HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 reparations försök, rör-stärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/09 :  18:48:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Bestäållt 2 såna här:
http://www.electrokit.com/krokodilklamma-isolerad-rod.43131

samt 3st 150Kohm/1W som jag tänkte löda parallellt samt löda kabel till en klämma per ände. Så har jag mig en 50Kohm/3W bleeder sedan

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/02/09 :  20:03:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Bara att mäta över 100K för 6n3 rören(båda halvor) samt mellan katod och jord för samtliga 6p1.


Jopp,
Det kan ju vara bra att ha en hum innan vilka spänningsfall som är rimliga, så du kan slå av steget snabbt om det är helknas

Om vi gissar att 6N3 skall ha en tomgångsström kring 1mA, så skall spänningsfallet över 100K Ohms resistorn vara:
U = R x I dvs 100 000 x 0,001 = 100VDC

För 6P1 kanske ca 70mA vilket betyder ett spänningsfall över 375 Ohm på:
U = R x I dvs 375 x 0,070 = 26VDC

Dessa är ju bara uppskattningar men låt säga att det är rimligt med värden som
6N3: 60-140VDC
6P1: 20-30VDC

Men när du har de riktiga värdena så kan vi ju räkna lite på fas-ballans och effekt mm

quote:
Beställt 2 såna här:

Perfekt
Vi kanske skulle starta en sticky-tråd där man presenterar de där små, billiga, smarta oundvikliga hjälpmedlen och trixen

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/09 20:07:15
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/09 :  21:00:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jo en tips och trix tråd vore nog bra.
Har använt bleeder förr, men aldrig slagit mig att löda dit klämmor och ha en dels isolerad dels lättanvänd bleeder såhär.

Tack för råd, tips och hjälp!!

Med lite tur kommer rören i morgon, annars på Måndag

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/09 :  21:08:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Undrar vad det faktum att där sitter 2st 180(omkring) resistorer i serie med lyt över dem gör för skillnad när det kommer till att ev. så småningom kunna köra med 6p14p-rör??

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/02/09 :  21:22:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mayday,
quote:
Undrar vad det faktum att där sitter 2st 180(omkring) resistorer i serie med lyt över dem gör för skillnad när det kommer till att ev. så småningom kunna köra med 6p14p-rör??


Menar du att det sitter två resistorer i stället för en?
Effekten i dessa fördelas då mellan de bägge motstånden
P = U x I

Två motstånd ger även möjlighet att fördela i hur stor grad man vill AC-förbikoppla dessa resistorer med elyten (se första schemat)

Elyten påverkar vilken feedback steget får
Utan elyten (enbart resistorer mellan katod och jord) får man visserligen en negativ DC-bias på x antal volt (efterssom gallret är kopplat till jord via en resistor)
Men med AC-spänning (signalen) kommer dock denna bias svänga med signalen, simultant med AC-strömmen genom röret
Man får mao en fejäl feedback (återkoppling) i steget.
En återkoppling som kraftigt sänker förstärkningen i steget och kraftigt höjer dess utgångsimpedans (drivkraft)
Baksidan med kondensatorn är att den medför en viss phase-shift (fasförskjutning)
Kondensatorn gör så AC-strömmen får en "genväg" förbi katod-resistorerna till jord, så denna feedback undviks

Genom att ha två katodresistorer, ges möjlighet att antingen förbikoppla den övre, eller bägge resistorerna, så kan man välja graden av feedback
Jag tror det är så man tänkt i det första schemat på 6P1-rören

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/09 21:56:16
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/02/09 :  21:43:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
I linjesteg, där förstärkning inte är så kritiskt -eller ibland ej ens önskvärt, kan det vara värt att experimentera med att ta bort katod-elyten

Feedback har ju på senare år fått en lite negativ klang, men det är faktiskt så att distorsionen sjunker med feedback

I ett 12B4-linjesteg jag byggde för några år sedan provade jag med och utan elyten
Med elyt -> högre förstärkning (ca 5ggr), mer pondus
Utan elyt -> lägre förstärkning (ca 2ggr), lite stramare, renare men kallare ljud

Som vanligt en smaksak

Men i vissa positioner är förstärkning väldigt kritiskt
Phonosteg och slutsteg är ju sånna ställen där förstärkning är en dygd, vilket ofta kräva elyt över katod resistorn

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/09 21:45:31
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2012/02/09 :  22:11:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Om man byter katodmotståndet mot en LED,hur stor blir förstärkningen då?
Eller minskingen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/09 :  22:22:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Menar du att det sitter två resistorer i stället för en?


