HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trevägsexperiment eller blir det tvåvägs?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/08 :  12:58:32  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu har det spelats ca 30 timmar så jag tänkte det kunde vara bra med en liten testkörning.
Först en totalmätning som visar att diskanten är lite väl högljudd.

Sedan varje element för sig. Först basen:

Sedan mellan. Trodde den skulle klinga av tidigare.

Sedan diskanten.

Kopplade en 4 ohm motstånd i serie med diskanten. Den dämpade sig lite i alla fall. Ni har säkert nåt bättre sätt att dämpa på.

Och så slutligen en total med motståndet.

Kunde förståss inte låta bli att provlyssna. Det lät faktiskt bra. Körde Eminem med låten " Evil deeds" som har bra bas och nybygget lät betydligt djupare än Celan 300 som kördes paralellt. Nu ska den ner i källaren för mera inspelning i förhoppning att det blir ännu bättre.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8624 Posts

Posted - 2012/03/08 :  13:34:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Du ska dämpa med en konstant impedans d.v.s ett motstånd till jord oxå.
efter filtret.
sök på nätet efter en calkylator.

Edit:Längre ner på sidan.
http://www.bcae1.com/lpad.htm
Räcker nog med 5w motstånd.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/03/08 13:51:35
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/08 :  14:04:28  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ok Ryssen, enligt den kalkylatorn ska seriemotståndet vara 4 ohm och paralellmoståndet 2,77 ohm för 10 db dämpning. Har en på 3 ohm så det ska jag testa på nästa mätning. Tackar

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/03/08 15:33:25
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/09 :  21:02:34  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hur kan man testa hur djupt basen går om man inte har mätutrustning som klarar av detta? Man kan ju inte bara gilla ljudet, man måste ju kunna visa att det är som man tror sig höra eller....

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/09 :  21:10:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Hur kan man testa hur djupt basen går om man inte har mätutrustning som klarar av detta? Man kan ju inte bara gilla ljudet, man måste ju kunna visa att det är som man tror sig höra eller....

Det är väl du som ska ha dem? Så dina öron bestämmer väl? Men jag antar att frågan ovan var lite ironisk/avsedd som skämt?

Klart det är roligt att kunna bevisa att det låter bra(om man nu kan det då det finns högtalare som inte mäter så bra som låter fint och tvärtom)...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/10 :  08:38:57  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jodå, lite ironi skadar väl inte? Men det där med att mäta skulle jag vilja kunna. Eller kan man köra med tongenerator och se hur lågt det går att spela. Fast då kanske man skadar elementen?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/10 :  11:12:11  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ett mycket enkelt, men idag kanske lite primitiv metod är att använda den metod som jag beskrev i en tråd som hette (Basmätningar) eller nått liknande för ett bra tag sedan. Om du missade den kan jag lite kort återigen redogöra lite för den.

Man använder en vanlig domdiskant som man helt enkelt vänder ut och in på i diskanthålet på den låda som skall mätas upp, eller kanske ännu hellre lägger in den inuti lådan om det är en basreflexkonstruktion. Då kan sladdarna från diskanten komma ut genom porten.

Metoden medför dock att man måste ha tillgång till en tongenerator och en multimeter, som kan mäta lågt ner i frekvens, och helst i db. Sådana multimetrar är tyvärr ganska dyra, så om det finns något sätt att göra denna mätning på dator får någon gärna upplysa mig om detta.

Men metoden går i alla fall ut på att man mäter ljudtrycket inuti lådan. Där man samtidigt alltså utestänger alla rumsreflexer. Metoden är dock inte tillförlitlig för frekvenser över 100 hz.

Själv har jag använt metoden sedan jag började göra högtalare 1987, och har fungerat klanderfritt hela tiden. Jag har även gjort parallella simuleringar, och där sett att resultaten oftast stämmer väl överens med varandra.

Jag kan förstå att metoden för de flesta blir ointressant om den inte går att datorisera. Men det måste väl finnas något program som passar, det är bara det att jag själv inte vet vilket iså fall.

Metoden uppfanns av Richard H Small i Australien 1971. Själv har jag lärt mig den av Olle Mirsch, som i början på 90 talet hade en serie i tidningen Elektronikvärlden om att göra högtalare. I dag (Ljud och Bild).

Men rent generellt håller jag med Mayday. Det är du som ska ha högtalarana, och då är det kanske inte så viktigt att i första känna till var den undre gränsfrekvensen ligger. Huvudsaken är att det låter bra för dig, och att du är nöjd. Det blir en helt annan sak om man går in för att sälja högtalare, då bör man nog kunna redovisa högtalarens kurvor.

Så här kan det se ut.

Edited by - Eriksson on 2012/03/10 11:16:08
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/03/10 :  11:40:44  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Börja med att inte använda gating så ser du bättre vad som händer i basområdet.
Jag använder inte gating när jag mäter om jag inte använder det som ett verktyg att leta efter saker i tidsdomänen.
Alldeles för lätt att få en felaktig mätning och lura sig annars.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8624 Posts

Posted - 2012/03/10 :  11:41:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Med Room EQ kan du mäta ner till 0 HZ,

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2012/03/10 12:02:45
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/03/10 :  13:13:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kan man mäta 0Hz

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8624 Posts

Posted - 2012/03/10 :  13:23:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
I programmet står "start frekvensy 0hz"på svepet.
From DC to 200hz.

