Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 21:45:24
|
Mina BIBar har ju blivit fotomodeller i och med denna tråden. De är resliga med sina 182 cm, och smäckra med sina 30,7 cm bredd.
Jag har just tappat ned en tumstock i ena hornet. Då jag inte har 180 cm långa armar så blir det till att vända det ca 40 kg tunga plywoodmonsteret uppockned.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 22:06:33
|
quote: Jag funderar på att bygga mina på bakväggen liggande i lagom höjd.En mynning åt var håll in i hörnet.
Skiss??? "Bakväggen" gör mig fundersam. Skall det bli BIB-subbar?
Mvh Johannes. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 09:23:57
|
Ett första test.
Jag kunde inte hålla mig längre. Så när Sladdbarn visar sin i "project Twin Towers" så skall jag berätta mer.
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 09:28:40
|
= jag grön av avund med lite dregel hängandes i mungipan... |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 09:52:02
|
Det kommer mer info... Jag måste bara lyssna på den ett tag. Grannarna älskar säkert mig. Hela huset rister till vid varje baspuls. Vilken dynamik!!!
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 12:28:49
|
quote: Hela huset rister till vid varje baspuls. Vilken dynamik!!!
Jahopp... så händer det igen då alltså... killen som introducerade Tappade horn för oss har nu alltså gett oss även BIB, och en ny våg av separationer och skillsmässor drar fram genom vårt avlånga land, dessa tilltag skapar tumult i familjerätten och höjjer priserna på småhus i obyggden :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 20:10:11
|
Jag har bara en högtalare, läckande baffel och ingen delning eller diskant. Alla intryck skall tolkas med föregående information i färskt minne.
+ Basen!!!! Torr hård och kort. Stram är ett bra ord. Stram men explosiv. Varje gång man hör bra horn så förstår man varför basreflääääurks är så patetiskt tråkigt och fel. Basen är som en blixt från klar himmel. Tystnad - PANG!!! - tystnad. Ingen efterhäng. Inget blött bludder. De är inte vidare inställsamma. Jag tyckte först att nått saknades - å det gör det oxå. Man är så van vid den usla kombinationen av liten dålig basreflex i ett resonant rum att man saknar efterklang och resonanserna. Hornet dämpar rummet precis som en basfälla/basabsorbent, troligtvis bättre.
+ Dynamiken. Kort explosiv och med en förödande kraft. Som det skall låta.
+ Ljudtryck. Barnen stod och höll för öronen med ett plågat ansiktsuttryck.
+ Koppling till rum/ljudbild. De dominerar både till utseende och ljudseende. Den låter stor och mäktig.
- Lådan. Om nån funderar på BIB, så fundera oxå på tjocka väggar. Jag behöver 54 mm tjock plywood, inte 18 mm som jag har nu. Höga tryck och stora ytor är en dålig kombination.
- Storlek. Visst skall dom in i hörnen, men f_n.... Den är inte liten.
Kort och gott. Det är betydligt mer Metallica än Diana Krall i denna BIB.
J. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 20:19:58
|
quote: Jahopp... så händer det igen då alltså... killen som introducerade Tappade horn för oss har nu alltså gett oss även BIB
Tack för vänliga ord. Kul om man kan inspirera andra, men jag är mest en galenpanna som älskar att prova nytt och leka med tekniken.
quote: och en ny våg av separationer och skillsmässor drar fram genom vårt avlånga land
Det får vi hoppas på!!!
Vi är några stycken på detta forum som gillar anings större Hifi. WAF är inte alltid det bästa rättsnöret - för välljud.
Man kan vända på WAF. Hur mycket kan man acceptera att ens fru är en faktor i högtalarbyggena? Jag är väl lycklig lottad när det gäller förstående äkta hälft, men det har varit en resa. Ibland måste man visa att detta är viktigt för en.
Om hon får ha några kubikmeter garderober med kläder så kan jag få ha några kubikmeter med välljud.