Njae, tänkte mest på att reVintage skrev att man kunde jumpra de nedre i det schema vi trodde det var då och peta i EL84:or.

Eftersom jag även har en uppsättning 6p14p på väg så vore det kul om det gick att skifta mellan dessa och 6p1.

Frågan är vad som måste ändras i stärkaren.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/02/10 :  08:23:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Om man byter katodmotståndet mot en LED,hur stor blir förstärkningen då?
Eller minskingen.


En (röd) LED ger ju ett framspänningsfall på ca 1,6V så för 6P1 så krävs ju ett 15-tal i serie för att uppnå ca 25V katod bias.
Problemet här är ju att tomgångsströmmen säkert är upp emot 70mA, vilket få (om någon) LED klarar av
För 6N3 kan kanske LED-bias funka, men då blir problemet det omvända
Jag gissar (med tanke på den höga resistansen på anod-resistorn (100K Ohm)) att tomgångsströmmen är mycket låg. Och det finns en risk att dioden får för låg ström för aggera som tänkt.
De flesta LEDs är tänkta att arbeta vid ca 5-15mA

Men om man tänker på LED bias generellt, så bygger det på att en LED har ett sk "knä" i sin karakteristik
Ökar man matningsspänningen succesivt över en LED, så ökar spänningsfallet över denna.
När man sedan kommer till dess "framspänningsfall" (knäet) så "öppnar" den och dioden börjar lysa. Ytterligare ökning av spänningen betyder att strömmen genom LEDen ökar, men spänningen stannar vid framspänningsfallet
Mao en fast spänning oavsett om strömmen varierar (förutsatt att man passerat knäet), vilket skulle innebära att ett steg med denna bias får hög förstärkning (dvs ingen feedback), och utan behov av katod-kondensator.

Detta är dock rent teoretiskt
I praktiken är inte detta "knä" helt vinkelrätt, utan en mer en parabel, som viker av uppåt
Förstärkningen i ett LED-biaserat steg ökar något om man förbikopplar den med en kondensator (men då också med de nackdelar en katodkondensator medför)
Detta bevisar att LEDen inte har ett fast framspänningsfall oavsett ström
De flesta (jag själv) undviker dock att montera katod-kondensator när jag byggt med LED-bias (bla mitt Ongen-RIAA)

LED är ju lite kul, för man ser ju när det går en tomgångsström genom röret.
Men ett alternativ som funkar på samma sätt är en sträng av vanliga dioder.
De blir ofta fler till antalet, men vid rätt val av diod, kan man få detta att fungera vid lägre strömmar än en LED
Så detta skulle kunna vara ett alternativ vid rör som 6N3 och ECC83 m.fl

quote:
Njae, tänkte mest på att reVintage skrev att man kunde jumpra de nedre i det schema vi trodde det var då och peta i EL84:or.

Eftersom jag även har en uppsättning 6p14p på väg så vore det kul om det gick att skifta mellan dessa och 6p1.

Frågan är vad som måste ändras i stärkaren.


Att byta rörtyp handlar ju om att se till att ersättaren har ungefär samma lastbarhet (dvs Anod-resistans) som det tidigare
Sedan att via databladets anodkurvor utläsa vilken bias som ger lämplig arbetspunkt.
Arbetspunkten uppnås genom värdena på -i första hand katodresistansen.

Jag tror jag håller allt för mycket låda här redan , så jag tror någon annan får tipsa om moddning.

Jag tycker iaf att du först skall se till att steget fungerar som tänkt, sedan trimma in så de befintliga rören jobbar optimalt och i ballans.
Som KME sa, så kan steget låta förträffligt som det redan är

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/10 08:35:53
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  09:49:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Jag tror jag håller allt för mycket låda här redan , så jag tror någon annan får tipsa om moddning.

