HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trevägsexperiment eller blir det tvåvägs?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/17 :  10:23:17  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick nya motstånd igår. Monterade och mätte nu på morgonen. Fick ett spel när jag fick se den blå kurvan. Efter en minut med huvet mellan knäna kom jag på att jag glömt fasvända mellanelementet. Efter det var gjort fick jag den gröna kurvan och lördagsfriden var återställd. Nästan i alla fall. Diskanten behöver fortfarande sänkas lite. Tror inte att jag ska bry mig om att sänka diskanten mera. Den låter bra, inte "vass" så det får nog vara bra så

Basen verkar funka bra ner till 30Hz. Ska testa med två slavar när den andra behagar dyka upp.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/03/17 20:46:29
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/17 :  21:11:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Du sitter nöjd nu? Hur är ljudet om du skulle recensera det så objektivt du kan?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/17 :  21:48:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nöjd med filtret i alla fall. Hittills har jag inte lagt in något dämpande material i lådan förutom i mellan. Ska gå vidare med det imorn eller så. Den låter mjukare i tonen i de högre frekvenserna jämfört med mina Heco Celan 300. Kör Heco till vänster och DIY till höger. Basen verkar djupare men kan inte säga vem som låter bäst ännu. Hör kanske skillnad när dämpning är inlagd i DIY. Sen ska jag erkänna att när man är 62 så är kanske inte hörseln tiptop men som nån sa så är det det egna intrycket som bestämmer. Återkommer när när jag fyllt och mätt. På skoj ska jag också mäta Heco bara för att se om mitt intryck stämmer

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/03/17 21:49:45
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/17 :  21:53:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Japp, dina öron bestämmer

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/18 :  10:56:20  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Japp, då var det mätt. Heco Celan 300 jämsides Ny tom och Ny fylld.
Ingen större skillnad. Ska bli intressant att testa med två slavar. Blå=Ny tom. Röd=Ny fylld Grön=Heco.

Sen jämförde jag basgången. Ingen större skillnad!
Den nya fylld

Heco

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/19 :  17:17:19  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Börjar mer och mer tveka om att använda Visaton B80. Tycker den låter lite "platt". Behöver tips om annan bättre i den storleken, 4 tum.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/19 :  18:06:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Vet ej hur det passar in i dina högtalare men denna ska vara bra och inte snordyr:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5614
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/19 :  18:15:36  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tackar för tipset Snutten, men den kräver tyvärr för stor egen låda. Har funderat på http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=3275&link=datasheets\scanspeak\10f-8424g00.pdf men den tål ju bara max 30 w längre stunder. Frågan är om det räcker utan att man bränner den. Har brännt tillräckligt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/19 :  19:03:36  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ok, jag tror inte det är något problem med effekttåligheten 30W på ett mellanregister, totala effekten blilr ju fördelad på 3 element och mest till basen. Men kanske jag har fel?
Sitter själv och vill starta ett nytt bygge (mitt nyligen färdiga spelar mycket bra), är riktigt sugen men har svårt att hitta rätt, hoppas poletten trillar ned snart .

Edited by - Snutten on 2012/03/19 19:14:42
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/19 :  19:20:10  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
I.o.f. har du nog rätt beträffande effekten. Nuvarande ligger ju också där. Fast jag får nog vänta lite. Kulorna har en förmåga att rinna iväg

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/19 :  19:30:25  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det är sant, skynda långsamt så blir det säkert bra.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/19 :  20:06:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Kulorna har en förmåga att rinna iväg

Dom har ju det

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/03/20 :  07:44:25  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Börjar mer och mer tveka om att använda Visaton B80. Tycker den låter lite "platt".
Min erfarenhet säger att filtret/summeringen är jätteviktigt för att det inte skall låta platt och livlöst. Jag skulle ge Visatonen några chanser till.

Prova att: (börja med endast mellanreg och diskant)
1.Mät elementen var för sig med filter samt se att de rullar av -6db vid din tänkta delningspunkt. Mät på 1 meter och kort tidsfönster
2. Mät element+filter tillsammans
3. Fasvänd ena elementet och mät dem tillsammans igen.
4. Studera resultaten, i ena fallet bör du ha ett linjärt frekvenssvar. Och i den andra mätningen en djup bred dipp precis där du delar elementen.

Om du inte får den dippen så betyder det att summeringen inte är bra, då får du justera förhållandet mellan spole, konding alt. ändra värde på dessa och göra samma mätprocedur tills du prickar rätt.

Det tar tid, men en stor vinst för återgivningen. Det är här filtersimuleringsprogrammen gör sitt jobb då du snabbare kan komma nära ett bra resultat samt ha koll på impedans och andra viktiga parametrar samtidigt.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/20 :  18:03:05  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Asto Filter och element är körda var för sig nere på sidan 5 och fasvändningen syns överst på denna sida så jag tror inte att jag kommer så mycket längre.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/06 :  10:28:01  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har äntligen fått tid att montera den andra slaven. Det var dock ingen succe´. Verkar bli sämre respons.

Mätning gjordes både med Holmimpulse och REV V5. Gav väldigt lika resultat. Den gröna i REV-rutan är med en slav. Ska nu ta ur en slav och öka volymen på lådan med 4 liter ( mellanregistrets testlåda)

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/06 :  11:15:03  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det blev ju ingen skillnad mot tidigare. Är väl bara så att det inte går att komma lägre i frekvensen. Blir ju tvärstopp strax ovan 30 hz.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/06 :  13:24:13  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Efter några veckors vånda har jag nu beställt dessa högtalare som ska ersätta Visaton B80 som jag inte tyckte passade in i ljudbilden. Hoppas de nya låter bättre men Scan Speak brukar ju vara säkra kort.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/07 :  12:58:54  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Satte ihop ett filter. Funkade bra med plexiglas från Biltema!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/08 :  13:09:19  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har fått båda filtren nästan klara. Dock missade jag filterändringen på C3.( C3 från 2,54uF till 4,7uF ). Dessutom minns jag inte men tror att jag hade en 4,7uF paralellt med befintlig 2,54uF. Jag får labba vidare där när de nya mellanelementen kommit.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/14 :  14:04:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick tummen ur idag och kapade virket till rätt längd/höjd och snedkapade topp och bottenplattor.

Sen var det dags för testlådan att göra sorti. Var för stor för kaminen så det fick bli kremering utomhus.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/04/14 :  14:33:58  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Hehe, du ska inte spela så högt att lådorna brinner :)
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/14 :  14:38:19  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Måste varit kvar en gnista från diskanterna

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/04/14 :  14:41:26  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Har du stämt dem för lågt Stig. -12 db, du vet. Annars brinner de upp på festen.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/14 :  15:01:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kom på en sak. Mellanregisterelementen ska ju få egna "boxar. Finns det nåt minimidjup att eftersträva bakom elementen. Eller spelar det ingen roll så länge volymen är tillräcklig.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/04/14 :  15:44:06  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nej, det spelar ingen roll, så länge det är mellanregister toneer det är frågan om. En helt annan sak är det om basen samtidiogt även skall vara bas. Men i ditt fall har detta ingen betydelse.
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000