HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Klantarsle-tråden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/02 :  12:47:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Tror jag för flera år sedan gjorde en tavla i delningsfiltret till mina dipoler. Skickade bild till passerati för att visa silverkablaget.
Såg då att jag ju kopplat "över" pio:na, tråden som cirklar pio:na.

Klippte den iaf i båda ändar så det inte är koppling förutom genom kondingarna...och jag tycker nog det låter bättre, en del med

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Edited by - mayday on 2012/02/03 22:09:54

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/02 :  13:17:05  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Haha, kul du bjuder på dig! Men sådana här missar har vi nog alla gjort i våra dagar.. Första förstärkaren jag byggde var med poweropampar (lika LM3886) och hade läst det var väldigt noga med att separera signaljord och strömförsörjningsjord, så jag kopplade inte ihop dom alls = väldigt väl separerade! Tyvärr även deras spänningspotential, så tog lite tid innan jag fattade varför jag poppade kretsar en efter en..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/02 :  13:26:39  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det värsta är att jag var ruskigt nöjd redan innan...nu är det bättre.

Dammvippan behöver fram här med ser jag....

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/02 :  13:56:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jisses!!! JAg satt ju nöjd, mer än nöjd med ljudet...nu spelar det mkt, mkt bättre

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7932 Posts

Posted - 2012/02/03 :  18:26:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ibland gör man praktmissar, skönt när det går att bjuda på dem. Själv brände jag upp en massa elektronik i brorsans verkstad häromdagen, skulle byta ut en dc-omvandlare men förväxlade två kablar och skickade in 28V i en massa TTL-logik som tål 5V. Lukten förföljer mig än.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2012/02/03 18:29:01
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/02/03 :  20:53:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- och jag körde 230 V i en golvlampa avsedd för 12 V. . . Kände inte för att söka till Mensa just den dagen

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/03 :  22:09:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Haha, detta blir den officiella klantarsle-tråden

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/03 :  22:23:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag bytte från DC-glöd till AC-glöd i ett rörsteg och glömde koppla bort elektrolyten som satt mellan
det som varit + och -. Kondingen small rätt i nyllet på mig och det luktade inte gott precis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7932 Posts

Posted - 2012/02/03 :  23:12:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite OT, men...: Vaknade idag av ett sms där en något butter kollega påminde mig om att dra åt ALLA skruvar i fräsfixturen innan man trycker igång maskinen och går hem. Kom undan med ett antal skrotbitar och en avbruten borr, inget särskilt ovanligt i den här branschen, men det kunde ha blivit en episk krasch som jag i så fall hade fått höra gliringar om i år framöver. Bara verktygen i verktygsmagasinet kostar många månadslöner och vad maskinen kostade som ny vill jag inte fundera på...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/03 :  23:20:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Se där, inte bara jag som har mina icke-mensa värdiga dagar

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/03 :  23:46:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jobbrelaterat, från Shell...
Glömde stänga en ventil så två produkter blandades under 10 minuter, kostade 640000 kr om jag minns rätt.
De pumpade tillbaks soppan till oss från oljehamnen i tre dygn efteråt. Så kan det gå!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7932 Posts

Posted - 2012/02/04 :  00:05:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ibland är det skönt att bara vara en kugge i hjulet och inte den som håller i plånboken...

Gällande hifirelaterade fadäser så drar jag mig till minnes hur en vän och forummedlem (som jag låter vara anonym) provkörde ett ganska ambitiöst rörbygge utan att först ha jordanslutit nätdelen som gav slutrören gallerförspänning. Rör, till skillnad från transistorer, drar ju maximal ström när de INTE har någon förspänning så det blev visst ganska varmt en stund där. Lägg till att det var dyra trioder som matades med bortåt 700V anodspänning så blir det ännu bättre/värre.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/04 :  10:04:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vänt några lytar fel i mina dagar, inte nåt stort som smällt i nyllet på mig dock. Nu senast vet jag inte hur jag tänkte när det hände, hade iofs feber. Varannan lyt felvänd typ....