Mvh J. |
|
|
skäggåke
Member
90 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 20:40:30
|
quote: Om hon får ha några kubikmeter garderober med kläder så kan jag få ha några kubikmeter med välljud.
|
|
|
skäggåke
Member
90 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 20:45:55
|
Har du endast den dämpningen som syns på bilden ovanför??? Jag har funderat på nåt sånt här jag med... Mycket intressant detta!!! Keep up the good work!!!!! |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 21:26:35
|
- Om man får lov att vara lite grabbig kan man skoja om att du kan slå två flugor i en smäll och dämpa med hennes kläder
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 21:37:22
|
Det är bara ryamattan i den BIBen som spelar. Ingen kudde. Det får bli lite dämpvadd i den första delen, runt elementet, och ned mot botten. Tror inte det behövs så mycket. En kudde eller två.
"Va? Hittar du inte fleecen din?!? Undrar vart den tagit vägen?"
Det är nog låg WAF i att dämpa hornen med tjejens kläder...
Mvh Johannes. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 21:54:26
|
quote: Det är nog låg WAF i att dämpa hornen med tjejens kläder...
Siden,spets,nitar och läder är inte tillräckligt fluffigt för att dämpa bra! |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 05:42:21
|
Jag provade att pressa den lite.
Jag drev mitt QSC RMX1450 till klippning med låten "Who is it" av Michael Jackson. Det intressanta är hur bra ett sånt här horn "håller i" konen. Med ca 280 watt så rörde sig konen max 3 mm. Ljudtrycket var totalt öronbedövande, men det lät bara högre än innan. Inte pressat eller så, även om man hörde när slutsteget klippte i bastransienterna. Allt annat rörde sig mer än 3 mm. Väggar, dörrar mm mm.
Jag vill BIBa mina Beyma 12LX60.
J. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 08:09:39
|
WAF = Wälj Annan Fru ?
quote: Om hon får ha några kubikmeter garderober med kläder så kan jag få ha några kubikmeter med välljud.
Det var därför jag byggde en walk-in closet till min dam.
En fråga, vid en snabb titt på senaste bilden är inte hornet helt tryckt mot väggarna utan lite invinklat. Kommer det att koppla helt optimalt mot rummet eller har du flyttat in dom sen du tog bilden ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 09:00:18
|
Hur blir det med diskanten när den hamnar så nära väggen, minska reflexioner via dämpning av väggen eller ha en sådan spridnign att det inte reflekterar så mkt?
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 13:52:36
|
Den står några cm ut från väggen, men jag tror inte det är ett problem. Jag kommer jobba mer med placering när båda är klara med diskanter och dämpmatrial osv....
Jag testade som hastigast att dra ut den från hörnet. En meter ut från hörnet lät det bastunt och blodfattigt. De sista 10 - 15 cm in mot hörnet påverkar med övre bas/undre bas. Inte så mycket djupbasen. Jag föredrar dem ca 10 - 15 cm ut från hörnet. Mer balans i ljudet.
Mvh Johannes. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 18:49:20
|
Längs en vägg då? Kloss an?
|
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 10:13:42
|
quote: Längs en vägg då? Kloss an?
Jag skall testa.
Mvh Johannes. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 02:22:42
|
Hur går det? Orkat bygga vidare? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 06:36:23
|
Nja.. Jag har inte hunnit de sista dagarna.
50års kalas med tillhörande biltur runt halva Närke. Fasthärdad maskeringstejp i det nästan färdigmålande rummet och allt för många soliga grillkvällar på altanen, har tagit sin tribut.
Ibland får man offra sig för husfridens skull. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 08:58:40
|
Hrrm, harkel... Skulle vilja pipa lite om WAF nu när det kom på tal. Välljud har WAF. Man kan "stå ut med" rätt mycket om det låter bra. Om lådorna kan göras osynliga är det ett plus. BIB, från golv till tak, och kamouflagefärgade, målade i väggfärgen, skulle kunna få husera hemma. |
Waf, Waf!
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 09:07:20
|
Min fästmö säger ungefär samma: -bara det låter bra.
|
|
|
|
Topic |
|