HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förlängning av transistorben
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2012/02/25 :  14:09:56  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej!

Sitter och försöker klura ut lämpligaste sättet att montera kylfläns på effekttransistorerna till mitt slutstegs projekt. Problemet är att en av trissorna (lovoltech lu1014) är ynkligt liten, med små, korta ben.

Borde man inte kunna sätta den och övriga trnsistorer utplacerade fint och snyggt på kylflänsen, och sedan löda på "förlängningar" från benen till kretskortet? Har någon erfarenhet av detta? Något speciellt man bör tänka på?

Mvh John

-

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7925 Posts

Posted - 2012/02/25 :  14:29:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Precis så gjorde jag i min ZV9, monterade trissan där jag ville ha den på kylaren och drog 1mm förtennad koppartråd upp till kortet. Vill man ha ett gatestoppermotstånd så monterar man det på trissan istället för på kortet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/02/25 :  15:12:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Glöm inte krympslang.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/25 :  16:19:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Sett många bygga så, ej gjort det själv, det kan väl tänkas att det t om kan vara positivt iom att det minskar ev. stress på lödpunkterna för trissorna?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2012/02/25 :  17:41:12  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ok, då är det väl bara att köra!

Fuling: Hur monterade du jFet arna i flänsen? Finns ju inget monteringshål iom att de är så små? Har funderat på att modifiera en liten kylfläns till en ic-krets, och "klämma" fast trissorna från framsidan med två skruvar på var sin sida...

-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8599 Posts

Posted - 2012/02/25 :  17:44:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så gjorde jag,tog en bit aluminium och satte en skruv på båda sidorna,akta så du inte drar för hårt bara..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7925 Posts

Posted - 2012/02/25 :  23:36:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Som Ryssen säger, en bit aluminium och en skruv på varje sida trissan. Man får ha lite fingertoppskänsla för att få jämnt tryck på kapseln.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2012/02/26 :  11:39:16  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ok, tack!

När det gälller att skruva fast i kylflänsen, kör ni med genomgående bult och mutter, eller funkar med bra med gängtapp?

-
Go to Top of Page

Fuling

7925 Posts

Posted - 2012/02/26 :  12:27:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Beror helt på hur kylaren ser ut, gängtapp funkar bra om man har tjockt gods att gäng i. Ta det lugnt och använd nån form av skärvätska, avbrutna tappar i dyra kylare kan få vuxna män att gråta...

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/26 :  12:32:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
hur lyckas man bryta av en gängtapp i aluminium vid manuell gängning ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7925 Posts

Posted - 2012/02/26 :  13:12:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En del kylare är gjorda av riktigt griniga legeringar har jag märkt, inte alls några problem att bryta av tappar om man lägger manken till...

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/26 :  23:11:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har relativt nyligt lyckats bryta av både borr och gängtapp i aluminiumkylflänsar.

Men jag grät inte i alla fall. Bara svor lite ....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000