HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Olja till lager?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/02/20 :  18:18:27  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Vilken symaskins-olja brukar ni köpa? Vad jag har förstått så varierar kvalitén på oljan! Eller finns det någon annan olja som är klassad som SAE 0 som är bra?

Edited by - Bland on 2012/02/20 18:32:39

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/02/20 :  19:25:08  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message  Reply
Jag brukar använda ABU-olja som är till för fiskerullar.
En liten flaska kostar ca 40 kronor och räcker flera år.

Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2012/02/21 :  19:33:35  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Jag köpte hos en symaskins reparatör. Han påstod att det var kvalitets skillnad på den man kunde köpa på stormarknaden.
Fan vet, han ville väl motivera det höga priset 50:- för en liten flaska.
Å andra sidan så räcker den i ett par generationer både till skivspelare, symaskiner och fiskerullar.

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/02/22 :  07:59:38  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Tack för svar! Köpte själv någon dyrare variant av symaskinsolja -Hanseline, ett tyskt företag som tillverkar specialoljor.40kr för 100ml är ju inte dyrt i jmf vad vissa specialoljor kostar. Och det är skillnad på olika oljor! Det finns ingen standardisering av tillverkningen av symaskinsolja.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2012/03/04 :  21:11:50  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Vilket lager handlar det om? Om det gäller skivtallrikslagret så ska väl det fettas in och inte oljas in - i alla fall om lagret sitter på själva tallriken och sedan hänger på en lagertapp fast monterad på själva spelaren/plinten. Så är det på min Opus 3 Continuo, t ex.

Olja skulle väl rinna ur ganska snabbt, eller....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/03/13 :  20:05:20  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Olika konstruktörer har olika lösningar på samma problem. Vissa väljer olja, fetter, trögflytande olja mm. Man ska alltid följa tillverkarens rekommendationer.

Edited by - Bland on 2012/03/13 20:07:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000