HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vilket riaa-steg för ca 5000:-?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/03/08 :  15:49:24  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Hejsan.

Jag har kört med ett pro-ject phono box II nu ett tag tillsammans med en Pro-ject RPM 1.3 Genie och bankar mig själv i skallen och frågar varför jag inte har börjat lyssna på vinyl tidigare? =)

Jaja, bättre sent än aldrig. Riaa-steget jag har nu är bra för pengarna men jag köpte det billigaste jag kunde komma över, om jag inte skulle gilla vinyl-formatet.

Så nu har jag tänkt att uppgradera lite. Jag har kollat på Lehmann Audio Black Cube för 3600 kronor och även Pro-Ject Tube Box SE II.

Det jag är ute efter är spelglädje, dynamik och timing. Detaljer och analysförmåga är inte så viktigt.

Någon som har ris eller ros angående de två stegen ovan eller för all del några andra steg? Jag har inga problem med att köpa begagnat heller och kan nog tänja lite på budgeten också.

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/03/08 :  16:11:40  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Sökt tag på ett beggat Lehmann Black Cube SE, mkt bra för pengarna - och det är stor skillnad på SE modellen och den under. Tube Box SE (iaf första versionen) var betydligt sämre än BC SE i mitt tycke iaf, däremot är den lite varmare i tonen, vilket kanske kan vara en avgörande sak?w

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/03/08 :  16:46:53  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Black Cube SE är den för ca 8000 kronor eller hur? Jo jag har sneglat lite på den också. Separat nätdel gör så stor skillnad alltå? eller det kanske är bättre komponenter i den i övrigt...
Fler förslag mottages tacksamt! =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/03/08 :  17:18:06  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hallo där.
Jag tror att Batman har ett nuvistorriaa extra liggandes.Om du PMar honom kanske du kan få köpa det av honom,han är en väldigt trevlig och öppen person anser jag.Det kan inte skada och fråga.
Lycka till M.V.H. Preben
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/03/08 :  17:34:56  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Rekommenderar ett besök på SWEETSPOT 2012. Mycket skivspelare, pick-uper, RIAA steg och massor av vinylskivor.

www.sweet-spot.se

Go to Top of Page

No Frills Audio
Member

94 Posts

Posted - 2012/03/08 :  17:36:48  Show Profile  Visit No Frills Audio's Homepage Send No Frills Audio a Private Message  Reply
Trigons Vanguard II ger mycket valuta för pengarna. riktpriset ligger på 5200:- om jag minns rätt. / Claes

Petter - Claes - Bernt --- www.no-frills-audio.se


Cavemanklanen - Catacombs - Barabbas - Beyma - FaitalPro - Fostex - Monacor - Mundorf

Edited by - No Frills Audio on 2012/03/08 18:05:53
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/08 :  18:57:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om det är MC du skall använda kan jag med gott samvete rekommendera Tom Evans Microgroove. Kostnad runt 6000 om du inte behöver flexibilitet med lasten.

Lite oflexibelt i och med att man får skicka det till UK om man vill förändra gain, uppgradera eller ändra impedans (om man inte valde x-versionen)
Men ljudet, musiken och engagemanget!

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2012/03/08 :  20:03:04  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Jag har haft black cube se. Ett riktigt bra riaa, dock instämmer jag med Preben!
Nuvistor riaa är mycket bra. Bara att köpa om Batman säljer!
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2012/03/08 :  21:33:06  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Tipsar om att leta beggat. Hade ett ASR Mini Basis under ett år. Mycket, mycket bra...ångrar på sätt och vis att jag sålde det, men vad gör man inte för husfriden....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/03/08 :  21:50:10  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Liten flexibilitet hos RIAA-steget medför smalt urval av pick-up.
Med stor flexibilitet blir urvalet MYCKET stort.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/03/08 :  23:09:19  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Måste hålla med AlfaGTV, Microgroove (iaf plus modellen) krossar Black Cube SE, men då är det ju inte lika flexibelt, men det är kanske lite av priset man får betala i den prisklassen?
Och ja, Black Cube med SE-nätdelen låter mycket bättre än utan. Men i prisklassen du söker så skulle jag definitivt söka på beggatmarknaden, du är ju ofta nere i halva nypriset då.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2012/03/08 :  23:13:02  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
http://www.phonostagepreamp.com/gram-amp-2-se-phono-stage-preamp.htm
Jag har kört med denna Graham slee några år nu och tänker inte byta.
Köpte den direkt från England,prisvärd?...jo jag tycker det.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/03/09 :  15:03:27  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tack för alla svar! Sitter lite tight just nu men återkommer snart =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2012/03/09 :  16:20:51  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Ett annat alternativ är Lejonklous produkter. Kinki tror jag kostar 4500:- ink. frakt och gillas av Linnister (har aldrig hört det själv så jag kan inte gå i god för det). Tar enbart MM (eller MCHO)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/03/09 :  17:17:15  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Trigon Vanguard II röstar jag på. Listpris 5.200 SEK tror jag. Sedan kan du uppgradera med batteripacket Trigon Volcano II för lika mycket pengar.
Vanguard II har en mängd inställningsmöjligheter för både MM och MC.

"Köp en, jag har en själv"

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/03/10 :  10:03:05  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Jag håller med Vox,jag har också ett Trigon Vanguard II,mycket bra!!!Köp ett!!!
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/10 :  22:30:32  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Du har ju även JoLida JD-9A
Den ska ju vara fin skit.

http://www.needledoctor.com/Jolida-JD9-Phono-Preamp?sc=2&category=401

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/03/11 :  11:39:54  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tack för alla svar. Ska kolla igenom och se om man kan få provlyssna något... Trigon Vanguard verkar intressant den också.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000