Author |
Topic |
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 20:03:08
|
quote: Bara att mäta över 100K för 6n3 rören(båda halvor) samt mellan katod och jord för samtliga 6p1.
Jopp, Det kan ju vara bra att ha en hum innan vilka spänningsfall som är rimliga, så du kan slå av steget snabbt om det är helknas
Om vi gissar att 6N3 skall ha en tomgångsström kring 1mA, så skall spänningsfallet över 100K Ohms resistorn vara: U = R x I dvs 100 000 x 0,001 = 100VDC
För 6P1 kanske ca 70mA vilket betyder ett spänningsfall över 375 Ohm på: U = R x I dvs 375 x 0,070 = 26VDC
Dessa är ju bara uppskattningar men låt säga att det är rimligt med värden som 6N3: 60-140VDC 6P1: 20-30VDC
Men när du har de riktiga värdena så kan vi ju räkna lite på fas-ballans och effekt mm
quote: Beställt 2 såna här:
Perfekt Vi kanske skulle starta en sticky-tråd där man presenterar de där små, billiga, smarta oundvikliga hjälpmedlen och trixen
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/02/09 20:07:15 |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 21:00:36
|
Jo en tips och trix tråd vore nog bra. Har använt bleeder förr, men aldrig slagit mig att löda dit klämmor och ha en dels isolerad dels lättanvänd bleeder såhär.
Tack för råd, tips och hjälp!!
Med lite tur kommer rören i morgon, annars på Måndag |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 21:08:26
|
Undrar vad det faktum att där sitter 2st 180(omkring) resistorer i serie med lyt över dem gör för skillnad när det kommer till att ev. så småningom kunna köra med 6p14p-rör?? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 21:22:49
|
Mayday, quote: Undrar vad det faktum att där sitter 2st 180(omkring) resistorer i serie med lyt över dem gör för skillnad när det kommer till att ev. så småningom kunna köra med 6p14p-rör??
Menar du att det sitter två resistorer i stället för en? Effekten i dessa fördelas då mellan de bägge motstånden P = U x I
Två motstånd ger även möjlighet att fördela i hur stor grad man vill AC-förbikoppla dessa resistorer med elyten (se första schemat)
Elyten påverkar vilken feedback steget får Utan elyten (enbart resistorer mellan katod och jord) får man visserligen en negativ DC-bias på x antal volt (efterssom gallret är kopplat till jord via en resistor) Men med AC-spänning (signalen) kommer dock denna bias svänga med signalen, simultant med AC-strömmen genom röret Man får mao en fejäl feedback (återkoppling) i steget. En återkoppling som kraftigt sänker förstärkningen i steget och kraftigt höjer dess utgångsimpedans (drivkraft) Baksidan med kondensatorn är att den medför en viss phase-shift (fasförskjutning) Kondensatorn gör så AC-strömmen får en "genväg" förbi katod-resistorerna till jord, så denna feedback undviks
Genom att ha två katodresistorer, ges möjlighet att antingen förbikoppla den övre, eller bägge resistorerna, så kan man välja graden av feedback Jag tror det är så man tänkt i det första schemat på 6P1-rören
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/02/09 21:56:16 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 21:43:43
|
I linjesteg, där förstärkning inte är så kritiskt -eller ibland ej ens önskvärt, kan det vara värt att experimentera med att ta bort katod-elyten
Feedback har ju på senare år fått en lite negativ klang, men det är faktiskt så att distorsionen sjunker med feedback
I ett 12B4-linjesteg jag byggde för några år sedan provade jag med och utan elyten Med elyt -> högre förstärkning (ca 5ggr), mer pondus Utan elyt -> lägre förstärkning (ca 2ggr), lite stramare, renare men kallare ljud
Som vanligt en smaksak
Men i vissa positioner är förstärkning väldigt kritiskt Phonosteg och slutsteg är ju sånna ställen där förstärkning är en dygd, vilket ofta kräva elyt över katod resistorn
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/02/09 21:45:31 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8649 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 22:11:52
|
Om man byter katodmotståndet mot en LED,hur stor blir förstärkningen då? Eller minskingen. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 22:22:21
|
quote: Menar du att det sitter två resistorer i stället för en?
