HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trevägsexperiment eller blir det tvåvägs?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/23 :  12:23:39  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Tråkigt med diskanterna.. Om de mäter oändligt är det troligen avbrända alt. knäckta trådar till talspolen, vilket jag misstänker skett eftersom du kört de utan filter. Även om du vrider ner basen till min kanske den bara sänker de lägsta oktaverna med 12dB, så du behöver inte spela jättehögt för att det både ska gå för mycket effekt i talspolen samt att du riskerar att talspolen rör sig för mycket och juckar trådarna som ansluter till talspolen tills de går av alternativt att de tar emot något. Så använd ALLTID ett filter till en diskant, passivt eller aktivt, de tål inte låga frekvenser.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/23 :  12:26:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Om trådarna gått av kanske de går att löda samman? Värre om de bränt. Kan man byta talspole? Borde bli billigare än nya element...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/23 :  12:42:12  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Eftersom de ändå är förstörda så ska jag nu bryta isär en av dem Hoppas limmet släpper utan att chassit går sönder. Rapport om en stund

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/23 :  12:49:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Håller tummarna

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/23 :  13:02:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nä, det gick inte så bra. Men det kvittar väl när spolen ser ut så här. Blir till att beställa nya diskanter.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/23 :  13:10:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jisses, du har nästan lyckats svetsa samman spolen...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/23 :  13:17:39  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ska man ta metaldome eller softdome om man inte vill ha det vassa ljudet???
Glöm frågan!!
Beställde denna http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1703&link=datasheets\seas\h1318.pdf

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/02/23 16:27:58
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/23 :  13:48:17  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Det vassa ljudet bör komma från övertoner, som det mycket väl kan skapats extra många av när du körde utan filter. Så tycker inte man ska säga att en softdome eller metaldome låter vasst, beror på hur bra de är konstruerade, med låg distorsion och utan ringningar i audioområdet låter de båda "mjukt" och bra. Men resonanser/ringningar i metaldome diskanter är skarpare och har ofta både högre energi och längre avklingningstid än i softdome, då den interna dämpningen i materialet är mycket lägre. Så metaldome diskanter kan kräva mer filterarbete, varför en softdome kanske är att föredra. Har du kollat zaphaudios test av diskanter?
http://zaphaudio.com/tweetermishmash/
Där finns utförliga data samt kommentarer om ett gäng testade diskanter, inkl. din Vifa XT25. Runt samma prisklass finns ju Seas sortiment med bra data, samt för lite mer pengar Peerless 810921.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/23 :  13:57:35  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack för rådet Martin men nu är de beställda och betalda

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/23 :  14:07:44  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Haha, lugnt, du blir säkert nöjd! Kul att det är sånt go i dig!

MVH Martin

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/23 :  14:49:25  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Glömde ju: det kom ett paket idag igen. Basen och slaven. Har skruvat på 55g som grund på slaven så får vi se vad det säger sen. Gamla diskantlocket får sitta i som propp så länge.
Dags att planera layouten av filtret. Får bli en plyfabit först och sen kanske plexi när det ser bra ut.
Suck och stön, glömde köpa 30uF kondingar.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/02/23 15:31:28
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/02/23 :  15:45:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
"Beställde denna http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1703&link=datasheets\seas\h1318.pdf"
Databladet ser riktigt lovande ut!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/23 :  16:25:22  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Konstigt att varken din eller min (samma) länk går att öppna. Access denied!
Annars tyckte jag också att det såg bra ut. Ska köras in filtrerad denna gång

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2012/02/23 :  16:31:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Du måste kopiera hela länken till och med,pdf och klistra in den då funkar det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/23 :  17:19:48  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kanske skulle funka om jag visste hur man gör en understrykning. Det sista är inte understruket och kommer inte med hur jag än klistrar.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2012/02/23 :  17:33:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Markera raden först sedan kopiera den sedan klistra in.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/23 :  17:40:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kollade noga nu och fick se en apostrof som smugit sig med. Utan den funkad det

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/03 :  16:09:42  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Diskanterna och 30 mH kondingar kom i veckan så idag var det monteringsdag. Visst är det ett snyggt filterupplägg Vet inte om jag vill ha fronten såhär. Den blir lite för hög. Ska testa senare med mellan och diskant vid sidan om varandra i en ny testlåda.

Tvättstugan får fungera som inspelningslokal, när jag inte är hemma. 145mm golvisolering är inte speciellt ljuddämpande.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/03 :  18:44:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Hoppas de låter lika bra som de ser ut, gillar looken :)

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2012/03/03 :  22:40:58  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Vet inte om jag vill ha fronten såhär. Den blir lite för hög. Ska testa senare med mellan och diskant vid sidan om varandra i en ny testlåda.

Nej, nej och åter nej! De ska sitta på en lodrät linje såvida du inte kan flytta öronen till en lodrät placering!
Capito?
Blir en massa fasfel och annat bröde som blir ett h...e att fixa i filtret annars
En tillräckligt lågt delad bas (100Hz och gärna lägre) kan man däremot experimentiera med placeringen (kolla på Infinity Kappa 600).
Sen, enligt min och många andras erfarenhet, så "måste" det till en mätning och ett filterprogram för finlirning med filtret för att få det bra (eller hur Engelholm?).
Lycka till!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/04 :  19:10:04  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Tjena Stig.

Får jag fråga var du köpt filterkomponenterna. Det är de stora spolarna på järnkärna jag vill veta. Sådana har jag bara sett Dynabel i Norge lagerföra. Står det Wicon på dem?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/04 :  19:59:47  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hej Mikael, jag beställde http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=10655 och fick de du ser. Testade med magnet och det är järn. Så vad " non ferrite " betyder i Holland vet jag ej Hoppas värdet stämmer i alla fall!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/04 :  20:04:03  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
De ska sitta på en lodrät linje såvida du inte kan flytta öronen till en lodrät placering!

Men om mina öron sitter vågrätt ska väl lurarna sitta vågrätt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/03/04 :  20:21:07  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Är inte en Ferrit-kärna magnetiskt laddad dvs drar till sig järn samt tappar värdet över tid.
Spole med järnkärna tappar inte alls värdet över tid på samma sätt vad jag har förstått.

Rätta mig gärna om jag har fel
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/03/04 :  20:27:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Sen, enligt min och många andras erfarenhet, så "måste" det till en mätning och ett filterprogram för finlirning med filtret för att få det bra (eller hur Engelholm?).

Medhåll! Mätningar tillsammans med lyssningsövningar är riktigt kraftfullt!

Gör man inte mätningar, bör man ha 100% koll på innehållet och meningen i denna tråd:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/189847-introduction-designing-crossovers-without-measurement.html

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000