HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Klantarsle-tråden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/05 :  19:59:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Jag lider nog inte av "strömsättningsfobi", tvärtom jag slår på strömmen och smäller det så smäller det..
Det är kul att chansa..

Huga!! Nej där håller jag inte med alls! Massor av timmars jobb som bokstavligen kan gå upp i rök pga nåt litet misstag...läskigt!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/02/05 :  20:52:55  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag hade en kund bokad 14:00 i en radhuslänga.Jag var 30 min. tidig och monterade upp markiserna på övervåningen och satte mej i trädgårdsmöblerna för att vänta på att kunden skulle komma hem.
Efter en stund hör jag någon ropa" hallå" nu är jag hemma...
jag hade monterat på fel hus

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/05 :  23:15:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Hehe, förvånad husägaren måste blivit.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2012/02/06 :  11:55:41  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Frös om blöta fötter så jag satt med fötterna på elementet (vattenburen värme) och pillade i stereon av någon anledning sätter jag sedan fötterna på golvet och fortsätter knästående med stereon på soffbordet och får 220 volt surrande mellan fingrarna! Jag hade glömt att dra ut kontakten. Hade jag haft fötterna på elementet då hade den dagen blivit kortare än vad jag tänkt mig...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/06 :  12:18:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ouch, nära ögat.

Därför jag alltid kollar att jag knäppt loss/tagit av mig antistat-armbandet innan jag mäter nätdelar...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/02/06 :  14:01:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Följande hände på Audion i England i mitten an 90-talet. Testingeniören höll på att bli galen på en förstärkare, allting var ok men han fick inte ut någon signal. Jag tittade på apparaten och sa: "om jag talar om vad felet är, så kostar det dig två pints på puben i kväll". I ren desperation samtyckte han. OK sa jag, hur skulle det vara med isolations brickor på högtalarterminalerna? Som det det är nu ligger de effektivt jordade. Snacka om att han fick äta upp detta!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/06 :  14:08:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Var ölen god Erik?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/02/06 :  15:07:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Yam-Yam!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/06 :  17:58:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
En kompis till brorsans polare berättade . . . att om man klipper av en strömförande sladd med 230 i får man inte bara byta proppen utan även köpa ny avbitare.

Och mäter man 230V med multimetern ställd på strömläget får man köpa nya mätsladdar och en säkring. Upptäckte jag för någon månad sen.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/02/06 :  19:04:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
En kollega skulle spika upp persienner i en lägenhet,han hade fått nyckel av kunden som var på jobbet.På plats packade han upp prylarna slog på stereon på rejäl volym och började jobba.
Efter en stund kände han att det var dags att gå på toa.
När han satt och pressade som bäst med rullen på pekfingret och stampar takten så tittar en tjej in genom toadörren "hallå,vad gör du" (HON HADE SMITIT HEM TIDIGARE FRÅN JOBBET)

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/06 :  20:14:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Därför jag alltid kollar att jag knäppt loss/tagit av mig antistat-armbandet innan jag mäter nätdelar...

Det bästa är att ha armbandet kvar för om då du skulle få en stöt så går strömmen bara genom handen.. Det är därför man som elektriker försöker ha baksidan av handen eller armen tryckt mot metallen då man pillar i styrskåp..

Att inte vara jordad på ett vettigt ställe innebär att strömmen kan ta vilken väg som helst och tro mig, en stöt kommer du få oavsett armband eller inte om du kommer åt 230volt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/06 :  20:28:01  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Det bästa är att ha armbandet kvar för om då du skulle få en stöt så går strömmen bara genom handen

Det beror ju förstås på vilken hand som pillar i högvolten och vilken som har armbandet på.

Staffan
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/06 :  20:50:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jo, 230V in i vänster och ut i höger arm är nog inget kul?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/02/06 :  21:03:10  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
En kompis och hans far meckade med bilen samtidigt som de laddade batterier. Det är inte bra att köra vinkelslip samtidigt som batteriet börjar avge knallgas!
Batteriet exploderade och bilen fick fastbrända metallspån i hela lacken. Såg inte klokt ut när de började rosta. Kompisen och hans far undkom med blotta förskräckelsen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2012/02/06 :  21:30:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det var den tiden då farsan jobbade på elverket,han och hans kompis stod i ett skåp och jobbade(vet ej voltantalet med det var nog högre ön 380 i alla fall..)på något vis hadde dom lyckat gör a kortslutning med nåt vektyg,det tog i allfall ett par dar innan dom fick tillbaka all synskärpa..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/07 :  17:30:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Litade på strömbrytaren i en grenlist en gång, 230Vac i vänster arm. Tur jag inte hade antistat armbandet på höger arm som vanligt tror jag...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/02/07 :  18:21:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kondensatorer kan hålla laddning väldigt länge! Hade testat med en 500V konding i något rörbygge och efter testet slängt tillbaka den i bra och ha lådan. Några dagar senare var jag och rotade i lådan. Jäsikens vad det kittlade i fingrarna. Sensmoralen i detta är att urladdningsmotstånd är bra.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/07 :  18:26:49  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Fick en gång flera år sedan några 10000uF/63V kondingar skickade till mig...en av dem laddade ur sig i min hand, inte lika otrevligt som 230V i armen, men inte så angenämt heller.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Fredrik
Member

245 Posts

Posted - 2012/02/07 :  20:27:07  Show Profile Send Fredrik a Private Message  Reply
Klättrade i ett pallställage för att hämta en plåt som låg på en pall på ca3-4 meters höjd. Tappa nu inte denna tänkte jag samtidigt som.....
Plåten landade jättefint på högkant på en kabel (32A) som gick till min svets.
Jä.... vilken smäll!!

Fick montera en ny nätkabel på den svetsen sen.

!JBL
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2012/02/07 :  21:33:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det var när jag pryade hos den lokala tv repen,jag skulle öppna en TV och kolla innuti.Han sa åt mig kom ihåg att dra ur sladden nu,jadå sa jag..lite senare stack jag in handen och fick mig världens kyss.
Just då kom han förbi och såg mitt ansiktsuttryck,glömde du dra ur sladden sa han och såg ilsken ut..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/08 :  09:12:09  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Bara en tanke, ni pratar om antistat-armband som att de är livsfarliga, de brukar ju ha något/några Mohm i serie just för att de inte ska vara farliga. Eller har ni byggt egna? Skulle i så fall rekommendera att sätta in ett motstånd i serie, annars kan det gå illa helt i onödan, de gör sitt jobb även med serieresistans.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/08 :  10:24:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det visste jag inte...
Nej, mitt är allt köpt. Elastiskt tyg med silvertråd invävd. Då är det säkert motstånd i det.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/08 :  11:21:37  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
mayday:

Är det köpt bör det vara ok, men vill du vara på säkra sidan så mät upp det med en multimeter eller kolla dess datablad.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/08 :  11:27:30  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Får bli multimeter. Ska iväg o posta en pryl, får bli när jag kommer hem.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/09 :  16:44:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Var och kopplade i ett styrskåp med kontaktorer och skulle dra en ny tråd bakom. Vad jag inte tänkte på då var att matningen till kontaktorerna gick via fasskena och inte kablar. Jävlar vad det small i näven å jag kom åt fasskenan med handen..
Lite tur hade man ju allt att handleden var tryckt mot skåpkanten då skenorna var avsäkrade med 200A..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000