HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 120 kg Plywood skall bli 103dB@32Hz.1w/1m.BIB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/02 :  09:09:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
BIB, från golv till tak, och kamouflagefärgade, målade i väggfärgen, skulle kunna få husera hemma.

Kvinna nummer två som accepterar BIB!!!
Är det en trend. En lösning för oss horn-tokiga?!?

Tack för uppmuntran och förståelse. Jag tror själv på ideen med BIBar dolda som del av hörn i lämplig matchande tapet eller väggfärg.
Det är en del av det jag anser vara så briljant med just BIB. De är unika i sin förmåga att smälta in i ett hem, trots storlek och potentiell kapacitet.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/02 :  09:15:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
@ Marina:

Undrar om inte din föregående post kommer att göra mer för BIB-byggandet i norden än alla andra trådar tillsammans?!?

Förstår du hur det påverkar oss horn-suktande audiofiler?!? En kvinna som går ut offentligt med stöd för en hornprincip?!?

Den posten i ensam majestät borde ge dig en WAF-Harry för främjandet av äktenskaplig samklang och ömsesidig förståelse i alla hifi-drabbade familjer i Sverige.

Edited by - Circlomanen on 2012/04/02 09:20:38
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/04/02 :  21:27:54  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Snyggt bygge Circlomannen, håller själv på att bygga ett par större tricolumner. Har funderingar på detta med dämpning inne i röret på ett bashorn och hur man kan tänka där för att hamna rätt. Du har ju lång erfarenhet inom området menar jag ;-)Nu ser jag att det finnslite svar på sidan 6 o något på sidan 8. Så jag förmodar att man helt enkelt får prova sig fram. Men samtidigt vill man ju inte förvandla för mycket av energin till värme eller bromsa lufthastigheten.

Edited by - Stormen on 2012/04/03 08:57:35
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  15:59:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Idag bar jag ut den semifärdiga BIBen i vardagsrummet.

Det var spännande. Den lät mycket mer balanserad i det möblerade vardagsrummet än i det tomma rummet där jag står och snickrar. Med ena kanalen av en liten ministerjo (10 watt) så fick jag både respektabelt ljudtryck och en trevlig kraftig bas. Långt ifrån svullen eller bluddrig på något sätt. Den är snarare stram och skarpt utmejslad, än boomig/blöt eller liknande.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  16:23:21  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Intressant. Skulle varit kul att provlyssna när de blivit färdiga.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/04/05 :  17:59:13  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det är något speciellt med lättdrivet o små förstärkare, på lite lagom ljudnivå. Det bara blommar ut !
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  20:29:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
När dom är klara så är alla som vill komma hit för lyssning välkommna, endast modifierat av min tillgängliga tid och ork.

quote:
Det är något speciellt med lättdrivet o små förstärkare, på lite lagom ljudnivå. Det bara blommar ut !

Ja! Så är det absolut.

Horn och lättdrivet är mycket beroendeframkallande.

Jag slängde på lite musik för Malin som kom hem, trött och sliten efter jobbet... Vilken reaktion! Hon tittade på mig med stora ögon och frågade: "är detta din nya?!?" Jo, det är det, sade jag.
"Vilken skillnad!" sade hon. "Så mycket klarare och renare. En helt annan närvaro", sade hon oxå...
Hon har sjungit i kör och spelat piano i många år, så musiköra har hon allt.

Lycklig Circlo.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/04/05 :  21:04:54  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Haha, snyggt. Det bästa betyg man kan få ju!

Mvh.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/04/05 :  21:05:51  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
När dom är klara så är alla som vill komma hit för lyssning välkommna, endast modifierat av min tillgängliga tid och ork.
Säg bara till när det passar.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/06 :  08:15:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Jag slängde på lite musik för Malin som kom hem, trött och sliten efter jobbet... Vilken reaktion! Hon tittade på mig med stora ögon och frågade: "är detta din nya?!?" Jo, det är det, sade jag.
"Vilken skillnad!" sade hon. "Så mycket klarare och renare. En helt annan närvaro", sade hon oxå...
Hon har sjungit i kör och spelat piano i många år, så musiköra har hon allt.

Ahhh. Vilket betyg, vilket godkännande ...

Grattis !!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/14 :  14:43:47  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Vart tog bilderna vägen. Eller har du som jag tagit en liten "timeout"

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/14 :  14:45:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det saknas en bit, då jag lyckades såga ena sidan för smal..

Det skall bli, men jag måste invänta nästa lön först. Inga pengar till plywood just nu.