Learning by burning..
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/10 :  13:50:13  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det verkar ta ett tag att bli registrerad där. Väntar på aktiveringsmail de säger sig ha sänt.
Eriksson, det var lite för avancerat för mig men tack för instruktionen. Kan kanske komma till användning längre fram.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/10 :  14:39:23  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ok, fick den nedladdad till slut. Ska ta tag i detta en annan dag.
Tack så länge Ryssen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2012/03/10 :  23:31:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Asa ut lådan i trädgården en vindstilla dag och mät på distans, samma avstånd som din lyssningsposition i rummet. Se till att eventuella reflekterande ytor finns långt bort...gräsmatta fungerar utmärkt som ej reflekterande yta så det räcker om du ställer lådan på en stol eller liknande, och varna grannarna att rosa och vitt brus är på G!
Men just basen och framförallt djupbasen, är enormt beroende av rummet så där håller jag med övriga att öronen duger utmärkt som "mätinstrument" för att få en "lagom" nivå i just ditt rum. Finns en orsak att de flesta seriösa hembioförstärkare och subbar blir alltmer sofistikerade i just eq. av basen...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/11 :  16:30:01  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hmm, är det nån som byggt med dubbla slavbasar och fått vettigt resultat?? Inte det nä. Kanske ingen bra ide´

Då undrar jag om det har någon betydelse hur bandpassfiltret är ihopsatt. På nedanstående från DIY Audio & Video.com ser det ut så här:
Alltså börjar med konding!

Och från Strassacker ser det ut så här:
Börjar med spole. Har det nån betydelse. Har sökt men inte hittat info om detta. Hoppas på som vanligt kloka svar

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/03/12 18:28:32
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/03/13 :  07:56:00  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Bör inte göra någon skillnad om det är HP eller LP delen som sitter först i bandpassfiltret. Gällande dubbla slavbasar så kommer jag snart bygga med det, och är inget ovanligt. Men oavsett antalet slavbasar så måste de stämmas av precis som porten i en basfreflexlåda. Sätter du bara in en slavbas till kommer systemet stämmas av högre upp, så du kommer behöva addera massa på slavbasarna för att ta ner resonansfrekvensen igen. Testa att simulera systemet för att se om det går att få bra med två slavbasar av den typen du har. LspCAD klarar simulera slavbaskonstruktioner, vet inte vilka fler program som gör det, använder bara LspCAD och LspLAB själv.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/13 :  08:55:21  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack för det Martin. Då ska jag testa det det på skoj när den andra slaven kommer från Holland. Har hängt på 50 g på nuvarande slav och ska snart göra en mätkoll på det.

Idag blir det en testlådetillverkning för B80. Den låter inte bra i sin 2 liters burk. Låter platt/burkig. Får bli en 4 liters som skalas av efterhand för att hitta rätt volym. Och ska kolla med och utan filter för att se skillnaden. Tycker den borde falla av bättre efter 3450 Hz.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/13 :  12:37:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har nu kört B80 i en 4 liters låda och jag kunde inte höra någon skillnad. Jag körde också med och utan filter och blev förvånad över att filtret inte bryter tydligare över 3450. Vad kan jag göra åt detta. Behövs ett 18 dB filter?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/03/13 :  20:15:11  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Det kan inte hänga ihop med den ökande impedansen på något sätt, att den akustiska delningen blir flackare?
Brantare delning? Tidigare delning? Någon annan korrigeringskrets?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/13 :  20:47:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
I såna här lägen är det bra att ha t ex DCX2496 och testa sig fram med aktiv delning till det man gillar.
Kör själv endast denna grunka till basarna då den inte låter bra nog att dela topparna i dipolerna.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/15 :  15:57:04  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har idag labbat lite med filtret. Efter många tester fastnade jag för att byta C1 från 5,7uF till 22uF och C3 från 2,54uF till 4,7uF. Nu spelar diskanten till ca 2500 hZ och mellan faller av tydligt där så nu får jag vara nöjd. Hade inga motstånd hemma till diskanten så den blev lite högljudd men det fixar sig sen. Det var riktigt roligt att koppla runt lite med olika spolar och kondingar och se resultaten. Skulle behöva mer spolar men då blir det lite dyrt

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/03/15 17:17:58
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/16 :  21:00:05  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Funderar lite på filtret. Det gäller ju att få ner det i storlek men hur tätt kan man sätta spolarna egentligen även om man vinklar dem olika inbördes

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/16 :  21:17:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vet inte svaret, men i värsta fall kan du väl köra separat låda för filtren/en per filter?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/17 :  00:06:45  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kolla lite här, rätt matnyttigt: http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/17 :  08:44:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Bra sajt Snutten, kände igen den men hade helt glömt bort den. Med lite kondingar emellan så blir det inga bekymmer.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000