HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fundering kring pipresonanser
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/26 :  21:42:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hamnade i en diskussion idag angående pipresonanser i portade lådor och huruvida det är ett problem eller inte..

Det som först slog mig var kvartvågsresonansen. Hur pass stark blir den i ett rör som är öppet i båda ändarna ?
Hur dämpar man enklast resonanserna ?
Om man kollar på t.ex. en stativare där man använder basen väldigt högt upp i frekvens så spelar man ju frekvenser i samma och även högre frekvens än kvartvågsresonansen. Är detta inget större problem eller är det enkelt att dämpa ?
Har själv inte speciellt mycket praktisk erfarenhet av detta då jag oftast byggt 3-vägssystem och aldrig behövt tänka på det..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/27 :  14:37:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
I basreflexporten bildas det en massa oönskade resonanser som du riktigt påpekar.
Problemet ökar exponentiellt med pip-längden då resonanserna hamnar längre och längre ned i frekvens. Allt över nån kHz dämpas nog ut så mycket av flödesresistans mm att det är försumbart.
Problemet ligger nog mycket i lägre mellenregister.

Spl-respons från basreflexröret från en 100 liters låda med en Beyma 15K200. Porten är på 200 cm2 tvärsnittsyta och 100 cm längd.
Något överdrivet då man sällan har en 100 cm port, men det visar på problemet.

Röd rektangel = pipresonanser.
Första oönskade övertonen ligger på 160 Hz och är enligt Hornresp ca 13 dB högre än grundresonansen.
Nu överdriver alltid Hornresp amplituden på övertoner, så fullt så här illa är det inte. Det räcker dock med att övertonerna har samma amplitud som grundresonasen så är det lätt att förstå varför basreflexlådor inte är mitt förstahandsval.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/27 :  14:43:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hur dämpar man enklast resonanserna ?

Flödesresistans.
Dela upp porten i flera sektioner så att väggytan (inuti porten) bidrar med mer friktion för luftpelaren. (se Onken-lådor).
Långa portar är bra att vecka nån gång eller två för att få mer turbulens (flödesresistans). Veckning av långa portar löser flera problem.
Man kan oxå ha dämpmatrial i pipan, precis som i en transmissionslinje-högtalare. Det borde gå att simma i Martin Kings worksheets.

Ännu en gång: Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/02/27 14:45:15
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/27 :  14:58:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Omvänt kan man oxå säga att problemet med pipresonanser i basreflexporten avtar fort med krympande längd.

En 5 liters basreflexlåda med en 12 cm lång port, har första övertonen vid ca 1000 Hz, och den är rejält låg i amplitud. Det borde inte ge några problem.

5 liter. 15 cm2 yta. 12 cm längd. Fostex Fe126en. Bara porten.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7925 Posts

Posted - 2012/02/27 :  15:04:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tråden uppstod efter att jag och trådskaparen diskuterade byggandet av ett par portade midbaslådor (till JBL 2202H) och hamnade i en diskussion kring portens storlek. Med tanke på lådornas höga undre gränsfrekvens kan man säkert komma undan med en ganska liten och kort port men om inte annat av designskäl vill jag gärna ha en rejäl slitsport, det ska ju gärna se lite häftigt också...

quote:
Dela upp porten i flera sektioner

Så är det tänkt att göras, vilket leder till en liten fråga: Påverkas avstämningen av att man delar upp porten i två eller fler sektioner? Kan, rent intiutivt, inte få det till att flera smala portar ska bli samma sak som en stor om alla har samma längd.
Basreflex är inte riktigt min grej heller men jag får tyvärr inte plats med något annat...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/27 :  15:26:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Påverkas avstämningen av att man delar upp porten i två eller fler sektioner?

Japp. Resonansfrekvens sjunker. Q på portens respons/resonans sjunker.
Go to Top of Page

Fuling

7925 Posts

Posted - 2012/02/27 :  15:40:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/27 :  16:05:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hmmpf!!!

Go to Top of Page

Fuling

7925 Posts

Posted - 2012/02/27 :  18:25:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Att Q sjunker borde inte vara någon nackdel, värre är väl att avstämningen ändras.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/27 :  20:37:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
hur resonanserna uppstår är jag fullt medveten om.. likaså hur man räknar ut dom. Jag jag funderar mest på är huruvida det är ett reellt problem.
Är det stående vågor bör dom vara ganska enkla att dämpa..
Att skapa medvetet skapa turbulens i en port är väl inte något man direkt strävar efter då det motverkar överföringsfunktionen i själva porten samt skapar distorsion.

Om man använder flera mindre portar istället för en stor med samma längd höjs resonansfrekvensen.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/27 :  20:38:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Basreflex är inte riktigt min grej heller men jag får tyvärr inte plats med något annat...

Måste man sänka sig att bruka så grova metoder som basreflex så kan man göra en del för att mildra smärtan.

Slitsportar är (nästan) oändligt mycket bättre än runda rör. Det sänker Q på portresonanserna. En slitsport över och under elementet ger en mer symmetrisk belastning - vilket aldrig kan vara fel. Motverkar ofrivilliga kvartsvågsresonanser vilka kan skapa en felavstämd MLTL av lådan.
Portarna så långt från elementet som möjligt, gärna med stag och dämpning mellan, sänker oxå Q på avstämningen och dämpar dessutom stående vågor, både från att uppstå och ta sig ut genom portarna.

Om det är storleken som spökar så är en kort TL inte så fasligt mycket större än en BR.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/27 :  20:41:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Om man använder flera mindre portar istället för en stor med samma längd höjs resonansfrekvensen.

Med höjningen av frekvens kommer oxå en dämpning av amplitud samt lägre Q. Högt Q = hög resonansbenägenhet både för grundton och övertoner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000