Author |
Topic |
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/03/12 : 18:36:02
|
Snyggt ! vissa (JBell på diyaudio.com forumet) hävdar att reflektorer använda i omfattning (som ovan) är en blandad välsignelse, men då vissa interna längder i detta fall är såpass långa att de kan påverka inom arbetsområdet så kanske de behövs, att utelämna refelktorer kan annars reducera att en del interna resonanser högre upp i frekvens når mynningen och på så vis filrerar lite bättre.
Här kommer en liten gissning från min sida, kom ihåg den, du kommer bli förvånad ! :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/12 : 21:02:13
|
Hej, va roligt att ni tror att det blir bra. Glömde måtten på jobbet, så jag kan inte köra Hornresp, men L23 blev ganska exakt 2m och L34 blev typ 21cm till ytterkant vägg.
Tror Martinsson att jag ska skippa "snedväggarna"? Den första, L12, blir lite för kort, 15,6cm istället för 17 om jag ska ha "snedvägg" där.
Kan tänka mej att detta är beroendeframkallande, börjar redan känna av det ;o). Har haft hjälp med auto-CAD för att få fram måtten, och L34...
//B |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/12 : 22:10:02
|
Kom på att jag läst att man bör dela ett tappat horn ganska brant, vet inte hur brant mitt inbyggda filter är, ska kolla det!
//B |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 04:54:04
|
När du veckar hornet sjunker kravet på branthet en aning. Flackare filter kan du dela lägre istället. Om man stämmer av hornet så högt som vi gör här, så kommer passbandet i samma nivå som det mesta ripplet ovanför, vilket oxå medger flackare filter. Allt detta snurrade genom min skalle när jag rekomenderade en 12LX60 i ett tappat horn. De flesta sitter inte på 48 dB faslinjära digitala fir-filter.
Mvh J. |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 07:39:51
|
Det där var på gränsen till överkurs för mej, ;o) men jag tror jag förstod samanhanget.
Lyckas inte hitta nån information om brantheten på mitt filter, men dom flesta hembio recievrar verkar ha LP på 18-24db.
Sen så går det ju att tidsjustera resten av högtalarna (även subben) så det borde gå att få till en hyffsad intergration.
//B (var gör du uppe före 5 på morgonen förresten...) |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 12:54:15
|
Behåll du snedväggarna som du tänkt från början Swed, vi vet ändå inte hur de påverkar denna konstruktion, ser fram emot mer bilder, alltid kul med TH byggtrådar, speciellt med riktiga element:) kraftigt beroendeframkallande, absolut.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 12:56:39
|
Här kommer Hornresp bilderna, tar gärna kommentarer och förslag på ev förbättringar, är inge bra på att tyda detta än.
//B |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 20:38:09
|
Grupplöptiden ser onödigt hög ut..
Enligt I.Ö's studier är gränsvärdet för max grupplöptid 0,8/f sekunder, vilket i detta fall ger 0,8/45 = 17,7ms och du har enligt simulering 22ms..
Konutslaget är också relativt stort.. kanske prova med lite högre kompression ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 22:22:16
|
Skall man spela högt så tycker jag sämre om onödig kompression än de ca 5 ms extra grupplöptid. Högre kompression bidrar med en massa onödiga belastningar som inte Hornresp visar. Konflex, distortion, flexande lådväggar mm påverkar ofta mycket mer än grupplöptid och några dB rippel. Jag tycker att TH låter riktigt bra trots lite högre grupplöptid, bara man konstruerar dem med lite omtanke för elementet. Betänk att rum ofta bidrar med mer än 500 ms efterklang och resonanser. De där extra 5 kommer nog inte göra så stor skillnad.
Jag tycker att det ser bra ut.
Mvh Johannes. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 23:31:06
|
Jag tycker också simuleringen ser bra ut. GD är alltså aningens hög, men där precis i början av det verksamma audio-området stör den nog minst. Jag skulle inte heller oroa mig i onödan över den GD.
Det ser kalas ut, med lite tur kan veckningen mildra oroligheterna uppåt, så det blir ganska fin kurva ända upp till 200Hz = lättar att dela basen mot topparna. |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 06:43:37
|
Dom svaren räcker för mej. Tack så hemskt mycket för all feedback!
