HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Säker och bra arbetsbänk
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/09 :  09:44:26  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej

Jag fnular lite på en arbetsbänk här hemma. Det är så störigt när man inte har saker i ordning. Dessutom vill man ju ha det så säkert som möjligt när man labbar med höga spänningar.

Jag har gjort i ordning en arbetsbänk där skivan består av två limmade OSB som kärna, sedan en stålplåt limmad på var sida och sedan masonit på dessa samt lister runt om. På så vis kan jag jorda planet utan att komma i kontakt med jorden när jag jobbar. Förhoppningen är att det skall minimera störningar från trafos mm vid mätningar utan att själv sitta tokjordad när man får sig en kyss.

Nu har jag surfat lite på området elsäkerhet. På arbetsplatser och skollab etc så kör man ofta med isolertrafos för att minska risken för allvarliga skador vid stötar. Där finns olika alternativ som att köra 2*115 på sekundärer och jorda bänkuttag och apparater i mittlindningen eller att köra med en 230 sekundär och jorda med gulgrön till skåpet som vanligt. Jag har inte listat ut vad som är bäst, för och nackdelar etc, bara att man absolut inte får blanda.

Dessutom skulle man ju vilja ha en egen jordfelsbrytare till bänken. Så himla jobbigt när man löser ut för hela huset. Jag tror att man sätter jordfelsbrytaren i skåpet ur funktion när man kör med isolertrafo.

Har någon av er bra lösningar, tips och trix?

mvh
Staffan

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/09 :  17:21:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har jorfelsbrytare på DIN-skena på en träplatta. Och kopplingslister för att ansluta säkert.

Alla anslutningar gör jag med ändhylsor så att det inte finns några lösa kardeler:

Jag tänkte förbättra konstruktionen med en lampsockel is serie med lasten för att begränsa strömmen.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/09 :  19:21:48  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Och är det en isolertrafo du har där? Sitter den mellan nät och JFB?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/02/09 :  20:15:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Nu har jag surfat lite på området elsäkerhet

Respekt Staffan
Mycket seriöst att tänka på detta
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/09 20:15:43
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/12 :  22:37:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Och är det en isolertrafo du har där? Sitter den mellan nät och JFB?

Först jordfelsbrytare, sen av/på med automatsäkring, därefter trafon och sen säkringar.

Trafon är en vanlig trafo som numera sitter i en förstärkare.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/12 :  23:25:52  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Personfara genom elektrisk ström, UMEÅ UNIVERSITET

Verkar ju vettigt att använda en isolertrafo med jord till centrumtappen. Då blir det högst 115 V till jord. Och en jordfelsbrytare efter isolertrafon.

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/13 :  09:15:01  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Försökte bli klokare genom att läsa det här http://www.ham.se/allm%E4nt-om-amat%F6rradio/5906-isolationstrafo.html resonemanget. Osäker om jag blev det.

Jag ställer mig fortfarande frågor som:

• Är mittlindningsjord säker ur alla aspekter?
  • Skall/kan/bör man ha jordfelsbrytare efter isolertrafon?

• Jag har inte hittat några texter om det än, återkommer om jag gör det.

Staffan
    Go to Top of Page

Mickel-mackel
    RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/13 :  20:09:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
    Tänk på att man får inte selektivitet på jordfelsbrytare som ligger efter varann.
    Sätter du en JFB vid labbänken är det lika stor risk att JFB i elcentralen bryter som den i labbänken.
    Ja t.o.m aningens större risk, då JFB i säkringscentralen förmodligen redan är belastad med lite felström.
    Eller så löser båda, det lär nog hända ofta.

Man får inte selektivitet med olika mA heller, har man först en 30mA och sen en 10mA så kan även då den första lösa, bara felströmmen var 30mA.
    Vill man få selektivitet måste man sätta en specialtyp, en fördröjd JFB.
    Go to Top of Page

Ryssen
    100.000-klubben

8599 Posts

Posted - 2012/02/13 :  20:30:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
    Räcker det inte med den i elskåpet då?