Njae, tänkte mest på att reVintage skrev att man kunde jumpra de nedre i det schema vi trodde det var då och peta i EL84:or.
Eftersom jag även har en uppsättning 6p14p på väg så vore det kul om det gick att skifta mellan dessa och 6p1.
Frågan är vad som måste ändras i stärkaren. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 08:23:12
|
quote: Om man byter katodmotståndet mot en LED,hur stor blir förstärkningen då? Eller minskingen.
En (röd) LED ger ju ett framspänningsfall på ca 1,6V så för 6P1 så krävs ju ett 15-tal i serie för att uppnå ca 25V katod bias. Problemet här är ju att tomgångsströmmen säkert är upp emot 70mA, vilket få (om någon) LED klarar av För 6N3 kan kanske LED-bias funka, men då blir problemet det omvända Jag gissar (med tanke på den höga resistansen på anod-resistorn (100K Ohm)) att tomgångsströmmen är mycket låg. Och det finns en risk att dioden får för låg ström för aggera som tänkt. De flesta LEDs är tänkta att arbeta vid ca 5-15mA
Men om man tänker på LED bias generellt, så bygger det på att en LED har ett sk "knä" i sin karakteristik Ökar man matningsspänningen succesivt över en LED, så ökar spänningsfallet över denna. När man sedan kommer till dess "framspänningsfall" (knäet) så "öppnar" den och dioden börjar lysa. Ytterligare ökning av spänningen betyder att strömmen genom LEDen ökar, men spänningen stannar vid framspänningsfallet Mao en fast spänning oavsett om strömmen varierar (förutsatt att man passerat knäet), vilket skulle innebära att ett steg med denna bias får hög förstärkning (dvs ingen feedback), och utan behov av katod-kondensator.
Detta är dock rent teoretiskt I praktiken är inte detta "knä" helt vinkelrätt, utan en mer en parabel, som viker av uppåt Förstärkningen i ett LED-biaserat steg ökar något om man förbikopplar den med en kondensator (men då också med de nackdelar en katodkondensator medför) Detta bevisar att LEDen inte har ett fast framspänningsfall oavsett ström De flesta (jag själv) undviker dock att montera katod-kondensator när jag byggt med LED-bias (bla mitt Ongen-RIAA)
LED är ju lite kul, för man ser ju när det går en tomgångsström genom röret. Men ett alternativ som funkar på samma sätt är en sträng av vanliga dioder. De blir ofta fler till antalet, men vid rätt val av diod, kan man få detta att fungera vid lägre strömmar än en LED Så detta skulle kunna vara ett alternativ vid rör som 6N3 och ECC83 m.fl
quote: Njae, tänkte mest på att reVintage skrev att man kunde jumpra de nedre i det schema vi trodde det var då och peta i EL84:or.
Eftersom jag även har en uppsättning 6p14p på väg så vore det kul om det gick att skifta mellan dessa och 6p1.
Frågan är vad som måste ändras i stärkaren.
Att byta rörtyp handlar ju om att se till att ersättaren har ungefär samma lastbarhet (dvs Anod-resistans) som det tidigare Sedan att via databladets anodkurvor utläsa vilken bias som ger lämplig arbetspunkt. Arbetspunkten uppnås genom värdena på -i första hand katodresistansen.
Jag tror jag håller allt för mycket låda här redan , så jag tror någon annan får tipsa om moddning.
Jag tycker iaf att du först skall se till att steget fungerar som tänkt, sedan trimma in så de befintliga rören jobbar optimalt och i ballans. Som KME sa, så kan steget låta förträffligt som det redan är
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/02/10 08:35:53 |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 09:49:14
|
quote: Jag tror jag håller allt för mycket låda här redan , så jag tror någon annan får tipsa om moddning.
Jag tycker iaf att du först skall se till att steget fungerar som tänkt, sedan trimma in så de befintliga rören jobbar optimalt och i ballans. Som KME sa, så kan steget låta förträffligt som det redan är
/Pix
Tycker jag inte Det roligt att lära sig om detta och du förklarar bra.