Jag tycker iaf att du först skall se till att steget fungerar som tänkt, sedan trimma in så de befintliga rören jobbar optimalt och i ballans.
Som KME sa, så kan steget låta förträffligt som det redan är

/Pix


Tycker jag inte
Det roligt att lära sig om detta och du förklarar bra.

Ska givetvis lyssna på det med 6p1 först. Kommer rören idag så återkommer jag med bilder. Fina bilder på rörglöd eller "rättsläkar-bilder". Om det är fin rörglöd, så kommer även mätresultat

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  11:12:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Rören kom idag, tack maal!!

Kopplade in dem och slog på glöden, så långt så väl...6,4Vac mätt på glöd och alla glöder.

Från vänster till höger OVANFRÅN stärkaren.

6n3p rör2: 100K 1=180Vdc, 100K 2=169Vdc
6n3p rör1: 100K 1=170Vdc, 100K 2=169Vdc

6p1j: rör4=15Vdc, rör3=14Vdc, rör2=15Vdc, rör1=15Vdc (i runda slängar 4mA per rör?)

maals mätning av rören:
6P1:
Rör nr1: 95%
Rör nr2: 90%
Rör nr3: 84%
Rör nr4: 94%

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2012/02/10 11:17:54
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  11:36:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nya, och enligt mig, mkt bättre probar till multimetern:


Material till en himla käck bleeder:


Något jag saknat länge:

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  11:38:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Denna försändelse gjorde mig RÖRANDE glad






DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/02/10 :  11:44:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mayday,

quote:
6p1j: rör4=15Vdc, rör3=14Vdc, rör2=15Vdc, rör1=15Vdc (i runda slängar 4mA per rör?)



40mA per rör
lite lägre än min "fingret i luften gissning" men säkert rätt

6N3 med 170VDC äver 100K ohm = 1,7mA per triod, vilket även detta verkat vettigt

Det ser ju även ut att vara ballans mellan faserna i PP-steget
Kasta i en skiva nu så kör vi

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  11:47:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ahh, min ännu icke fullt kaffe-fyllda hjärna som inte riktigt ville vara med där.

Lite osäker på tråden jag kopplade till andra brytaren. Den som har hand om 120Vac.
Körde 2st tvinnade trådar som ledare(så man kan väl dubbla specarna nedan).
Tråden har följande spec:

full core, 0.2mm²
AWG24
external Ø: 1.4mm
max. voltage: 60V
max. current: 4.3A
PVC insulation
tinned CU

Håller den i längden eller bör jag byta?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2012/02/10 11:49:30
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  11:50:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
40mA per rör
lite lägre än min "fingret i luften gissning" men säkert rätt

6N3 med 170VDC äver 100K ohm = 1,7mA per triod, vilket även detta verkat vettigt

Det ser ju även ut att vara ballans mellan faserna i PP-steget
Kasta i en skiva nu så kör vi

/Pix


Då vågar man nästan friskförklara stärkaren nu då?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  12:02:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nya och lite äldre rör möts
Rör1 av 6p1j verkar fått lite av kromet eller vad det är på toppen avslitet, spelar det roll?


Den nya fronten, inget uttag för lurar längre utan nu är där en vippa för glöden och en för B+ Pix enkla men genialiska idé

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  12:36:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Bleeder klar 50Kohm/3W



DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/02/10 :  13:13:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Håller den i längden eller bör jag byta?


Strömmen är ju inget problem
Det som ser illa ut är ju att den är specad för 60V
Jag tror den funkar i ett test.
Men jag skulle byta den mot en riktig kabel (ETEF) innan jag avslutade projektet.

Jag har svårt att se att du skulle få överslag mellan ledarna vid 120V i läge "off"
Och i läge "on" har bägge dessa ledare sammma potential, dvs det är ingen spänningsskillnad mellan dem.

Dock kan "60V" innebära att kabeln är tillverkad med låg precision på isolationstjocklek. Dvs ledaren kan ligga nära ytterhöljet på sina ställen.
Detta är ingen "säkerhetsrisk" vid 60V

Jag använder enbart ETEF-isolerad kabel
Dels är den specad till 400-800V
Dels så är den temperaturtålig över 300 grader
Isoleringen krymper mao inte upp och smälter som en PVC kabel gör vid lödning.
ETEF-kabel är lite som en bra lödstation
Har man en gång provat går det inte att gå tillbaka till det man hade tidigare

quote:
Då vågar man nästan friskförklara stärkaren nu då?


