Author |
Topic |
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 18:45:14
|
Skruvade på såna där låsande klämmor på probarna till multimetern idag för att testa en trafo, drog skruvarna redigt för att probarna inte skulle halka ur klämmorna(vilket har hänt). När jag skruvade loss klämmorna föll spetsen till svarta proben ned på arbetsbänken. Dragit dem lite väl hårt. Beställde nya, förhoppningsvis bättre: http://www.electrokit.com/testsladdar-safety-silicone-100cm-2-4mm.45863 |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 16:16:18
|
I min ungdom (handla först - tänk sedan) skulle jag jämföra hur varma två tyristorer (tror jag) blev och tog helt sonika ena handens tumme och pekfinger i rejält grepp om den ena och så samma sak med andra handen om den andra... Nätsladd i? japp! Strömbrytare på? Johodu! 220V (jo, var nog de då) hand till hand. Ärligt, så hörde jag 50 Hz dånande i öronen. Kändes gjorde det också, såpass bra att jag inte ville släppa taget... eller rättare sagt: kunde inte. Musklerna krampade och det var bara tack vare att jag blev stel som en pinne och därför (ofrivilligt) reste mig ur stolen, som bygget lossnade av sin tyngd ur mitt grepp. Svettigt. Det här var under en gymnasielektion, laboration. Bygget var dock helt privat...
Senare på praktik fick jag 380 volt, men då bara genom några cm på baksidan av handen. Killade iaf. Därefter har jag skött mig. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 16:37:05
|
Jag skruvade i en 64A handske åt ljusteknikerna på den tiden svart linne och converse var standard outfit. Men jag glömde höljet. Det var under 1 timma till gig så jag tog tag i den grova kabeln och tryckte upp den i uttaget. Det gick fint och de kunde testa och jag ta en blå. Nu är vi klara skrek de och jag körde upp handen och grabbade 3*380*64. Jag får nog tacka postpunkkulturen för mina gummisulor men tuppkammen fick ståfräs. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7932 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 19:40:26
|
Vände en diod fel i morse när jag skulle likrikta 450VAC i ett rörbygge. Trafon morrade högljutt men allting klarade sig, hade det varit kraftigare grejor inblandade hade man nog fått känna lukten av den magiska röken... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 21:14:10
|
Höll på att ha ihjäl mig i slutet på sjuttiotalet på en båt där jag höll på med våra radarapparater. Höll på och växlade mellan 10 cm och 3 cm radarna i en interswitchbox och bröt strömmen varje gång. Till slut hade jag snurrat så många gånger mellan apparaterna att jag missade att bryta. En säkringshållarklamma brände ett 2x8 mm hål i ett finger och jag for som en boll ut över durken. Durken var som tur är av ett isolerande material, + 1000v på säkringen, annars hade jag fått fortsätta resan i kylrummet till nästa hamn. Close call |
Mera bilder åt folket |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7932 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 22:19:18
|
Knappt jag vågar berätta, men... I våras när jag var i färd med att slå ut väggarna i vad som nu är mitt lyssningsrum höll det på att gå riktigt illa. I väggarna gick förstås en massa kabel till vägguttag, element och belysning. Arbetet gick ganska sakta och under tiden hängde diverse kabelhärvor med oisolerade ändar fritt i luften, strömlösa förstås. Trodde jag... När jag efter ett par månader skulle börja koppla ihop kalaset igen fick jag en ordentlig karamell i handen från en härva som hängt i ansiktshöjd och varit strömförande hela tiden... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2012/02/10 : 23:12:57
|
I min ungdom hade jag ett akvarie med tillhörande fiskar, en dag höll jag på att rengöra eller var det var, hade tagit bort täckglasen och lagt på ljusrampen igen.
När jag stod där och höll på så föll ljusrampen ner i akvariet, med ljuset på .
Som en ren reflex grabbade jag tag i eländet, var vid jag blev krullhårig över hela kroppen på 0.1 sekundar och flög bakåt ett par meter, vilken jävla stöt.
Jag har kvar akvariet, men utan vatten och fiskar. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2012/02/11 : 00:11:34
|
Jag kan ärligen säga att jag aldrig klantarslat mig i något elektroniksammanhang. Jag har nämligen aldrig arbetat med dylikt. Man vet ju vad som kan hända - allt utom det som är meningen.
Men...
Vid en ombyggnad hemma höll jag på att såga ut en öppning i baksidan av ett skåp med sticksågen. Plötsligt kom det gnistor ur den uppsågade springan samtidigt som allt blev väldigt tyst och mörkt.
Jag hade inte enbart sågat i avsett skåpbakstycke, utan även i det kabelrör och den kabel som jag några minuter tidigare låtit därför behörig elektriker anbringa. Han var kvar i huset och log åt mig när jag bad honom göra samma jobb en gång till...
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Topic |
|