är ju en intressant komponent.
quote: ritad av line up
Har dålig koll på hans konstruktioner men jag har sett en och annan simulering på diyaudio. Just den här var ganska märklig, poängen med LU1014D är väl liksom att det är en depletion mode-komponent och att den har triodliknande kurvor inom ett visst område. Här används den bara som follower i en krets med separata gainsteg och en massa global återkoppling. Ser väl ut att kunna fungera men vad jag kan se skulle man kunna få samma resultat med vilken billig liten mosfet som helst?
Kan mycket väl låta jättebra rentav, men på pappret var det enligt mig ett lite udda sätt att använda LU1014D på.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/22 : 21:24:00
|
Men vad är det med Herdins oljebets?
Den torkar ju inte helt,ska det vara så...?? |
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/22 : 22:26:24
|
"Består av pigmenterad olja" står det. Låter som nåt som kanske inte härdar helt? Är inte riktigt insatt i sånt där men jag kanske måste bli, fick lov att byta ut mina svindyra teakbitar mot ek och jag gillar inte riktigt färgen så jag funderar på att betsa. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/22 : 23:24:33
|
Jaha vad blev det för krux med teaken då? Men köp då inte oljebets för allt i världen,köp pulverbets om nu ek suger åt sig betsen vet inte det är ju ganska hårt... Då kommer nästa krux på pulverbets måste man klarlacka... |
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/22 : 23:32:12
|
Tjaa, när jag väl lyckats slipa ramarna så att de var hyfsat vinkelräta och passade ihop med plåtbitarna så såg mina fingerfogar rent förjävliga ut istället, de avslöjade direkt hur snett och vint allting egentligen var. Var inne på att göra ett nytt försök med samma dyra material men med enklare fogar men den här gången tog jag med mig en linjal in på Biltema och måttade lite på de där teakplankorna: De ska vara 12x120mm men tjockleken varierar mellan 9 och 12mm och bredden 117-122mm, plus att de är ordentligt krokiga. Blev att köpa en skiva stavlimmad ek istället, inte lika tjusigt men betydligt rakare och planare. Trösten är väl att jag kan knacka isär teakramarna och återvinna materialet till mindre byggen.
Ja nä, oljebets ska jag nog passa mig för då. Köpte nån dyr lackbets på Colorama (?) i våras, 200-300 för en liten burk. Minns inte vilket fabrikat men det blev bra resultat och hård yta. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/24 : 19:56:45
|
Ska tillrättalägga att Mekonomens sprayburkar inte va just nå bättre än Biltemas...Det går bra så länge den är full och ner till halva burken sen börjar den spotta och fräsa... |
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/24 : 20:54:45
|
Surt. Sprayburkar är väl helt enkelt inget att använda i seriösare sammanhang verkar det som. Ibland blir det helt okej men det verkar krävas tur.
Har lämnat in mina plåtar till en billackerare nu, plus ett gäng träskruvar som jag vill ha gulkromaterade så att de matchar M3-skruvarna jag använder. När jag bad om ett prisförslag flinade han bara, får se om det blir att leva på gröt och vattensoppa fram till jul... |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2023/08/25 : 19:28:35
|
Man kan gå till en ramar in tavlor lr speglar å köpa en färdg ram som e målad å sänka i en plåt. De kan bli ett utmärkt chassi för rörsteg.
Time köpte bestik lådor på Ikea å byggde steg m dom. De e bara å vända uppåned på dom å kapa till en plåt som passar. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 01:34:13
|
Ja, det går att vara kreativ när det gäller chassin till rörförstärkare. Ugnsformar av plåt är en klassiker också. Jag köpte billiga trälådor på Jula och byggde delningsfilter i en gång i tiden minns jag. Senaste infallet är att gjuta i betong, men då blir det lite jobb med formbyggande först. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 13:03:02
|
Gjuta i betong? Då blir det då absolut Hjul under.... |
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 13:14:36
|
Ha ha!
Den va ny för mej. Men tja! Har man fetish för betong så varför inte.
