HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett enkelt billigt bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/12 :  21:51:04  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hur skulle man kunna få igång en liten fnurr med lokala noviser kring ett bygge som, för det var länge sedan tror jag, knöt samman ung och gammal, räv och dununge i ett litet bygge som inte kräver värsta erfarenheten och framför allt ekonomin men samtidigt ger något att vara stolt över.

Det vore himla kul om Pix, reVintage, Imperial, Fuling, Ryssen, Bernt, ingen nämd ingen glömd kunde, som jag vill kalla det, baselina och addera, kring ett litet bygge.

Enkla billiga rör, eventuellt lite grus i strömförsörjning för att piffa till det men framför allt för att dra ned kostnader i strömförsörjning. Inga fancy kontakterier, vanlig kopparkabel, ingen magi.

Vad skall vi sikta mot? Ett oblygt enkelt försteg och ett billigt PP-steg, 4-8 W. Sen sätter vi oss och lyssnar, med adekvat tilltugg givetvis, och avgör om vi misslyckats eller ej.

Vad säger ni? Jag tror att det skulle bli förbluffande.

Staffan

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/03/12 :  21:58:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ehum,Jag står vid sidan av och läser och lär..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7927 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:12:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Challenge accepted...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:18:05  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Varför? Man kan ju alltid ha en ide eller en åsikt. Man kan ju bygga med rör som ingen annan har byggt med. Linjära eller ej, vafan de ger ett resultat. Man kan bränna på dem tills de ger upp, man kan smygmata dem, man kan faktiskt göra hursom helst. De ger oftast ett resultat, och det kan man ju tycka vad man vill om. Det är väldigt mycket "detta röret ger dig näst resultat" just nu som vanligt i denna branchen. Jag är ju novis men jag tror att såväl Pix, Revintage, Bernt och andra skulle säga att det beror helt på kontexten.

Vad tänkte jag säga? Jo, Ryssen, du är en guru, en experimentell guru, det är väl det som behövs. Men nu, ett standardbygge, lite billiga komponenter, ingen våldsverkar-HT, några snälla rör, lite variabler sen är vi hemma. 6N6P och någon ryss som effekt kanske, ett enkelt 88 försteg tror jag faktiskt spelar lusekoftan av det de flesta har hemma. Givet att alla Larsar och Berntar är med oss vill säga.

Sedan en stor fiesta med prisutdelning och ballonger givetvis

Staffan
Go to Top of Page

Fuling

7927 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:21:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
När du säger PP så tänker jag genast på att sköta fasdelningen med hjälp av 12-dollarstrafos från Edcor. Har ett par hemma som jag mätt på (mätte låååångt över förväntan) men ännu inte använt i någon koppling. Ska bli ändring på den saken tids nog.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:22:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Intressant!!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:28:22  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Taget. Vi måste enas om en standard. Priset går till nördigaste bygget som låter bäst tycker jag (ploj givetvis). Men man måste hålla sig till kompontenterna. Spänningsmatning och skit får man variera. Ok?
Go to Top of Page

Fuling

7927 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:30:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om priset går till nördigast bygge kan du skicka vinsten till mig på en gång...

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:32:18  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Fuling, handsken är kastad
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:35:50  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Önskar bara att vi kunde få in några domare i denna ultimata challange. Larsarna, lever ni? Vi behöver ramar, regler och reglementen innan i går loss.
Go to Top of Page

Fuling

7927 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:45:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Några förslag på kriterier/begränsning:

* Push-pullkopplade slutrör.
* Max 12W (kanske inte hugget i sten men säger vi 12W så har vi antytt vilken storleksordning av slutrör vi hamnar i så att det inte bär iväg fullständigt)
* Max 350V högspänning, då slipper vi de riktigt läskiga byggena.

Personligen ser jag gärna att vi skippar eventuella krav på elsäkerhet, petskydd och liknande då jag är en lat ungkarl som helst bygger allting på en träskiva...

Edited by - Fuling on 2012/03/12 22:45:55
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:55:27  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Därsom:

Vi har som jag ser det 2,5 antagonister. Undertecknad, Fuling och Mayday som vinkade med halv flagg. Vi har enats om:

Lysningsbara brädbyggen, de får se ut hur som helst men bedöms därefter. De skall bära en hel signal, dvs från källa till högtalare (som vi enas om senare)

Är det ok?
Go to Top of Page

Fuling

7927 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:58:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Linjenivå in, utgång som driver 8 ohms högtalare.

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:59:45  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Bra standardnivå. Högtalarkänslighet?
Go to Top of Page

Fuling

7927 Posts

Posted - 2012/03/12 :  23:04:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Högtalarkänslighet kan jag inte uttala mig om, ett kul test vore väl att låta byggena lira på några olika högtalare och se hur respektive förstärkare orkar driva.

Go to Top of Page

Fuling

7927 Posts

Posted - 2012/03/12 :  23:13:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite OT, men...: Jag, RuneStone och ett par andra lokala tekniknördar har diskuterat möjligheten att samla ihop lite folk, ordna en lokal och köra ett "hackspace" någon helg. Hacking då i ordets rätta bemärkelse, dvs att bygga och modifiera elektronik snarare än att ägna sig åt dataintrång för skojs skull. Vi smygtestade konceptet på nyårsdagen, fyra man med huvudvärk i ett litet rum som luktade svett och ozon (temat för dagen var plasmahögtalare, därav ozonlukten).

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/12 :  23:45:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Trafo som fassplitter är inte så dumt, jag testade med Hammond 124B en gång med mycket intressant resultat.
Just nu är jag inne på att använda samma trafo i ett PP försteg. Köra den baklänges då.