Ska givetvis lyssna på det med 6p1 först. Kommer rören idag så återkommer jag med bilder. Fina bilder på rörglöd eller "rättsläkar-bilder". Om det är fin rörglöd, så kommer även mätresultat |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 11:12:01
|
Rören kom idag, tack maal!!
Kopplade in dem och slog på glöden, så långt så väl...6,4Vac mätt på glöd och alla glöder.
Från vänster till höger OVANFRÅN stärkaren.
6n3p rör2: 100K 1=180Vdc, 100K 2=169Vdc 6n3p rör1: 100K 1=170Vdc, 100K 2=169Vdc
6p1j: rör4=15Vdc, rör3=14Vdc, rör2=15Vdc, rör1=15Vdc (i runda slängar 4mA per rör?)
maals mätning av rören: 6P1: Rör nr1: 95% Rör nr2: 90% Rör nr3: 84% Rör nr4: 94% |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
Edited by - mayday on 2012/02/10 11:17:54 |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 11:36:45
|
Nya, och enligt mig, mkt bättre probar till multimetern:
Material till en himla käck bleeder:
Något jag saknat länge:
|
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 11:38:38
|
Denna försändelse gjorde mig RÖRANDE glad
|
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 11:44:03
|
Mayday,
quote: 6p1j: rör4=15Vdc, rör3=14Vdc, rör2=15Vdc, rör1=15Vdc (i runda slängar 4mA per rör?)
40mA per rör lite lägre än min "fingret i luften gissning" men säkert rätt
6N3 med 170VDC äver 100K ohm = 1,7mA per triod, vilket även detta verkat vettigt
Det ser ju även ut att vara ballans mellan faserna i PP-steget Kasta i en skiva nu så kör vi
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 11:47:29
|
Ahh, min ännu icke fullt kaffe-fyllda hjärna som inte riktigt ville vara med där.
Lite osäker på tråden jag kopplade till andra brytaren. Den som har hand om 120Vac. Körde 2st tvinnade trådar som ledare(så man kan väl dubbla specarna nedan). Tråden har följande spec:
full core, 0.2mm² AWG24 external Ø: 1.4mm max. voltage: 60V max. current: 4.3A PVC insulation tinned CU
Håller den i längden eller bör jag byta? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
Edited by - mayday on 2012/02/10 11:49:30 |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 11:50:31
|
quote: 40mA per rör lite lägre än min "fingret i luften gissning" men säkert rätt
6N3 med 170VDC äver 100K ohm = 1,7mA per triod, vilket även detta verkat vettigt
Det ser ju även ut att vara ballans mellan faserna i PP-steget Kasta i en skiva nu så kör vi
/Pix
Då vågar man nästan friskförklara stärkaren nu då? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 12:02:21
|
Nya och lite äldre rör möts Rör1 av 6p1j verkar fått lite av kromet eller vad det är på toppen avslitet, spelar det roll?
Den nya fronten, inget uttag för lurar längre utan nu är där en vippa för glöden och en för B+ Pix enkla men genialiska idé
|
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 13:13:47
|
quote: Håller den i längden eller bör jag byta?
Strömmen är ju inget problem Det som ser illa ut är ju att den är specad för 60V Jag tror den funkar i ett test. Men jag skulle byta den mot en riktig kabel (ETEF) innan jag avslutade projektet.
Jag har svårt att se att du skulle få överslag mellan ledarna vid 120V i läge "off" Och i läge "on" har bägge dessa ledare sammma potential, dvs det är ingen spänningsskillnad mellan dem.
Dock kan "60V" innebära att kabeln är tillverkad med låg precision på isolationstjocklek. Dvs ledaren kan ligga nära ytterhöljet på sina ställen. Detta är ingen "säkerhetsrisk" vid 60V
Jag använder enbart ETEF-isolerad kabel Dels är den specad till 400-800V Dels så är den temperaturtålig över 300 grader Isoleringen krymper mao inte upp och smälter som en PVC kabel gör vid lödning. ETEF-kabel är lite som en bra lödstation Har man en gång provat går det inte att gå tillbaka till det man hade tidigare
quote: Då vågar man nästan friskförklara stärkaren nu då?