J.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/14 :  14:57:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Surt när sånt händer....särskilt när man är på begränsad budget och får vänta med att köpa nytt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/14 :  15:03:17  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Lider med dig

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/04/15 :  00:21:47  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Den posten i ensam majestät borde ge dig en WAF-Harry för främjandet av äktenskaplig samklang och ömsesidig förståelse i alla hifi-drabbade familjer i Sverige.

WAF-Harry. De två orden tillsammans verkar inte kompatibla.
Jag skulle nöja mig med rosa stjärnor som någon föreslog en gång. (Var det PG?)

Just nu brottas jag med problemet hur man ska få in en 21-tummare i vardagsrummet utan att den syns...

Waf, Waf!

Edited by - Marina Jansson on 2012/04/15 00:23:15
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/15 :  07:36:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kvinnor som jobbar med att få in 21 tums pro-element i vardagsrummet tillhör verkligen vanligheterna!

Det är mycket beroendeframkallande med ljudkvaliteten från sådana.

Min Malin är positiv till BIBarna, vilket jag är glad för.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/04/15 :  23:24:27  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det är mycket beroendeframkallande med ljudkvaliteten från sådana.

Det är ju det som är hela problemet, man kan ju liksom inte blunda för verkligheten! Det låter alldeles för bra för att ignoreras. Men om man kunde trolla så att låddan inte syns vore det ju bra...
Jag gillar min fria golvyta, och vill gärna kunna se golvet även med bra ljud. Jag vägrar tro att det är en omöjlig ekvation, jag måste bara bli än mer påhittig.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/16 :  07:37:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med de kraven du specificerar så är väl IB (Infinite Baffel) den bästa lösningen.
Bernt får väl köpa 8 st 21NLW9600 och stoppa i en stor IB mot nån vindsvåning eller liknande.

Osynlig men fullt hörbar.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/04/16 :  12:59:34  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det är ett senare projekt när vindsvåningen blir ledig (= Puck flyttar ut). Vi funderar på en omedelbar lösning i ett för litet rum där den ska samsas med kaffedrickande släktingar och TV-slötittning.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/08 :  15:22:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Idag köpte jag ett kryddmått plywood. Nu kan jag äntligen få till dubbla tjockleken på bafflarna och den saknade sidan. Hoppas bara på att hitta ett kryddmått ork snart.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/02 :  16:26:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Min BIB som står med skruvad -icke limmad- baffel har en lite slank karaktär, vilket gjort att jag läst en del om strömdrivning. Idag kopplade jag in ett 10 ohms effektmotstånd mellan förstärkare och positiv pol på elementet. Mycket intressant. 10 ohm är nog lite mycket, då basen blir väl dominant och en aning slöare i anslag. Skulle tro att 3,3 - 4,7 ohm borde funka riktigt bra. Har nu lyssnat på den i några timmar och är mycket imponerad av de övriga förbättringarna som kommer av strömdrivningen. Den lilla skärpan som mina B&C 10PS26 har nånstans över 2000 Hz har dämpats påtagligt. Jag lyssnar på den ofiltrerad utan diskant, och det låter lite dovt och dämpat såklart, men samtidigt så låter det väldigt levande och organiskt. Musiken bara flyter oansträngt och man bryr sig mindre om högtalaren och mer om musiken, precis som det skall vara.

Detta innebär att jag behöver bygga en entaktskopplad Zenförstärkare utan global återkoppling som har runt 4,7 ohms utgångsimpedans... Vilka problem som uppstår när man har lite tid att ägna åt musik-konsumption.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/08/02 :  16:48:49  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Men oj då, hur kommer detta sig

En fördel är ju att man förmodligen kan strunta helt i vilka kablar man använder.

En sak jag märkt är att högtalaren blir lite mer känslig för resonanser och stående vågor i lådan då lite mer högfrekvent bös läcker ut genom högtalaren. I alla fall med större element.
Är dock inget som inte kan åtgärdas med lite dämpmaterial på rätt ställen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/02 :  17:05:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ingen aning!

Tack för mätningarna Joda!
Det verkar funka bra att strömdriva mina 10PS26 i BIB.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/02 :  17:22:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Detta innebär att jag behöver bygga en entaktskopplad Zenförstärkare
Rör...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/02 :  18:36:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
När rör kommer i 40 volts versioner som svingar 10 ampere så är jag game. Önskar det fanns. Trioder låter ljuvligt på ett sätt grus bara kan drömma om. Nelson Pass och hans radar-teknik-SiC-Jfetar verkar komma nära trioder. Synd att de är allt annat än gratis.

Nu har jag slipat ned kanterna på baffeln på den icke spelande BIBen. Skall limma fast baffeln och fräsa ut för element snart.
Framsteg, om än lite väl sakta kanske.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000