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2012/02/04 :  17:27:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Alltid lika nervöst att starta nåt nybygge...ska det bli ljusbåge eller inte,har nog hänt nångång..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/02/04 :  17:51:04  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag lyckades också klanta mig en gång för länge sedan när jag skulle löda ihop ett andra ordningens passivt filter till en Fostex diskant. Konding i serie och en spole parallelt, så långt allt rätt. Men jag lyckades sätta spolen före kondingen i kretsen så det blev kortis och god natt för min gamla Denon förstärkare...
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2012/02/04 :  17:58:03  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Jobbrelaterat,min granne som hade en rörfirma ihop med sin bästa kompis.
Berättade denna klantarselhändelse.
De var på Vikarns kross,för underhållsarbete.
Krossen körs fullt fungerande medans de utför arbetet,
det påtalas från arbetsledningen på krossen att de måste vara
vaksama på alla röda nödstopp.
Om de nödstoppar krossen så är det flera timmars arbete med att handavlägsna stenar för att kunna köra igång den igen.
De lyckades komma åt nödstopparna inte en gång,utan två.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2012/02/04 21:24:48
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/02/04 :  19:00:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag vågar inte berätta om mina egna misstag. Men för ett antal år sedan hade en bil parkerat på min gräsmatta vid tomtgränsen. Jag gick givetvis och frågade om han fått något fel på bilen. Jo sa killen batteriet är slut och ändå är det nytt från igår. Jaha sa jag vad hände med det gamla batteriet? Jo det tog också slut! Jag försökte då förklara för honom att det finns en varningslampa på panelen vilken talar om att laddningen fungerar. Hur som helst erbjöd jag mig att snabbladda hans batteri så kan kunde åka iväg utan lyse och inte bromsa i onödan. Det gick inte in utan hans väntade på bärgning av en bekant i 6 timmar! Snacka om idiot!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/02/04 :  21:16:07  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det var en arbetskamrats granne som beställde brännolja till sitt nya hus. Tankbilen kom aldrig. Utan de hade kört till hans gamla adress. De som köpt det gamla huset hade hunnit montera bort oljetanken och körde på fjärrvärme. De fick hela källaren full med brännolja.
Tror inte tankbilsföraren eller någon av husägarna var speciellt roade.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/05 :  10:31:40  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Alltid lika nervöst att starta nåt nybygge...ska det bli ljusbåge eller inte,har nog hänt nångång..

Jag kallar det strömsättningsfobi, och jag lider av det...rejält.

Hur mkt jag än mätt, är jag ändå alltid livrädd/nervös att det ska kosta tid och komponenter varje gång jag strömsätter efter bygge eller moddning.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/02/05 :  11:49:24  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Man kan alltid fega och motståndsmäta så mycket som möjligt först.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/05 :  18:26:46  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jag var precis påväg att slänga i en stor RIFA-lyt som slutkonding i ett RC-filter. När jag stod och skruvade så läste jag 40 VDC på klistermärket. Den var likadan till färg och form som den 420 voltare som skulle i. Jag hade 360 V B+. Undra om det hade blivit mysigt?

Staffan
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/05 :  18:34:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
"sicken jäkla smäll..." för att citera dynamit-harry

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/02/05 :  19:16:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
En kompis till brorsans polare berättade . . . att om man klipper av en strömförande sladd med 230 i får man inte bara byta proppen utan även köpa ny avbitare.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/05 :  19:28:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det upptäckte min styvfar med, tur att det var en isolerad avbitare...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/02/05 :  19:48:04  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
att om man klipper av en strömförande sladd med 230 i får man inte bara byta proppen utan även köpa ny avbitare.

En sådan f.d. avbitare har jag som skaltång.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/05 :  19:57:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Det är därför vi i branschen använder slitna avbitare om man är osäker på om strömmen är bruten eller inte..
Det är riktigt spännande då vi klipper 240mm2 markkablar..

Jag lider nog inte av "strömsättningsfobi", tvärtom jag slår på strömmen och smäller det så smäller det..
Det är kul att chansa..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000