Nu anser jag hornet färdig-simulerat, material och kap/fräs/bygg hjälp är "beställt".
Det blir 12,7mm formplyfa, dubbla lager i "ytterväggar" och 3 lager i baffeln samt enkla hålsågade som stag. Tänkte även göra ett utvändigt stag i "L'et". Skivorna kommer att grovkapas och sammanfogas först, sen blir det precisionskapning/gerning och hålfräsning.
Polarn var inne på att vi skulle göra riktiga rundningar invändigt istället för "snedväggarna", är inte det overkill (det blir rätt mycket jobb)?
//B |
Edited by - Swed on 2012/03/14 06:45:07 |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 07:02:48
|
En fråga till förresten...
Hur är det med "vändningarna", nu har jag gjort A, B och C lika långa, så ska det väl egentligen inte vara?
//B |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 07:30:31
|
Jag brukar förskjuta väggen några mm i böjarna. Det är inte så värst viktigt heller i dessa frekvenser, men det känns som en enkel sak och det skaadar garanterat inte.
quote: Polarn var inne på att vi skulle göra riktiga rundningar invändigt istället för "snedväggarna"
Det är ett NEJNEJ!! I tappade horn vill man ha den filtrerande funktionen som skarpa tvära böjar ger. Som Martinsson påpekade, så är det oftast bättre med skarpa hörn utan nån reflektor eller liknande, och rundade hörn är värst.
Har du samma längd på två sektioner så är det smart att sätta en reflektor/snedställd vägg i ena, men inte i båda. Allt detta är egentligen lite överkurs för en partysubb som skall spela i en lägenhet/hus, då rumsresonanser och vibrationer i väggar tak och golv bidrar med minst 10 dB mer "skräp" en ett rakt eller rundat hörn. Mina gips-väggar här i huset har vibrerat minst en cm fram och tillbaka tack vare ett tappat horn med en Beyma 12LX60. Tavlor hoppade ned från väggarna, tapetskarvar sprack osv... Mycket mer oljud än eventuella raka eller rundade hörn.
Mvh Johannes. |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 07:35:24
|
Hehe, skönt att höra faktiskt, m.a.o. kan jag skita i snedväggarna utan att ha dåligt samvete?
Vad är att föredra, fast förankring i väggar/golv eller flexibel/flytande?
//B |
Edited by - Swed on 2012/03/14 07:46:45 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 07:52:59
|
Fast. |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 10:28:21
|
Ny slutgiltig(?) byggritning... Reflektorer kan man ju lägga till under bygget om man vill.
//B |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 10:59:43
|
Snyggt!!!
Jag gillar. Väntar nu bara på byggbilder.
Mvh Johannes. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 11:11:11
|
Har du tagit någon hänsyn till volymen som magneten stjäl, vid designen av utvidgningen av lådan?
Annars kan du ev öka arean något vid öppningen. Vinkla upp biten lite i näst sista sektionen, och fortsätt sen med samma utvidgning som nu, med sista biten.
Fast det är kanske inte så noga. Det blir ändå aldrig exakt runt magneten. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 11:13:58
|
Eller frågan är om det inte vore bäst att ersätta båda bitarna under texten 157° med en rak bara, som alltså börjar och slutar på samma ställe som nu. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 12:10:03
|
quote: ersätta båda bitarna under texten 157° med en rak
Bra idé!
J. |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 12:26:46
|
Ahh, funderade på det tidigare, men tappade bort det! Låter logiskt och enkelt, så får det bli!
Återkommer //B |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 16:19:58
|
Typ så här?
//B |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 19:50:26
|
Nu är bygget igång Har hämtat material och börjat kapa, imorron kapar vi klart och börjar limma ihop skikten, har fotat lite.
Ska jag låta denna tråd bli byggtråd eller ska jag starta en ny tråd om bygget tycker ni?
Den kanske ska få kallas BOTH12...
//B |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 20:07:17
|
Fortsätt på denna tråden. Med en massa nya trådar blir det bara stökigt.
BOTH12 låter bra.
Kul att det är på G.
Mvh Johannes. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 13:20:26
|
quote: Typ så här?
Ja precis. Så skulle jag nog gjort. Magneten som ligger där i horngången utgör en förträngning som förhoppningsvis på ett ungefär motsvarar förenklingen av lådan. |
|
|
Topic |
|