Själv har ha några LM Ericsson chassin kvar. De va 50W linjeförstärkare tidigare. Dom gillar ja å bygga i. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
|
Fuling
7956 Posts |
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 22:37:10
|
Förresten ryssen: Det dök upp en tråd nyligen där nån byggt lineups krets som du la upp schema på längre upp i tråden. Kanske inte exakt samma men liknande utgångssteg i alla fall, och han hade problem med att Jfetarna gick sönder om matningsspänningen blev högre än +-9V. Nu verkar han har redigerat inlägget så att den informationen inte står med längre, men det kan vara bra att veta om du tänker bygga. Känns som att det kan bli lite otrevligt om trissorna ger upp när man har hörlurarna på sig.
Att LU1014D är dåliga på att tåla spänning konstaterades redan av Pass själv under de första testen han gjorde med den transistorn, om jag minns rätt så var första testet en krets med en single rail-matning på 24V och den gav upp efter några sekunder. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 22:45:43
|
Skulle gå ut i ladan och kolla den sista sprayningen av topplåten. Vad tycks om den perfekta ytan utan både resning och flammighet...
Nej det blir till att slipa ner och hitta nåt annat alternativ som inte innefattar spray burk.
Kulören är grafitgrå... |
|
Edited by - Ryssen on 2023/08/26 22:51:22 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 23:00:21
|
quote: Jfetarna gick sönder om matningsspänningen blev högre än +-9V.
Då får jag hålla mig på ca +-8v då. Du han inte få nån länk till tråden? |
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 23:09:55
|
Surt. Kan det ha varit för kallt och fuktigt för att det ska funka med sprayfärg? Jag brukar värma plåten lite med en varmluftspistol innan så att det inte ska vara nån kondens eller nåt på den. Bevisligen funkar det inte alltid men jag inbillar mig att det har blivit färre misslyckade lackningar sen jag började så.
Här är tråden, men texten har som sagt redigerats så att både hänvisningen till lineups konstruktion och informationen om trasiga Jfetar saknas: https://www.diyaudio.com/community/threads/srpp-using-beefy-depletion-mode-ixth16n10d2-mosfet-instead-of-lu1014d.402609/#post-7435835 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 23:44:17
|
Kör m Hammar lack å moddla på färgen. Men slip först m typ 40 papper först. De ha ja gjort på flera byggen. Obs! Måla inte Hammerite som vanlig färg uta dutta (moddla på färgen) Hammerite på burk slätar ut sej efter en stund åsså behöver den lång härdningsid. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 23:55:10
|
Har oxå funderat på fukt och kyla men såhär har det även blivit mitt i högsommaren.Ska borra klart PSU plåten fåse sen. Har du fått dina plåtar än? |
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/27 : 00:00:57
|
När jag provat att måla aluplåt med hammarlack på burk (Biltemas) har jag haft problem med att det ser bra ut en stund, sen börjar färgen "dra sig undan" och lämna små hål på vissa ställen. Brukar inte hjälpa att peta dit mer färg heller. Detta efter att ha slipat och avfettat på samma sätt som när jag målar med sprayburk, fast man kanske ska använda grövre sandpapper då?
Inte hört nåt av lackeraren än, och jag fick ingen klar indikation på hur lång tid det skulle ta heller mer än att han skulle försöka hinna lägga på grundfärg den här veckan i alla fall. Ingen brådska för mig heller, håller på fyller igen kvisthålen på ekramarna med epoxylim nu så att jag kan börja shellaca dem sen. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/08/27 : 00:19:29
|
quote: Kör m Hammar lack å moddla på färgen.
Har en burk mörkgrön jag ska prova på en aluminiumbit fåse.. |
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/08/27 : 00:29:35
|
En på jobbet föreslog självhäftande plastfilm som alternativ till målning. Kanske ett alternativ om det jävlas för mycket. Gissar att det skulle funka bäst på byggen som inte blir för varma, 811A och liknande lär ju stråla en hel del värme omkring sig.
|
|
|
Topic |
|