Learning by burning..
    You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
    Go to Top of Page

lennartj
    Member

1273 Posts

Posted - 2012/02/13 :  23:50:34  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
    Jo, men såg du inte att Stajo skrev i trådstarten att han inte ville släcka hela huset bara för att han klantar sig, eller kanske vågar testa saker som fler egentligen borde testa för att verkligen veta vad som händer när ??? inträffar i labbet/verkstaden?

/lennartj
    "Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/02/13 23:55:12
    Go to Top of Page

more10
    Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/14 :  07:44:12  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
    Om man har en isolertrafo och använder "riktig" jord, inte orkar väl isolertrafon att pumpa ström till jord? Det borde i så fall vara säkrare än att använda mittentappen i trafon som jord.

Go to Top of Page

Ryssen
    100.000-klubben

8599 Posts

Posted - 2012/02/14 :  10:31:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
    quote:
    Jo, men såg du inte att Stajo skrev i trådstarten att han inte ville släcka hela huset bara för att han klantar sig

Jaha var det så.

Learning by burning..
    You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
    Go to Top of Page

Mickel-mackel
    RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/14 :  10:36:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
    Med alla slags helt galvaniskt åtskiljande isolertrafos kommer däremot aldrig husets JFB påverkas av händelser bakom trafon.

Men någon slags sparlindad trafo kan kanske leda jordfel genom.
    Go to Top of Page

Stajo
    Member

592 Posts

Posted - 2012/02/14 :  11:21:28  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
    Hej

Som antyds ovan så kvarstår mina funderingar och antaganden.

Jag vill alltså ha en isolertrafo med galvaniskt skilda primärer och sekundärer. Antingen konfigurerat på sekundären som 115V (ny nolla el het) - 0 (ny jord) - 115V ( ny nolla el het).

Alternativt dylik trafo utan mittlindning som då blir 0V - 230V och då får skåpets gulgröna kvarstå som jord.

Det jag funderar på i första fallet är hur bra och säker den nya jorden blir. Vad får den för potential till mej, golvet, blomjorden... t ex?

I det fallet antar jag att om jag vill ha JFB-funktionalitet så måste jag ha en ny efter isolertrafon eftersom den i skåpet jämför strömmarna mellan fas och nolla "bakom" isolertrafon, och de lär väl inte påverkas av samma skillnader efter isolertrafon.

Samma sak bör gälla för en isolertrafo 0 - 230 eftersom en JFB inte har något med jordpotential att göra.

Min ambition är alltså isåfall att anlita behörig installatör för att installera Isolertrafo - JFB - några nya automatsäkringar som bara har att göra med arbetsbänkens matning.

Jag måste bara ha klart för mej vad jag skall fråga efter. Det blir så pinsamt när man ringer och frågar efter saker som är helt uppåt väggarna.

Staffan

Edited by - Stajo on 2012/02/14 11:56:34
    Go to Top of Page

Rolf-san
    Member

2137 Posts

Posted - 2012/02/15 :  13:14:50  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
    quote:
    Jag tänkte förbättra konstruktionen med en lampsockel is serie med lasten för att begränsa strömmen.

Köp ett lager av de wattstyrkor som finns kvar av glödlampor.

Glödlampa i serie räddade mig häromdagen. Den lyste så fint när jag fick hjärnsläpp och kopplade en tvåpolig brytare fel.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
    Go to Top of Page

more10
    Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/16 :  00:41:18  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
    quote:
    Om man har en isolertrafo och använder "riktig" jord, inte orkar väl isolertrafon att pumpa ström till jord? Det borde i så fall vara säkrare än att använda mittentappen i trafon som jord.

Om man har en isolertrafo och använder "riktig" skyddsjord, så borde konsekvensen av att hålla i den ena fasen och jord vara att den fasen blir stabiliserad, och den andra fasen kommer att variera.

Om man tar i båda faserna, en fas i varje hand, är man rökt. Då hjälper varken isolertrafo eller jordfelsskydd.

Go to Top of Page

Wheels
    Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/16 :  10:19:55  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
    Kan ni förklara bättre det där med glödlampan?
    Go to Top of Page

Rolf-san
    Member

2137 Posts

Posted - 2012/02/16 :  12:16:38  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
    Kolla i den här länken.
    http://www.decdun.me.uk/gainclone_psu.html.
    Ganska långt ner på sidan under testing.

