HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Stum eller "fjädrad hylla"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2012/02/09 :  10:57:56  Show Profile Send Hakan a Private Message  Reply
Sitter och funderar på vad som blir bäst. Jag har en Solid tech bänk där jag kan ha fjädrar och funderar på vilket som bäst, med eller utan fjädrar. Vad tror och tycker ni?

Skivspelaren som jag har är en clearaudio champion med dubbla bottenplattor och stålfötter så den är ganska tung.

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/09 :  11:40:47  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Fin spelare! Intressant fråga. Själv har jag en stum kuzma stabiS och har byggt en stum hylla till den i akryl och mässing. Jag upplevde en stor förbättring iom att jag kopplade spelaren hårt till den. Vidare blev effekten ytterligare bättre när jag sänkte. Tyngdpungten genom att bygga om den så att de massiva benen hamnade ovanpå akrylblocket. Har dock börjat fundera och forska kring en fjädrande hylla, eller vägghängd.
Ang fjädrande hyllor så är det av yttersta vikt att dom är rätt avstämda, deras egenresonans och fjädringsresonans bör ligga lågt under2 Hz. Likaså ska fjädringen ske högt upp så hyllan hänger, om den står på fjädrar blir det alltid svajjigt.
Att beakta är även att man helst vill veta var resonanser och vibrationer tar vägen, att isolera med odämpade fjädrar gör att spelaren och hyllan får absorbera allt på egen hand. Önskvärt är alltså en absorberande massa. Jag har massor av ritningar som troligtvis aldrig blir nåt med, titta på basis och SMEs dyrare modeller. Man kan använda deras principer på en egen hylla.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2012/02/09 :  17:44:14  Show Profile Send Hakan a Private Message  Reply
Har jämfört men inte hört någon större skillnad. Men tänkte att en spelare med mycket massa borde funka lite bättre på en fjädrad hylla eftersom den slipper vibrationer från golvet. Det finns någon bild på Solid techs hemsida där de visar ur mycket mindre vibrationer det blir när hyllan är fjädrad. Men frågan är nog vad som är viktigast massa eller mindre vibrationer
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/09 :  20:09:48  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Om du inte hör någon skilnad är ju frågan teoretisk och du kan helt enkelt gå på magkänslan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/09 :  20:59:52  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Clearaudio kör jag själv och de är ju som sagt odämpade spelare som bygger på mer vikt = bättre. Således fungerar de bäst med ofjädrade hyllor, de ska gärna stå på en rejält tung bänk och ha bra återkoppling till underlaget, det är iaf min och många andras erfarenhet av CA-spelare!
Trevlig spelare föresten - är det en Level 1 du har?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2012/02/09 :  21:53:29  Show Profile Send Hakan a Private Message  Reply
Nej, Det är en speciallare som Mirre byggt med två bottenplattor som sitter ihop och stålfötter under. Så det är en fetare Champion limited helt enkelt.

Har unifyarmen, dynavector 17d och dynavector riaa. Har haft den i några år. Synd att man inte kan lägga upp bilder här. H

Edited by - Hakan on 2012/02/09 22:01:35
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/09 :  22:48:36  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Aha, men det går att ladda upp bilder på internetsidor tex. http://imageshack.us/
Och sedan posta dem här! Hade varit kul att se hur din ser ut, jag har själv en Clearaudio Evolution (föregångaren till Champion, men i mitt tycke snyggare plinth) som jag moddat till Champion Magnum specar :-)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/09 :  22:58:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja släng upp några bilder! Jag tycker att Clearaudio är riktigt snygga men valet föll ändå på Kuzma av vissa skäl. Det jag upplever med CA är att dom har för många modeller och serier för att jag ska kunna greppa vilka skillnaderna är. Visst kan jag kolla på specar och tekniska fakta men det säger inte mycket om hur de låter.
Fina är dom iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/10 :  13:54:55  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
I ett tidigare lyssningsrum - gillestuga med cementgolv - testade jag tämligen systemiskt olika underlag för spelaren.

Jag använde min Linn LP12 som en mikrofon: med stillastående skivtallrik vilade pickupen på en LP-skiva. Jag spelade in det som skivspelaren fångade upp på en R-DAT.

Hela kedjan bestod alltså av Skivspelare - RIAA - bandare. That´s all!

Den andra kedjan bestod av CD-spelare, för- och slutsteg. Samt ett par NHT 3.3 som gick spikrakt i basen ned till 20 Hz.

Sedan på med öronproppar. Och Front 242 på hög nivå. Jag spelade även brus. Riktigt högt.


- Skivspelaren direkt på golv: Det gick att urskilja vilken låt som spelades. Utan problem.

- IKEA:s Lackbord: lika illa. Tar också upp info tämligen högt upp i frekvensen.

- Target-stativ med spikes uppåt och nedåt: Något bättre på grund av att det främst är bas som kommer med på inspelningen.