Nja, när det klingar vacker musik så
Men jag kommer inte på något mer som känns viktigt att mäta/kontrollera innan ett praktiskt prov


quote:
Rör1 av 6p1j verkar fått lite av kromet eller vad det är på toppen avslitet, spelar det roll?


Det blanka på insidan av glaset är Barium
I röret finns en ring eller platta, innehållande Barium som är ansluten i rörets struktur (placerad under den blanka ytan)
Ringen kallas för rörets "Getter"
När röret är nytillverkat "skjuter" man en högfrekven AC-spänning mellan metallstrukturen och en platta på utsidan av glaskroppen
Värmen frigör gas med Barium som knyter främmande partiklar till sig

Man rengör mao rörets vacuum mha Gettern

Det är när man "skjuter" detta Barium som den blanka ytan på rörkroppens insida bildas

Det fina i kråksången är.
Att denna Getter inte bara används för att rena röret direkt efter efter tillverkningen
Barium fortsätter att frigöras under hela rörets livslängd, genererat av värmen som alstras i röret.

Det finns mao en inbyggt "reningsmekanism" i röret!

Till slut tar Bariumet i gettern slut, och så även den blanka ytan på glasets insida
Röret kan fortfarande vara funktionellt, en tid till.
Men det börjar gå mot slutet av sin livslängd

Alla rör läcker (-mer eller mindre)
Och det är ofrånkommligt att ett rör utan Barium till slut får för mycket orenheter i sitt vacuum

Ytterligare ett fenomen är, om man får ett läckage i ett rör, där Bariumet inte frigjorts den naturliga vägen (dvs långsamt evaporerat mha värme). Då blir den blanka kromade ytan vit som mjölk
Så ser man ett rör där den blanka ytan är helt vit, så har detta rör ett kraftigt läckage och bör ej användas

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/10 13:18:50
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  13:21:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Pix, du har tagit med i beräkningen att jag använder två av dessa ledare tvinnat som "en" ledare om jag gör mig förstådd?

Det bör vara säkert att köra med dem under en tid?

Vad gäller 6p1j, så blir det nog att byta till Svetlana 6p1p-ev/eb när jag får pengar. De är riktigt billiga på ebay och det finns gott om dem(NOS)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  13:23:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Med de värden jag mätt upp, hur mkt effekt kan den tänkas lämna per kanal i 8ohm? Klass A eller A/B?

Innan jag kopplar den till mina älskade dipoler...kan jag mäta efter t ex DC på HT-terminalerna? Acceptabla värden?

Har tyvärr inga billiga testhögtalare, vilket jag bör och ska fixa.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  13:50:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Utan något inkopplat på RCA får jag 0,2mV dc som max mellan terminalerna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  14:23:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Testade att slå på den igen nu med botten ditskruvad. Får ett svagt ljud(inget annat än el inkopplat) som kommer först när jag slår på B+.
Det är inget brum, utan mer som en ganska högfrekvent stadig ton som jag TROR kommer från rören, svårt att säga exakt varifrån den kommer.
Har inte hört den innan. Det enda jag gjort är att mäta DC mellan röd och svart ht-terminal på båda kanalerna(var för sig naturligtvis) och skruva dit bottenplåten som iofs kommer i kontakt med kannan på två av lytarna, men det ska ju inte spela roll. Ljudet kvarstår nu när jag skruvat av bottenplåten.

Ljudet hörs upp till max nån meter från stärkaren i ett rum som är tyst med undantag för en dator med fläktar ca 2m från stärkaren.

Avvaktar teorier om detta innan jag vågar koppla högtalare på stärkaren eller låta den stå påslagen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2012/02/10 14:56:40
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2012/02/10 :  15:12:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tänk på att man INTE ska köra en rörstärkare utan last (högtalare)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  15:13:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Kan det vara det som gör att den "ringer" svagt?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000