Nja, när det klingar vacker musik så Men jag kommer inte på något mer som känns viktigt att mäta/kontrollera innan ett praktiskt prov
quote: Rör1 av 6p1j verkar fått lite av kromet eller vad det är på toppen avslitet, spelar det roll?
Det blanka på insidan av glaset är Barium I röret finns en ring eller platta, innehållande Barium som är ansluten i rörets struktur (placerad under den blanka ytan) Ringen kallas för rörets "Getter" När röret är nytillverkat "skjuter" man en högfrekven AC-spänning mellan metallstrukturen och en platta på utsidan av glaskroppen Värmen frigör gas med Barium som knyter främmande partiklar till sig
Man rengör mao rörets vacuum mha Gettern
Det är när man "skjuter" detta Barium som den blanka ytan på rörkroppens insida bildas
Det fina i kråksången är. Att denna Getter inte bara används för att rena röret direkt efter efter tillverkningen Barium fortsätter att frigöras under hela rörets livslängd, genererat av värmen som alstras i röret.
Det finns mao en inbyggt "reningsmekanism" i röret!
Till slut tar Bariumet i gettern slut, och så även den blanka ytan på glasets insida Röret kan fortfarande vara funktionellt, en tid till. Men det börjar gå mot slutet av sin livslängd
Alla rör läcker (-mer eller mindre) Och det är ofrånkommligt att ett rör utan Barium till slut får för mycket orenheter i sitt vacuum
Ytterligare ett fenomen är, om man får ett läckage i ett rör, där Bariumet inte frigjorts den naturliga vägen (dvs långsamt evaporerat mha värme). Då blir den blanka kromade ytan vit som mjölk Så ser man ett rör där den blanka ytan är helt vit, så har detta rör ett kraftigt läckage och bör ej användas
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/02/10 13:18:50 |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 13:21:57
|
Pix, du har tagit med i beräkningen att jag använder två av dessa ledare tvinnat som "en" ledare om jag gör mig förstådd?
Det bör vara säkert att köra med dem under en tid?
Vad gäller 6p1j, så blir det nog att byta till Svetlana 6p1p-ev/eb när jag får pengar. De är riktigt billiga på ebay och det finns gott om dem(NOS) |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 13:23:51
|
Med de värden jag mätt upp, hur mkt effekt kan den tänkas lämna per kanal i 8ohm? Klass A eller A/B?
Innan jag kopplar den till mina älskade dipoler...kan jag mäta efter t ex DC på HT-terminalerna? Acceptabla värden?
Har tyvärr inga billiga testhögtalare, vilket jag bör och ska fixa. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 13:50:01
|
Utan något inkopplat på RCA får jag 0,2mV dc som max mellan terminalerna. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 14:23:33
|
Testade att slå på den igen nu med botten ditskruvad. Får ett svagt ljud(inget annat än el inkopplat) som kommer först när jag slår på B+. Det är inget brum, utan mer som en ganska högfrekvent stadig ton som jag TROR kommer från rören, svårt att säga exakt varifrån den kommer. Har inte hört den innan. Det enda jag gjort är att mäta DC mellan röd och svart ht-terminal på båda kanalerna(var för sig naturligtvis) och skruva dit bottenplåten som iofs kommer i kontakt med kannan på två av lytarna, men det ska ju inte spela roll. Ljudet kvarstår nu när jag skruvat av bottenplåten.
Ljudet hörs upp till max nån meter från stärkaren i ett rum som är tyst med undantag för en dator med fläktar ca 2m från stärkaren.
Avvaktar teorier om detta innan jag vågar koppla högtalare på stärkaren eller låta den stå påslagen. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
Edited by - mayday on 2012/02/10 14:56:40 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8649 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 15:12:16
|
Tänk på att man INTE ska köra en rörstärkare utan last (högtalare) |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 15:13:41
|
Kan det vara det som gör att den "ringer" svagt? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Topic |
|