- Solid Techs luft-bord: knäpptyst.


Det här experimentet är ju inte sååå svårt att göra. Men för mig var det en aha-upplevelse.

Hmmm. Med tanke på att jag har en Pro-Ject RPM 10 idag, som inte är fjädrande, så är det måhända dags att göra om experimentet. Dessutom är mitt nuvarande golv inte alls lika fast som det forna källargolvet, så måhända blir resultatet annorlunda nu.

En vacker dag när jag får lite tid över...

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/10 :  14:26:21  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Kul med empiriska studier :)

Ja det är stor skillnad mellan olika skivspelare och golv, så det är svårt att ge en rekommendation som gäller alla, utan man får prova sig fram...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2012/02/10 :  21:14:05  Show Profile Send Hakan a Private Message  Reply
Ok, lite suddig.


Edited by - Hakan on 2012/02/10 21:20:59
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/10 :  21:48:07  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nice, hur tjock är basen? Hur tjock är talriken och vad väger isbiten in på?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2012/02/10 :  22:06:08  Show Profile Send Hakan a Private Message  Reply
Det är den vanliga 3cm tallriken. Funderade ett tag på att uppgradera till den tjockare tallriken men blev rekommenderad att inte göra det eftersom basen till tonarmen som man måste ha då inte är så smart. Basen är 4cm. Den blev mycket snyggare med två plattor. Den är halvtung, kanske 20kg.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/10 :  22:26:53  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Basen är altså dubbla vanligt deck, grymt snyggt! har tidigare sett liknande lösning fast sandwichat med svart akryl och aluminium mellan lagren, blir riktigt snyggt.
Kör själv med armbasen till högre tallriken (har 68mm tallriken) och tycker inte det är dumt alls. Kan rekommendera uppgraderingen då jag tyckte det vart ett lyft. Finns även att köpa en bas du stoppar under motorn som höjer själva motorn upp också, blir lite snyggare då remmen hamnar mitt på tallriken om inte annat :-)
Fötterna är altså inte Clearaudios original? det är grymt lika, fast din kanske inte har spikes under?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2012/02/10 22:28:50
Go to Top of Page

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2012/02/10 :  22:36:30  Show Profile Send Hakan a Private Message  Reply
jorrå det är spikes under, jag tror att det är Clearaudios original men är inte säker. Jag har en bas under motorn. Men där sa affärsinnehavaren att det var bra om remmen var så långt ner på tallriken som möjligt, undrar varför?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/10 :  23:09:56  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag byggde en stum hylla, nu har jag ändrat i ordningen lite. Benen sitter på ovansidan och endast konerna och "kopparna" är under.
Det gav stabilare ljud på nåt sätt, den är faktiskt inte klar än.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/10 :  23:14:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nästa steg är att fräsa ur ett hål där motorn står och tillverka en massiv mässingscylinder som bas till motorblocket.
Har även planer på en andra våning på själva riggen, enl CAs mönster.
Håller på och kollar pris och tillgänglighet på panzerholz. Det kanske blir ytterligare en undervåning med panzerholtz mellan två lager aluminium.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/11 :  15:12:48  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Ingen aning det där med remmen.. jag tycker ju det vore optimalt om remmen lastade på mitten av lagret, det verkar ju mest logiskt?
Hakan, jag tror du har fötterna från någon annan modell än champion, typ Solution eller nån - de ska ha högre fötter än champion magnum, och det ser ut som att dina är högre än mina.

Adagio: Panzerholz är svårt att få tag i mindre bitar, jag har kollat runt tidigare, och det verkar vara tyskland och england man får söka sig till. Dyrt är det också, men grymt snyggt!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/03/02 :  08:26:59  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jaha, hur går det då? Fjädras eller icke fjädras, det är frågan. Vad kom du fram till?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2012/03/02 :  10:35:08  Show Profile Send Hakan a Private Message  Reply
Jag fjädrar och fortsätter nog med det. Ska byta pick-up nu och funderat fram och tillbaka men får inbyte och behåller nog dynavectorn som pick-up

Så här min signalkedja förresten:
DV 17d3-->CA Unify --> moddad Champion-->DV P-75--> ZU gede --> Electrocompniet ECI-3 --> Zu julian ---> Nola Viper IIa. Solid tech solo bänk.

Kom gärna med kommentarer vad ni tycker och vad ni skulle uppgradera om ni råkat få på er mina skor.


Edited by - Hakan on 2012/03/02 10:36:05
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/03/02 :  20:44:27  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Tycker du bör testa något annat riaa-steg - du behöver nödvändigtvis inte köpa nytt, men testa något fler.. RIAA och själva pickupen är det som jag tycker gjort absolut största skillnaderna i mitt system, dock förutsätter ju detta att pickupen lirar bra med armen du har. Vad för dynavector är det du kollar på?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000