Go to Top of Page

Wheels
    Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/16 :  13:02:46  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
    Länken funkar inte.
    Go to Top of Page

Rolf-san
    Member

2137 Posts

Posted - 2012/02/16 :  15:28:39  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
    http://www.decdun.me.uk/gainclone_psu.html#gcpsutest

Bättre nu?

Edit: Funkar hos mig.

Edited by - Rolf-san on 2012/02/16 15:29:47
    Go to Top of Page

Wheels
    Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/16 :  15:58:31  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
    Mycket bättre!
    :)
    Go to Top of Page

more10
    Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/16 :  21:10:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
    quote:
    Kan ni förklara bättre det där med glödlampan?

En glödlampa på 25 W är en effektiv strömbegränsning. För enkelhetsskull säger vi att den är på 23 W.

P = U*I.
    U = 230V
    P = 23W
    I=P/U=23/230=0,1

Strömmen är alltså begränsad till 100 mA. Det är dubbelt dödlig dos, men ganska ofarligt för din utrustning.

Den är bra för felsökning också. När du startar utrustningen (förstärkaren) på tomgång skall glödlampan blinka till. Om glödlampan lyser kontinuerligt vet du att det är nåt lurt.

Om du sen spelar på förstärkaren bör glödlampan lysa mer ju högre du spelar och det ska låta sämre ju mer den lyser.

Go to Top of Page

Wheels
    Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/16 :  22:37:38  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
    Smart!Blir till att fixa till en sån.
    Go to Top of Page

Mickel-mackel
    RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/17 :  07:50:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
    quote:
    Samma sak bör gälla för en isolertrafo 0 - 230 eftersom en JFB inte har något med jordpotential att göra.

Detta är det enkla fallet, som jag kan svara på.

1. Trafon gör att det på primären aldrig kommer bli något jordfel, på primär kommer det alltid gå in samma ström som går tillbaka (genom primärlindningen) = ej jordfel.

2. Ev egen JFB måste sättas på sekundären, som då inte påverkar någon annan JFB i huset.

3. Efter trafon, på sekundären, har du två ledare som båda är "live", men saknar galvanisk koppling till något annat.
    Så du kan aldrig få farlig ström i dig här, annat än mellan dessa ledare (om vi kallar dom fas och noll eller fas-fas). Därför kommer en JFB här heller aldrig reagera.
    Sen finns det ett problem med denna koppling, realtivt sin omgivning kan spänningen på detta nya elnät anta precis vilken potential som helst, även om strömmarna aldrig kan bli farliga om man råkar röra vid husets jord och en av sekundärnätets ledare.

4. Jag hade tänkt att snacka lite med en kompis som jag tror har lite erfarenhet av sånt här, men jag har inte hunnit än.

5. Man kanske kopplar ihop ena sekundären med jord, kanske över ett effektmotstånd, för att det nya nätet inte ska driva iväg till vilken potential som helst.
    Go to Top of Page

more10
    Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/17 :  21:05:42  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
    quote:
    5. Man kanske kopplar ihop ena sekundären med jord, kanske över ett effektmotstånd, för att det nya nätet inte ska driva iväg till vilken potential som helst.

Om man kopplar mittlindningen på sekundären till jord via ett motsånd på 4,5 kOhm/5W så borde man inte kunna få i sig mer än 25 mA om man kortsluter ena sekundärfasen till jord manuellt.

Go to Top of Page

Stajo
    Member

592 Posts

Posted - 2012/02/18 :  09:22:13  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
    quote:
    quote:
    --------------------------------------------------------------------------------
    --------------------------------------------------------------------------------

Om man kopplar mittlindningen på sekundären till jord via ett motsånd på 4,5 kOhm/5W så borde man inte kunna få i sig mer än 25 mA om man kortsluter ena sekundärfasen till jord manuellt.

Och man får dessutom en fast jordpotential. Det låter bra. Kanske skulle man vilja verifiera en sådan setup på något vis. Ingen som känner en gammal professor i elsäkerhet? Kanske man kan maila KTH, Chalmers eller dyligt och hoppas på svar?

mvh
    Staffan

Staffan
    Go to Top of Page
    Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
    Next Page
     New Topic  Reply to Topic
     Printer Friendly
    Jump To:
    HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
    Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000