AC-glöd. Nätdelar gör man med drosslar och folie- eller PIO-kondingar. Inga lytar. Ooooops, skulle det vara billigt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7927 Posts

Posted - 2012/03/12 :  23:54:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Håller med om drosslar och oljekondingar. För enkelhetens skull tycker jag vi skippar prisgränser, roliga rörbyggen gör man av sånt man har hemma på hyllorna och det vore synd om man inte kan använda grejor bara för att de råkade vara dyra i inköp en gång i tiden.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/13 :  00:28:52  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jag följer för stunden som observatör...har inte ett skvatt hemma nästan för rörbygge, och inte råd att investera i nuläget heller. Försöker spara till en rörstärkare jag blev erbjuden av en av Larsarna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/03/13 :  08:23:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag hänger bara på som påhejare.
Sambon ställer redan ultimatum.
"en till förstärkare och jag flyttar"..

quote:
Om priset går till nördigast bygge kan du skicka vinsten till mig på en gång...

Hmmm Jag tror det finns konkurens om den placeringen. Har du sett mitt Indy 50 försteg?

Kanske finalen går att sammankoppla till en diy-mässa
Då skulle vi få en mer statistiskt korrekt jurry

/Pix

Edit. Mitt Indy 50 försteg skänkes som pris till detta rejs

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/03/13 08:25:51
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/13 :  08:32:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ett mycket intressant projekt.
jag kommer garanterat att följa denna tråd

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/13 :  09:48:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hehe Pix, påhejning blir bra:)

Billigaste braigaste OPTn till nästan gratis utgångsrör, vad blir det? De är ju inte gratis de där utgångsjärnen. Hammond 1625 hos Edgar för 690 pix stycket. Edcor? Andra förslag? EL84or kan väl plockas ur gammradios, går de att PPa till något hyfsat? Måste de matchas då?

Jag har en bunt pentoder som heter DL22 med loctalsocklar. De är vackra med borstat stålhölje, men jag hittar inga data på dem. De kan jag skänka om någon har data på dem.

Eller billiga ryssrör kanske?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/03/13 :  10:38:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har väldigt lite erfarenhet av ryssar (har igentligen bara använt 6C45 tidigare)
EL84 är annars ett utmärkt rör för ett 10-15W PP-steg
Bara taget sådär i luften, undrar jag om inte EL86 -som ofta stått i skuggan av EL84, skulle kunna vara ett alternativ också
Matchning i minst, två par är ju alltid det bästa, men kan i viss mån kompenseras något, genom en individuellt ställbar bias.

Vad som i mitt tycke är den knivigaste biten i ett PP-steg är annars fas-delaren.
Hur man än vänder och vrider på den, så är alltid rumpan därbak

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/13 :  11:19:17  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jag trodde jag hade mängder av EL84or men nu hittar jag dem inte iallafall. I junkpåsarna låg det en massa såna där triod-pentoder och en 2-3 El84or. Kanske har jag sorterat ut slutpentoder och lagt någon annanstans. Jag har ju en del KT-rör 77, 88, 90, 811, 6L6, 6V6 etc men de kan ju inte räknas till billig skit direkt.

Tanken jag hade var att bygga något välavstämt med junk för att bevisa att kompositionen är viktigare än materialet. En välbyggd EL84 PP kan slå en tokdesignad 300B typ. Men det gäller ju att hitta grejorna.

EF86 alt E88CC som försteg tror jag på, 50 spänn på tradera, kanske Hammond 124B som fasdelare om de orkar med varandra. Då behöver vi drivare och slutpentoder.

Strömförsörjningsmässigt så kanske man kan mata smårören genom en gammal OTP radiodrossel alt CSS med DN2540 för att få dem att gilla läget. Vad det gäller slutrören är det svårt att hitta alternativ som inte flyger iväg som pappersvalavikta tusenlappar. Men jag tror det duger med en lytbaserad C-L-C där. Tokhög B+ bör undvikas också, för det drar iväg trafomässigt. Max 400 V. Eller?
Go to Top of Page

Fuling

7927 Posts

Posted - 2012/03/14 :  00:23:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tanken på ett PP-bygge i den här storleksordningen har legat och gnagt länge, främst för att jag har ett par 8k/8ohm utgångstrafos samt ett par fasdelartrafos (båda typerna från Edcor). Som ingångsrör har jag en liten blänkare på gång vald främst efter utseendet (pyttepyttelitet och gulligt), det är valet av utgångsrör som har dragit ut på tiden.

Har en del kul i lådorna hemma men det är lite sämre med jämna fyrtal och passande socklar. 807 vore en variant, där har jag två udda par rör och fyra fina socklar men att hitta fler rör är inga problem. Inte så tekniskt imponerande men de låter fint och ser snygga ut. EL90 har jag gott om men då är det sämre ställt med hållare, går iofs också att köpa för småpengar. Roligast och kanske mest välljudande vore de direktupphettade pentoderna från Ryssland, 4P1L, där har jag både rör och hållare hemma men det tar emot lite att glödmata direktupphettade rör, vanlig AC duger inte när man har känsliga högtalare. Vi får se vart det landar.

Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/03/14 :  17:07:01  Show Profile Send Hjeltman a Private Message  Reply
Är själv enormt sugen på att knåpa ihop min första DIY-förstärkare, så följer tråden med spänning!
Tyvärr har jag ingen som helst erfarenhet av att bygga förstärkare sedan innan, men det kan nog komma att gå bra. :-)
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000